tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

förbudet innebär att man inte får avla eller äga kamphund.. men ja kan inte tänka mig att man måste avliva den man har om den inte gör något dumt.. ja visst alla hundar kan bitas men ytters få som biter sina ägare förutom just pittbull.

förbudet innebär att man inte får avla eller äga kamphund.. men ja kan inte tänka mig att man måste avliva den man har om den inte gör något dumt.. ja visst alla hundar kan bitas men ytters få som biter sina ägare förutom just pittbull.

Det jag menar! :bow:

jag tror inte att den lagen kommer bli av...

Alla hundar KAN bita och anfalla spelar ingen roll om den är liten eller stor eller vad det är för ras...Ett djur kan du aldrig känna till 100%.

Visst att kamphundar har mer instingt till att bli problem med anfall och skit så skall man inte dra alla över en kant.
Jag tror inte det är så många igentligen som blir knäppa och biter av alla dessa kamhundar som finns...
ta bort dom som e problem istället tycker jag sen får man lösa saken därifrån om det är kvar...
Om man skall ta bort alla kamraser kan man lika väl ta bort ALLA hundraser för alla hundar kan bita och skada folk och andra djur...

Varför tog du bort det du skrivit till mig för ?

Ah... de va inte riktat till dig.... Detta e en "het" disskution å jag kunde inte formulera mig tillräckligt väl;) Inte alls något illa menat:)

I morgon skall dom prata om kamphundar på tv4 morgon pogram
Förbjud av kamphundar mm
Vad tycker ni om att förbjuda kamphundarna

Jag gillar alla hundar. Men fel folk som fostrar hund blir farligt.
själv har jag en rottis

Det måste jag se!

Själv är jag emot ett förbud. Det har funnits och fungerade inte, man såg en ökning av de hundar man inte ville ha.

Jag tycker det är en enorm skillnad på de renrasiga (med förhoppningsvis en hel del planering bakom aveln) hundarna som använts till kamp historiskt, och det som i dagligt tal kallas just "kamphundar" - diverse korsningar av alla möjliga stora korthåriga hundar. Dels skiljer sig aveln åt men också typen av ägare.

Skulle man förbjuda specifika raser är det de seriösa ägarna som drabbas mest..

"Kamphundsraserna" har specifika egenskaper precis som alla raser har. Men att de har lättare att "flippa", gå till anfall, är aggressivare än andra raser, är farligare än andra raser, är inte sant.

Vad har du fått det ifrån?

"Kamphundsraserna" har specifika egenskaper precis som alla raser har. Men att de har lättare att "flippa", gå till anfall, är aggressivare än andra raser, är farligare än andra raser, är inte sant.

Fast det är ju ganska konstaterat att de är just opålitliga.
Även mot seriösa ägare.

Var är det konstaterat? Förutom i kvällstidningarna då

Men de flesta pittbulls i sverige är väl inte ens renrasiga?
Dvs ingen medveten avel, "snälla föräldrar" ofta enda försäkringen för valpköpare.
Köper man en sån hund är man enligt mig inte seriös...

Jag tycker inte raserna ska förbjudas, men det borde vara hårdare regler när det gäller avel på såna hundar, man ska inte få avla på vad som helst hur man vill.
Sen ska det självklart skärpas vad gäller hundägarna också...
Men dåligt hundmaterial är dåligt hundmaterial.
Tillsammans med en dålig hundägare blir det ännu värre.
De hundarna/ägarna ger hela hundgruppen dåligt rykte.

Pitbull är en ras. Men många av de hundar som ägarna påstår är pitbulls, som massa idioter springer runt med, är som du säger inte renrasiga.
Folk avlar på sina hundar för skojs skull, trots att de är medvetna om att de är både hund- och människoaggressiva. Inte rastypiska hundar på något sätt..

Att förbjuda dessa hunder vet jag inte om det lär hjälpa, droger finns ju höger och vänster och ingen kan få bort det ;) och inte kan man med ett gott samvete avliva varenda hund och valp man hittar, det är inte deras fel att de är födda så, men att börja reglera aveln och göra mentalitetstester är nog en bra idé då, precis som alla andra hundar, är denna ras avlad för sin sak: och detta är specifikt att döda vilket inte gör den till en idealisk hund att ha i samhället egentligen. För att behålla dessa hundar skulle jag vilja se att aveln började riktas mot en hund med ett "bättre" psyke- dvs försöka avla bort kamphundspsyket till en mer lugnare hundras.

Detta med seriösa uppfödare föder seriösa köpare är inte direkt sant- du har som sagt ingen aning om vem du säljer din hund till; människorna kan verka hur snälla och fina som helst och totalt normala men egentligen är de helt sjuka! Har sett folk här i staden som missköter sina djur totalt men det skulle man aldrig kunna tro om man träffar dem- en är ju en helt vanlig förskolelärare till och med.

Men även om nu köparen vore en idealisk människa att sälja till så kan hundens mentalitet bli knepig, och detta gäller självklart alla raser men en hund som är avlad för kamp löper självklart större risk att skada än en exempelvis vanlig och bra skött golden just på grund av deras temperament- inte många skulle heller ta in en varg i ett bostadsområde utan att tänka två gånger. Jag känner en kvinna som har haft hund i alla år och hade en fullvuxen rottis hemma- skaffade en stafford shire bullterrier och den lilla valpen bet av rottisens öra tillslut och blev tvungen att avlivas. Så även om alla hundar kan bitas så löper en kamphund mycket större risk att göra det då den är avlad till det. Instinkter försvinner inte i första hand.

Då är det väl bättre att dom inför "hundkörkort" eller nåt special innom aveln på "kamphundar"...

Men först och främst måste dom väl bestämma sig för vilka raser dom klassar som "kamphundar" och att alla blandraser med någon av dessa raser i sig också räknas som "kamphundar"

Detta med seriösa uppfödare föder seriösa köpare är inte direkt sant- du har som sagt ingen aning om vem du säljer din hund till; människorna kan verka hur snälla och fina som helst och totalt normala men egentligen är de helt sjuka! Har sett folk här i staden som missköter sina djur totalt men det skulle man aldrig kunna tro om man träffar dem- en är ju en helt vanlig förskolelärare till och med.

Ja det är ju helt sant. Men jag tror att den värsta kombinationen är dålig avel + dålig ägare. Sen kan man ju aldrig garantera att en hund med bra föräldrar som kommer till en bra ägare inte blir tokig.

Ja det vet jag. Anledningen till att jag påpekade det var för att personen jag skrev till skrev "de flesta pitbulls är väl inte renrasiga" och eftersom pitbull är en ras idag kändes det som ett knepigt uttryck. Men det var inte viktigt, jag förstod ju såklart vad personen menade.

Tycker du att man ska använda pitbull som samlingsnamn för kamphundarna, eller hur menar du?

I rasens ursprugsland används beteckningen som ett samlingsnamn för en viss typ av kamphund!
PL

Samma när det gäller statistiken över människor dödade av hundar där pitbull står för ca 50% .
PL

Okej. Det är lite knepigt med begreppen, svårt att veta vad folk syftar på när både kamphund och pitbull kan ha så olika innebörd. Jag tycker det är viktigt att vara tydlig med det, då "förbud mot kamphundar" kan tolkas olika..

Vet du mer exakt vilka hundar som går under det samlingsnamnet?

Senast ändrad av en moderator:

Taget från SKK
Kamphundsraser (registrerade i Sverige eller USA)
med kort rashistorik

American pit bull terrier
Kallas även pitbullterrier eller pitbull. Hundvariant som härstammar från de engelska bull- och terrierhundarna
jämte inkorsningar av andra hundar för att åstadkomma en stor och kraftig hund med mycket
kamplust. Pitbullterriern har använts och används som familje- och gårdshund samt till organiserade
hundslagsmål. American pit bull terrier har sedan slutet av 1898 stambokförts i den till American Kennel
Club konkurrerande kennelorganisationen, United Kennel Club. En trolig uppgift är att det år 2000
fanns omkring 1 000 pitbulls i Sverige.
Se Svenska Pitbullterrierföreningen.
American staffordshire terrier (amstaff)
Kallas även för amstaff. Hundvariant som härstammar från pitbullterriern och som erkändes av American
Kennel Club (AKC) som självständig ras 1936. Orsaken till att AKC började registrera rasen lär
vara att ett antal pitbullterriers önskade deltaga på hundutställningar arrangerade av AKC. Rasklubben
tog tidigt avstånd från hundkamperna och amstaffarna slutade att deltaga på dessa under 40-talet. Sannolikt
har amstaffens temperament mildrats under de 70 åren som rasen varit självständig. Den är idag
en utpräglad familje- och utställningshund. Rasen kom till Sverige 1991. Antalet registrerade amstaffar
i Sverige år 2006 uppskattas till drygt 1 500 individer. Registreringsförbud i Svenska Kennelklubbens
hundregister för individ som ej är ID-märkt och härstamningskontrollerad genom DNA-analys. Gäller
fr.o.m 2001-01-01.
Se även Svenska American Staffordshire Klubben.
Bullterrier
Engelsk hundras som uppkom kring 1860 genom en uppfödare i Birmingham. Det var James Hinks som
korsade in den numera försvunna vita engelska terriern i de befintliga bull- och terrierhundarna. Bullterriern
är numera en renodlad sällskaps- och utställningshund som förekommer i två storlekar: bullterrier
och miniatyr bullterrier. Bullterriern har inte förekommit i organiserade hundkamper under de senaste
hundra åren. Antalet registrerade bullterrier i Sverige år 2006 uppskattas till cirka 1 200 individer.
Se även Svenska Bullterrierklubben.
Pitbull, pitbullterrier
Används ofta som ett samlingsbegrepp på en medelstor och atletiskt byggd hund.
Se i övrigt American pit bull terrier.
Staffordshire bullterrier
Ibland kallad ”staff”. Hundras som härstammar från de bull- och terrierhundar som främst förekom i
Midlands och som bland annat användes i hundkamper. Rasen erkändes av den engelska kennelklubben
år 1935 och det är nu länge sedan den var kamphund. I Sverige är rasen en utpräglad familje- och
utställningshund. Rasen är mindre och mera kompakt än american staffordshire terrier och american
pit bull terrier. Antalet registrerade staffordshire bullterrier i Sverige år 2006 uppskattas till cirka 2 500
individer.

Här finns mer om kamphundar http://www.skk.se/pdf/fragebank/lex_kamphund_tryck.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II