tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

ja, varför använder inte polisen pitbulls om kampen är det enda som räknas?
de raserna du nämner har aldrig avlats för kamp. den enda brukshunden som använts till kamp är boxern som använts till tjurhetsning.

Varför inte polisen använder Pitbull eller andra rasrena kamphundsraser är bla pga "pälsen"
Eller deras förmåga att hålla värmen under kalla förhållanden.

Men visst används kamphundsraser inom olika tjänstebitar, även om jag inte vet om det förehåller sig så i sverige.
Men dom är väldigt duktiga efterspårshundar & många jägare har pratat gott om just det :)

Sen var det väldigt vanligt förekomande med Rottis i kamphundsringen, förr.

Nu snubblar du igen, det är ju du som har skrivit att det går att genetiskt få fram en hund som aldrig biter en människaQUOTE]

Här skriver du det klart & tydligt.
som om allt vore svart vit.

Jag har skrivit att dom är framavlade att aldrig bita mäniskor.

Men inte att det inte skulle kunna hända.

Det är individer, som upväxten & hur den formas spelar stor roll.

OM det är någon som slingrar sig så är det du!
Hålla på att tjafsa om vilka frågor som är dina eller någon annans :o

Jag har skrivit frågorna till dig, jag vet det :idea:

kamphundar är något annat, de är avlade till att mer eller mindre slita andra djur och hundar i stycken. där pratar man inte om kamp när hunden aldrig slutar, utan om gameness.

Fast nu är du väl ute och cyklar en aningen ;)

Nehep, du svarade på det jag skrev och tyckte utifrån det att jag inte borde få äga en hund utav dessa raser. Då vill jag ha en förklaring på hur du kan utläsa att jag är en kass hundägare?

Du får nog citera mitt svar där jag skriver att du inte ska ha hund.

Om de nu är framavlade till att inte bite människor och ändå gör det, vad är det för avel då ?

Snälla nu är det så här att några människor högt upp har fått för sig att vissa hundar är si och så bullshit.Nu är det så här att rottis är speciellt med schäfer avlad att attackera människor för bruks.Jag skulle vilja flytta schäfer rottis mallis holländare samt andra hundar som används för kamp.ssk borde se över sina hundar.Sen så är kamp kamp så enkelt är det sen hur när var är inte mitt problem.:bow:

Sen så är kamp kamp så enkelt är det sen hur när var är inte mitt problem.:bow:

Kan bara hålla med:rofl:

En hund besitter två former av kamplust, social kamplust och jaktkamplust. Hur de sedan använder denna kamplust är mycket varierande från invdivid till individ. Men även de så kallade kamphundarna använder sig av dessa egenskaper men målet är ett annat.
När två tex pudlar slåss använder även de sig av dessa egenskaper. Till detta kommer andra egenskaper som tex. aggression osv.

Men det är samma typer av kamplust som jag använder mig av när jag tränar mina dobbisar. Man skall inte tro något annat.

Sedan har människan genom avel förstärkt vissa egenskaper hos olika raser just till det ändamål man har haft för rasen. Typ att en herdehund skall kunna hålla en flock men samtidigt försvara den mot rovdjur och även tvåbenta tjuvar:smirk:.

Kan bara hålla med:rofl:

En hund besitter två former av kamplust, social kamplust och jaktkamplust. Hur de sedan använder denna kamplust är mycket varierande från invdivid till individ. Men även de så kallade kamphundarna använder sig av dessa egenskaper men målet är ett annat.
När två tex pudlar slåss använder även de sig av dessa egenskaper. Till detta kommer andra egenskaper som tex. aggression osv.

Men det är samma typer av kamplust som jag använder mig av när jag tränar mina dobbisar. Man skall inte tro något annat.

Sedan har människan genom avel förstärkt vissa egenskaper hos olika raser just till det ändamål man har haft för rasen. Typ att en herdehund skall kunna hålla en flock men samtidigt försvara den mot rovdjur och även tvåbenta tjuvar:smirk:.

Nu har du helt fel, de mentaltermer som används för att beskriva en hunds arbetsförmåga i vissa sammanhang har inget med saken att göra. De kallas kamphundar för att kamp i detta sammanhang syftar på strid/slagsmål, det har alltså inget med de mentaltermer som används inom hunderiet att göra.

Nu har du helt fel, de mentaltermer som används för att beskriva en hunds arbetsförmåga i vissa sammanhang har inget med saken att göra. De kallas kamphundar för att kamp i detta sammanhang syftar på strid/slagsmål, det har alltså inget med de mentaltermer som används inom hunderiet att göra.

Kan inte hålla med dig alls. Det är ju precis dessa egenskaper de använder sig av när de slåss!! Kamp, aggression och mod. Eller har dessa "kamphundar" några helt andra egenskaper än resten av världens hundar.... nej, jag skulle inte tro det!

De är uppbygda mentalt precis som vilken ras/hund som helst de har precis som alla andra mer eller mindre av vissa egenskaper.
Om man sedan använder dem till spår, skydd eller slagsmål så är det samma egenskaper vi använder oss av. Det är så en hunds mentalitet är uppbyggd. Sedan att vi svänger oss med vackra ord som för somliga har olika betydelse det är väl det som kanske blir fel:smirk:

Vet tex att polisen har L-testat en hel del Pittbulls pga händelser i samhället och de gör oftast väldigt fina tester. Så mentalt är de oftast ganska bra. Något att kanske tänka på.

Senast ändrad av en moderator:

Jasså..

Dom är väl från början inte avlade att slita andra djur i stycken ?

Dom är avlade till att ex hålla tjurarna tillbaka genom att hugga : JA , men inte att slita tjuren i stycken...

Tex då hundar blivit omhändertagna av polis så görs en utvärdering av hundens mentalitet och ofta då i form av L-test el. liknande tester.

Kan inte hålla med dig alls. Det är ju precis dessa egenskaper de använder sig av när de slåss!! Kamp, aggression och mod. Eller har dessa "kamphundar" några helt andra egenskaper än resten av världens hundar.... nej, jag skulle inte tro det!

De är uppbygda mentalt precis som vilken ras/hund som helst de har precis som alla andra mer eller mindre av vissa egenskaper.
Om man sedan använder dem till spår, skydd eller slagsmål så är det samma egenskaper vi använder oss av. Det är så en hunds mentalitet är uppbyggd. Sedan att vi svänger oss med vackra ord som för somliga har olika betydelse det är väl det som kanske blir fel:smirk:

Vet tex att polisen har L-testat en hel del Pittbulls pga händelser i samhället och de gör oftast väldigt fina tester. Så mentalt är de oftast ganska bra. Något att kanske tänka på.

Varför skulle de använda sig av just de egenskaperna i en kamp? Det känns som en väldigt förenklad teoretisk bild som inte stämmer överrens med verkligheten. Mentaliteten kan skilja sig väldigt mycket beroende på linjer i rasen. De har avlats för att vara bra kamphundar enligt de regelsystem som finns, oavsett om hunden slagits för sitt liv, slagits av ren glädje, av ren aggression eller vilken annan anledning som helst så har de gått i avel om de varit lämpliga kamphundar. Alltså blir det helt fel att tala om social kamplust som en av drivkrafterna hos en kamphund.

Jag vet om många MH, MT, L-test och vet många hundar av rasen som snarare har en liten social kamplust. Vidare känner jag till många hundar som inte ens vill leka dragkamp med en vanlig trasa och det är hundar som garanterat är renrasiga.

Vad har människan krogkamplust?Kamplust är kamplust.När människor blir arga är det någon jagarkamplust eller socialkamplust då?Om människor blir arga så handlar det om aggression.Med det menas människan får en kamplust,vad är skillnaden?:confused::confused:

Dom är väl från början inte avlade att slita andra djur i stycken ?
Nej det är dom inte från början.Människan har exprimenterat mycket med hundarna en lång tid.:(

Alltså blir det helt fel att tala om social kamplust som en av drivkrafterna hos en kamphund.
Jag föstår inte riktigt vad du menar utveckla?Det är klart det har med social kamplust att göra 1 Hund som är äldre än ett barn ser sig högre i rang i familjen.Dessutom så har hundar en social herarki.:)

jag har en pitbull som är snällare än ett äplle eller pudel han är fantastisk

Jag blir så chockad när jag läser allt detta :eek: Hur KAN folk vara för ett förbud mot s.k. "kamphundsraser"? Och tänker inte folk på att majoriteten av alla som äger en kamphund använder den som penisförlängare, bokstavligt talat?! :crazy: Alla raser kan attackera, allt handlar om uppfostran och hur pass seriös uppfödaren varit.

Sen måste jag påstå att det finns minst lika många rabbiata småhundar som det finns kamphundar. Men ingen bryr sig om dom, eftersom dom är små och ofarliga. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka