tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Jag har inte följt denna debatt något vidare då jag anser att det inte är hundarna det är fel på utan dess ägare.

En hund har en bunt med egenskaper och det är vad vi ägare/hundförare gör av dessa egenskaper som är intressant. Om de sedan är kamp-, vall-, sällskap-, vakt- eller herdehundar, ja det kvittar.

Vill man så kan man få en dvärgpudel farlig men konsekvenserna därav kanske inte blir lika illa som av en pitbull tränad för att vara farlig.

Jag är absolut inte för något förbud mot vissa hundraser för som sagt alla hundar är rovdjur och kan vara farliga med fel träning.
Men jag är för att vi i Sverige inför hårdare tag mot ägare till hundar som inte sköter/handhar sina hundar på ett för samhället bra sätt. Typ som djurpoliser som finns i flera andra länder världen över.

Men vafan inte en till. kamp finns i alla hundar ikluderat vallhundar fattar du annars skulle inte polis ha nytta av schäfer.Utan kamp är en hund som vakt värdelös så sluta innan du gör bort dig mera.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det är du som gör bort dig...

När det vilt och brett skryter om dina skeva kunskaper om kamhundar ...

Nej jag vet inte hur man ska kunna avla bort ett beteende som rasen har haft ända sen begynnelsen. Kampen i Pitbull mfl är en stor del av hunden plus deras vilja och envishet. Kamp får man på köpet när man köper en Pitbull eller liknande, så är det.

Att hunden däremot kanske är aggresiv eller dålig mentalt är helt beronde på vad den har för arv och hur den vuxit upp, uppfostran mm.

Man kan inte avla bort att en BC ska valla, hur avlar då bort ett beteende hos kamphundsraser, Omöjligt!

Klart det går att avla bort!!
Det finns "kamphundar" som inte vill kampa, Det finns jakthundar som inte vill jaga, det finns BC som inte vill valla, det är bara att avla på dom individerna!
Så gjorde man med bulldoggen, finns inte mkt elakt kamp kvar i dem!

Det har säkert sagts förr, men vad jag undrar är: Varför köpa en ras där du absolut inte får göra vad den är född till??
Jag köper inte en drever å hoppas på att det blir en bra sällis....

Senast ändrad av en moderator:

Som jag tidigare skrivit så är dessa kamphundsraser helt underbara hundar som fungertat exakt lika bra i olika situationer som alla andra hundraser. Ingen ska faktiskt säga ngt annat.
Det kan du väl ändå inte mena?
Om du trots allt gör det, ska du nog akta dig för att beskylla andra för att vara "fjortisar". T o m dom vet att olika hundraser har olika egenskaper i olika situationer.

LIA

Det är hundägare som har den inställningen att "de fungerar exakt lika bra i olika situationer som alla andra hundraser", som inte ska äga... just det, kamphund av något slag.

Det kan du väl ändå inte mena?
Om du trots allt gör det, ska du nog akta dig för att beskylla andra för att vara "fjortisar". T o m dom vet att olika hundraser har olika egenskaper i olika situationer.

LIA

Ojo, det jag menar är att MIN pitbull fungerar exakt lika bra i olika sitationer som min Rottis och som min Golden. Så jodå.
Bara för att det är en Pitbull så betyder inte det att den inte fungerar i situationer där stress mm kan uppstå.

Det är hundägare som har den inställningen att "de fungerar exakt lika bra i olika situationer som alla andra hundraser", som inte ska äga... just det, kamphund av något slag.

berätta för mig exakt vad som gör mig till en dålig hundägare!

Det finns "kamphundar" som inte vill kampa, Det finns jakthundar som inte vill jaga, det finns BC som inte vill valla, det är bara att avla på dom individerna!

Det har säkert sagts förr, men vad jag undrar är: Varför köpa en ras där du absolut inte får göra vad den är född till??

Om man satsar på en seriös avel av dessa hundar, läs vad jag skrivit. Men om det kommer att få fortgå som det gör så kommer det inte att bli ngn ändring, vare sig på folks fördomar eller hundrasens framgång.

Återigen, det var LIA som skrev det du frågar om. du får fråga henne, men jag kan inte tänka mig annat än att hon har svarat. Jag skrev bara att det var en bra liknelse, inget annat.

Hehe, jag ställde dom frågorna till dig, inte Lia.
Sen är det ok om hon vill svara :D

Har du svårt att svara på dom frågorna?

Nu snubblar du igen, det är ju du som har skrivit att det går att genetiskt få fram en hund som aldrig biter en människa, men har du ändrat dig nu till att det inte går, ja, då är väl det bra. Dessutom de här studierna ger jag inte mycket för, det finns enligt mig inte en enda hundras där alla individer inom den rasen aldrig har bitit en människa. Och långt ifrån alla bitskador polisanmäls, en granne blev biten, även om bettet var förhållandevis ytligt, av en hund. Jag vet vem det är men inte rasen, det ser ut som en kamphund, är säkert en korsning av något slag, men iallafall det blev intill sjukhuset, med spruta o stygn. De anmälde inte, fel tycker jag, och det gjorde inte sjukhuset heller. de registrerar, men inte alltid rasen. Killen som blev biten, blev inte värre biten, för ägaren hade vid tillfället hunden i koppel och killen var ute på en joggingtur, ägaren höll för dåligt en kort stund och detta hände. Bitskador är fler än vad studier visar för långt från alla anmäls.

Hehe igen, jag har aldrig skrivit att dom aldrig biter mäniskor.
Men jag har skrivit att dom är framavlade att aldrig bita mäniskor.

Inte amma sak som att det inte kan hända.

Vallhundar är framavlade att valla, men alla vallhundar gillar inte att valla :D

Sen kan jag förstå att det inte går att diskutera verkligheten med dig, när du tydligt inte anser att utbildade personer inom hunderiet inte är värt att höra & tro på :D

Menar du varför man skulle köpa en kamphundsras om man ändå inte får kampa med den?

För dom fungerar inte som en jakthund som inte får jaga.
Dom mår ju direkt dåligt.
En amstaff till ex, älskar att leka med andra hundar.
Om den får en bra social upväxt.
Har mycket högre retningströskel & väldigt svåra att få rädda/räddagressiva eller överhuvud taget aggresiva mot mäniskor.
Vilket är väldigt lämpligt i barnfamiljer :D

Precis som skrivs på denna sidan, alla hundar har kamp i sig & den går att få fram hos alla på ett otrevligt sett.
Sen är det ju up till olika rasers storlek & styrka vilken skada dom kan åstakoma.
& då är det viktigt att man har en trevlig hund om man har en av kamphundsras.
& det är ju det som kan vara ett ägarproblem.

Men det är först & främst inom blandrasaveln med kamphundsraser.
Inte bland renrasiga kamphundsraser.

Sen är det endast kampade hundar som kallas kamphundar, resten är kamphundsraser.
Inte kamphundar.

Ojo, det jag menar är att MIN pitbull fungerar exakt lika bra i olika sitationer som min Rottis och som min Golden. Så jodå.
Bara för att det är en Pitbull så betyder inte det att den inte fungerar i situationer där stress mm kan uppstå.
Fast det var ju inte alls det du skrev! Det du skrev, var orsaken till att vi reagerade.

LIA

och så finns det såna som jag, som inte alls kan förstå vad man behöver all denna extrema kamp till. den är ju inte användbar för fem öre, utan är bara en egenskap som gör att den lämpar sig mindre bra till sällskap.

Men vafan inte en till. kamp finns i alla hundar ikluderat vallhundar fattar du annars skulle inte polis ha nytta av schäfer.Utan kamp är en hund som vakt värdelös så sluta innan du gör bort dig mera.:bow:

du har rört ihop begreppen. visst måste det finnas gott om kamp i en schäfer, men inom schäferrasen pratar man om social kamplust och jaktkamplust som något som har med hundens arbetslust att göra. en hund som har stor kamplust tycker om att ta i med kroppen, och slutar inte arbeta för att det tar emot lite.

kamphundar är något annat, de är avlade till att mer eller mindre slita andra djur och hundar i stycken. där pratar man inte om kamp när hunden aldrig slutar, utan om gameness.

det ÄR stor skillnad på de olika rasernas kamplust! även om de i grunden har många gemensamma drag.

sedan ska man inte blanda ihop försvarslust/vakt med kamp. det är två olika egenskaper.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka