tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Jasså det var fler som visste om det :smirk:
Själv hade jag turen att vara morgon pigg, hade inget bttre för mig och tv:n stog ju där alldelles ensam så att.... ;)

Kamphundar borde INTE förbjudas enligt min uppfattning. Har sett kampraser som är jättesnälla och aldrig skulle göra illa någon. Det är helt och hållet hussen/mattens fel hur hunden blir, vissa hundägare borde förbjudas!!! Vilken ras som helst kan bli agressiv med fel ägare.

Jag känner en familj som blev uppträngda i ett hörn av sin egna rottweiler
frun och 2 barn. De satt snällt där till gubben kom hem. Så rottisar kan också

Precis så vet jag en Alaskan Malamute(stavas?) som gjorde. Själv så har jag blivit oprovocerat attackerad och biten i benet av en dvärgpinscher och den lilla rackarn släppte inte i första taget. Skadorna mot en sådan och en pitbull går kanske inte att jämföra men jag tror inte ett dugg på ett förbud mot någon speciell ras. Hårdare tag mot hundägare tror jag däremot starkt på. Vem som helst ska inte kunna skaffa vilken hund som helst!

Kamphundar borde INTE förbjudas enligt min uppfattning. Har sett kampraser som är jättesnälla och aldrig skulle göra illa någon. Det är helt och hållet hussen/mattens fel hur hunden blir, vissa hundägare borde förbjudas!!! Vilken ras som helst kan bli agressiv med fel ägare.

Att ägaren spelar roll råder väl inga som helst tvivel men det är ju inte hela sanningen. Man har ju inriktat avelsarbetet åt ett visst håll och sådana saker kan man bara inte ignorera. Att det sedan finns hundar inom kampraser som är snälla spelar ingen roll. Om jag tar mina egna hundar som är BC, dom går ju igång på vissa saker eftersom dom är avlade starkt på det, den ena mer och den andra mindre, men det finns där. Och likadant är det ju för den sk. kamphunden. Så att säga att det helt och hållet är husse eller mattes fel tycker inte jag att man kan göra. Men en dålig eller bra husse eller matte kan göra skillnad för den enskilda hunden. Men trots det så kan man ju inte blunda för fakta.

Som peter_lundin skrev så står ju pitbull för 50% av människor som blivit dödade av hund, det kan man ju inte bara sopa under mattan. Dåliga hundägare finns ju i alla raser mer eller mindre men statistiken toppas ju ändå av denna ras.

Kicki :)

Precis så vet jag en Alaskan Malamute(stavas?) som gjorde. Själv så har jag blivit oprovocerat attackerad och biten i benet av en dvärgpinscher och den lilla rackarn släppte inte i första taget. Skadorna mot en sådan och en pitbull går kanske inte att jämföra men jag tror inte ett dugg på ett förbud mot någon speciell ras. Hårdare tag mot hundägare tror jag däremot starkt på. Vem som helst ska inte kunna skaffa vilken hund som helst!

Hur skulle man rent praktiskt kunna kontrollera det, att vem som helst inte får skaffa vilken hund som helst? Blir ju en rigorös apparat! Den som inte har djurbesättning får inte köpa en vallhund? Tycker personligen att det är bra om folk som inte kan sätta en vallhund i sitt rätta sammanhang heller inte skaffar en sådan men ändå. Och den som inte har jaktmarker eller jaktintresse får inte köpa jakthund av något slag? Även där är det ju bäst för hunden att vara i sitt sammanhang men hur ska man kunna kolla det? Samt att även om dom "hamnar rätt" så kan ju ägaren vara "dålig" men om den inte har något på sig sen tidigare hur kollar man det innan ett hundköp.

Isf. måste ju det enbart röra sk. kamphundar och det blir ju krångligt bara det. Hur ska man rent praktiskt gå tillväga och till vilka kostnader samt vem ska betala?

jag tror inte att den lagen kommer bli av...

Alla hundar KAN bita och anfalla spelar ingen roll om den är liten eller stor eller vad det är för ras...Ett djur kan du aldrig känna till 100%.

