Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar
Alltså har du en aning om vad du egentligen skriver...
Dina jämförselser tyder på annat !
Boarder Collie, vad är det för ras ?
(jag menade border collie)
Jag vet mycket väl vad jag skriver. :smirk:
Border Collie är en vallhund.
Pitbull är en kamphund.
Även om ett par border collies inte beter sig som rasen är avlad för så är de fortf vallhundar, precis som pitbull är kamphundar även om några exemplar beter sig som barnkära gosedjur (tills dagen de hugger).
Ursäkta mig men vad är en kamphund för dig?
Vad är en pitbull framavlad för?
Vad är en amstaff avlad för?
De nervösaste hundar jag hittills träffat i mitt liv och de som varit mest benägna att bita har varit just vallhundar!!!!
Dottern blev förra året biten i ansiktet av en vallhund men det var nog hennes fel,för dom är så snälla
bara avlade för att valla saker,inte för att bitas.
Ursäkta men jag tycker ditt resonemang suger!
Ja vallhundar är INTE att leka med.
En border collie tex som inte får utlopp för sin energi kan självklart bli rastlös och farlig för fel människa/barn som inte kan hantera hundar.
Likaså huskys kan vara benägna till detta beteénde enligt min uppfattning, men inte i sådan omfattning.
Så pitbull då..
"Rasen har avlats fram genom att korsa terrier med bulldog eller hundar av mastifftyp. Detta för att kombinera terrierns snabbhet, ettrighet och
kamplust med mastiffens styrka, mod och lojalitet."
"Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser
ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:
Om nästan vilken annan hund som helst har en dålig stund, så kan det resultera i att någon blir biten, men inte skadad för livet eller dödad, och risken är därför tolererbar. Om en pitbullterrier eller en Rottweiler har en dålig stund, blir ofta någon skadad för livet eller dödad -- och detta har skapat den faktiska risken som finns, som hundarna och deras offer betalar priset för”
Clifton anser även att "Pitbulls och Rottweilers alltså är hundar som inte bara måste hanteras speciellt, utan också måste reguleras med speciella bestämmelser, lämpliga i jämförelse med den risk de kan utgöra för allmänheten och andra djur, om de ska få hållas överhuvudtaget"."