tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Säg mig varför använder polis schäfer?Åk till en kennel någongång så får du se en schäfer med kamplust.Sen att dom benems som vallhundar är en annan sak men innan pitbull framavlades användes rottis ,schäfer,dobermann mm.. i kamp.:banana:

ja, varför använder inte polisen pitbulls om kampen är det enda som räknas? eftersom du missade det i mitt förra inlägg skriver jag det igen, och för säkerhets skull med stora bokstäver. KAMP, SOM I KAMPHUND, ÄR INTE DET SAMMA SOM KAMPLUSTEN VÅRA BRUKSRASER. schäfern är från början en vallhund, det stämmer, men även en beskyddande sådan. alltså inte som collieraserna som enbart vallar och inte vaktar.

de raserna du nämner har aldrig avlats för kamp. den enda brukshunden som använts till kamp är boxern som använts till tjurhetsning.

Det spelar ingen roll.Så du menar på fullaste allvar att rottis inte använts i kamp samt dobbe.:bow:

Hur du än försöker förvrida så funkar det inte.Du om någon borde veta att hundar med saxbet är kamphundar.Jag säger desutom att scäfer är en kamphund även fast den är klassad som valhund men det är också malenoies,holländare som också är kamphundar sen hur du ser på saken är din ensak.Helt enkelt om polis använder dom så måste dom ha kamp i sig.:bow:

Även chihuahua har saxbett...

Så alla som äger en chihuahua har alltså enligt dig en ca 2 kg's kamphund i andra änden av kopplet?

Hehe igen, jag har aldrig skrivit att dom aldrig biter mäniskor.
Men jag har skrivit att dom är framavlade att aldrig bita mäniskor.

Inte amma sak som att det inte kan hända.

Vallhundar är framavlade att valla, men alla vallhundar gillar inte att valla :D

Sen kan jag förstå att det inte går att diskutera verkligheten med dig, när du tydligt inte anser att utbildade personer inom hunderiet inte är värt att höra & tro på :D
Jag har aldrig skrivit att jag påstår att du har skrivit att de aldrig biter en människa, jag skrev att det är du som påstår att det går att genetiskt få fram en hund som från födseln har det inproggramerat i sig att inte bita just människa. Håll ordning och läs nogare. och nu skriver du något som jag inte har sett förut" att de är framavlade till att aldrig bita människor men att det kan hända" vad är det för avel?

de flesta raserna har saxbett. de flesta raserna är inte kamphundar. boxern och bulldoggen är två f d kamphundsraser, och de har underbett.

jag har redan skrivit två gånger vad det är för kamp polisen vill ha, och att den inte har något med kamphundar att göra. ska jag prova igen? ordet kamp syftar i det första fallet på arbetslust och i det andra på slagsmål.

Fast det var ju inte alls det du skrev! Det du skrev, var orsaken till att vi reagerade.

LIA

Då ber jag om ursäkt.
Som jag tidigare förklarat så kan jag endast svara för min Pitbull och de Pitts jag känner. Och de hundarna används som sällskapshundar och inget annat. Nu är dessa hundarna uppfödda på ett korrekt sätt med en bra uppfostran.

Du måste vara ute och cykla nu vad jag minns har jag inte svarat dig, jag svarade LIA`s lilla tråd, och den har jag inte svarat tillbaka på, det borde jag nog göra.

Nehep, du svarade på det jag skrev och tyckte utifrån det att jag inte borde få äga en hund utav dessa raser. Då vill jag ha en förklaring på hur du kan utläsa att jag är en kass hundägare?

Säg mig varför använder polis schäfer?Åk till en kennel någongång så får du se en schäfer med kamplust.Sen att dom benems som vallhundar är en annan sak men innan pitbull framavlades användes rottis ,schäfer,dobermann mm.. i kamp.:banana:

Faktum är att det är skillnad på kamp och kamp.
Pitbulls, mfl är framavlade till är att slåss/kampa med andra hundar.

Det är inte schäfern, den har en arbetslust och kampen den utkämpar är inte på en fläck densamma som Pitbullen har.
Samtidigt så tränas Schäfer mfl att lära sig detta, medans de allra flesta Pitbulls har detta med sig i ett arv.

Så det finns skillnad på kamp och kamp.

Ang Rottis. Jag är ägare utav en sådan också, en hane. Rottweilern har aldrig avlats till kamp, att den däremot kanske har använts ngn ensatka gång inom kamp är en sak.

Från Svenska Rottweilerklubben:

Rasfakta om Rottweilern
Rottweilern är en respekterad brukshund med framgångar inom flera bruksgrenar. Rasen skall ha alla de egenskaper som förknippas med en effektiv brukshund, mod, nervfasthet, naturlig skärpa samt vara arbetsvillig och följsam.

Väljer man att skaffa sig en Rottweiler bör man först sätta sig in i rasens egenskaper. Man skall också vara beredd på att dagligen ge hunden flera timmar av motion och den mentala stimulans en brukshund kräver för att bli en bra familjemdlem.

Rottweilern räknas till de äldsta raserna och härstammar från molosserhundarna. Dess ursprung går tillbaka till romartiden då de användes som vakt- och boskapshundar. Hundarna följde de romerska legionärerna över Alperna som människans beskyddare. I trakten av staden Rottweil sammanträffade de med inhemska hundar, och en blandning skedde. Deras huvuduppgift blev nu att driva och vakta kreaturshjordar, och som vakt åt sin ägare och hans egendom. Under medeltiden var Rottweilern känd som jakthund av vildsvin.

Rottweilern fick sitt namn "Rottweiler Metzgerhund" (Metzger=slaktare) efter den gamla riksstaden Rottweil. Slaktarna födde upp hundarna efter prestations och bruksändamål. När man i början av 1900-talet sökte lämpliga polishundar, prövades även Rottweilern. Det visade sig mycket snabbt att Rottweilern var väl lämpad för polisarbete. År 1910 godkändes den officiellt som brukshund. Den första stamboksförda Rottweilern i Sverige var Syda vom Karlstor som importerades av av brandkaptenen Karl Gyllenhammar, kennel Gyllis. 1915 kom Prinz v.d. Steinleich och den första kullen Rottweilervalpar föddes detta år.

Gå in på SKK och sedan in på kamphundslexikon och läs sedan ngn av de versionerna. Där är det ren fakta.

Kamp som i kamphund har inget med social- eller jaktkamplust att göra.

de flesta raserna har saxbett. de flesta raserna är inte kamphundar. boxern och bulldoggen är två f d kamphundsraser, och de har underbett.

jag har redan skrivit två gånger vad det är för kamp polisen vill ha, och att den inte har något med kamphundar att göra. ska jag prova igen? ordet kamp syftar i det första fallet på arbetslust och i det andra på slagsmål.

Underbettet hos både boxern och bulldoggen är något som har tillkommit efteråt. När det väl begav sig hade de saxbett alternativt omvänt saxbett och hade inte särskilt stora exteriöra likheter med dagens bulldog och boxer.

Varför ska jag svara på LIA`s tråd om annat än att hon skulle be mig?

Det är ju löjligt, frågorna är ställda till dig, just dig.
Så varför blanda in LIA i dom.
Sen är det är väll up till henne om hon vill svara på dom igallefall.

Kamp som i kamphund har inget med social- eller jaktkamplust att göra.

Fast det fins ju alla sorters kamp i alla raser, sen är dom mer eller mindre tillgängliga att använda.

Som att det är lättare att kamphundsraser tar fram den agressiva kamp mot andra hundar än andra raser om man vill det.

Men det går även utan problem med vilken ras som helst :D

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka