tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Kallar du mig dum ?

Skrev jag någon gång att dom skulle stoppa dit sina händer?

LÄS innan du kallar folk för olika saker, det blir lätt barnligt ..

Och det antagande baserar du på ... vad för källor ?
Nej men jag anser att man är riktigt dum om man hoppar in hur som helst i ett hundslagsmål, såvida det inte är mellan chihuahuor.

Folk glor nog av chock, och för att de inte har verktyg till hands, men självklart ska man göra NÅGOT för den stackars hunden som blir attackerad.

Källor?
Om du ser dig omkring lite och slutar vara så blind för att äger just en sådan ras, så kanske du också skulle inse något. (om jag nu inte missuppfattat att du har en sådan ras).

Man läser jämt i tidningarna, både sverige och usa.
Och hundexperter säger detsamma om dessa hundar.

Skrev jag hur som helst ?

Blind ?

Nej men jag passar mig för att tro på allt löst skit som kvällspressen m.f kommer dragandes med, jag ser efter trovärdighet i fakta som jag ska ta åt mig av och är väldigt källkritisk.

Ja du har missuppfattat att jag har en kamphund ( BIG TIME ), får dock veta om några veckor om jag får hem en liten sällskapsparvel ...

Såvida du inte tycker att Grand Danois också är en kamphund för en sådan har jag haft.

Jag tror inte heller på all skit som tidningarna skriver, det ska man absolut inte göra.

Men jag har många mycket hundkunniga människor i min närhet som vet vad de snackar om, och de lyssnar jag på.

Nej, grand danois är underbart vackra stora (:eek:) hundar.

Underbart vackra stora hundar som i fel händer lätt blir ett effektivt vapen till någon snubbe som behöver en penisförlängare att flasha med.

Jag kan lova dig att en GD som blir förbannad gör skada den med..

Ska vi förbjuda den också?

Alltså jag vill inte provocera dig, jag försöker bara få dig att tänka lite outside the box ...

Som skrivet jag ogillar också att pitbull-liknande korsningar hamnar i händerna på fel ägare ( med små snoppar ), men ett förbud skulle inte ta bort problemet!

Jo det spelar roll hur hunden är nu, och pitbull tex är ju ganska uppenbart ingen frisk hund, oftast.

Men sedan beror det helt på, det finns underbara pitbulls och pitbulls som ägs av människor som just penisförlängaren.
Det är inte bara pitbulls som attackerar andra, skulle "min" westie gå lös då jag går med han och han ser en stor schäfer (vilket han totalt avskyr) så skulle han utan tvekan gå till attack.

Allt, enligt mitt tycke, beror på uppfostringen, lydan och människan. Jag tycker det är fel att döma ut alla pitbulls just p.g.a de människor som äger pitbulls som penisförlängaren. Då kan man enligt mig döma ut alla hundraser.

Verktyg?
En tång att ta hunden med eller vaddå?

Om man prompt ska ge sig in i ett slagsmål, ska man vara två stycken och ta tag i varsin hundrumpa

Underbart vackra stora hundar som i fel händer lätt blir ett effektivt vapen till någon snubbe som behöver en penisförlängare att flasha med.

Jag kan lova dig att en GD som blir förbannad gör skada den med..

Ska vi förbjuda den också?

Alltså jag vill inte provocera dig, jag försöker bara få dig att tänka lite outside the box ...

Som skrivet jag ogillar också att pitbull-liknande korsningar hamnar i händerna på fel ägare ( med små snoppar ), men ett förbud skulle inte ta bort problemet!
Nej det tycker jag inte, GD är inte en ras känd för att orsaka olyckor och skador hit och dit, men självklart kan de. Det är ju en väldigt stor hund.

Men sedan beror det helt på, det finns underbara pitbulls och pitbulls som ägs av människor som just penisförlängaren.
Det är inte bara pitbulls som attackerar andra, skulle "min" westie gå lös då jag går med han och han ser en stor schäfer (vilket han totalt avskyr) så skulle han utan tvekan gå till attack.

Allt, enligt mitt tycke, beror på uppfostringen, lydan och människan. Jag tycker det är fel att döma ut alla pitbulls just p.g.a de människor som äger pitbulls som penisförlängaren. Då kan man enligt mig döma ut alla hundraser.
Fast det finns ju pitbulls som haft seriösa ägare, men som även där helt plötsligt attackerat.

Verktyg?
En tång att ta hunden med eller vaddå?

Om man prompt ska ge sig in i ett slagsmål, ska man vara två stycken och ta tag i varsin hundrumpa

Men tänk lite kanske?
Något att slå med! En käpp, stol, vad som helst.

Självklart är det bra att dra isär, men det har även i sådana fall hänt att hunden vänt och attackerat den som höll i den då.

Min tankeförmåga är det inget som helst fel på, tack så mycket.
Din förmåga att hålla en diskussion på en trevlig nivå ger jag dock inte mycket för.

Ps. Ordet du sökte var tillhygge, inte verktyg.

Fast det finns ju pitbulls som haft seriösa ägare, men som även där helt plötsligt attackerat.

Ja, det stämmer! Men jag har då inte hört talas om seriösa pitbullsattackare, har mer hört talas om oseriösa pitbullsattacker.

Men tänk lite kanske?
Något att slå med! En käpp, stol, vad som helst.

Ska man gå runt med en käpp hela tiden för man har en kamphund? Hur ska man gå ut med stolen då? Bunden på ryggen? :angel:
Att slå en hund, borde inte det få hunden att bli mer aggresiv?

Min tankeförmåga är det inget som helst fel på, tack så mycket.
Din förmåga att hålla en diskussion på en trevlig nivå ger jag dock inte mycket för.

Ps. Ordet du sökte var tillhygge, inte verktyg.
Verktyg funkar utmärkt det också.
Ett verktyg behöver inte enbart bestå av hammare, tång eller skiftnyckel.
Det finns många saker som kan vara verktyg till olika ändamål. ;)

Jag diskuterar som jag behagar.

Ja, det stämmer! Men jag har då inte hört talas om seriösa pitbullsattackare, har mer hört talas om oseriösa pitbullsattacker.

Ska man gå runt med en käpp hela tiden för man har en kamphund? Hur ska man gå ut med stolen då? Bunden på ryggen? :angel:
Att slå en hund, borde inte det få hunden att bli mer aggresiv?
Nej självklart är det vanligast att det är oseriösa ägares hundar som går illa till.

Nej självklart inte.
Men ser man detta så kan man ju ta tag i något, finns det inget i närheten så får man väl göra ngt annat.
Hoppa in och slå med händer har ju dock visat sig vara väldigt oeffektivt. :crazy:

Att dra i en hund kan göra den minst lika aggresiv det också.
Särskilt eftersom vissa hundar tenderar att blockera och bara bita och slita.

Men man kan ju behöva något att mota bort hunden med.

Lycanthrope skrev:
Och hundexperter säger detsamma om dessa hundar.

Vad menar du med "dessa hundar"?
Vilka experter?
Irene Westerholm? De som medverkat i hundansvarsutredningen? (Rikspolisstyrelsen, Statens jordbruksverk, Svenska Brukshundklubben, Svenska Kennelklubben, Svenska Kommunförbundet och Sveriges lantbruksuniversitet)

Lycanthrope skrev:

Ja, det kan hända precis som med alla andra raser. Men det är inte lika intressant för tidningarna att skriva om.

Lycanthrope skrev:
Nej det tycker jag inte, GD är inte en ras känd för att orsaka olyckor och skador hit och dit, men självklart kan de. Det är ju en väldigt stor hund.

Så om pitbull o liknande blir förbjudna och de oseriösa skaffar GD för det är en så stor och ball hund, är det dags att förbjuda den också då? Vet du hur det ser ut i Danmark? Vill vi ha det likadant?

Senast ändrad av en moderator:

ja, pitbulls är avlade för hundkamp och därmed avlade för att vara förarveka, för att handlern i dogpiten ska kunna separera de två som slåss.
eng.staff har även de alltid varit familjehundar, de hetsades mot björnar, tjurar och varandra.
aldrig mot människor.

så var det då.
nu har man sedan länge avlat på am.staff och eng.staff
som utpräglade sällskapshundar, de är trevliga, gosiga och intelligenta hundar.

tyvärr har pitbull( eller likande korsningar) blivit populära bland folk som söker status i en "farlig" hund.

man avlar på vad som för att tjäna pengar, det är inte hundens fel ifall felaktig avel gör att kamplusten vänds mot människor.
visst, individer som attackerar ska tas bort och ägaren beläggas med djurförbud enligt mig.

Istället för att föbjuda tycker jag att seriösa uppfödare ska ta större plats i media och visa på vilka gullegrisar staffar är!

då försvinner statusen i att ha en "kamphund"..vilken tuffing vill ha tant Agdas favoritras att stoltsera omkring med??

inga förbud mot hundarna, ändra den negativa attityden och hårda straff till de som inte kan hålla hund, oavsett ras eller typ!

Jag förstår vad du menar. Statistiken är grundad på vad som bedömts vara pitbull.
Det finns massvis med pitbulls i USA varav bara en del är registrerade någonstans.
PL

Menar du att Amstaff mfl andra renrasiga kamphundsraser ingår i namnet Pitbull.
Vill bara veta vad för hundar vi diskuterar?

Ja och likaså är dessa shepherds i flera generationer, men en sådan avel som vart tidigare, ligger kvar.
Det är de hunden finns för, även om det inte är inriktningen idag.

Vallhundar är det inget fel på, sålänge de får göra det de är avlade till.
Nu är det så att de är avlade till att valla, aktiveras mycket mycket!

Pitbull och amstaff är avlade till ett annat syfte, det går inte att komma undan.

En skillnad är att en normal hund skulle lyssna om man säger till.
Det gör inte de där små monstrerna.

Det vet du? våra reagerar väldigt bra.
Hade du mer erfarenhet av renrasigt, hade du vetat bättre.

Det blir klart mer eller mindre farligt beroende på ras.
Har du läst Cliftons analys i länken ovan? Synpunkter?
PL

Fins många raser som kan göra tillräkligt med skada för en fruktansvärd utgång.
Är dom oxå månster?

Amstaff mfl andra rasrena hundar har störe tålamod med barn exviss än andra hundar.

Nu vet jag inte alls, men jag tycker det känns som om det här skulle kunna var en rent av tränad kamphund, i kamp alltså, eftersom den inte ger sig...
Träning behövs inte. Den är framavlad till beteendet.
Vilket kamphundförespråkarna obegripligt nog inte kan ta till sig.

LIA

Träning behövs inte. Den är framavlad till beteendet.
Vilket kamphundförespråkarna obegripligt nog inte kan ta till sig.

LIA

Ja & en schäfer är ju framavlad till tjänst & den behöver ju inte heller trännas.

Där håller jag med dig ( hör och häpna va ;) )

Ska man äga en hund av kamphundstyp gör man ett stort fel i att förneka deras urpsrung.

Då kan det gå riktigt galet ....

:bump: Än finns det hopp för mänskligheten! ;)

Mera:
Usch det är hemskt, men hur vet man ( återigen ) att det är en Pittbull och inte en buskavel?
Tar upp ett par aspekter jag inte riktigt förstår, men du kanske kan skingra dimman? Vad spelar det för roll, om en kamphund är renrasig eller blandad? Är inte grundtanken i kritiken mot K att det är dess egenskaper som är farliga och oönskade? Vid en blandning (med timidare ras) blir ju egenskaperna snarare mer utblandade än koncentrerade?

Mera allmänt:
Det står i tråden om seriösa K-uppfödare. Vad kännetecknar en sådan? Betalar skatt?

Det står i tråden att man avlar mot kampbeteende. Hur gör man då? Testar alla vuxna K och avlivar alla med det beteendet?

Stackars hund, idiotiska människor som bara står och glor...
I filmens fall, fanns ett enkelt sätt att avbryta, nämligen för en person att ta tag i K:s bakben och lyfta. Den överfallna hunden hade garanterat inte stannat kvar. Inte lätt för en hundovan att göra dock, fr a som man inte i förväg vet vad hunden skulle gjort. Fattade det som att ägaren var där!?

... men ett förbud skulle inte ta bort problemet!
Varför inte? Med dagens teknik kan det väl inte vara några problem att härleda en hunds anor. Förbud under en löpande 10-årsperiod att inneha K-hundar/blanddito som är yngre än 1 år, nästa år 2 år osv tills gruppen dött ut. Alla hundar ID-märks för enkel kontroll. Utan undantag. All kostnad för kontroller faller på innehavare av otillåtna hundar.

Parallellt ska under samma tidsperiod alla hundägare skaffa visad utbildning alt dokumenterad kunskap om hundar. Ett slags körkort.

"Hundmissbruk" ska bestraffas klarare än idag. Används hunden t ex som ett vapen, ska den genast beslagtas och omplaceras, samtidigt som innehavaren beläggs med hundförbud under 10 år samt betalar ordentliga böter.

Det du! ;)

LIA

PS!
För egen del såg jag gärna att även missfosterraser typ nakenhundar, mopsar m fl också kom att innefattas av samma regler. :o

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka