tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Jag hänger med i ditt morgonsvammel, men tyvärr är inte alla som du när det gäller att hålla ordning på sin hund, aktivera och uppfostra den rätt. Det är många som har era raser, korsningar inberäknat, just för att en del av dem är lättantändliga med fel uppfostran, eller ingen alls. När en hund används i fel syfte får den alltid dåligt rykte, tyvärr faktiskt sämre rykte än deras inkompetenta ägare.

Absolut, men jag tycker det ÄR så orättvist av Er( dig ?) att gå så hårt åt just kamphundens dåliga uppförande egentligen...

Alltså jag förstå varför, men om man ska hårddra det så ska det väl inte vara någon skillnad i tycke på hund och hund om den är ouppfostrad ?

Alltså att min hund är ouppfostrad ses inte med blida ögon av samhället, men om grannens Golden retriver är ouppfostrad ( hanhundsaggressiv ) så sopas det under mattan ...

Förstår du vart jag vill komma?

Jag har större tyngd på mina axlar att få min hund lydig bara för att det är en Bulle, än vad min bästa kompis har dom äger en Setter ...

Inte för att jag har något emot att ha lite tyngd på axlarna, min hund ska lyda mig PUNKT & SLUT ...

Men äsch nu svammlar jag igen

Nix, inget svammel, jag förstår vad du menar, och du har rätt. Det ställs högre krav av mig på de som skaffar kamphundar, dit vill jag även lägga till rottweiler, schäfer,doberman8 har säkert missat någon), än de som skaffar andra raser. Och det tycker jag är rätt, de kraven ska man ha på sig om man väljer en sådan ras. Däremot borde jag ha samma krav på de som köper andra raser, och där kan jag erkänna att jag tänker fel, den tankegången får man först när det händer något och då ser man ofta enbart till individen.

Man ska ha krav på sig absolut, men jag valde ju inte staffordshire bullterrier för att ANDRA människor ska lägga sig i och kräva en massa.

Jag har samma krav på Zaga som jag haft haft på alla mina hundar, oavsett ras..

Man ska ha krav på sig absolut, men jag valde ju inte staffordshire bullterrier för att ANDRA människor ska lägga sig i och kräva en massa.

Jag har samma krav på Zaga som jag haft haft på alla mina hundar, oavsett ras..
Tyvärr är det så att så länge så många hundägare missköter sig och vare sig uppfostrar eller sköter sina hundar bra, är det bara bra om ANDRA människor lägger sig i och kräver en massa.

Nej jag tycker inte det, jag vill inte att okända människor talar om för mig hur jag ska uppfostra min egen hund .

Det är ta mig sjutton riktigt ohyffsat !

Att folk i allmänhet har höga krav på ägare till vissa raser = helt ok, men det är INTE ok att gå på mig personligen !!

Absolut, men jag tycker det ÄR så orättvist av Er( dig ?) att gå så hårt åt just kamphundens dåliga uppförande egentligen...

Alltså jag förstå varför, men om man ska hårddra det så ska det väl inte vara någon skillnad i tycke på hund och hund om den är ouppfostrad ?

Alltså att min hund är ouppfostrad ses inte med blida ögon av samhället, men om grannens Golden retriver är ouppfostrad ( hanhundsaggressiv ) så sopas det under mattan ...

Förstår du vart jag vill komma?

Jag har större tyngd på mina axlar att få min hund lydig bara för att det är en Bulle, än vad min bästa kompis har dom äger en Setter ...

Inte för att jag har något emot att ha lite tyngd på axlarna, min hund ska lyda mig PUNKT & SLUT ...

Men äsch nu svammlar jag igen

:bow::bow::bow:
Vet hur det känns, har iofs en Amstaff och min sambo en Golden.
Folk har mer tålamod med hans Golden än med min Amstaff och det är hans Golden som är mest aggressiv o dominant medan min Amstaff bara är för ivrig att hälsa å vill lite för mycket.

Är oxå så trött på kommentarerna "åh där kommer en kamp/mördar hund" så jag brukar bara vända mig om, le o säga "Du/ni behöver inte oroa dig/er....för han äter inte skräpmat!"
Sen har det 5-10 sek innan dom fattat vad jag sagt *asg* det är lika kul varje gång :devil:

Folk kommer tyvärr alltid ha åsiker om hur man ska uppfostra sin hund å dessutom vet jag inte hur många ggr jag fått höra "ska du inte ta med den där hunden på kurs" å så får man förklara för idioterna att jag har gått på både valp- och unghundskurs men man måste öva o träna hunden utanför kusen oxå, kuserna är mer riktlinjer över hur man ska träna hunden hemma o så.

Vi hade två hundar under en tid för flera år sedan..

En Clumber Spaniel och en Schäfer ....

Clumbern hade reumatism och av det skälet tog vi bort henne, men hon gillade inte främlingar ( också av samma skäl )

Schäfern var världens goaste ( dummaste ) hund ;), hon har botat många med "Schäferrädsla" ( som det var då )...

Gissa vem ALLA ville klappa? Jo Clumbern, även fast hon stod kvar och verkligen visade/ gjorde ingen antydan till att gå närmare för att hälsa..

SÅ har det varit genom ALLA tider ...

Då var det Schäfer och nu är det kamphund..

Nej jag tycker inte det, jag vill inte att okända människor talar om för mig hur jag ska uppfostra min egen hund .

Det är ta mig sjutton riktigt ohyffsat !

Att folk i allmänhet har höga krav på ägare till vissa raser = helt ok, men det är INTE ok att gå på mig personligen !!
Nej, du tolkade mig fel, eller också var jag otydlig. Jag menade inte de som sköter sig, som du, som jag skrev i en tidigare tråd, utan att det är bra, eftersom det är så många som inte sköter sig, att det där är lite koll.

Du svarade ju på mitt inlägg om att andra lägger sig i hur jag uppfostrar mina hundar, så ja då var du lite otydlig om det inte var så du menade....

Absolut ska omgivningen ha krav, men det gäller ALLA hundraser och ALLA som missköter sig och sin hund.

Absolut ska omgivningen ha krav, men det gäller ALLA hundraser och ALLA som missköter sig och sin hund.
Jovisst, och även där har jag svarat, och kan bara svara för mig själv, men att en del hundar får sämre rykte, beror nog på att en del som skaffar hund, och som enligt min mening inte ska ha hund, många ggr väljer raser som de inte klarar av, andra blir rädda. Och om jag går till mig själv så är jag mkt mer rädd för en "kamphund" än en liten mupp som bara räcker mig till vristen, även om det skulle visa sig att den lille, med facit i hand, är mer aggresiv..

Sånt gör en bara sååååå irriterad, undra vilken hundras dom ska "mobba" härnäst bara

Jasså pratade dom shar pei eller akita inu eller amrikana inu.
Eller var inte dobermann som är fram avlad endast för att jaga.
Å bita folk tycker folk blir dummare ju mer tiden går.
Förbjud fel hund ägare att äga vissa typer av hund.
Vålds brott lika med inga potenta hundar enkelt tycker jag.
Å det gäller även bland raser så som pitt bull å liknande.

Gud vilka okunniga människor det här sitter med sina små pappilon och öser skit över amstaff/pitbull. Har själv en amstaff/rottis som är den absolut stabilaste hund jag haft, ta reda på lite fakta innan ni sitter här och skriver en massa skit.

Fast jag förstår att folk reagerar, jag som bor i Göteborg reagera också om jag möter folk ( läs viss typ av människa ) med en kamphundsliknande hund eller Rottis m.f...

Detta även fast jag själv har en lite Staffetik, men det finns gott om oseriösa ägare här och jag har inte lust att bli påhoppad ..

Givetvis kan folk reagera när olyckor inträffar men det är skam att dra alla över en kant. Tycker det är jätte jätte tråkigt när folk bara dömer ut rasmässigt det är vi seriösa hundägare som får ta skit från samhället fastän jag har en kanon bra hund. Att isället kämpa för att få bort alla buskuppfödare och folk som mixar raser och hundar hur som helst är ett bättre projekt. Men att förbjuda en viss typ av ras kommer att göra att det bubblar upp blandningar och dåligt hållna hundar. Jag vet med mig att den blandning jag själv har är inte den bästa och i dagens läge skulle jag förmodligen inte köpa mig en sådan blandning trots att min hund är en kanon bra hund. Men att satsa på bra uppfödning med fina linjer och mentaltestade hundar gör ju att dessa bra amstaffar kommer ut och visas.

Min hund har aldrig visat någon typ av kamplust, jag har aldrig lockat fram det hos henne. Alla typer av raser och hundar har en viss typ av kamplust i sig och hos amstaffen är det viktigt att den inte plockas fram och att man socialtränar mkt med dom som små. Den typ av amstaff man kampar med är framavlad för att ha kamplust mot hundar och inte mot människor då det är de som avbryter matcherna. Att visa aggresiva tendenser mot människor är inget rastypiskt hos amstaffen utan den är däremot en mkt familjekär och barnvänlig hund.

*delvis lån*

Om (exempelvis) 2 karelare bryter sig in i en fårhage blir rubriken: "Jakthundar mördade lammen" eller något liknande, men det bryter inte ut ramaskri inom jägarkåren för att alla olika raser klumpas ihop till begreppet "jakthundar".

Detta scenario händer iofs inte alls lika ofta som att en hund av kamptyp är inblandad i div. attacker på både hundar och människor, men ändå..

Det är ju faktiskt så att dessa olika bullar och liknande hundraser ursprungligen är avlade för kamp! Därav att de går under "gruppnamnet" kamphundar..

Min hund har aldrig visat någon typ av kamplust, jag har aldrig lockat fram det hos henne. Alla typer av raser och hundar har en viss typ av kamplust i sig och hos amstaffen är det viktigt att den inte plockas fram och att man socialtränar mkt med dom som små. Den typ av amstaff man kampar med är framavlad för att ha kamplust mot hundar och inte mot människor då det är de som avbryter matcherna. Att visa aggresiva tendenser mot människor är inget rastypiskt hos amstaffen utan den är däremot en mkt familjekär och barnvänlig hund.

Just det som du beskriver nu tycker jag är VÄLDIGT fel och farligt sätt att uppfostra en kamphund...

Jag ( och många seriösa kamphundsägare med mig ) anser ju att man SKA kampa med sin kamphund, att det är en utmärkt belöning för hunden att få kampa !

Att neka hunden att få kampa i tron om att man på så sätt skall stävja hunden är riktigt farligt, för även om DU aldrig lockar fram kampen så finns den ju där genom hundens arv..

Vad händer den dagen då ni kanske bli påhoppad etc, och din hunds kamplust vaknar och så har du ALDRIG tränat din hund till att avbryta kampen när du säger till för kamp = LEK??

Vad händer då?

Nej jag kommer att forts kampa med min lilla dam, men är ruskigt noga med att alltid BÖRJA och AVSLUTA kampleken !

Senast ändrad:

Just det som du beskriver nu tycker jag är VÄLDIGT fel och farligt sätt att uppfostra en kamphund...

Jag ( och många seriösa kamphundsägare med mig ) anser ju att man SKA kampa med sin kamphund, att det är en utmärkt belöning för hunden att få kampa !

Att neka hunden att få kampa i tron om att man på så sätt skall stävja hunden är riktigt farligt, för även om DU aldrig lockar fram kampen så finns den ju där genom hundens arv..

Vad händer den dagen då ni kanske bli påhoppad etc, och din hunds kamplust vaknar och så har du ALDRIG tränat din hund till att avbryta kampen när du säger till för kamp = LEK??

Vad händer då?

Nej jag kommer att forts kampa med min lilla dam, men är ruskigt noga med att alltid BÖRJA och AVSLUTA kampleken !

Du måste ju förstå att kamp vid lek är en helt annan sak än vid allvar. Då hjälper det inte om hon kan kommandon som hon vanligtvis kan. Det är då hennes instinkter visar sig och de kan du tyvärr inte få kontroll över i en allvarlig sitation, som tex ett hundslagsmål eller om hon skulle sätta sig i en katt.

Självklart kan man kampa med sin hund, vid en ålder då de också kan förstå. Men vad jag förstått så har du en valp på ca 9 veckor och du kampar redan??? Lite ivrigt.

Och varför ska jag inte kampa med henne, vad menar du med att jag är ivrig ?

Ge mig ETT bra skäl att inte lek-kampa under ordnade former med henne, det är ju en otroligt bra belöning vid vissa tillfällen...

Vad är det hon inte förstår nu vid 10 v men som hon kommer förstå senare ( när ? )

Visst förstår jag också skillnaden på allvar och lek men att inte kampa med hunden i hopp om att stävja dess arv verkar lite som: Om jag inte nämner för någon att jag har en kamphund så har jag ingen kamphund...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II