tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Du tolkar ju det jag skriver som djävulen läser bibeln...

Jag svarade på den påståendet att avelsarbetet fortfarande är inriktat mot kamp, och av denna person ville jag gärna ha 1 seriös uppfödare som fortfarande avlar på kamp.

Att det fortfarande förekommer skit och blandavel för att få fram en slagskämpe har jag inte förnekat, men hur seriös är dessa "uppfödare"

Alltså har du en aning om vad du egentligen skriver...

Dina jämförselser tyder på annat !

Boarder Collie, vad är det för ras ?
(jag menade border collie)
Jag vet mycket väl vad jag skriver. :smirk:

Border Collie är en vallhund.
Pitbull är en kamphund.

Även om ett par border collies inte beter sig som rasen är avlad för så är de fortf vallhundar, precis som pitbull är kamphundar även om några exemplar beter sig som barnkära gosedjur (tills dagen de hugger).

Ursäkta mig men vad är en kamphund för dig?

Vad är en pitbull framavlad för?

Vad är en amstaff avlad för?

De nervösaste hundar jag hittills träffat i mitt liv och de som varit mest benägna att bita har varit just vallhundar!!!!

Dottern blev förra året biten i ansiktet av en vallhund men det var nog hennes fel,för dom är så snälla:devil::devil: bara avlade för att valla saker,inte för att bitas.

Ursäkta men jag tycker ditt resonemang suger!
Ja vallhundar är INTE att leka med.
En border collie tex som inte får utlopp för sin energi kan självklart bli rastlös och farlig för fel människa/barn som inte kan hantera hundar.
Likaså huskys kan vara benägna till detta beteénde enligt min uppfattning, men inte i sådan omfattning.

Så pitbull då..
"Rasen har avlats fram genom att korsa terrier med bulldog eller hundar av mastifftyp. Detta för att kombinera terrierns snabbhet, ettrighet och kamplust med mastiffens styrka, mod och lojalitet."

"Enligt en studie av Merritt Clifton på tidningen Animal People så är pitbulls, Rottweilers och Presa Canarios samt dess blandraser ansvariga för 74% av attackerna som inkluderades i studien, och 68% av de attacker utförda mot barn.[1] I mer än två tredjedelar av fallen som inkluderades i studien så var de livshotande eller dödande attackerna det första noterade utfallet av djuret i fråga. Clifton konstaterar:

Om nästan vilken annan hund som helst har en dålig stund, så kan det resultera i att någon blir biten, men inte skadad för livet eller dödad, och risken är därför tolererbar. Om en pitbullterrier eller en Rottweiler har en dålig stund, blir ofta någon skadad för livet eller dödad -- och detta har skapat den faktiska risken som finns, som hundarna och deras offer betalar priset för” :crazy:

Clifton anser även att "Pitbulls och Rottweilers alltså är hundar som inte bara måste hanteras speciellt, utan också måste reguleras med speciella bestämmelser, lämpliga i jämförelse med den risk de kan utgöra för allmänheten och andra djur, om de ska få hållas överhuvudtaget"."

Felet du skriver är att Pitbull är en kamphund som också avlas på kamp idag, vilket är fel.

Skillnaden hör att BC avlas starkt på vall även idag, faktum är att du inte får regga valpar om inte föräldrarna genomgått vallprov.

Sedan så skriver du om Rottweiler och Pitbull i samma mening som om dom var av samma hund typ, det är också fel.

Det va det inte JAG som skrev, du kanske inte fattade det? :smirk:

Det va ett citat från en internet sida om en undersökning. ;)

Jag har inte skrivit någonstans att pitbull idag avlas för kamp.

Det finns som ännu ett exempel en familj i australien, som min syster känner (hon bor där), som avlar på Australian Shepherd, en vallhund det också, men de avlar dem till sällskaps syfte och inget annat.
Men tänk, att ändå ligger de där instinkterna väl gömda i det inre, och dyker upp då och då.

Min amstaff är avlad för sällskap och utställning i alla fall,i flera generationer dessutom.

Om vi ska förbjuda saker så borde alltså vallhundar också förbjudas eftersom det är hunden det är fel på,inte ägaren som inte har koll på den eller hur?

Vad är skillnaden mot att en vallhund biter och en amstaff eller vilken annan hund som helst.Ingen alls,bita är bita oavsett vilken ras det är så är det lika farligt och oacceptabelt.

Ja och likaså är dessa shepherds i flera generationer, men en sådan avel som vart tidigare, ligger kvar.
Det är de hunden finns för, även om det inte är inriktningen idag.

Vallhundar är det inget fel på, sålänge de får göra det de är avlade till.
Nu är det så att de är avlade till att valla, aktiveras mycket mycket!

Pitbull och amstaff är avlade till ett annat syfte, det går inte att komma undan.

En skillnad är att en normal hund skulle lyssna om man säger till.
Det gör inte de där små monstrerna.

Men du behöver väl inte ta till den smileygubben och skriva som en barnrumpa för det ?

Vi är oense, trodde vi förde en vuxen dialog/konversation.

Om man citerar någon är det ju en klar fördel om man skriver det och samtidigt skriver fötfattaren..

Jag skriver inte som en barnrumpa.

Men de som tror att de vet allt brukar skriva så om de som de anser ha fel tydligen.
Jag använder den smileyn då jag anser att den passade.

Dessa tecken betyder citat. ""

PL har ju fortfarande inte svarat på om det är RENRASIG Pittbull som står för denna statistik, jag tror att som i dom flesta andra fall att det är korsningar...

Och vi alla vet hur det kan bli om man korsar fel raser med varandra, en bra uppfödd ex Staff har i regel inte lättare att flippa ur än andra raser.

Att du jämför det med BC och deras vallningsinstinkt påvisar din brist på fakta i ämnet ..

Eftersom inlägget som jag svarade på var skrivet att "kamphundsraserna" så spelar det väl ingen roll om dom 50% bestod av renrasiga pitbull? Och har man inriktat aveln åt något håll så går det väl att jämföra med en BC och inriktningen på den aveln?

Kicki :)

Ge mig namn på EN seriös kennel som inriktat sitt avelsarbete mot kamp ?

Kan du gör det så får jag omvärdera ALLT jag hittills kommit fram till .

Har aldrig skrivit att någon kennel inriktar sin avel mot kamp! Men någonstans i historiens begynnelse måste väl det ha varit inriktningen? Varför är dom annars så populära bland folk som oseriöst låter hundarna slåss på liv och död mot varandra i t.ex. USA. Tror ju inte att t.ex. en pudel eller dyl. skulle vara lika intressant.

Har inte tänkt så mycket på det mer än att jag tycker att det borde vara så.;) Tanken dök upp i mitt huvud när två pensionärer jag känner som knappt promenerar, inte kan något om hundar och som jag vet har haft sin tidigare hund under fri uppfostran, tänkte köpa en dobermannhane för att de är vackra.
Samt de som köper en bordercollie till sina 8-åriga söner bara för att de är en lättlärd hund.
Kanske det kan vara någon form av hundkörkort som ger behörighet till olika kategorier av hundar? Har man tagit ett sådan kort så är man iaf insatt i vad det är för hund man köper.

Ja någon form av hundkörkort är ju inte fel och borde ju inte vara allt för krångligt att genomföra.

Vi har alltså missuppfattat alltihop? :idea:
Kamphundarna är inte alls framavlade till kamp!!
Översättningsfel??

Varför finns då raserna och vad var dom tänkta att användas till??
Varför blev det så snett??

LIA

Ja tydligen är detta något som vi missuppfattat. ;) Är åxå nyfiken på ovanstående frågor.

Det enda inlägg då du citerar någon är då du skrev till Citron, vilket jag inte ens svarat på ...

Att du flertalet gånger påpekat hur dessa hundar attackerat sina ägare och då har du skrivit Pibull, men hur många av dessa attackera kan DU svara för att det var en Pitbull och inte någon blandning med " hej kom och hjälp mig "

Det jag syftade på är dessa inlägg:

Fast det är ju ganska konstaterat att de är just opålitliga.

Konstaterat vart ? Enligt din slutsatts, aftonbladets ?

Fast det där är ju skitsnack. Självklart kan en oseriös ägare sabba vilken hund som helst, men dessa hundar har kort stubin, och är opålitliga! Det finns seriösa ägare som trots sin kunskap HELT PLÖTSLIGT blivit attackerade, det är inte normalt.
Och att de attackerar hundar hit och dit och sliter sönder dem.

Åter igen, har du fakta för ditt uttalande ? Vad pratar vi om för hund här ? Kamphundar, blandraser, pitbull ?

Likförbannat är det inavlade förmågor som sitter där inne, vad man än gör åt det.
Likaså är pitbull framavlad till ett hemskt syfte, därav passar de inte bland människor
.

Så vad dom avalde fram för flera hundra år sedan, passar inte bland människor och åter igen, vart har du den fakta där man med säkerhet kan säga att det är en renrasig kamphund och inte en blandning av ja du vet....

Även om ett par border collies inte beter sig som rasen är avlad för så är de fortf vallhundar, precis som pitbull är kamphundar även om några exemplar beter sig som barnkära gosedjur (tills dagen de hugger).

Du skriver sedan som om du tycker likt den du citerar och då är det väl inte fel att emotsäga sig det om jag tycker annorlunda..

Alltså jag tycker också det är obehagligt att det går omkring tickande oseriöst uppfödda hundar med folk som har hund enbart som penisförlängare, men jag tycker att man måste läsa på lite och samla fakta innan man uttalar sig så hårt och med attityden: JAG VET!

Läs dessa:

Hundansvarsutredning

Fortsättning + bilagor

Och här följer lite text om Clifton vars statistik du citerade:

Länk!

Du tolkar ju det jag skriver som djävulen läser bibeln...

Jag svarade på den påståendet att avelsarbetet fortfarande är inriktat mot kamp, och av denna person ville jag gärna ha 1 seriös uppfödare som fortfarande avlar på kamp.

Att det fortfarande förekommer skit och blandavel för att få fram en slagskämpe har jag inte förnekat, men hur seriös är dessa "uppfödare"

Och denna person var jag! Och jag skrev att avelsarbetet var inriktat inte att man NU hade den inriktningen. Finns fler som tolkar som djävulen läser bibeln. :angel:

Kicki :bump:

Och denna person var jag! Och jag skrev att avelsarbetet var inriktat inte att man NU hade den inriktningen. Finns fler som tolkar som djävulen läser bibeln. :angel:

Kicki :bump:

Att ägaren spelar roll råder väl inga som helst tvivel men det är ju inte hela sanningen. Man har ju inriktat avelsarbetet åt ett visst håll och sådana saker kan man bara inte ignorera.

Du använder har och inte hade eller haft så jag tolkade det som att du påstod att avelsarbetet har inriktats mot visst håll..

Är det inte så ber jag om ursäkt..

Men jag tolkade inget du inte skrivit ....

För de som inte orkar läsa igenom hela Cliftons analys citerar jag lite i början o slutet.
Of the breeds most often involved in incidents of sufficient severity
to be listed, pit bull terriers are noteworthy for attacking adults almost
as frequently as children. This is a very rare pattern: children are
normally at greatest risk from dogbite because they play with dogs more
often, have less experience in reading dog behavior, are more likely to
engage in activity that alarms or stimulates a dog, and are less able to
defend themselves when a dog becomes aggressive. Pit bulls seem to differ
behaviorally from other dogs in having far less inhibition about attacking
people who are larger than they are. They are also notorious for attacking
seemingly without warning, a tendency exacerbated by the custom of docking
pit bulls' tails so that warning signals are not easily recognized. Thus
the adult victim of a pit bull attack may have had little or no opportunity
to read the warning signals that would avert an attack from any other dog
Temperament is not the issue, nor is it even relevant. What is
relevant is actuarial risk. If almost any other dog has a bad moment,
someone may get bitten, but will not be maimed for life or killed, and the
actuarial risk is accordingly reasonable. If a pit bull terrier or a
Rottweiler has a bad moment, often someone is maimed or killed--and that
has now created off-the-chart actuarial risk, for which the dogs as well as
their victims are paying the price.

Hela felet är de som buskavlar såna här raser och de som inte inser vad det är man har.Alla hundar kan bli farliga men skadan av deras beteende varierar.Men i grund och botten är det människans fel.

Så förbjud all blandrasavel i stället då man kan komma åt alla hej kom och hjälp mig korsningar. Nu blir jag väl lynchad men eftersom de flesta(för att inte säga alla)attacker i sverige har varit av olika sorters blandningar mellan dessa raser så är det enda raka att förbjuda ALL blandrasavel.Så kommer attackerna att minska väldigt mycket skulle jag tro.

Men iom att amstaffen avlats som utställningshund i drygt 70 år borde den tappat allt sitt farliga beteende då man ansåg att ungvargarna som rymde från Kolmården inte var farliga då dom avlats i fångenskap i några generationer inte längre hade jakt instinkter.

Jag anser om en vallhund biter för att den är felskött så är det väl lika mycket fel på den som om en amstaff biter för att den är felskött!

Eller hur?

Ett citat till från Cliftons artikel
this table covers only attacks by dogs of clearly identified
breed type or ancestry, as designated by animal control officers or others
with evident expertise,
Men visst det finns alltid gråzoner.
PL

Och en Border Collie är ingen vallhund bara för att det är en Boarder Collie?
Det går mycket väl att jämföra.
Likförbannat är det inavlade förmågor som sitter där inne, vad man än gör åt det.
Likaså är pitbull framavlad till ett hemskt syfte, därav passar de inte bland människor.

Då kanske vi ska förbjuda dobermann också? Det den en gång var framavlad för är knappast vad den står för nu.

Border Collie som vallhund och pitbull/amstaff som kamphund går väl knappt att jämföra. BC drifter är för vallning är betydligt mer framträdande en pitbulls drifter för att kampa och bita!
Dessutom känner jag hur många hundar som helst inom vallhundkategorin som inte har någon som helst lust att valla.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka