tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

*kl*
bara en tanke.. egentligen avlas det väl fortfarande på kamp då pitbull etc fortfarande tyvärr används till detta på många håll. Tror nog inte på ett förbud men vet inte heller hur man ska få oansvarigt folk att fatta vad dem har i kopplet, det är ju liksom det dem vill stajla med att ha en potentiell mördarmaskin i kopplet. Tycker synd om dessa hundar. Sen är det förstås en stor skillnad på amstaff, pitbull och bullterriern, bullterriern är ju den som är minst kamphund av dessa iaf.

Förbjuds amstaff/staff/APBT kommer "drägget" skaffa sig andra stora, poteniellt farliga raser att höja självförtroendet med.
Under åren som gått har schäfer, rotweiler och doberman också klassats som farliga. Ska dessa förbjudas också?
Och ska bullterrier och bulldog även de förbjudas?
de härstammar ju även de från samma blod som amstaff/staff/APBT

Ja jag har väl inte skrivit annat ..

Jag har bara skrivit att ingen seriös uppfödare idag avlar mot kamp utan faktiskt mot sällskap och har gjort under ett XXX antal år.

Skit avel förekommer bland ALLA raser och kommer inte försvinna även om ett förbud mot dessa raser tillkommer.

Hur menar du att bullterrier är "mindre" kamphund?
De härstammar från samma hundar som APBT m.m

Pitbull och amstaff är avkomlingarna(registrerade eller ej) till de bullterriers invandrarna tog med sig till USA för att använda till kamp o vakthundar.Dessa är majoriteten av kamphundarna i västvärlden, sen finns det mer udda raser som Dogo Argentino mfl.
PL

*KL*

Ni som är för ett rasförbud, vad har ni tänkt er rent praktiskt att det ska innebära, och hur ska det tillämpas?
Ska alla reggade hundar av kamphundstyp sökas upp och avlivas? Eller kastreras? Vid eventuell kastration, ska skattepengar avsettas för detta?
Och hur göra med alla blandraser som "ser ut" som kamphundar? Ska alla dessa också avskaffas? Och hur ska man veta om det verkligen är kamphundsraser i dem? Jag har träffat ganska många blandisar som ser ut att ha tex. amstaffblod i sig, men som i själva verket inte haft det.

Bara lite funderingar.

Jag vet inte hur det ska gå till, men jag vill inte ha såna hundar i närheten.

Jag vill inte ha bort schäfer osv, bara dessa hundar som är så opålitliga och ställer till med så mycket skador.

*KL

Alla ni som tycker att dessa "problemhundar" ska avskaffas:

Tycker ni inte att det är lämpligare att ta tag i problemet med "oanvarigahundägare" som är orsaken till att det uppkommit fördomar mot vissa raser?

HUR ska det gå till?

Hur vet man när man säljer sin hund att det är en oseriös ägare?
En köpare kan verka hur perfekt som helst, men visa sig vara totalt oseriös.

Och vad ska defineras som oseriös?
Det kan komma en skinhead som ser jättefarlig ut, MEN som är jätteduktig och seriös med hundar. Ska han då tex nekas köpa hund?

Du kan väl börja med att svara på frågan du själv svarade : Jag vet inte hur ska det gå till?

Det finns liksom ingen enkel lösning...

Men bara för vetskapen.

Vilka raser vill du förbjuda ?

De enda raserna jag känner till som är farliga i mitt tycka är pitbull och amstaff.
Det är ju några raser till som finns på en norsk lista har jag för mig, som skulle passa också. Det står i någon annan tråd.

Jag vet väl inte hur det ska gå till?
Jag vet inte om jag tycker att de som redan är ska avlivas, om de inte ställer till problem då såklart.
Men det ska inte födas upp fler såna här hundar, inte få föras in i sverige, inte korsas osv osv.

Hur ska man förhindra att det sker olaglig parning, dvs en blandras där man sedan ljuger om vad för raser som finns i hunden...

Jadu, det är ju jättesvårt att kontrollera.. :(
Tyvärr.

Men om det inte finns några såna hundar i landet, så är det ju svårt att avla blandraser på dem.
Dock är det svårt med blandraser som redan finns som det ljugs om, men ställer de till problem så avlivas de ju.
Det kommer ju ta många år i vilket fall..
Innan dess lär ju många andra blivit ihjälbitna.

Fast bara för att ett förbud finns så betyder inte det att hundraserna i sig slutar att existera, aveln blir bara ännu skitigare..

Men om du läser så kan du förstå varför det ser ut som det gör och var problemet ligger.

Sen kan du fortsätta vara rädd för hundarna. Det har jag full förståelse för att du är när det ser ut som det gör.

Om vi säger att problemet bestod i galningar som korsade schäfer med lite allt möjligt och använde hundarna som vapen, skulle du då vara för ett förbud mot schäfer för att kunna stoppa den aveln?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka