tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Gud vilka okunniga människor det här sitter med sina små pappilon och öser skit över amstaff/pitbull. Har själv en amstaff/rottis som är den absolut stabilaste hund jag haft, ta reda på lite fakta innan ni sitter här och skriver en massa skit.
Det är inte skit att folk överlag är mer rädda för stora hundar än för små. Det säger sig självt och är knappast konstigt, om man blir attackerad av en liten hund kan man ju faktiskt göra som en löpare i klubben gjorde, trampade helt sonika ihjäl hunden, det går inte med en större.

Man tränar väl in dom flesta kommando för att hunden senare oavsett sitution ska kunna kommandot i alla läge?
Jag tror många gånger att de viktigaste vid kamp-lekar är att lära känna sin hund, går den igång på ett sätt som inte är önskvärt kanske man inte kampar på samma sätt har man en hund som man kan kampa med som belöning ser jag inget fel i de, de gäller "kamphundsraser" och alla raser..... Det absolut viktigaste är att veta var man har sin hund!!! Min 6 månaders valp älskar att kampa och vi gör de i lek och som belöning, min två-åring har inget intesse i att kampa. Båda är "kamphundar" och av samma linjer, olika individer men samma ras....

Så som sagt ett kommando ska väl sitta i alla situationer??? Vare sig de e lek ellet allvar?

Ja jag anser att tränar man in ett kommando så ska de sitta i alla läge.... Jag har förvisso inte hamnat i "skarp" läge gällande kamp på mina Canar... Men jag vet var jag har dom och skulle de mot förmodan hända någon dag så hoppas jag att mina hundar litar på mig att ger jag dom ett kommando så SKA dom lyda! Lär jag dom "stanna" så SKA dom stanna även om dom ex. jagar en kanin.... Jag kampar med min lille och har gjort de sen han flytta hem till oss...
Som midnaight rags skrev:hennes instinkter visar sig och de kan du tyvärr inte få kontroll över i en allvarlig sitation, som tex ett hundslagsmål eller om hon skulle sätta sig i en katt.
De e juh då å verkligen då man får veta om man har nött in kommandot rätt, hundens instinkter i vissa lägen är inte önskbara så e de bara....
Och i vilken ålder börjar hunden förstå? Förstå vaddå?

Ja det var ju det jag också frågade, vad är det en valp på 10v INTE förmodas förstå men som h*n förstår .. när ? vid 1 år ålder eller vad ?

Och precis som du skriver, det är ju när det verkligen blir skarpt läge som man ser om man tränat hunden tillräckligt.

Nu hoppas jag att jag slipper hamna i ett skarpt läge med lilla damen, men man vet ju aldrig vad som komma skall.

Senast ändrad:

Ja det var ju det jag också frågade, vad är det en valp på 10v INTE förmodas förstå men som h*n förstår .. när ? vid 1 år ålder eller vad ?

Och precis som du skriver, det är ju när det verkligen blir skarpt läge som man ser om man tränat hunden tillräckligt.

Nu hoppas jag att jag slipper hamna i ett skarpt läge med lilla damen, men man vet ju aldrig vad som komma skall.

Men herregud.

Du kampar med din valp, på LEK. DU börjar och avslutar "leken".
Men vad du inte riktigt förstår är att vid en allvarlig sitation, om tex din hund hamnar i slagsmål så kommer hon att fullständigt skita i dina kommandon. Hon ser det inte då som en lek, utan som fullaste allvar och det är också då hennes instinkter kommer att komma fram. Oavsett om du har kanontränat henne innan. Ledsen att behöva spräcka din bubbla (lalavärlden) men så är det. Har sett bevis på bevis med detta.

Som midnaight rags skrev:hennes instinkter visar sig och de kan du tyvärr inte få kontroll över i en allvarlig sitation, som tex ett hundslagsmål eller om hon skulle sätta sig i en katt.
De e juh då å verkligen då man får veta om man har nött in kommandot rätt, hundens instinkter i vissa lägen är inte önskbara så e de bara....

Okej, så man ska då "testa" om man lyckats lära en hund att inte bita den andra trots att den själv blir biten? (Lalavärlden här också). Du kan aldrig få en BC att fatta att " DU SKA INTE VALLA". Hur ska du då få en hund av kamphundsras att förstå att " Ne jag biter inte, jag låter mig bli biten" Finns inte EN enda hund som skulle låta sig bli biten utan att hugga tillbaka, DU kan inte få bort det. Det spelar ingen roll hur mkt DU har tränat. Instinkter är instinkter, så är det, like it or not!

Ja du behöver absolut inte höja dig själv och dina erfarenheter till skyarna och "lilla dua" mig ...

Då blir diskussionen bara löjligt ..

Jag har också en hel del erfarenhet men inte sjutton målar jag mina erfarenheter jämte karlavagnen för det!

Dina bevis säger inte mig ett smack så länge du inte kan verifera händelseförloppet..

Att min hund skulle försvara sig om den blev påhoppad, det förstår även en dumbom som jag..

Senast ändrad:

Du måste ju förstå att kamp vid lek är en helt annan sak än vid allvar. Då hjälper det inte om hon kan kommandon som hon vanligtvis kan. Det är då hennes instinkter visar sig och de kan du tyvärr inte få kontroll över i en allvarlig sitation, som tex ett hundslagsmål eller om hon skulle sätta sig i en katt.

Självklart kan man kampa med sin hund, vid en ålder då de också kan förstå. Men vad jag förstått så har du en valp på ca 9 veckor och du kampar redan??? Lite ivrigt.
Håller med, att, som många gör här, skylla alla attacker på oseriösa hundägare är nog fel, det kan nog drabba andra också.

Jag skyller inte alla attacker på oseriösa ägare, ( även om det många gånger ändå handlar om "fel" ägare oavsett ras ) tror även att okunskapen står för en hel del.....

Okunskap ( nekande ) till vad man har i kopplet

Okunskap om hur rasen/raserna fungerar

Okunskap om själva kampen i sig..

Senast ändrad:

Ja du behöver absolut inte höja dig själv och dina erfarenheter till skyarna och "lilla dua" mig ...

Då blir diskussionen bara löjligt ..

Jag har också en hel del erfarenhet men inte sjutton målar jag mina erfarenheter jämte karlavagnen för det!

Dina bevis säger inte mig ett smack så länge du inte kan verifera händelseförloppet..

Att min hund skulle försvara sig om den blev påhoppad, det förstår även en dumbom som jag..

Har du erfarenhet av kamphundsraser hade du förstått vad jag menar. Tydligen så har du inte det, ganska enkelt att utläsa. Låt säga att din hund "sätter" sig i en katt, du tror alltså på fullaste allvar att du genom att ha kampat med henne kommer lyckas få bort henne från katten? Kamp på lek och kamp på allvar är två helt skilda saker och man kan inte dra parareller mellan de. Kamp på lek är inte lek för dessa hundar, de har sitt arv med sig och de ser kampleken snarare som en träning än en lek. Du måste ju ändå förstå det lr?

Nej jag förstår inte hur du kan koppla ihop kamplek som en träning ( jag tolkar dig som att du tycker att jag lär min hund att kampa och då kampa med andra hundar eller annat djur ? )

Men jag blev varnad av flera ägare till staffen att folk ( som du ) skulle försöka intala mig att man INTE ska kampa med en kamphund...

Du kommer in i denhär diskussionen, sätter dig själv på jäkligt höga hästar, i princip dumförklarar mig ( som okunnig )

... Sådana människor har jag ingen lust att diskutera med, Ginnies och jag har endel olika åsikter men kan ändå föra en vettig diskussion..

Nej jag förstår inte hur du kan koppla ihop kamplek som en träning ( jag tolkar dig som att du tycker att jag lär min hund att kampa och då kampa med andra hundar eller annat djur ? )

Men jag blev varnad av flera ägare till staffen att folk ( som du ) skulle försöka intala mig att man INTE ska kampa med en kamphund...

Du kommer in i denhär diskussionen, sätter dig själv på jäkligt höga hästar, i princip dumförklarar mig ( som okunnig )

... Sådana människor har jag ingen lust att diskutera med, Ginnies och jag har endel olika åsikter men kan ändå föra en vettig diskussion..

Har jag ens påstått att du försöker lära henne att kampa med andra djur? Nej.
Har jag inte rätt att hoppa in i diskussion och säga vad jag vill med hjälp av erfarenheter och mkt sunt förnuft?

Hur jag kan koppla ihop kamp"lek" med träning är för att det är precis så. Du kanske inte har ngn speciell erfarenhet av dessa hundraser men det har jag.

Äger själv en Pitbull och skulle inte för allt i världen kampa med honom, jag vill inte väcka det liv. Samtidigt vet jag att i en allvarlig sitation så kommer hans tidigare arv att visa sig och det kan jag tyvärr inte görs så mkt åt, det finns där alltid. Det hade inte hjälpt om jag kampat med honom som valp, lekkamp och allvar är två helt skilda saker. I allvaret så kommer deras arv och instinkter fram. Det är enligt mig (och måånga andra) helt onödigt och väldigt korkat att väcka sådana instinkter till liv, mer än vad som redan finns.

Förstår inte varför vissa människor har en sådan Dille med att kampa med sina kamphundar? Varför gör du det?

Varför ska du hela tiden förklara mig som okunnig bara för att jag är av en annan åsikt än dig??

Just sådana saker gör att man inte "orkar" diskutera, inte alls det faktum att du ploppar upp i en tråd och delger din åsikt ( som du verkar tro )

Vi har helt olika uppfattning om kampens böra/vara och då måste du i varje svar kalla mig okunnig?

Det är ett omoget sätt att diskutera tycker jag.

Jag har dragkampat med ALLA mina hundar, det är som jag skrivit en utmärkt belöning om man som ägare styr leken.

Äger själv en Pitbull och skulle inte för allt i världen kampa med honom, jag vill inte väcka det liv.

Vad tror du att man väcker till liv ? Suget efter att kampa med allt och alla ?

Okej, så man ska då "testa" om man lyckats lära en hund att inte bita den andra trots att den själv blir biten? (Lalavärlden här också). Du kan aldrig få en BC att fatta att " DU SKA INTE VALLA". Hur ska du då få en hund av kamphundsras att förstå att " Ne jag biter inte, jag låter mig bli biten" Finns inte EN enda hund som skulle låta sig bli biten utan att hugga tillbaka, DU kan inte få bort det. Det spelar ingen roll hur mkt DU har tränat. Instinkter är instinkter, så är det, like it or not!

Jag e j**ligt medveten om mina hundars instinkter just därför så kräver jag en hel massa mer av mina hundar än många andra, Jag lever verkligen inte i någon lalavärld som du påstår.... vaddå testa? Jag låter inte mina hundar testa att bita men däremot så tränar jag med mina hundar och ja jag kampar med min valp och de e på mina villkor men som jag oxå skrev innan att om man har en hund som "går igång" på ett oönskatt sätt så är inte kamplek något att rekomendera, de gäller att vet var man har sin hund!!! Jag påstår INTE att jag till 100% kan styra över mina hundar i en "skarp" situation......

Varför ska du hela tiden förklara mig som okunnig bara för att jag är av en annan åsikt än dig??

Just sådana saker gör att man inte "orkar" diskutera, inte alls det faktum att du ploppar upp i en tråd och delger din åsikt ( som du verkar tro )

Vi har helt olika uppfattning om kampens böra/vara och då måste du i varje svar kalla mig okunnig?

Det är ett omoget sätt att diskutera tycker jag.

Jag har dragkampat med ALLA mina hundar, det är som jag skrivit en utmärkt belöning om man som ägare styr leken.

Vad tror du att man väcker till liv ? Suget efter att kampa med allt och alla ?

Exakt VART har jag skrivit att du är okunnig?
Din erfarenhet jämfört med min, kan vi disskutera ngn annan gång.

Du kallar kamp för lek, jag gör det absolut inte. Kamp mellan mig och min Flat, visst, då det inte finns ngn som helst kamp i honom. Kamp mellan mig och min Pitbull, absolut inte. Då han (å 99% av alla andra kamphundsraser) inte ser det som lek utan på allvar, dom kan detta. Även som valpar. Man väcker bara önödigt mkt stress och upphetsning över en sådan fruktansvärt urkorkad sak som KAMP.

Varför gör du det? Det finns väl milijoner andra sätt att belöna sin hund med utan att utsätta den för stress och upphetsning? Eller anser du att KAMP är den allra bästa belöningen? För guds skull, ge hunden en godis om den vart duktig.

Om du inte har haft en sådan här hund innan (kamphund) så förstår jag att resonerar som du gör.

""Det är då man verkligen får veta om hunden kan eller inte kan,"" Vad f-n tror du händer om hunden inte kan???!

Men instinkter kan man fortfarande inte göra mkt åt, de finns där. Varför ska man då väcka ett beteende som inte är önskat i ALLA lägen? Kampen finns alltid i dessa hundar, just därför finns det absolut ingen som helst anledning att plocka fram det.

EX: Min hund vaktar av naturen, ska jag då lära henne att vakta ännu mer? Eller räcker det inte med att hon redan vaktar?

""Det är då man verkligen får veta om hunden kan eller inte kan,"" Vad f-n tror du händer om hunden inte kan???!

Men instinkter kan man fortfarande inte göra mkt åt, de finns där. Varför ska man då väcka ett beteende som inte är önskat i ALLA lägen? Kampen finns alltid i dessa hundar, just därför finns det absolut ingen som helst anledning att plocka fram det.

EX: Min hund vaktar av naturen, ska jag då lära henne att vakta ännu mer? Eller räcker det inte med att hon redan vaktar?

Ja vad f-n jag tror som händer är att den slåss väl samma som om jag inte kampat me han eller inte..... Jag har heller inte förnekat mina hundars instinkter eller arv så som många verkar göra och du behöver inte idiot-förklara mig för jag inte har samma åsikt som du eller? för jag tycker inte du e en idiot (än) bara för du inte tycker samma som mig.....
Ditt ex. visar att vi tänker helt olika i detta ämne.....

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 260
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 259
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka