tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Varför bry sig!Folk har fördomar kommer alltid att ha det.Människor är trångsynta!Bara för att dom själva gör fel så försöker dom få det till att ingen annan kan fixa det.Dessutom förstorar dom upp allting hela tiden alla, inte indeviden **suck**blir så trött på neandertalare.:devil:

Jag ogillar ordet mördarmaskin, djur är ( enligt mig) aldrig mördarmaskiner ( människor är dock )

Däremot tror jag att ALLA hundraser/blandraser med tillräckligt starka käftar kan göra stor skada ( tom döda )
Det var inte mitt uttryck, jag tror INTE att alla hundraser kan bli rabiata mördarmaskiner som Jaha Ja påstår. Jag hoppas att du inte tror att det var mitt påstående och jag håller med dig, alla hundraser med stora käkar skulle kunna göra skada, menar ändå att vissa inte får den fallenheten utan får andra störningar istället.

Håller med dig, förbud är svårt men som jag nämt förut, ett slag grönt kort för att ha hund, kanske grönt kort för att ha vissa hundraser som är mer krävande?? Jag menar man måste ju ha grönt kort för att tävla häst?? Det tråkiga i det hela är att det är hunden många ggr i slutändan som inte har det bra, ingen, även om man är emot vissa hundraser vill ju att de ska lida och må dåligt och är de svåra att hantera i vissa fall så blir ju inte hundens livssituation bättre.

Det var inte mitt uttryck, jag tror INTE att alla hundraser kan bli rabiata mördarmaskiner som Jaha Ja påstår. Jag hoppas att du inte tror att det var mitt påstående och jag håller med dig, alla hundraser med stora käkar skulle kunna göra skada, menar ändå att vissa inte får den fallenheten utan får andra störningar istället.

Japp, ginnies det är jag som anser med flera instruktörer & utbildade hundmänniskor att alla hundar går att få så pass aggresiva, att dom gör så gott dom kan för att göra andra levande varelser illa.

Sen blir ju resultatet olika beroende på storlek & styrka givetvis.

Vet du om att alla hundar har kamp i sig genetiskt?

Håller med dig, förbud är svårt men som jag nämt förut, ett slag grönt kort för att ha hund, kanske grönt kort för att ha vissa hundraser som är mer krävande?? Jag menar man måste ju ha grönt kort för att tävla häst?? Det tråkiga i det hela är att det är hunden många ggr i slutändan som inte har det bra, ingen, även om man är emot vissa hundraser vill ju att de ska lida och må dåligt och är de svåra att hantera i vissa fall så blir ju inte hundens livssituation bättre.

Håller med dig här, 6 då även andra raser som rottis, schäfer mfl.

Men, hur tror du att dom oseriösa igentligen skulle bry sig?

Som ex. dom som skiter i att det är olagligt att köra rattfull, eller kör utan körkort.

Va gör man med såna?

Japp, ginnies det är jag som anser med flera instruktörer & utbildade hundmänniskor att alla hundar går att få så pass aggresiva, att dom gör så gott dom kan för att göra andra levande varelser illa.

Sen blir ju resultatet olika beroende på storlek & styrka givetvis.

Vet du om att alla hundar har kamp i sig genetiskt?
AAA äntligen en vettig person.Tack!:D

En ide som jag har diskuterat med många är.

Varför inte ha lag på att alla hundar ska registreras av uppfödaren.
I uppfödarens namn, så man kan se vart hundar, det går utför med kommer ifrån.

Det blir svårare för svarta pengar inom uppfödning till ex, så aveln på dåliga hundar, av dåliga personer, skulle säkert minska igallefall.

Dessutom kan man ju försöka få folk att registrera vad det är för blandningar som dom födder fram, så man kan göra en undersökning på vilka hundar som igentligen blir problem.

Vet jag att många blandras uppfödare ljuger, så den biten kan ju vara svår :(

Men folk som avlar för ta störe ansvar för vad dom igentligen gör, precis som SKK-registrerade kennlar.

Va tror ni?

Men, hur tror du att dom oseriösa igentligen skulle bry sig?

Som ex. dom som skiter i att det är olagligt att köra rattfull, eller kör utan körkort.

Va gör man med såna?
ja! Vad gör man med såna ?:cool:

Jag har haft både schäfrar och collie innan jag hittade den underbara amstaffen. Jag måste bara få säga att det är en så underbar ras!!! Hade jag hittat amstaffen tidigare så hade jag aldrigt skaffat mig någon annan ras...
Jag har en amstaff hane på 14 mån och väntar ivrigt på att få hem min valp den 24 aug. Om rasen nu är så " farlig " skulle jag då ta hem en till till min familj? Jag har fyra barn och grannen har fyra...Alltså åtta barn på vår tomt och ingen av dom har någonsin blivit bitna av våra hundar, dom äger nämnligen också en amstaff!
En bit bort från vårt hus så bor ett par med 6 st greyhounds och whippet, dom är däremot ostabila och farliga! Mina barn är livrädda för dom hundarna och tyvärr är dom tvugna att gå förbi när dom ska till skolbussen...Det har hänt att dom smitit och jagat barnen...
Jag är vansinnigt trött på allt kamphundsprat, jag tänker inte sitta och försvara min hund, vi vet vad vi har och vi har uppfostrat hunden precis på samma sätt som dom tidigare vi haft..Folk får tycka vad dom vill om min hund och andras, vi älskar rasen och kommer ALDRIG skaffa en annan ras...Vi har också en helt underbar super seriös uppfödare!!!
Ville bara skriva av mig lite, lägger inte ner någon mer energi på den här tråden..
Tackar för mig...

Jag har lagt ner allt vad Försvar heter..

Idag när folk försöker "tala mig till rätta" genom falsk fakta, så svarar jag inte utan bara ler ( och suckar inombords )

...Om jag inte är på "dryg humör" vill säga ;)

Man har fler körkorts- och nykterhets kontroller :idea:

Visst, det vorre ju jätte bra :D

Men finns det pengar till det & stopar det dom som änd gör så utan att bry sig om anndra männsikors säkerhet?

Vad jag menar är, om det krävs hundkörkort, hur lätt är det att bli uptäkt & få ta konsekvenserna av att inte ha hundkörkort?

De "dåliga" männsikorna som vill ha hund, liksom dom som kör bil olagligt.
Kommer dom bry sig om att ta hundkörkort & vvad gör man för att sätta dit dom annars?

Nej jag skrev ju tidigare att det är svårt att få detta genomfört i praktiken :)

Om hunkörkort införs så måste man ju ge otroliga resurser till poliserna, har man hund och inget "körkort" så blir man av med hunden omgående.

Men det blir ju lite som förbudet, folk forts ha sådana hundar ( folk som inte borde äga ens en cykelpump ) det är bara det att dom inte syns så ofta ute bland folk...

Visst det är bättre för oss "vanliga" människor, men defintivt sämre för dessa hundar ( som faktiskt inte valt sin ägare )

Eller så blir det så... Att efter ett tag när "dom" insett att det intwe går att gå ute bland folk för så blir man av med hunden, ja då tappar dom intresset för dessa raser ...

Men vad tar dom till då?

Man kan älta och fundera i all evighet.

Nej, men du sa det inte heller.

Du svarade inte heller på detta:
"Så hur gör man? Är det obligatorisk mentalkontroll (jmfr shäferns friröntgning) av alla tänkbara avelsindivider och även dess avkommor?
Eller, är det så att man helt enkelt struntar i kampfaktorn i K-hundarnas mentalitet när det gäller avel? Tror man att den därmed ska minska och försvinna av sig själv?"

Frågan var alltså hur man kommer fram till det? Vilka "linjer" med "låg kamp" finns att tillgå i raser som uteslutande avlats just för att ligga så högt i kamp som möjligt?

Frågan är alltså: Har man avlat för att få bort det och i så fall hur och under hur många generationer?

Nej, det gör det inte, inte ännu. Sluta blunda för vad kampaveln inneburit! Du talar om raser och inte enstaka individer!

LIA

Vet inte om du har sett att jag svarat?
Eftersom du bad mig svara & jag gjort det, så skulle det vara kul med en komentar eller åsikt :)

Frågade detta i ett tidigare inlägg, men fick inga svar, så jag gör et försök & provar igen ;)

En ide som jag har diskuterat med många är.

Varför inte ha lag på att alla hundar ska registreras av uppfödaren.
I uppfödarens namn, så man kan se vart hundar, det går utför med kommer ifrån.

Det blir svårare för svarta pengar inom uppfödning till ex, så aveln på dåliga hundar, av dåliga personer, skulle säkert minska igallefall.

Dessutom kan man ju försöka få folk att registrera vad det är för blandningar som dom födder fram, så man kan göra en undersökning på vilka hundar som igentligen blir problem.

Vet jag att många blandras uppfödare ljuger, så den biten kan ju vara svår

Men folk som avlar för ta störe ansvar för vad dom igentligen gör, precis som SKK-registrerade kennlar.

Va tror ni?

Undrar igen, är raserna ovan avlade på att bita människor genetiskt?

Hundar är ju framavlade till många olika saker, som att vare mer öppna mot alla männsikor, eller mer enmanshund ex.

Så varför skulle man inte kunna avla fram ett beteende hos en hund att inte "vilja" bita männsikor, så att den i kamp är lättare för 2föraren" ägaren att hantera?

Hundar är rovdjur! 3,4,5,6 sätt dom i en grupp i en vecka så lovar jag att rovdjuret i dom kommer fram.ju fler dom är i grupp så växer rovdjuret i dom.:D

Senast ändrad av en moderator:

Hundar är rovdjur! 3,4,5,6 sätt dom i en grupp i en vecka så lovar jag att rovdjuret i dom kommer fram.ju fler dom är i grupp så växer rovdjuret i dom.:D

Ja men det är ju så & sen har vi avlat fram egenskapar i dom olika raserna som passar olika människor & "aktiviteter".

Men i grund & botten, är dom rovdjur.

Hundar är ju framavlade till många olika saker, som att vare mer öppna mot alla männsikor, eller mer enmanshund ex.

Så varför skulle man inte kunna avla fram ett beteende hos en hund att inte "vilja" bita männsikor, så att den i kamp är lättare för 2föraren" ägaren att hantera?

Jag hävdar fortfarande nej. Man kan avla på hundar med mindre aggresivitet och att då inte bita, att avla fram att just människor inte utsätts för bett går inte. Det är miljön som formar det beteendet, Hunden föds i en flock, i våra dagar människoflock där den växer upp och präglas. En sund valp som utsätts för ett korrekt ledarskap biter inte aggresivt en flockmedlem för att söka strid, det är genetiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring