tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Men jag vill att ni tar fram fakta på att kamphundar ( skilt från andra raser ) rent generellt inte slutar när den andra hunden visar undergivelse, utan istället forts tills den andra hunden ligger död.

Uppätna småhundar tror jag knappast, men dödade små hundar kanske.

Ja om en större hund och en liten hund börjar slåss så är det faktiskt så att det räcker med ett hårt slag över ryggen på den lilla så är den död...

Det har liksom inget med att det skulle vara en kamphund i många utav fallen, eftersom lika många gånger står det om någon annan större ras ( Rottweiler, molosserhundar m.f)

Nu försvarar jag inte alls, dom individer som på ett sjukligt beteende går till anfall, men man måste kunna skilja på individer och rent generellt...

Fortfarande skulle jag också vara tacksam om ni kunde nämna hunden vid ras och inte skriva kamphund då det skiljer sig markant bland det olika hundraserna

Senast ändrad:

knapplån

Ang MH så bevistade jag idag en sådan tillställning och såg iofs bara två av hundarna för jag hade inte tid till flera.Men dessa två och då i synnerhet den ena tiken gjorde ett suveränt MH med kryssen på enl mig perfekta ställen.Jag tycker det är underbart att se att "min" ras göra så bra ifrån sig och känner mig helt trygg i förvissningen om att de riktigt seriösa uppfödarna gör sitt yttersta för att få bort den stämpeln våra hundar fått.

Det var lite off topic kanske men men

Men du drar ju alla över en kam. (suckar högt) Jaja..:smirk:

Så du menar alltså att om min "kamphund" börjar slåss med en annan hanhund, och den andra hunden visar sig undergiven, så skulle inte min hund ge sig?

Är det så du menar?

Yeah right, då skulle jag vilja välkomna dig hem till mig i Göteborg..

Rent generellt, så är det generellt jag menar! När det gäller raser. Inte på individnivå.

Har ni inte sett videon? Jag tycker den hundens uppträdande säger allt. Men det var förståss bara den enda individen!?

LIA

Nej, det är inte så jag menar. Jag menar inget alls om din hund!

Om du brytt dig om att läsa inläggen så hade du sett vad jag skriver och vad jag menar. Men det är väl att begära för mycket?

LIA

Nej, det är inte så jag menar. Jag menar inget alls om din hund!

Om du brytt dig om att läsa inläggen så hade du sett vad jag skriver och vad jag menar. Men det är väl att begära för mycket?

LIA

Inte alls...:mad:

Jag läste ditt inlägg noga och väl..
Du tog upp detta om att en "kamphund" inte skulle ge vika om den andra hunden visar sig underlägsen i ett slagsmål. Sen skrev du
"-Har jag fel då?"
Och på den vägen är det.. Sen tog jag bara min "kamphund" som exempel...

Och för att spinna vidare när jag ändå är igång, så har han aldrig varit i slagsmål... Mycket konstigt..? (:angel::cool:)

Nej det är nog inte den enda individen...

Men att säga att det gäller generellt för ett X antal raser som faktiskt ingår i "kamphund" och sedan inte ha fakta som styrker det, då faller hela diskussionen till en nivå där jag inte tänker vara delaktig!

Kom med bevis för dina påstånden annars tackar jag för mig

/ C som ska träffa 9 kamphundar i morgon, varav 7 är dödligt söta iaf

jag har en importerad 5-vägskorsning som ääääälskar barn, så alla blandisar är snälla och älskar barn. Friska är de också:bump:

:D Billigt exempel:D

Jag antar att du håller med, Jaha ja, eftersom du inte har svarat.

hehe, jag har inte svarat.
Då jag inte vari hmma :d

Det ända jag kan äga om dit/erat påstående angående avla att bite/inte bita människor.

Är - ni kan inte avel helt enkelt.

Mycket ni skriver här tyder på det.

Hur många har ni träffat igentligen?
Hur många har ni sett leka?
Hur många har ni sett leva tillsammans?

Kl

Jag är inte alls haj på det här med "kamphundar", därför har jag en fråga: Vad är det för skillnader, rent mentalt, på en Pitbull terrier, en staff och en amstaff?

/ Lina med vallhunden, som inte alls hugger om han får en dag med mindre aktivering!

Puttar upp och väntar fortfarande på svar! :angel:

Du är ju hemma nu men har fortfarande inte svarat. Pratade för övrigt med miljö o hälsoskyddskontoret idag, angående en annan fråga, angående en annan tråd. Inspektören hade med kollegor problem med kamphundar, folk var rädda, de kom lösa, attackerade andra hundar och de hade varit med om skador på både hundar och människor när de försökte gå mellan och rädda sin lilla oskyldiga kopplade tax.

Pratade för övrigt med miljö o hälsoskyddskontoret idag, angående en annan fråga, angående en annan tråd. Inspektören hade med kollegor problem med kamphundar, folk var rädda, de kom lösa, attackerade andra hundar och de hade varit med om skador på både hundar och människor när de försökte gå mellan och rädda sin lilla oskyldiga kopplade tax.

miljö o hälsoskyddskontoret har 2003 gjort en undersökning, där hundkuniga personer kollat up frågan om farliga hundar.
Det är inte raser det är problem med, utan ägaren.
Ett ägarproblem.

Det säger ju även SBK, SKK, rikspolitikerna & Polisen, efter händelsen i malmö & diskutionen om nya lagar om omhändertagning & förbud för vissa människor att ha hund.

Du är ju hemma nu men har fortfarande inte svarat.QUOTE]

Visst har jag svarat, men får avara tydligare.

Visst kan man avla fram sådant beteende, som att inte bíta människor, precis som man kan avla fram mer vakt i en hund.
Eller mer eller mindre förarvekhet.

Puttar upp och väntar fortfarande på svar! :angel:

Ja det är en enorm skillnad om vi ser till det som diskuterats här ovanför ett par inlägg. Staffen och amstaffen är framtagna för utställning och aveln har alltid bedrivits med utställning som mål, Pitbulls är rena kamphundar och är så än idag i stor utsträckning. Det är möjligtvis den sistnämnda som inte skulle ge sig om en annan hund visar sig underlägsen, staffar och amstaffs skulle vanligtvis slutat när den andra hunden visar sig underlägsen.

Så det är väl först och främst i händelse av slagsmål med en annan hund som den största skillnaden ligger mentalt hos dessa tre raser.

Senast ändrad:

Om det nu går, som du påstår, att avla fram genetiskt , att hundar inte biter människor, varför är det ingen som sätter igång med detta direkt i vår genmanipulativa tid?? Och i farten kan man ju ta att de genetiskt inte ska bita andra hundar. Då är ju problemen som diskuteras här ovan lösta. Hävdar fortfarande att man kan avla på mer/ mindre aggresiva raser, men inte genetiskt att de ska, om de är aggresiva, låta bli en viss ras.

Jag tror inte att det går att avla fram genetisk "biterfri mot människa" hund, däremot har dessa hundar i från början avlats till att slåss med andra ex hundar och vara mild mot människor.

Man har alltså som jag förstått det inte avlat på individer som visat aggressivitet mot människor, just för att man skulle kunna styra desa i hundkamp!

Calazirya ne, att det skulle finnas hundar som aldrig oavsett vad som hänt/händer inte skulle bita mäniskor menar jag inte.Utan som du säger mer eller mindre drifter, finns mer eller mindre förarveka hundar & mer eller mindre psyckiskt stabila/nerviga hundar.

Alla hundar är ju rovdjur i grund & botten.

ginnies Finns dom som göra allt för att avla fram så "trevilga" & bitfria hundar som möjligt.
Men sen är det så att om någon ras är elak, så är det just mäniskan.
Det är dom som vill ha fram "tuffa" hundar.

Har du sett en rottis jämfört med amstaff till ex.
En rottis är det bra mycket mer att vara orolig över gällande att få fnatt & bita mäniskor.
Den är i sin tur framavlad att "bita" mäniskor.
Som i tjänst & som vakthund.

Det som är så tråkigt, är att ni "kamphundsmotståndare" måste se allt svart & vit.

Ex. Bara för att kamphundsraser är under lång tid framavlad till kamp, med andra hundar.
Så måste alla kamphundar genetiskt bita ihjäl med eller utan träning allt annat som lever :confused:
& så är det faktiskt inte, långt ifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka