Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar
Nej, men du sa det inte heller.
Du svarade inte heller på detta:
"Så hur gör man? Är det obligatorisk mentalkontroll (jmfr shäferns friröntgning) av alla tänkbara avelsindivider och även dess avkommor?
Eller, är det så att man helt enkelt struntar i kampfaktorn i K-hundarnas mentalitet när det gäller avel? Tror man att den därmed ska minska och försvinna av sig själv?"
Om man inte avlar på dom som har den kampen, så försvagas dessa linjer, om man tittar på sina hundar & ser vilka mentala egenskaper man har, vilka man vill ha & inte ha.
Så avlar man på det man vill få fram i avkommorna.
Enligt SKK regler får man inte avla på Agressiva hundar & den erfarenheten jag har av Amstaff kennlar i Sverige, regade hos SKK.
Så gör man inte det heller.
Dom flesta kennlar försöker få plats på Mh-test.
Men ett Mh-säger inte alltid mycke, som hur hunden fungerar med barn & ine i ett samhälle eller med andra hundar.
En ide är att ha & göra med bra kuniga människor, ex utbildade instruktörer & kuniga hundmännsikor & även se till att man kan läsa en hund själv.
Om man vill hålla på med avel.
Men det gäller ju oxå
alla raser, men för samhällets trygghet ännu mer på kamphundsraser.
Men vad det gäller "uppfödare" som tar sin hund, utan någon igentlig erfarenhet av avel eller läsa hund & para den med granens, bara för att dom är
trevliga & fina.
Det är oroväckande & tråkigt & blir problem.
Men ofta är det inte SKK-registrerade kennlar.
Frågan var alltså hur man kommer fram till det? Vilka "linjer" med "låg kamp" finns att tillgå i raser som uteslutande avlats just för att ligga så högt i kamp som möjligt?
Att skaffa sig kunskap att läsa hund & tolka dess beteende, så man kan välja ut de som har det man vill få fram i sina avkommor.
Frågan är alltså: Har man avlat för att få bort det och i så fall hur och under hur många generationer?
Det har varit förbjudet att avla till kamp sen slutet av 1800 talet & många år har det avlats för utställning & sällskap.
Men senare tiden även till att jobba med.
Att avla bort tar tid, & det får man ja alltid jobba med.
Precis som man vill ha fram ex bra jakt beteende hos jakthundar
Nej, det gör det inte, inte ännu. Sluta blunda för vad kampaveln inneburit! Du talar om raser och inte enstaka individer!
Jag träffar ett 100-tal amstaff varje år & många umgås jag med regelbundet.
Har bra & regelbunden kontakt med många uppfödare, både i Sverige & utomlands.
Så jag pratar för rasen & inte för enstaka individer,
men renrasiga.