Visst att kamphundar har mer instingt till att bli problem med anfall och skit så skall man inte dra alla över en kant.
Jag tror inte det är så många igentligen som blir knäppa och biter av alla dessa kamhundar som finns...
ta bort dom som e problem istället tycker jag sen får man lösa saken därifrån om det är kvar...
Om man skall ta bort alla kamraser kan man lika väl ta bort ALLA hundraser för alla hundar kan bita och skada folk och andra djur...

Men vissa tydligen mer än andra bevisligen.

Det måste jag se!

Själv är jag emot ett förbud. Det har funnits och fungerade inte, man såg en ökning av de hundar man inte ville ha.

Jag tycker det är en enorm skillnad på de renrasiga (med förhoppningsvis en hel del planering bakom aveln) hundarna som använts till kamp historiskt, och det som i dagligt tal kallas just "kamphundar" - diverse korsningar av alla möjliga stora korthåriga hundar. Dels skiljer sig aveln åt men också typen av ägare.

Skulle man förbjuda specifika raser är det de seriösa ägarna som drabbas mest..

"Kamphundsraserna" har specifika egenskaper precis som alla raser har. Men att de har lättare att "flippa", gå till anfall, är aggressivare än andra raser, är farligare än andra raser, är inte sant.

Hur kommer det sig då att dom enl. statistik står för 50% av dödsfall där hund varit inblandad. Känns lite som om jag skulle påstå att BC inte är mer vallningsinriktad än någon annan hundras. :angel:

PL har ju fortfarande inte svarat på om det är RENRASIG Pittbull som står för denna statistik, jag tror att som i dom flesta andra fall att det är korsningar...

Och vi alla vet hur det kan bli om man korsar fel raser med varandra, en bra uppfödd ex Staff har i regel inte lättare att flippa ur än andra raser.

Att du jämför det med BC och deras vallningsinstinkt påvisar din brist på fakta i ämnet ..

Att ägaren spelar roll råder väl inga som helst tvivel men det är ju inte hela sanningen. Man har ju inriktat avelsarbetet åt ett visst håll och sådana saker kan man bara inte ignorera.

Ge mig namn på EN seriös kennel som inriktat sitt avelsarbete mot kamp ?

Kan du gör det så får jag omvärdera ALLT jag hittills kommit fram till .

Hur skulle man rent praktiskt kunna kontrollera det, att vem som helst inte får skaffa vilken hund som helst? Blir ju en rigorös apparat! Den som inte har djurbesättning får inte köpa en vallhund? Tycker personligen att det är bra om folk som inte kan sätta en vallhund i sitt rätta sammanhang heller inte skaffar en sådan men ändå. Och den som inte har jaktmarker eller jaktintresse får inte köpa jakthund av något slag? Även där är det ju bäst för hunden att vara i sitt sammanhang men hur ska man kunna kolla det? Samt att även om dom "hamnar rätt" så kan ju ägaren vara "dålig" men om den inte har något på sig sen tidigare hur kollar man det innan ett hundköp.

Isf. måste ju det enbart röra sk. kamphundar och det blir ju krångligt bara det. Hur ska man rent praktiskt gå tillväga och till vilka kostnader samt vem ska betala?

Har inte tänkt så mycket på det mer än att jag tycker att det borde vara så.;) Tanken dök upp i mitt huvud när två pensionärer jag känner som knappt promenerar, inte kan något om hundar och som jag vet har haft sin tidigare hund under fri uppfostran, tänkte köpa en dobermannhane för att de är vackra.
Samt de som köper en bordercollie till sina 8-åriga söner bara för att de är en lättlärd hund.
Kanske det kan vara någon form av hundkörkort som ger behörighet till olika kategorier av hundar? Har man tagit ett sådan kort så är man iaf insatt i vad det är för hund man köper.

Finns ju givetvis en anledning att man just vill förbjuda "kamphundarna" å de är ju tråkigt för alla som älskar just den rasen å vill vara seriös me den, men tyvärr har dom ju kortare stubin än andra hundar de ligger ju i generna... min rottistik ja hade för några år sedan blev attakerad av en pittbull framprovoserat av ägaren va ingen rolig syn ån ja fick sparka på hunden tills den släppte.. de är ju inte normalt vid hundslagsmål att en hane försöker bita ihjäl en tik.. men som ja sagt tidigare så tror ja bara att ett förbud kommer göra de ännu mer spännande för skumma idioter att avla fram dom. hörde om en i gbg som hade en pittbull instängd i ett rum å så gick ägaren in i polisuniform å slog hunden rejält, vågar inte ens tänka på va som händer när den hunden kommer ut i verkligheten..

Kan du ge mig en källa?

Från pitbull.se, skrivet av Thomas Ryding, publicerad i polishundförartidningen - polishunden.

Om man ställer antal inträffade incidenter med dödlig utgång i förhållande till antalet befintliga hundar så hamnar pitbull terrier i 1986 års amerikanska statistik på sjätte plats. Den hundras vilken toppar listan svarar för nästan 5 gånger så många fall som pitbull terriern. Vid betraktande av samma lista för 1990 finner man att de dokumenterade fallen med fatal utgång var 16 till antalet. Procentuella andelen för olika hundraser i förhållande till populationens storlek uppvisar liknande bild som för 1986.

Vid betraktande av dessa statistikuppgifter bör man även betänka att pitbull terriern, som tidigare redogjorts för, i många fall ägdes av icke nogräknade personer. Denna omständighet torde rimligtvis medföra att antalet inträffade incidenter är högre än det skulle vara med den genomsnittlige ägaren av någon annan ras. Betraktat ur denna synvinkel framstår resultatet för pitbull terrierns räkning som verkligt bra.

Ytterligare en omständighet väl värd att lägga märka till är att ingen av de i ovan nämnda statistik för 1986 förekommande pitbull terrier finnes registrerad i vare sig “American Kennel Club” eller i “United Kennel Club”. Detta anser jag styrker teorin om att mindre nogräknade individer ofta är ägare till pitbull terrier inblandade i attacker mot människor.

(...)

Tilläggas bör i anslutning till övrig text att american society's “test of mental temperament”, en test som bedömmer hundarnas allmäna nervkonstitution och stresstålighet, placerat pitbull på tredje plats av alla testade raser

Personligen tvivlar jag på att pitbull skulle utgöra en så enormt stor andel av hundbeståndet i USA. Svårt att hitta bra statistik som omfattar den stora massan av oregistrerade pitbulls men det jag hittat stämmer inte med ditt citat. Om pitbull skulle ligga som medelhunden i dråparligan skulle det innebära att hälften av alla hundar i USA skulle vara av pitbulltyp!
PL

Men det är ju uträknat i förhållande till antalet hundar. De ligger alltså inte på sjätte plats rakt av utan procentuellt.. Eller, hur kom du fram till att de skulle utgöra hälften av alla hundar i USA?

Jag har även hittat denna statistik.

Det känns lite onödigt att sitta och jämföra statistik då det går att hitta undersökningar som säger emot varandra i all oändlighet..

Så OM nu pitbulltyperna är överrepresenterade, är det för att det är den typen av hund? Statistiken säger ju just inget annat än vad det är för hund. Det finns så mycket annat som spelar in, som i all statistik.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har alltså missuppfattat alltihop? :idea:
Kamphundarna är inte alls framavlade till kamp!!
Översättningsfel??

Varför finns då raserna och vad var dom tänkta att användas till??
Varför blev det så snett??

LIA

Om de står för hälften av alla dödliga attacker så måste de för att inte vara överrepresenterade utgöra minst hälften av beståndet.
PL

Senast ändrad:

Haha nu är du bra rolig.. Vart har jag skrivit att dom INTE är avlad till kamp från början ( ett XXX antal år sedan nu )

Mitt sunda förnuft säger åt mig att låta bli men jag kan inte.

Jag släpper hellre in mina barn i en flock med amstaffs än i en flock med ett flertal andra hundraser.För jag anser att majoriteten av alla amstaffs är otroligt säkra och trevliga hundar som funkar klockrent med barn.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur