Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar
Jag anser inte att amstaffen i den form jag har träffat rasen.Och ja vid det här laget har jag träffat en hel del hundar,är opålitlig och kort stubin knappast,snarare lång.
Dessutom så är de flesta hundar jag träffat mjuka och signalkänsliga,fast det är kanske där det stora felet ligger.Alla tror att rasen är så hård och kräver så mycket motion och träning att man helt enkelt stressar sönder hunden.Självklart ska en hund tränas men inte överdrivet.Och visst ska en hund ha motion men ingen amstaff jag träffat kräver mängder av det.
Det är lätt att göra en mjuk och förarvek hund farlig den behöver bara utsättas för tillräckligt mycket obehag så kommer den förr eller senare,antagligen förr,få en knäpp och gå till anfall.Jag vet för jag har haft en sån schäfer för länge sen.Hon blev bara 18 månader gammal.
Jag är som amstaffägare naturligtvis partiskt mot min ras,det är vi alla.Men jag har haft andra raser innan och jag tycker mentaliteten är super.Men jag skulle aldrig ta i en blandras,ingen diskusion om blandraser nu,av skälen att jag inte vet vad jag får.
Jag vet vilka skadorna blir,den som missat det är tappad bakom en vagn eller nåt.Men att kallt och beräknande utgå ifrån att alla hundar är farliga och blivande mördarhundar tycker jag är långsökt och inte så lite trångsynt.
Jag skiter i statistik och så vidare,om dessa hundar nu vore så farliga och flög på andra hundar till höger och vänster så borde varje SKK utställning sluta i ett blodbad där det kan befinna sig mellan 30-80 amstaffs på en mycket begränsad yta,men jag har sett hur alla hundar kommer hela och levande därifrån,märkligt då dom nu är så benägna att bita både folk och andra hundar.
Om dom nu är så farliga så undrar jag hur det kommer sig att jag och min granne som har varsin amstaff,alla våra barn lever,våra katter också(marsvinen och tamråttorna med för dendelen).Vi var hundvakt åt uppfödaren i tio dagar tidigare i år och de hundarna bor inte med barn,lever inte med barn och är inte vana med barn och det funkade hur bra som helst.Och då är den ena tiken lite skygg för människor hon inte känner,men barn går tydligen bra.