tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Ah jag trodde du fick fram det enbart genom mitt citat men nu förstår jag hur du menar.

Men vilka hundar ingår i "pitbulltypen" då? Det är ju ganska viktigt när det handlar om så stora siffror. Speciellt om man jämför med andra raser. Som jag har förstått är det väldigt luddigt vad som är pitbulltyp och ej.

Det är ju det jag ville veta, om det är RENRASIG pittbull eller om det är av pittbulltyp som står för denna statistik.

För pittbull-liknande hund kan ju i princip vara en blanding av "hej kom och hjälp mig"

Rent historiskt så är pitbull i USA en hundtyp med ett historiskt ursprung en del av dessa hundar har i efterhand registrerats i olika föreningar.
PL

Jo men det var ju liksom inte det jag menade, jag menade om denna statistik är grundat på vad folk tror är en Pittbull men i själva verket kan det likväl vara rottweiler,drever, jackrussel korsning bara det ser ut som en hund av kamphundstyp.

Förstår du vad jag menar ?

Jag förstår vad du menar. Statistiken är grundad på vad som bedömts vara pitbull.
Det finns massvis med pitbulls i USA varav bara en del är registrerade någonstans.
PL

Okej...

Och hur många av dessa pitbulls ( som man antagit vara pittbull ) är i själva verket en korsning av ja som jag skrev "hej kom och hjälp mig"

Det är kanske intressant faktiskt, nog för att det finns långt fler oreggade "renrasiga" Pitbull i USA än vad det finns här i Sverige .

Kamphundar borde INTE förbjudas enligt min uppfattning. Har sett kampraser som är jättesnälla och aldrig skulle göra illa någon. Det är helt och hållet hussen/mattens fel hur hunden blir, vissa hundägare borde förbjudas!!! Vilken ras som helst kan bli agressiv med fel ägare.
Fast det där är ju skitsnack. Självklart kan en oseriös ägare sabba vilken hund som helst, men dessa hundar har kort stubin, och är opålitliga! Det finns seriösa ägare som trots sin kunskap HELT PLÖTSLIGT blivit attackerade, det är inte normalt.
Och att de attackerar hundar hit och dit och sliter sönder dem.

Kommer det en sån här hund mot mina hundar så skjuter jag utan att tveka.

Att ägaren spelar roll råder väl inga som helst tvivel men det är ju inte hela sanningen. Man har ju inriktat avelsarbetet åt ett visst håll och sådana saker kan man bara inte ignorera. Att det sedan finns hundar inom kampraser som är snälla spelar ingen roll.

Som peter_lundin skrev så står ju pitbull för 50% av människor som blivit dödade av hund, det kan man ju inte bara sopa under mattan. Dåliga hundägare finns ju i alla raser mer eller mindre men statistiken toppas ju ändå av denna ras.

Kicki :)

:bow::bow:

Jag anser inte att amstaffen i den form jag har träffat rasen.Och ja vid det här laget har jag träffat en hel del hundar,är opålitlig och kort stubin knappast,snarare lång.

Dessutom så är de flesta hundar jag träffat mjuka och signalkänsliga,fast det är kanske där det stora felet ligger.Alla tror att rasen är så hård och kräver så mycket motion och träning att man helt enkelt stressar sönder hunden.Självklart ska en hund tränas men inte överdrivet.Och visst ska en hund ha motion men ingen amstaff jag träffat kräver mängder av det.

Det är lätt att göra en mjuk och förarvek hund farlig den behöver bara utsättas för tillräckligt mycket obehag så kommer den förr eller senare,antagligen förr,få en knäpp och gå till anfall.Jag vet för jag har haft en sån schäfer för länge sen.Hon blev bara 18 månader gammal.

Jag är som amstaffägare naturligtvis partiskt mot min ras,det är vi alla.Men jag har haft andra raser innan och jag tycker mentaliteten är super.Men jag skulle aldrig ta i en blandras,ingen diskusion om blandraser nu,av skälen att jag inte vet vad jag får.

Jag vet vilka skadorna blir,den som missat det är tappad bakom en vagn eller nåt.Men att kallt och beräknande utgå ifrån att alla hundar är farliga och blivande mördarhundar tycker jag är långsökt och inte så lite trångsynt.

Jag skiter i statistik och så vidare,om dessa hundar nu vore så farliga och flög på andra hundar till höger och vänster så borde varje SKK utställning sluta i ett blodbad där det kan befinna sig mellan 30-80 amstaffs på en mycket begränsad yta,men jag har sett hur alla hundar kommer hela och levande därifrån,märkligt då dom nu är så benägna att bita både folk och andra hundar.

Om dom nu är så farliga så undrar jag hur det kommer sig att jag och min granne som har varsin amstaff,alla våra barn lever,våra katter också(marsvinen och tamråttorna med för dendelen).Vi var hundvakt åt uppfödaren i tio dagar tidigare i år och de hundarna bor inte med barn,lever inte med barn och är inte vana med barn och det funkade hur bra som helst.Och då är den ena tiken lite skygg för människor hon inte känner,men barn går tydligen bra.

Och så finns det ju en del MH-resultat att titta på också :)

Fast att en viss ras kan vara opålitlig innebär inte att den biter HELA tiden och allt.
Utan att det helt plötsligt utan anledning kan slå slint i huvudet.

Som sagt, ingen sådan hund kommer i närheten av mina hundar.
Då smäller det, jag tar inga risker.

Bara en fråga.
Har du någon personlig erfarenhet utav amstaff/pitbull eller går du efter vad du har läst i aftonbladet?

Jag själv har haft en hund som blivit söndertrasad utav en amstaff men ändå skyller jag inte på rasen. Är lite skeptiskt till hundar utav den typen fortfarande men det är väl inte så konstigt med tanke på vad jag har varit med om. Men jag har ändå förnuft nog att förstå att det var en hund som gjorde så. Inte en hel ras.

Ja, det har jag.

Har växt upp med en kompis som hade en pitbull (renrasig) när jag va yngre.
Som tillslut bet hennes kompis..m.m.

Har även träffat på många av dessa i andra situationer.

Det kan slå slint i huvudet på alla raser.Det är inte rasbundet till en eller ett par hundraser.

Ok, jag tycker ändå att du borde ha många tråkiga erfarenheter av dessa hundar och inte bara ett vanligt bett för att vilja förbjuda dem sådär.
Kamphundar ska självklart förbjudas enligt mig men bara för att det är en pitbull behöver det inte vara en kamphund i mina ögon.

*KL

Till alla er med statistik hit och dit..

Nu när det står att pitbulls är de hundar som attakerar mest och slår slint på och dödar flest människor.

Stod det även i denna statistik vad det var för typ av ägare och vad det var för typ av människor som dött/blivit skadade osv.

Pitbulls "attraherar" ju ofta "fel" typ av hundägare.. Människor som ibland t.o.m inte ens kan ta hand om sig själva.. Jag hoppas jag är tydig nog med vad för typ av folk jag talar om. Och när de har bitit människor.. Är det antecknat om hur många som provocerade hunden till detta, vare sig om det var "ägaren" eller den bitna?

Det är ju bara där felet ligger. Fel hund i fel händer.

Och att det skulle slå slint i huvudet på dessa raser oftare än andra är "bull shit" enligt mig. Var har man fått den uppfattningen om.
Att dom skulle ha en kortare stubin än andra raser är nog oxå enligt mig "bull shit" det med. Men jag kan hålla med om när det väl "smäller" så smäller det oftast hårdare än med andra raser och svårare att få att sluta än t.ex. schäfer, golden, labbe osv.

Men jag tycker att man istället för att sikta in sig på hunden borde man börja fundera på hur man ska lösa problemet med oansvariga hundägare.. Komma på något sort system för att förhinda dom problem vi har idag.
T.ex ett "prick-system" där man för böta med MYCKET pengar om ens hund orsakar skador på människor/andra hundar.. Och vid en 3;dje prick så riskerar man t.o.m fängelse. Och sen ska det vara skitsamma om det är någon annan som är ute med ens hund. Min hund Mitt ansvar.
(inte helt komplett idé men en början kanske?)

Kamphundar ska självklart förbjudas enligt mig men bara för att det är en pitbull behöver det inte vara en kamphund i mina ögon.

Och en Border Collie är ingen vallhund bara för att det är en Boarder Collie?
Det går mycket väl att jämföra.
Likförbannat är det inavlade förmågor som sitter där inne, vad man än gör åt det.
Likaså är pitbull framavlad till ett hemskt syfte, därav passar de inte bland människor.

Alltså har du en aning om vad du egentligen skriver...

Dina jämförselser tyder på annat !

Boarder Collie, vad är det för ras ?

Ursäkta mig men vad är en kamphund för dig?

Vad är en pitbull framavlad för?

Vad är en amstaff avlad för?

De nervösaste hundar jag hittills träffat i mitt liv och de som varit mest benägna att bita har varit just vallhundar!!!!

Dottern blev förra året biten i ansiktet av en vallhund men det var nog hennes fel,för dom är så snälla:devil::devil: bara avlade för att valla saker,inte för att bitas.

Ursäkta men jag tycker ditt resonemang suger!

Haha nu är du bra rolig.. Vart har jag skrivit att dom INTE är avlad till kamp från början ( ett XXX antal år sedan nu )
Ditt inlägg (se nedan) gav mig uppfattningen att det enligt dig inte skulle ha förekommit alls.
Jag bidrar inte med några kamphunds-kennelnamn, eftersom jag är totalt ointresserad av dessa och därför inte har några. Varken 100-tals år gamla eller dagsfärska. Men såvitt jag förstått, förekommer denna avel fortfarande. Om dessa uppfödare är seriösa eller inte, kanske du ska fråga dom om.

"Ge mig namn på EN seriös kennel som inriktat sitt avelsarbete mot kamp ?
Kan du gör det så får jag omvärdera ALLT jag hittills kommit fram till."

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka