Tvillingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare B Cool
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 4 125
Sv: Tvillingar

Någon som vet om det är svår sålt med tvillingar? Hade väl först tänkt mig att behålla båda om det nu blir två. Tar ju föl för min egen del ej till försäljing men vet ej om jag vill ha tre ridhästar att ta hand om själv. Men det kommer nog vara svårt att välja vilken man ska behålla. Någon med vetskap?

Någon som vet om det är svår sålt med tvillingar? Hade väl först tänkt mig att behålla båda om det nu blir två. Tar ju föl för min egen del ej till försäljing men vet ej om jag vill ha tre ridhästar att ta hand om själv. Men det kommer nog vara svårt att välja vilken man ska behålla. Någon med vetskap?

Förlåt men är det inte bättre att vänta och se vad som kommer ut ?
1 eller 2 eller inget föl (om dom överlever)..

Planera för framtiden med 3 hästar pga av ett medium som säger att det är tvillingar :angel:

Inte för att jag *inte* tror på sånt här men planer 3-4 år framåt innan man vet vad som kommit ut:confused:

Mvh Mia

Om du menar i jämförelse med andra föl som är lika gamla så nej. Dom är lite större än våran tredje hingst som föddes 1 vecka innan dom. Självklart var dom lite mindre när dom föddes men det växte dom snabbt ikapp. Dom föddes den 9 maj 2005 på natten. Ally (stoet) hade gott om mjölk så vi behövde aldrig stödutfodra fölen. Dom var pigga redan från början, den ena var lite större än den andra men den mindre var piggare! Hade aldrig några problem med dom, dom växte i raketfart som föl gör, var nyfikna och helt omöjliga att vara arg på:) Visst blev dom modigare av att vara två och hittade på alla möjliga sortses hyss men det stod vi så gärna ut med! Båda finns kvar på våran gård i dag, den ena är såld till våran hovvårdare och den andra äger vi själv.

Angående fölavgifterna så vet faktiskt inte då jag äger hingsten som är pappa till dom.

*kl*

Är det inte ngn som har två tvillingbröder här på buke?

Kan det vara olgaklara? (sorry om det är fel)

Jag fick tvillingföl -99, två små söta hingstar! Stoet klarade att mjölka och fostra dem själv, men av naturliga skäl gick det åt MASSOR av mat (bete + fri tillgång till bra hö + FRI TILLGÅNG på havre + korn, samt självklart mineraler och vitaminer), dock är stoet ganska svårfött. 2005 sålde jag (pga tidsbrist) den "mindre", han var då 162 cm och brodern är ca 167. Lite kul med färgerna på dem, den "lille" var svartskimmel med bläs och 4 korta strumpor och den "store" är svart med bläs och 2 höga strumpor. Både modern och fadern är skimmlar. Jag skriver VAR om den lille, för han finns inte mer, det visade sig när han blev ordentligt igångsatt att han hade en defekt i haserna (som tyvärr är vanlig bland tvillingar enl ATG-vet) och klarade inte av ens promenadridning. Den andra tvillingen har jag fortfarande kvar och han rids kontinuerligt, siktar på att komma ut på tävlingar igen med honom nu till våren. Han var utlånad till fodervärd under 1,5 år tidigare och tävlades då i hoppn 1,10 - 1,20 klasser. Men nu är han hemma hos mig igen, då mina barn har blivit större och jag tycker att jag har mer tid för hästarna igen! PM:a gärna om ni vill veta mera!

//Whinny

Det var alltså ingenting ni såg någonting av innan han sattes igång, kan inte kännas så bra. Går sånt på nogon dolda fel försäkran eller hur går det med sånt?

Och självklart Miaa så tänker jag och planerar framåt i tiden kanske inte riktigt så långt fram om jag ska sälja den ena, det blir nog bra mycket tidigare än 3-4 år.
Jag har tre planeringar i detta fall.
Om det inte blir något föl som klarar sig.
Om bara ett kommer ut (eller klarar sig om det är två)
Och försöker nu också planera för om det kommer två levande fölisar.
Men du får gärna tycka att jag är stollig.

OM nu det skulle vara 2, så kan det hända att de är lite mindre och den ene ännu mindre. Men jag har sett exempel som vuxit till sig. Men jag tycker inte detta är något att oroa sig över. Allt löser sig med tiden. Och om fölen i övrigt är välskapt så tror jag inte det spelar roll faktiskt.
U

*kl*

Hur har det gått? Har det kommit ut några små hingstföl än eller väntar du fortfarande?

*nyfiken*

Hejsan, har vakat nu i två veckor och inatt trodde jag hon skulle föla men hon hade bara förvärkar eller så.
Tror själv inte att det är tvillingar längre eftersom hon nu gått över tiden och dom brukar i regel föla någon månad tidigare om det är tvillingar har dom sagt till mig.

Jätteglad och nöjd att det bara är en, ska väl inte ropa hej än eftersom hon ej fött än. Är fortfarande lite orolig när jag tänker på det. :(

Längtar så efter lilla fölis, men lilla fölis verkar trivas i mammas mage har gått över tiden 9 dagar nu.

:bump: Nu har fölis kommit. Det blev en fin :love: hingst fölis och bara en...
Super lycklig och båda mår bra.:banana:
Skulle lägga in bild om jag visste hur man gör...

Vad säger dina vänner/bekanta som förutsade tvillingar, nu när det bara blev en?

Om inte annat bör de be om ursäkt för all oro de orsakat dig, eftersom du trodde på hokuspokuset.

Nä det tror jag inte man gör. Vet att vi diskuterade det här för ett tag sedan och kom fram till att man betalar bara för en.
Jag fick tvillingar 1992 med Furidant som far och fullblodsto som mor, båda klarade sig bra, och jag fick bara betala en fölavgift till Flyinge, och en snäll dam ringde även och gratulerade. (Those were the days...)

Grattis till fölisen!:)
Hoppas allt går bra i fortsättningen också.

Vad säger "djurkommunikatören"? Nu när det bara var 1?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 909
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 513
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 266
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter