tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Japp, det är min första Staff ( hör och häpna ) det betyder inte automatiskt att jag är okunnig eller att du på någotvis kan mer i ämnet.

All kunskap sitter inte i antalet hundar man haft, utan hur man tar in information och är villig att lära sig .

Du kallar kamp för lek, jag gör det absolut inte. Kamp mellan mig och min Flat, visst, då det inte finns ngn som helst kamp i honom. Kamp mellan mig och min Pitbull, absolut inte. Då han (å 99% av alla andra kamphundsraser) inte ser det som lek utan på allvar, dom kan detta. Även som valpar. Man väcker bara önödigt mkt stress och upphetsning över en sådan fruktansvärt urkorkad sak som KAMP.

Jag har hittills inte träffat på EN ENDA seriös Staffägare som ser på dragkamp så som du ser det.

Alla hundar ( näst intill ) har någon form av kamplust i sig, att kamplusten i sig skulle bidra till stress beror ju helt på hur du förvaltar leken.

Att man skulle väcka något genom att ha dragkamp då och då får du verkligen förklara närmare, vad är det man väcker ?

Min tös blir varken stressad eller allvarlig i sin LEK, hon ser det som belöning ( och för att poängtera finns det inte miljoner sätt att belöna en hund, det finns ett fåtal och kampa är det ena )

Exakt VART har jag skrivit att du är okunnig?

Dessa meningar ( bland annat ) anser jag vara att nedvärdera min kunskap och att du själv sätter dig på väldigt väldigt höga hästar

Ledsen att behöva spräcka din bubbla (lalavärlden) men så är det.

Har du erfarenhet av kamphundsraser hade du förstått vad jag menar. Tydligen så har du inte det, ganska enkelt att utläsa

Det är enligt mig (och måånga andra) helt onödigt och väldigt korkat att väcka sådana instinkter till liv, mer än vad som redan finns.

Om du inte har haft en sådan här hund innan (kamphund) så förstår jag att resonerar som du gör.

Konstigt att flera uppfödare som har gedigen erfarenhet säger detsamma om dragkamp som jag försöker få fram :eek:

Senast ändrad:

Kamp på lek och kamp på allvar är två helt skilda saker och man kan inte dra parareller mellan de. Kamp på lek är inte lek för dessa hundar

Det är ju konstigt, för min "kamphund" är inte det minsta allvarlig om vi kampar på skoj?!

Då måste jag ju självklart inflika och fråga följande;

Om jag tänkt köra ett lydnadspass med min "kamphund" och som inledning börjar med att kampa med honom för att bla få upp lite driv inför momenten.
Skulle det skilja sig från att jag likaså kampar med min vallhund för att tagga henne innan träning, eller belöna henne efter?

:smirk:

Jag påstår INTE att jag till 100% kan styra över mina hundar i en "skarp" situation......

Det låter seriöst, för det är nog så det är. Även om man kamptränar eller inte med sin hund så vet man inte i en " skarp" situation hur hunden kommer att reagera när det så att säga blir allvar. Enligt min mening är man mindre seriös om man tror att man alltid kan gå in att bryta.

Det tror jag i grund och botten man är införstådd med, iaf om man erkänner sin ras arv..

Det är värre med dom människor som vägrar beakta det faktum att arvet finns ..

Jag tror många gånger så e de så att man så hiiimla gärna vill känna sin hund bäst, å de vill man juh så klart;) men de e juh faktiskt så att de ju djur och inget annat jag har aldrig förnekat mina hundars arv bla bla bla..... men jag tycker att om jag tränar mina hundar på de flesta situationer så hoppas jag aldrig hamna i en skarp sådan och om jag nu mot förmodan skulle göra de så hoppas jag kan bryta mina hundar, ganska omgående just för att dom kan kommandot men visst adrenalinet pumpar för full å vem e jag då????? Om de e fullt slagsmål vi snackar om? E de de så som sagt påstår jag inget om mig och mina hundar men e de kamp som belöning eller för att få "driv" i hunden vi snackar om så e jag 100% säker på att mina hundar inte blir stressade till tänderna(:rofl:) av de....

Okej, så man ska då "testa" om man lyckats lära en hund att inte bita den andra trots att den själv blir biten? (Lalavärlden här också). Du kan aldrig få en BC att fatta att " DU SKA INTE VALLA". Hur ska du då få en hund av kamphundsras att förstå att " Ne jag biter inte, jag låter mig bli biten" Finns inte EN enda hund som skulle låta sig bli biten utan att hugga tillbaka, DU kan inte få bort det. Det spelar ingen roll hur mkt DU har tränat. Instinkter är instinkter, så är det, like it or not!

Har flera insidenter där renrasig amstaff har blivit huggen av annan ras, bland annat pappillon & schäfer.
Bla en amstaff tik på 3 år, ingen bet tillbaka.

Så även om en kamphund som ex amstaff blir attakerad, så behöver dom inte alls bli fly tokiga & bara vilja döda.

PS, säger inte att dom inte kan svara up & bita tillbaka, bara att det faktiskt inte alls alltid är så.

Senast ändrad av en moderator:

Till Ginnies
Ne vi kommer nog aldrig att tycka/tro samma sak.
Men om intresse finns, om rasen & avel.
Läs gärna mer från människor som ex Bite Cederlund, mm.
Så kanske du kan få en anna syn på den saken.

Vet inte alls vad du har för erfarenhet av renrasiga kamphundar, hundar eller avel, träning av hund mm.

Mennär det gäller dessa bitar, tror jag att Bite Cederlund, kan mer än både dig & mig .

Men det är roligt att du tyckte att jag inte gick till personpåhopp.
För en sån person vill jag absolut inte vara :D

Nej, men tjenare. Det var ett tag sen. Undrade lite vad som hänt dig, ja , kände ibland en viss saknad. Jag kan inte så mycket som du, inte alls, men tillräckligt för att ha den åsikten jag har. Om hundar i allmännhet räknar jag mig medelkunnig men överförståndig. Så förståndig att jag inser att det tar mycket tid och kräver uppfostran med tydliga gränser och den tiden har jag inte, det är då mitt förstånd kommer in, och jag har därför inte hund. Ha det bra och vi kanske ses i någon annan tråd och då jävlar.....

Nej, men tjenare. Det var ett tag sen. Undrade lite vad som hänt dig, ja , kände ibland en viss saknad. Jag kan inte så mycket som du, inte alls, men tillräckligt för att ha den åsikten jag har. Om hundar i allmännhet räknar jag mig medelkunnig men överförståndig. Så förståndig att jag inser att det tar mycket tid och kräver uppfostran med tydliga gränser och den tiden har jag inte, det är då mitt förstånd kommer in, och jag har därför inte hund. Ha det bra och vi kanske ses i någon annan tråd och då jävlar.....

hehe, självklart ;)

Har flera insidenter där renrasig amstaff har blivit huggen av annan ras, bland annat pappillon & schäfer.
Bla en amstaff tik på 3 år, ingen bet tillbaka.

Så även om en kamphund som ex amstaff blir attakerad, så behöver dom inte alls bli fly tokiga & bara vilja döda.

PS, säger inte att dom inte kan svara up & bita tillbaka, bara att det faktiskt inte alls alltid är så.

Har aldrig påstått att de vill DÖDA. Men en vanlig hund tar inte skit, tillåter sig inte att blir biten (allvarligt). De allra flesta hundar biter tillbaka. Jag kan ju ärlig säga att om min Pitbullhane blir biten av en hund så biter han garanterat tillbaka. Skillnaden är att jag aldrig lärt honom att KAMP= Belöning. Skulle han kampa lr liknande om ngt med mig är det en uppstäckning som gäller. Här kampar vi inte med våra hundar. Det finns som sagt andra sätt att belöna sin hund utan att stressa upp den för en sådan betydlig sak som sak.

Skulle aldrig komma på tanken att lära mig hund att KAMP= Belöning. Så urbotat korkat.

Har aldrig påstått att de vill DÖDA. Men en vanlig hund tar inte skit, tillåter sig inte att blir biten (allvarligt). De allra flesta hundar biter tillbaka. Jag kan ju ärlig säga att om min Pitbullhane blir biten av en hund så biter han garanterat tillbaka. Skillnaden är att jag aldrig lärt honom att KAMP= Belöning. Skulle han kampa lr liknande om ngt med mig är det en uppstäckning som gäller. Här kampar vi inte med våra hundar. Det finns som sagt andra sätt att belöna sin hund utan att stressa upp den för en sådan betydlig sak som sak.

Skulle aldrig komma på tanken att lära mig hund att KAMP= Belöning. Så urbotat korkat.

Då är väll jag & min man urbota korkade :D

Vi kampar som belöning med våra hundar (amstaff), men vi vet oxå vilken sorts kamp vi tar fram.

Våran tik som blev biten en gång, ej så allvarligt men ändock litet märke & hon vände sig till huse som hon ansåg skulle ta hand om problemet.
Vilket huse oxå gjorde, bra flockledarskap & ändå kampar vi på ett rätt sätt med henne & hon stressar defenetivt inte up sig av det.

I en annan situation där hon varit längre bort & den andra hunden hade varit mer på henne.
Ja då hade hon nog säkerligen svarat up.
Men inte på något annat sätt än en vanlig hund, även om hon är av kamphundsras.

Sen är det rätt roligt att höra vad folk tror att sina hundar kommer att göra, har man inte varit i en situation kan man bli ganska överaskad hur fel man hade.
Värt att tänka på.

En fråga bara, menar inget otrevligt, är det renrasig PB med papper från AKC?

Det är inget du behöver lära din hund, eller kan lära din hund..

Den kopplar ihop kamp/belöning alldeles själv, men det borde väl du som är så jädrans smart och kunnig veta..

Om hunden blir stressad av att dragkampa så nyttjar du inte kampen på rätt sätt..

Skulle han kampa lr liknande om ngt med mig är det en uppstäckning som gäller

En orsak till varför man lär hunden att kamp sker på MINA initiativ och på lek ...

Då är väll jag & min man urbota korkade :D

I en annan situation där hon varit längre bort & den andra hunden hade varit mer på henne.
Ja då hade hon nog säkerligen svarat up.
Men inte på något annat sätt än en vanlig hund, även om hon är av kamphundsras.

Sen är det rätt roligt att höra vad folk tror att sina hundar kommer att göra, har man inte varit i en situation kan man bli ganska överaskad hur fel man hade.
Värt att tänka på.

En fråga bara, menar inget otrevligt, är det renrasig PB med papper från AKC?

Jag går inte till personangrepp men själva iden med att kampa med sin "kamphund" ringer inga klockor för mig. Tycker det är urbotat korkat, enkelt! Jag kan nästan svära på att om det kommer fram en kaxig liten hund så nyper han garanterat tillbaka. Inget han får lov till.
Jag har en renrasig hane med importerade föräldrar från USA. 3 År gammal. Hurså?

Det är inget du behöver lära din hund, eller kan lära din hund..

Den kopplar ihop kamp/belöning alldeles själv, men det borde väl du som är så jädrans smart och kunnig veta..

Om hunden blir stressad av att dragkampa så nyttjar du inte kampen på rätt sätt..

En orsak till varför man lär hunden att kamp sker på MINA initiativ och på lek ...

Min hund kopplar INTE ihop Kamp=belöning. Han får inte kampa, så är det. Han skulle nog inte ens komma på tanken. Han har en stor kapacitet för annat som jag använder honom till. Förstår inte själva grejen med att kampa. Vissa personer har en sådan dille på det. JAG tycker inte om det och skulle inte göra det med min hund. Vad ni gör med era, skit sak samma. Hoppas bara jag inte möter er ute ngn gång.

Jag går inte till personangrepp men själva iden med att kampa med sin "kamphund" ringer inga klockor för mig. Tycker det är urbotat korkat, enkelt! Jag kan nästan svära på att om det kommer fram en kaxig liten hund så nyper han garanterat tillbaka. Inget han får lov till.
Jag har en renrasig hane med importerade föräldrar från USA. 3 År gammal. Hurså?

De då, men att med så dålig hundkunskap om ex kamp.
Så ska du nog inte kalla någon som gör det korkad :D

Sen håller jag med att det är många som kampar med sina hundar & gör det helt fel.
Det är jätte dumt, men vet man vad man håller på med.Man kan istället för att få fram en bra lugn & lydig hund, få fram ett monster som man inte har kontroll över.
Men genom att faktiskt träna hund på brukshundsklubben, med utblidade instruktörer & även skyddstränade männsikor, som är utbildade just på drifter, kamp mm.

Då tror jag att deras kunskap sträker sig längre än korkade :idea:

Säger som övriga, du skulle nog inte märka oss.
Enda anledningen, vore om du noterade vilka välupfostrade & lugna individer det går där :d

Min hund kopplar INTE ihop Kamp=belöning. Han får inte kampa, så är det. Han skulle nog inte ens komma på tanken. Han har en stor kapacitet för annat som jag använder honom till. Förstår inte själva grejen med att kampa. Vissa personer har en sådan dille på det. JAG tycker inte om det och skulle inte göra det med min hund. Vad ni gör med era, skit sak samma. Hoppas bara jag inte möter er ute ngn gång.

Jag tror nog att din hund visst kan koppla ihop kamp=belöning.
Det är ju en hund :D

Sen håller jag med om att många okuniga personer, som kanske inte ens skulle ha hund inte ska kampa, inte över huvud taget.
Oavsett ras.

Men det fins utbildade människor på hund, lydnad, spår, sök, skyddsinstruktörer, så säga.
Tränar man för eller med sådana, så vet man nog vad man gör.

& kalla dom korkade när dom kampar som belöning, tycker jag är lite knassigt :crazy:

Varför jag undrade om PB, är ren nyfikenhet.
Då det till störta del är blandraser, eller hundar utan känd härstamning.
Alltså inga papper.
Att importera är ju ganska dyrt & en del jobb, måste finas stort intresse för rasen?

Jag tror nog att din hund visst kan koppla ihop kamp=belöning.
Det är ju en hund :D

Varför jag undrade om PB, är ren nyfikenhet.
Då det till störta del är blandraser, eller hundar utan känd härstamning.
Alltså inga papper.
Att importera är ju ganska dyrt & en del jobb, måste finas stort intresse för rasen?

Han kopplar inte ihop kamp/belöning då han inte får lov till att kampa.
Jag har ett enormt intresse för Pitbull. Just därför ville jag ha en hund med papper och kända föräldrar för att undvika eventuella problem i mentaliteten. Nu är han en kanongo kille, så ovanligt lugn och harmonisk men visst finns det en vassare sida utav honom, den vill jag INTE uppmuntra.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 260
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka