tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Om de nu är framavlade till att inte bite människor och ändå gör det, vad är det för avel då ?

Men jösses & det är du som hävdar att du inte menar att allt är svart/vit.

Läser du alls vad jag skriver, eller tar du bara vissa bitar som passar dit tycke?

Jag har skrivit tydligt att renrasiga kamphundsraser är framavlade att aldrig bita mäniskor.
Men att den sociala upväxten & hur ägaren tar han om sin hund spelar in.
Fattar väll även du?

Men det är väldigt ovanligt att renrasiga kamphundsraser biter mäniskor, vilket tyder på att den aveln fungerar väldigt bra.
Även ovanligt bland starkt missköta individer, gämfört med andra raser.

Tror du på fulaste allvar, att det går att få fram vallhundar där alla vallar bra till 100% inom raserna?
Bara en gämförelse.

Kan bara hålla med:rofl:

En hund besitter två former av kamplust, social kamplust och jaktkamplust. Hur de sedan använder denna kamplust är mycket varierande från invdivid till individ. Men även de så kallade kamphundarna använder sig av dessa egenskaper men målet är ett annat.
När två tex pudlar slåss använder även de sig av dessa egenskaper. Till detta kommer andra egenskaper som tex. aggression osv.

Men det är samma typer av kamplust som jag använder mig av när jag tränar mina dobbisar. Man skall inte tro något annat.

Sedan har människan genom avel förstärkt vissa egenskaper hos olika raser just till det ändamål man har haft för rasen. Typ att en herdehund skall kunna hålla en flock men samtidigt försvara den mot rovdjur och även tvåbenta tjuvar:smirk:.

Hundar har socialkamp, jaktkamp & byteskamp.

Jag blir så chockad när jag läser allt detta :eek: Hur KAN folk vara för ett förbud mot s.k. "kamphundsraser"? Och tänker inte folk på att majoriteten av alla som äger en kamphund använder den som penisförlängare, bokstavligt talat?! :crazy: Alla raser kan attackera, allt handlar om uppfostran och hur pass seriös uppfödaren varit.

Sen måste jag påstå att det finns minst lika många rabbiata småhundar som det finns kamphundar. Men ingen bryr sig om dom, eftersom dom är små och ofarliga. :crazy:

håller med dig i stort, förutom att det faktiskt inte är överhängande agera som har dom som penisförlängare :)
Inom den oseriösa blandrasaveln är det nog verkligen så.
Men bland dom ägarna som vänder sig till SKK-registrerade kennllar & köper sina hundar är det absolut inte så.

Därför tycker vi som har renrasiga, att det borde kunna gå att få störe koll på blandrasaveln, specielt med kamphundsraser.
Eftersom den missbrukas stort, av mindre seriösa mäniskor.

Nu snubblar du igen, det är ju du som har skrivit att det går att genetiskt få fram en hund som aldrig biter en människaQUOTE]

Här skriver du det klart & tydligt.
som om allt vore svart vit.

Jag har skrivit att dom är framavlade att aldrig bita mäniskor.

Men inte att det inte skulle kunna hända.

Det är individer, som upväxten & hur den formas spelar stor roll.

OM det är någon som slingrar sig så är det du!
Hålla på att tjafsa om vilka frågor som är dina eller någon annans :o

Jag har skrivit frågorna till dig, jag vet det :idea:
Kolla några trådar under LIA´s så ser du att jag har svarat.

Men jösses & det är du som hävdar att du inte menar att allt är svart/vit.

Läser du alls vad jag skriver, eller tar du bara vissa bitar som passar dit tycke?

Jag har skrivit tydligt att renrasiga kamphundsraser är framavlade att aldrig bita mäniskor.
Men att den sociala upväxten & hur ägaren tar han om sin hund spelar in.
Fattar väll även du?

Men det är väldigt ovanligt att renrasiga kamphundsraser biter mäniskor, vilket tyder på att den aveln fungerar väldigt bra.
Även ovanligt bland starkt missköta individer, gämfört med andra raser.

Tror du på fulaste allvar, att det går att få fram vallhundar där alla vallar bra till 100% inom raserna?
Bara en gämförelse.
Det du frågar om här är inget som jag har diskuterat, det enda jag påstått det senaste är att det inte går att få fram en ras , där genen talar om att hunden inte ska bita en människa. Du menar att det genetiskt går att få en bitfri ras mot just människa, jag menar att det inte går. Du drar till med andra frågeställningar för att du inte vill förklara hur man gör och om det nu går att få fram din helt bitfria ras mot just människa som jag envist hävdar inte går.

Det du frågar om här är inget som jag har diskuterat, det enda jag påstått det senaste är att det inte går att få fram en ras , där genen talar om att hunden inte ska bita en människa. Du menar att det genetiskt går att få en bitfri ras mot just människa, jag menar att det inte går. Du drar till med andra frågeställningar för att du inte vill förklara hur man gör och om det nu går att få fram din helt bitfria ras mot just människa som jag envist hävdar inte går.

Du talar bara mot dig själv, så det här känns väldigt menlöst :cry:

Jag har talat om hur, även andra har.
Jag har endast ställt andra frågeställningar för att få dig att se vad jag menar, eller få fram vad du syftar ditt tänkande på.

Det ända du har gjort är att tala om på många olika vis att jag ska krångla mig ur saker & ting & inte kan svara på frågor jag klart svarat på.
Påhopp att jag menar si eller så & ska slätta över saker jag tidigare skrivit.
Ja jag har skrivit sådana saker tillbaka & det va dumt, men det går ju inte att föra en seriös diskution med dig.

Det går att avla fram hundar att vara benägna att göra saker mer eller mindre, schäfer, rottis, male, mfl brukshundar är framavlade att bita mäniskor.
Med det menar jag att dom är framavlade att fungera just på det sättet i olika samanhang, som polisarbete, mm.

Kamphundsraser är framavlade att gå kamper med andra hundar, men även handskas av mäniskor.
Inte bita dom.

Du vill inte se hur amstaffens eller andra renrasiga kamphundsraser rasegenskapar är, har väll inte läst dom helt enkelt.
Kamphundsraser är framavlade till det deta på gott & ont.
& hur mycket du än vill förneka det, är det inget du kan ändra på.

Men en fråga som du väldigt gärna får svara på är.
- Om det är som du säger, att kamphundsraser är lika benegna att "slås" med mäniskor som med andra hundar.
Hur kommer det sig att dom utan social träning från valpben, är så suveräna barnhundar & familjehundar?

Sen tycker jag att du bör ta kontakt med skk-regade kennlar & få riktig information om rasen & des rasegenskaper & hur den är framavlad.
För din kunskap i ämnet behöver helt klart förbättres.

Har levt med mina barn & mina amstaffar i många år & det har aldrig hänt en bitolycka, eller vissat agression mot någon mäniska.
Jag umgås med flera kennlar & även privatpersoner med just rasen amstaff.

Den erfarenheten av kamphundsraser jag får ut av att du har skrivit, handlar om stakars blandrashundar, som används/användts till penisförlängare / tråkigt

Senast ändrad av en moderator:

Hundar har socialkamp, jaktkamp & byteskamp.
Kan du vara snäll och berätta vilket snille som har sakt att de har dom egenskaperna som du säger?Jag skulle vilja veta hur dom /den personen fick fram det? :confused:

njae, hundkamper går ju ut på att oskadliggöra motståndaren så fort som möjligt. inte bara att hålla fast denne.

Fast dom användes ju under tidigt 1800 tal tack vara sin förmåga att kunna ta tag & hålla fast - bra egenskaper under jakt & när boskap skulle fösas mm.

Så inte handlade/handlar det bara om att oskdliggöra motståndaren så fort som möjligt.
Utan just hålla fast i dessa sammanhang.

läste det här senast idag.
Av Bitte Cederlund en känd etolog & hundexpert.

Är kamphundar i grund mentalt stabila i motsats till vad många tror?
-de är stabila& dessutom vanligen följsamma med en tydlig, inneboende människovänlighet.
Det kommer ur ett naturligt historiskt urval.
Förr, när de här hundarna avlades nästan enbart för kampens skull, måste de vara lätta att hantera för människan.

Varför då?
Ta hundkamperna som exempel.
Under en kamp mellan två hundar skulle en främande människa kunna kliva in & avbrytta striden när som helst.
De hundar som vissade sig agressivita mot människortogs bort direkt.
Likadant var det med de som så kallade slaktarhundarna, Som såg till att stor tjurar höll sig på rätt sida vägen genom att hugga dom i benen.
Slaktaren & alla andra i närheten måste kunna hantera hundarna.

Men du kan väll mer :/

Fast från början var det ju inte hundkamp dom avlades till, det var det jag menade...

nej inte från allra första början. men pitbullen som den är idag räknar jag som prestationsavlad på hundkamp.

Kan du vara snäll och berätta vilket snille som har sakt att de har dom egenskaperna som du säger?Jag skulle vilja veta hur dom /den personen fick fram det? :confused:

nu gör du det igen. citerar någon annan men svarar mig. tryck på "citatsvar" nästa gång, så både citerar du och svarar på en och samma gång :idea:

man mäter hundarnas kamplust på två områden när man mentaltestar. det ena är jaktkamplusten, och det andra är den sociala kamplusten. jag antar att det är någon nisse på SBK som kommit på det.

nej inte från allra första början. men pitbullen som den är idag räknar jag som prestationsavlad på hundkamp.

Men dom renrasiga "kamphundar" idag var det ju faktiskt väldigt många år & generationer sen dom avlades till hundkamp.

Fins en otroligt bra artikel i senasteHärliga hund nr 8 2007.
En artikel om farliga hundar & en underbar etolog & hundexpert Bitte Cederlund berättar hur hon ser på saker & ting.

Läs det :D

Då skriver man Pitbull ;)

Det är jäkla svårt att veta när alla envisas med att skriva " kamphundar " även om dom syftar på en specifik ras.

Ungefär som att skriva retriver, fastän man pratar om just Tollaren ....

( bara ett litet tips )

:)

Senast ändrad:

En utbildadskyddsfigurant, Instruktör & erfarenhet av hund i nästan 40 år :D
Som jobbar med hund dagligen .

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka