tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

kamp"hundsägare kan få andra att tänka om.
Kamp???? Är det nödvändigt att kalla dom kamp????Kamphundar blir dom när dom tränas till kamp.Annars är dom vanliga snälla underbara "hundar":D

Nej där har du fel...

SKK skrev:
Kamphundsraser - Är ett begrepp som tyvärr används med stor vårdslöshet. Man kan i ordet kamphund innefatta alla de olika hundtyper/raser som över hela världen och i alla tider har använts till olika kamper. En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte enligt denna definition en kamphund - utan enbart en hund, som förmodligen har stora förutsättningar att bli farlig.

Dessa raser räknas till kamphundar:
  • American Staffordshire Terrier
  • Bullterrier
  • Pitbullterrier
  • Engelsk Staffordshire Bull Terrier

Senast ändrad:

Den kamp som visas i videosnutten, är inte av den sorten man ser eller vill ha hos andra hundar än just K-hundar. Inbillar jag mig.

Har ställt fråga i detta. Det är en sak att avla fram mot ett mål, t ex yvig svans. :) Men hur bär man sig åt att avla bort denna egenskap? Yviga svansar är ju relativt enkelt, "bara" att kategoriskt sluta avla på dom individerna som har det, vilket av nödvändighet innebär att avelsmaterialet till en början är skäligen smalt. Man har ju avlat bort det mesta av "smalanlagen".

Så vet du hur man gör för att avla bort/minska kampbeteendet? Det syns ju liksom inte på samma sätt.

LAI

Nej jag vet inte hur man ska kunna avla bort ett beteende som rasen har haft ända sen begynnelsen. Kampen i Pitbull mfl är en stor del av hunden plus deras vilja och envishet. Kamp får man på köpet när man köper en Pitbull eller liknande, så är det.

Att hunden däremot kanske är aggresiv eller dålig mentalt är helt beronde på vad den har för arv och hur den vuxit upp, uppfostran mm.

Man kan inte avla bort att en BC ska valla, hur avlar då bort ett beteende hos kamphundsraser, Omöjligt!

Ibland undrar jag om du är sann?

Om du någonstans ser att jag skrivit att du anser att det går.

Enkel fråga till dig.
- menar du att alla hundar inom alla raer förutom kamphundsraser fungerar utan att hamna i slagsmål om det kommer en lös hund på gatan?

Sen måste jag säga, du har flera gånger skrivit att jag inte svarat på dina frågor.
Nu är det du som inte svarat på mina, utan kräver bara nya svar, eller börjar anklaga att jag snubblar.
Läs ordentligt.

Kan inte se dit sätt att resonera & tolka enkla svar, på annat sätt än att du inte kan avel eller genetik alls.

Vet inte riktigt vad du vill komma någonstans, vad man än svarar så passar det inte.
För du har redan bestämt dig för en sak & så är det.

Så varför vill du fortsätta diskutera ämnet?

Jag har lärt mig att det inte är någon ide att försöka ens att diskutera om den här underbara rasen för folk vill inte lyssna! Huvudsaken att dom som har den rasen älskar sina hundar, skit i vad andra tycker! Vet att det är jobbigt men vad ska man göra? Dom kommer ändå aldrig ändra åsikt om rasen! Sorligt men sant, folk är trångsynta![/QUOTE]

Ja det är sant :D

Bara för att diskussionen handlar om kamphundar behöver du inte flytta över den till andra hundar och mena det att jag möjligtvis skulle inbilla mig att det är "guld och gröna ängar", med dem. Om du läser så kan du säkert hitta att jag nämnt att det där är problem också. Du hade en fråga till: - Ja, jag är sann, eller kanske... Ja, men det jag hävdat de senaste inläggen det är att det inte går att genetiskt få fram en hundras som medfött har med sig att den inte biter just människor. Jag anser att det inte går, och som jag skrivit förut så menar jag det att man kan avla på mildare hundar och därefter så måste miljön vara rätt för att styra hunden. Du hävdar att det går att genetiskt få fram en hund som inte biter just människor. Och vilka frågor har jag inte svarat på ? Hänvisa mig till de trådar gjorda av dig som jag missat. Du kan ju liksom inte anklaga mig för att inte svara på de frågor du frågar i en ny tråd, jag måste ju både läsa och trycka in svar.

Det du först å främst inte svarar på är.

Om det genetiskt inte skulle gå att rikta beteendet så skulle ju inte en människa kunna handskas med kamphundsraser alls :(

Som jag tolkar dig & många andra, så är kamphundsraserna kampbenegna allt som lever & kan inte sluta när dom väll börjat.
Alltså obenägna att markera & sen sluta.

De inlägg jag gjort direkt till dig & ej ser något svar är.

284
312
delvis 320
329

Dessa raser räknas till kamphundar:

* American Staffordshire Terrier
* Bullterrier
* Pitbullterrier
* Engelsk Staffordshire Bull Terrier
Hmmm... rotwilers,scäfer,dobermann,mm. Var kamphundar innan så sluta kalla bulls bara för kamp.Kamp blir dom när dom tränas till det.Annars kallar du alla hundar med saxbet för kamp ok! :bow:

Om det genetiskt inte skulle gå att rikta beteendet så skulle ju inte en människa kunna handskas med kamphundsraser alls :(

Som jag tolkar dig & många andra, så är kamphundsraserna kampbenegna allt som lever & kan inte sluta när dom väll börjat.

De inlägg jag gjort direkt till dig & ej ser något svar är.

284
312
delvis 320
329
Inlägg 284 är riktat till LIA, du får fråga henne i stället, inte mig.
Inlägg 312, jag har träffat rätt många, jag har sett någon leka och väldigt många som inte lekte, de hade munkorg, och de såg inte ut att "leva" bra.
Inlägg 320 Där svarar du först Calazirya. Ja, jag har sett rottis, några bra, några mindre bra.
Inlägg 329 Jag har aldrig påstått att allt är svart och vitt, det är din egen tolkning. Dessutom på det sista i den sistnämnda tråden så är det det jag har skrivit, att man kan avla fram vissa beteenden, men inte, som du påstår, plocka ut en specifik gen genom avelsarbete så att de från födseln absolut inte biter människor. Jag tror att det är helt omöjligt att på det sättet få en bitfri ras mot just människan, och det är du som har påstått motsatsen. Det verkar som du nu gällande det sistnämnda försöker slingra dig ur det hela genom att hävda att jag inte svarar på frågor, nu har jag gjort det, vad nu det har för någon betydelse i det hela, och undrar om du fortfarande vidhåller att man kan få en människobitfri gen?

Inlägg 312, jag har träffat rätt många, jag har sett någon leka och väldigt många som inte lekte, de hade munkorg, och de såg inte ut att "leva" bra.
Inlägg 320 Där svarar du först Calazirya. Ja, jag har sett rottis, några bra, några mindre bra.
Inlägg 329 Jag har aldrig påstått att allt är svart och vitt, det är din egen tolkning. Dessutom på det sista i den sistnämnda tråden så är det det jag har skrivit, att man kan avla fram vissa beteenden, men inte, som du påstår, plocka ut en specifik gen genom avelsarbete så att de från födseln absolut inte biter människor. Jag tror att det är helt omöjligt att på det sättet få en bitfri ras mot just människan, och det är du som har påstått motsatsen. Det verkar som du nu gällande det sistnämnda försöker slingra dig ur det hela genom att hävda att jag inte svarar på frågor, nu har jag gjort det, vad nu det har för någon betydelse i det hela, och undrar om du fortfarande vidhåller att man kan få en människobitfri gen?

Du ger påhopp efter påhopp :( först snubblar jag på mina egna ord sen slingrar jag mig genom att hävda att du inte svarar på dina frågor :confused:

Vem är det som slingrar sig?

De du har träffat är defenitivt inte renrasiga hundar inom kamphundsraserna.
Det funkar inte så i den världen, jag vet.
Jag lever i den varje dag.

SKK har även gjort en studie, där det framgick att inte en enda rasren "kamp"hund har dokumenterats bita en människa.

& vad det gäller svart vit gör du ju det just när vi pratar genetiskt att inte bita mäniskor, nej det går inte att få fram en hund som ALDRIG bita en mäniska, det har jag försökt få fram hela tiden.
Men den har högre retningströskel än dom flesta andra raser till ex. golden, att bita mäniskor.
Det är genetiskt framavlat.

Försöker så här.

Om det genetiskt inte skulle gå att rikta beteendet så skulle ju inte en människa kunna handskas med kamphundsraser alls.
Som du säger, så vill en kamphund bita allt eller inget.
Eller typ procentuelt allt som lever lika mycket?
Då det inte går att avla fram det åt ena eller andra hålet?

menar du att alla hundar inom alla raser förutom kamphundsraser fungerar utan att hamna i slagsmål om det kommer en lös hund på gatan?

Inte bita mäniska gen :D

Ber om ursäkt för ej svar på inlägg 284

Senast ändrad av en moderator:

Hundar är idivider precis som människor sluta dra alla över samma kant. Det finns många människor som man vill avliva men tyvärr så är lagen inte desamma som för hundar. :confused:

Försöker så här.

Om det genetiskt inte skulle gå att rikta beteendet så skulle ju inte en människa kunna handskas med kamphundsraser alls.
Som du säger, så vill en kamphund bita allt eller inget.
Eller typ procentuelt allt som lever lika mycket?
Då det inte går att avla fram det åt ena eller andra hålet?

menar du att alla hundar inom alla raser förutom kamphundsraser fungerar utan att hamna i slagsmål om det kommer en lös hund på gatan?

Inte bita mäniska gen :D

Ber om ursäkt för ej svar på inlägg 284

Återigen, det var LIA som skrev det du frågar om. du får fråga henne, men jag kan inte tänka mig annat än att hon har svarat. Jag skrev bara att det var en bra liknelse, inget annat.

Du ger påhopp efter påhopp :( först snubblar jag på mina egna ord sen slingrar jag mig genom att hävda att du inte svarar på dina frågor :confused:

Vem är det som slingrar sig?

De du har träffat är defenitivt inte renrasiga hundar inom kamphundsraserna.
Det funkar inte så i den världen, jag vet.
Jag lever i den varje dag.

SKK har även gjort en studie, där det framgick att inte en enda rasren "kamp"hund har dokumenterats bita en människa.

& vad det gäller svart vit gör du ju det just när vi pratar genetiskt att inte bita mäniskor, nej det går inte att få fram en hund som ALDRIG bita en mäniska, det har jag försökt få fram hela tiden.
Men den har högre retningströskel än dom flesta andra raser till ex. golden, att bita mäniskor.
Det är genetiskt framavlat.
Nu snubblar du igen, det är ju du som har skrivit att det går att genetiskt få fram en hund som aldrig biter en människa, men har du ändrat dig nu till att det inte går, ja, då är väl det bra. Dessutom de här studierna ger jag inte mycket för, det finns enligt mig inte en enda hundras där alla individer inom den rasen aldrig har bitit en människa. Och långt ifrån alla bitskador polisanmäls, en granne blev biten, även om bettet var förhållandevis ytligt, av en hund. Jag vet vem det är men inte rasen, det ser ut som en kamphund, är säkert en korsning av något slag, men iallafall det blev intill sjukhuset, med spruta o stygn. De anmälde inte, fel tycker jag, och det gjorde inte sjukhuset heller. de registrerar, men inte alltid rasen. Killen som blev biten, blev inte värre biten, för ägaren hade vid tillfället hunden i koppel och killen var ute på en joggingtur, ägaren höll för dåligt en kort stund och detta hände. Bitskador är fler än vad studier visar för långt från alla anmäls.

Men snälla...

Schäfer är ursprungligen en vallhund..

Rottweiler är ursprungligen en vakt- och boskapshund.

Dobermann är ursprungligen en vakt- gårds- och sällskapshund

Din okunskap i ämnet rashistorik är ju nästan skrämmande :eek:

Gnists avatar

Reg.dat: Jul 2005

Men snälla...

Schäfer är ursprungligen en vallhund..

Rottweiler är ursprungligen en vakt- och boskapshund.

Dobermann är ursprungligen en vakt- gårds- och sällskapshund

Din okunskap i ämnet rashistorik är ju nästan skrämmande
Tala för dig själv! Schäfer är en kamp och har alltid varit.samma sak med dom andra hundarna.I vakt finns det kamp samt i en schäfer finns kamp därav att dom andvänds som tjänstehundar.Om du inte vet mer så var tyst.:mad:

Du har ju verkligen NOLL KOLL ....

Det blir inte en kamphund bara för att man tränar kamp med huden, precis som jag skrev tidigare ..

Kamphund är de raser som historiskt sett användes till kamp, inte två hundar som slåss "bara" i nutid alltså..

Det är en JÄKLA skillnad på vakt och kamp!

Oh my gooooood!!!

Kan alla fjortisar lämna diskussionen?
Denna tråden har urartat totalt och nu blir man trött av att ens försöka läsa alla inlägg.

Som jag tidigare skrivit så är dessa kamphundsraser helt underbara hundar som fungertat exakt lika bra i olika situationer som alla andra hundraser. Ingen ska faktiskt säga ngt annat.

Fördomar finns mot alla hundraser, stor som liten, tjock som smal, söt som ful. Så är det, inget vi kan komma ifrån.
Att jag äger en Pitbull beror på att jag har alltid dratt mig till hundraser som folk ofta har svårt för. Plus att hela hundrasen intresserar mig enormt mkt och påläst är jag så det räcker och blir över. Klart att det är tråkigt att vissa personer inte vill/vågar få upp ögonen för hur härlig Pitbullen är. Detta beror till stor del på att mycket fel personer dras til denna hundrasen då den anses vara en macho hund, en kukförlängare helt enkelt. Den avlas på under hemska förhållanden på hundar som absolut inte borde få bli föräldrar eller ens vistas ute i samhället. Ingen som helst koll på tidigare linjer, ingen koll på att båda föräldrar är mentalt friska, ju aggressivare desto bättre. Tyvärr är det såhär.

Men att kalla Pitbullen för en farlig hund elelr för en mördarmaskin, det uppskatts aldrig, inte under ngr omständigheter.

Vi kan endast försöka att hitta seriösa uppfödare som tar sitt ansvar.
Inga förbannade buskuppfödare eller blandrasavel, det är rena skiten.

Nu tror jag faktiskt att jag lämnar denna tråden. Orkar inte med alla fjortis snack!

((varför jag skriver Pitbull är, för att det är den rasen jag kan och kan endast svara för den.))

TACK!

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka