tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Oj! Jag har bläddrat igenom tråden och försökt hålla mig för att säga ngt men nu gör jag det ändå.

Som många vet så äger jag en Pitbull. Jag kan endast svara för henne och för de andra Pitbulls som jag känner. Men dessa hundar har en extrem hög retningströskel, det är mer regel än undantag.
Inte ngn av dessa har ngn gång försökt eller visat ngn tendens till aggressivitet mot varken människor eller andra djur, snarare tvärtom.
Mer människorkära och trevliga hundar får man leta efter.

Samtidigt så måste man vara medveten om vad man har för hund, oavsett ras. Nu har jag turen att jag köpte min Pitbull från en mkt seriös person med importerade föräldrar, på så sätt har jag kunnat gå tillbaka i deras linjerna. Allt ser fläckfritt ut.

Sen vet jag vad min hunds ras har avlats till: Nämligen att slåss med andra hundar, HUNDAR! Inte människor eller barn, utan Hundar.

De flesta här är nog väldigt rädda för vad en Pitbull kan åstakomma, vilket ären hel del. Min "lilla" tjej är sjukt stark i käken och skulle kunna göra en mkt stor skada. Men, hon är frisk mentalt och har fått en stenhård uppfostran och skulle inte våga sticka upp.

Hade jag sett en tendens till aggresivitet hos ngn av mina hundar, hade jag avlivat de direkt.

Om det är ngn hundkatergori som jag inte skulle vilja ha ihop med barn(när jag får ngr) så är det vallhundar. Mer osäkra och nippriga hundar får man leta efter. Snäpper efter en om de fått 5 min för lite motion, skit hundar enligt mig.

Nej Pitbull mfl ska inte förbjudas, däremot ska blandras "aveln" förbjudas, det är därifrån allt skräp kommer.

Tack för mig!

& om du hade någon form av erfarenhet av renrasiga amstaff mfl så hade du inte skrivit att dom inte går att fås fungera som andra hundar.
Det skrev jag inte heller.
Kanske dags att du blir mer noga när du läser/svarar?

LIA

det är inte hundens fel,,,det är dom sk ägarna,,,byt namn ordet kamphund borde försvinna,,,alla hundar har kamp i sig, själv har jag två autraliska cattledog o i deras gener finns pittbull,,men dom är helt suveräna som arbetskamrat o kompis

Som Ginnies påpekar, har du svårt att bestämma dig.

Kan du reda ut det här?
Alltså, lika väll som kamphundsraser är framavlade till kamp, är dom framavlade att inte bita männsikor.
Om K-hundar inte biter människor för att dom är framavlade att inte göra det, måste väl det faktum att dom är framavlade för kamp (inte bara mot hundar) innebära att alla K-hundar alltid "kampar"? I konsekvensens namn!?

LIA

Som Ginnies påpekar, har du svårt att bestämma dig.

Kan du reda ut det här?
Om K-hundar inte biter människor för att dom är framavlade att inte göra det, måste väl det faktum att dom är framavlade för kamp (inte bara mot hundar) innebära att alla K-hundar alltid "kampar"? I konsekvensens namn!?

LIA

Kamp finns i X antal hundraser, min lille Goldenvalp har också kamp i sig. Men inte alls i samma utsträckning som min Pitbull. Hon får leka ibland men då hänger jag en stor knut i trädet och hon får hoppa upp,bita och hålla fast. Där kan hon hänga tills jag ber henne att släppa, vilket kan bli en halvtimme/timme. Beronde på värme.

Men självklart har Pitbull/kamphundsraser Kamp i sig, det avlas inte bort i en knäppning.

Det andra du tog upp om att det inte i många fall/ alla fall beror på hundens arvsanlag har jag iaf aldrig påstått!!
Jag förutsätter att grunden för hela K-hundsdiskussionen (och problemet) ligger i rasernas arvsanlag, "förädlade" av människan.

Ditt exempel:
....eller en korsning med en psykiskt ostabil BC är nog inte heller någon särskild hit, förstår du vart jag vill komma?
Om den ostabiliteten skulle vara förvärvad, är det väl ingen fara i sig? Så jag antog att du var inne på arv.

Räta gärna ut mina tankegångar om jag har fel. :)

LIA

Jag vet inte riktigt hur du menar.

Och eftersom du svarade mig utifrån en fråga/påstående jag ställde så blir det lite galet om du förutsätter vad vi diskuterar om.

Men vi kan gärna diskutera kamphundars arvsanlag, förädlade av människor ...

Den kamp som visas i videosnutten, är inte av den sorten man ser eller vill ha hos andra hundar än just K-hundar. Inbillar jag mig.

Men självklart har Pitbull/kamphundsraser Kamp i sig, det avlas inte bort i en knäppning.
Har ställt fråga i detta. Det är en sak att avla fram mot ett mål, t ex yvig svans. :) Men hur bär man sig åt att avla bort denna egenskap? Yviga svansar är ju relativt enkelt, "bara" att kategoriskt sluta avla på dom individerna som har det, vilket av nödvändighet innebär att avelsmaterialet till en början är skäligen smalt. Man har ju avlat bort det mesta av "smalanlagen".

Så vet du hur man gör för att avla bort/minska kampbeteendet? Det syns ju liksom inte på samma sätt.

LAI

Kl

Jag är inte alls haj på det här med "kamphundar", därför har jag en fråga: Vad är det för skillnader, rent mentalt, på en Pitbull terrier, en staff och en amstaff?

/ Lina med vallhunden, som inte alls hugger om han får en dag med mindre aktivering!

Du motsäger dig själv. Till mig, Ginnies, skriver du att det är länge sedan det avlades för kamp, till Lia skriver du att de är framavlade till kamp men avlade till att inte bita människor, hur ska du ha det? Och förresten sitter lusten att bita människa i en särskild gen som man kan avla bort?. Tror mer på att de är avlade för kamp, det finns fortfarande kvar, men att man med dressyr kan styra beteendet. Det torde med uppfostran vara lika lätt att träna dem för kamp mot människa som mot andra hundar. Håller ändå med dig att det finns andra raser som inte heller passar till nybörjare. hur många ett-åriga rottweilhanar kommer inte in till vet. klinik för avlivning för att barnen blivit "allergiska". Om det nu är så lätt att en duktig hundförare går in och stoppar när hunden börjar bita borde de ju användas inom poliskåren???

Jag har skrivit att dom är framavlade till kamp, då menade jag från början.

Sen har jag även skrivit att det är väldigt många år sedan.

Va det svårt?

Olika hundar, men specielt olika hundraser är olika mycket förarveka & olika hundar som ex schäfer & rottweiler mfl är framavlade att bita männsikor, inte hej villt.
Men för att kunna användas i tjänst.

Självklart kan en amstaff bita människor, man sanolikheten & utifrån rasen & dess mentalitet gör att den risken är mycket minimal gemfört med andra raser.

Plus deras retningströskel & smärttröskel är mycket högre än på andra hundar.
Plus att dom är mentalt mycket stabila enligt undersökningar.
Ex Golden liger mil ifrån amstaff i just retningströskel att bita männsikor.

Sen måste jag säga att använda amstaff till tjänst, blir ju inte så bra om man ska fånga "busar" då dom inte är framavlade till bita, men visst går det.

Men som sök, spår eller knarkhund skulle dom fungera fruktansvärt bra, om det inte va för dom fryser lätt på vintern gämfört med andra raser som har päls.

Den kamp som visas i videosnutten, är inte av den sorten man ser eller vill ha hos andra hundar än just K-hundar. Inbillar jag mig.

Har ställt fråga i detta. Det är en sak att avla fram mot ett mål, t ex yvig svans. :) Men hur bär man sig åt att avla bort denna egenskap? Yviga svansar är ju relativt enkelt, "bara" att kategoriskt sluta avla på dom individerna som har det, vilket av nödvändighet innebär att avelsmaterialet till en början är skäligen smalt. Man har ju avlat bort det mesta av "smalanlagen".

Så vet du hur man gör för att avla bort/minska kampbeteendet? Det syns ju liksom inte på samma sätt.

LAI

Olika hundar inom en ras har ju olika "sätt" temperament, nervösa, olik kamplust (finns olika sorters kamplust) osv.
Om amn inte avlar på dom som har den kampen, så försvagas dessa linjer, om man tittar på sina hundar & ser vilka mentala egenskaper man har, vilka man vill ha & inte ha.
Så avlar man på det man vill få fram i avkommorna.

Precis som med svansaveln.

Glömde bara att det bara va med andra hundar.
Det var inte "bara" det inte, utan själva nöten.

Om amn inte avlar på dom som har den kampen, så försvagas dessa linjer, om man tittar på sina hundar & ser vilka mentala egenskaper man har, vilka man vill ha & inte ha.
Så avlar man på det man vill få fram i avkommorna.
Det räcker inte. Man måste också välja bort dom som ger oönskade egenskaper i nästa generation.

Så hur gör man? Är det obligatorisk mentalkontroll (jmfr shäferns friröntgning) av alla tänkbara avelsindivider och även dess avkommor?
Eller, är det så att man helt enkelt struntar i kampfaktorn i K-hundarnas mentalitet när det gäller avel? Tror man att den därmed ska minska och försvinna av sig själv?
Det kommer i så fall garanterat inte att hända under detta århundrade heller.

Jag väntar fortfarande på svar hur s k seriösa K-hundsuppfödare gör.

LIA

Min mamma är faktiskt lite rädd för kamphundar, själv har jag inga problem med dom så länge en ägare har full uppsyn. hunden är en stark hund som behöver en stark uppfostran men avlivning av alla kamphundar låter helt sjukt. däremot hundar som är på något sätt farlig för närvarande kan väll isåfall avlivas.

Jag vet inte om någon förordat obligatorisk avlivning. Jag har då inte gjort det.

LIA

Jag har skrivit att dom är framavlade till kamp, då menade jag från början.

Sen har jag även skrivit att det är väldigt många år sedan.

Va det svårt?

Olika hundar, men specielt olika hundraser är olika mycket förarveka & olika hundar som ex schäfer & rottweiler mfl är framavlade att bita männsikor, inte hej villt.
Men för att kunna användas i tjänst.

Självklart kan en amstaff bita människor, man sanolikheten & utifrån rasen & dess mentalitet gör att den risken är mycket minimal gemfört med andra raser.

Plus deras retningströskel & smärttröskel är mycket högre än på andra hundar.
Plus att dom är mentalt mycket stabila enligt undersökningar.
Ex Golden liger mil ifrån amstaff i just retningströskel att bita männsikor.

Sen måste jag säga att använda amstaff till tjänst, blir ju inte så bra om man ska fånga "busar" då dom inte är framavlade till bita, men visst går det.

Men som sök, spår eller knarkhund skulle dom fungera fruktansvärt bra, om det inte va för dom fryser lätt på vintern gämfört med andra raser som har päls.
Hallå!
Menar du på allvar när man avlar på olika hundraser att man kan avla på olika gener så att hunden föds med, beroende vilken ras, att antingen medfött vara styrd genetiskt att bita antingen hund eller människa??? Jag undrar fortfarande varför man överhuvud taget avlar på sådant beteende, det tas ju inte bort på några parningar. Nej, det där att en del försöker ta bort kampbeteendet är bara skitprat. Om man vill ha bort det varför inte rikta in sig på en annan hundras som man inte får lägga ner så mycket möda med att få bort ett beteende? Schäfer, doberman o rotteiler, som innan kamphundarna vann mark, var då de vidrigaste värstinghundarna som fanns, avlades i viss mån på aggrisivitet, inte på en gen som gjorde att de medfött bet människor, det är en annan sak. Därefter användes en del som vakthundar på olika områden och många av dem blev bra på detta, dels av avel men även beroende på att de var mkt illa hanterade, eller ännu bättre, inte hanterade alls.

Min uppfödare mentaltestar sina avelsdjur och "kräver" obligatorisk mentaltest på samtliga sina valpar när dom kommit över året.

Hon annordnar själv mentaltest för hela valpkullen ( givetvis genom sbk )

Det tycker jag återspeglar en seriös uppfödare av rasen.

Nu handlar det om engelsk staff

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023