tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Hundar är rovdjur! 3,4,5,6 sätt dom i en grupp i en vecka så lovar jag att rovdjuret i dom kommer fram.ju fler dom är i grupp så växer rovdjuret i dom.:D
Där har du helt rätt, och det är de starka generna som styr. Det har faktiskt forskats om detta och det är precis som du säger, en vecka fritt med andra hundar, så var all mänsklig miljöanpassning som bortblåst. Inte bara det, flocken fick snabbt sociala rangordningar a la varg, och jagade även på samma sätt, alltså ihop.

Klart du ska ha svarskommentarer. :)

"Så hur gör man? Är det obligatorisk mentalkontroll (jmfr shäferns friröntgning) av alla tänkbara avelsindivider och även dess avkommor?
Eller, är det så att man helt enkelt struntar i kampfaktorn i K-hundarnas mentalitet när det gäller avel? Tror man att den därmed ska minska och försvinna av sig själv?"

Om man inte avlar på dom som har den kampen, så försvagas dessa linjer, om man tittar på sina hundar & ser vilka mentala egenskaper man har, vilka man vill ha & inte ha.
Så avlar man på det man vill få fram i avkommorna.

Enligt SKK regler får man inte avla på Agressiva hundar & den erfarenheten jag har av Amstaff kennlar i Sverige, regade hos SKK.
Så gör man inte det heller.
Dom flesta kennlar försöker få plats på Mh-test.
Men ett Mh-säger inte alltid mycke, som hur hunden fungerar med barn & ine i ett samhälle eller med andra hundar.

En ide är att ha & göra med bra kuniga människor, ex utbildade instruktörer & kuniga hundmännsikor & även se till att man kan läsa en hund själv.
Om man vill hålla på med avel.

Men det gäller ju oxå alla raser, men för samhällets trygghet ännu mer på kamphundsraser.

Men vad det gäller "uppfödare" som tar sin hund, utan någon igentlig erfarenhet av avel eller läsa hund & para den med granens, bara för att dom är trevliga & fina.
Det är oroväckande & tråkigt & blir problem.

Men ofta är det inte SKK-registrerade kennlar.
Inget klart svar på frågan. Om jag förstår dig rätt, så finns alltså inga klara regler för hur man reducerar kampbeteendet till "normal" nivå?

Frågan var alltså hur man kommer fram till det? Vilka "linjer" med "låg kamp" finns att tillgå i raser som uteslutande avlats just för att ligga så högt i kamp som möjligt?

Att skaffa sig kunskap att läsa hund & tolka dess beteende, så man kan välja ut de som har det man vill få fram i sina avkommor.
Saknar svar på frågan.
För att förtydliga: Man börjar alltså med raser (redan kampbenägna) som är medvetet och uteslutande (nästan) avlade till ett maximalt kampbeteende. I stort sett all avkomma torde därför ha mycket hög kampvilja. Hur hittar man några "kampsvaga" linjer där?
Tänk hur många generationer av medvetet och kontrollerat (vi talar inte om enstaka idealiska uppfödare!) avelsarbete bort från kamp det skulle ta innan man ens var nere på utgångsnivån.

Frågan är alltså: Har man avlat för att få bort det och i så fall hur och under hur många generationer?

Det har varit förbjudet att avla till kamp sen slutet av 1800 talet & många år har det avlats för utställning & sällskap.
Men senare tiden även till att jobba med.
Att avla bort tar tid, & det får man ja alltid jobba med.
Precis som man vill ha fram ex bra jakt beteende hos jakthundar
Vi är överens om att det tar tid och arbete. Men frågan är, hur vet du att alla kampraser avlats bort från kamp sedan 1800-talet? Bl a med tanke på att hundkamper fortfarande existerar.
Att inte avla till kamp är en sak. Att avla bort kamp en helt annan!

Nej, det gör det inte, inte ännu. Sluta blunda för vad kampaveln inneburit! Du talar om raser och inte enstaka individer!

Jag träffar ett 100-tal amstaff varje år & många umgås jag med regelbundet.
Har bra & regelbunden kontakt med många uppfödare, både i Sverige & utomlands.

Så jag pratar för rasen & inte för enstaka individer, men renrasiga.
Med andra ord skulle alla kamhundsraser vara jämställda andra raser ifråga om kamp? Du vet att det inte är så om du ska vara ärlig, eller hur?

LIA

LIA

Allvarligt, det är inte en barnlek att avla.
Jag har gett dig klara & bra svar på dina frågor & är du inte nöjd med dom så beror det nog mer på ovilja att se verkligheten.

Då, eftersom du inte känner rasen & klart köper "fakta" som står i massmedia.

Men en sak kan jag ju försöka få fram.

Alla schäfrar passar inte till tjänst, alla vallhundar passar inte till att valla.
En skillnad är, att tjänstehundar måste tränas /utbildas för att kunna utföra det jobb man kräver.

är det även för hundar som går i kamp.
Vet du vilka pengar det handlar om i dessa sammanhang?
Det är på grund av pengar, det är i stort omöjligt att få stop på kamphundsaveln, som absolut existerar.

Men inte inom renrasig avel, med SKK regade kennlar!
& dom som vill köpa en hund till kamp, betalar inte dom summorna en hund från en renrasig från SKK regad kennel tar.
När dom dessutom vill ha hundar som i linjer bakom gjort bra "matcher" för att ha stor möjlighet att vinna.
Inte utställningschampions.

Jordbruksverket, rikspolitikerna, polisen, Svenska kennel klubben & Brukshundsklubben har utallat sig i frågan & ser det inte som ett rasproblem.
Men du kan & har säkert mer erfarenhet än alla tillsammans.

Det är en hund, som med samma sociala förutsättningar som andra hundar, blir socialt trevlig.

Med andra ord skulle alla kamhundsraser vara jämställda andra raser ifråga om kamp? Du vet att det inte är så om du ska vara ärlig, eller hur?

LIA

Nej, det har jag aldrig sagt, en amstaff ex, har mycket bättre förutsätningar för att vilja kampa & kunna göra illa.

Men det många missar, är just psycket.
En studie har gjorts som publicerats i SKK hundsport.

Amstaffens psycka, mentalitet, är ett av dom stabilaste av alla hundraser.

Vilket oxå gör att dom inte springer omkring & gör illa andra så som massmedia skriver.
Inte renrasiga.

Men hur ser du på alla goldenbitolyckor?
Eller alla senaste överfall från schäfer?

Det är mentaliteten, ihop med hundens kamp som spelar roll hur det slutar, beroende på hur ägaren behandlar/utsätter hunden för.

Hur förklarar du att våran kines, hugger efter större hundar.
Blandannat våra amstaffar.
Men ingen någonsin försöker göra illa henne, trots att hon ber om det?

Nej, det har jag aldrig sagt, en amstaff ex, har mycket bättre förutsätningar för att vilja kampa & kunna göra illa.
Ursäkta jaha men säg kamphundar, inkludera alla peka inte ut 1 hundras.Vad jag vill säga också är att kamp inkluderar alla hundar även små.Självklart så är hundar dessutom individer .:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Ursäkta jaha men säg kamphundar, inkludera alla peka inte ut 1 hundras.

Men det är ju därför det blir fel, för kamphundar innefattar en mängd olika hundraser som alla har avlats ifrån kamp men inte på samma sätt och inte under samma tid.

Det är skillnad på bara Eng staff och Amstaffen i just kampen.

Jag tycker att det är bra när man namnger ras för då vet man lite mer vad man ska ta fram för fakta!

LIA

Allvarligt, det är inte en barnlek att avla.
Nej, det är ju just det jag är inne på.

Jag har gett dig klara & bra svar på dina frågor & är du inte nöjd med dom så beror det nog mer på ovilja att se verkligheten.
Du svarar, men inte klart, vilket jag påpekat. Men om det är det bästa du har att ge så får jag vara nöjd med det.

Då, eftersom du inte känner rasen & klart köper "fakta" som står i massmedia.
Försöker tänka själv. :angel:

Jordbruksverket, rikspolitikerna, polisen, Svenska kennel klubben & Brukshundsklubben har utallat sig i frågan & ser det inte som ett rasproblem.
Men du kan & har säkert mer erfarenhet än alla tillsammans.
Det var ett seriöst och trevligt inlägg! :smirk:

Det är en hund, som med samma sociala förutsättningar som andra hundar, blir socialt trevlig.
Trots kampmentaliteten?

Så kom då i alla fall ett litet erkännande av verkligheten.
Om jag påstår att en normal hund av vanlig ras vanligen slutar slåss då den fått övertaget, medan en kamphund inte slutar innan den andra varelsen (hund eller annat) ligger död. Har jag fel då?

LIA

Jag tycker att det är bra när man namnger ras för då vet man lite mer vad man ska ta fram för fakta!
Du får det att låta som om det är den rasens fel ATT VI MäNNISKOR AVLAT FRAM DEN!Det är som att säga bara för att du är rakad på huvet( så )är du rassist.Eller bara för att du ser ut på ett visst sätt (så) är du kriminell.Så bara för att en ras har lite mer så måste den vara kriminell ?Det kan inte vara andra liknande kamp som likagärna kan vara det ?:confused:

Men du läser ju inlägg som fan läser bibeln alltså ...

Jag är själv snart ägare till en Engelsk Staff och tycker det är riktigt jobbigt när man ska diskutera med folk och dom namnger rasen som "kamphundarna" istället för Engelsk Staffordshire Bullterrier.

Det är mycket lättare att ta fram sakliga faktan och svar om man vet vilken ras man talar om.

Om jag påstår att en normal hund av vanlig ras vanligen slutar slåss då den fått övertaget, medan en kamphund inte slutar innan den andra varelsen (hund eller annat) ligger död. Har jag fel då?

JA det har du!

JA det har du!
Vad bygger du det på? Nej dom biter ihjäl varandra när man hetsar dom till det, annars markerar dom som i en vanlig flock.

Ps. När en större hund markerar kan den bita ihjäl en mindre.Men dom gör det inte med flit.:bow:

Förlåt caralzya jag läste fel.:eek:

Så kom då i alla fall ett litet erkännande av verkligheten. LIA

Har aldrig nekat till vad som finns i amstaff mfl andra kamphundsraser, men ni förnekar den biten att det finns kamp i alla raser.

Om jag påstår att en normal hund av vanlig ras vanligen slutar slåss då den fått övertaget, medan en kamphund inte slutar innan den andra varelsen (hund eller annat) ligger död. Har jag fel då?LIA

Normal hund ;) hehe

Ja till stor del har du faktiskt det, fel.

Jag har aldrig varit med om att en amstaff har försökt bita ihjäl en annan hund.
Eller inte kan sluta när det har varit test om rangordningen eller vem som ska ha pinnen.
Dom kan faktiskt sluta :)

Precis som normala hundar.

Det kan hända, men det gör det även i andra raser.

Ursäkta jaha men säg kamphundar, inkludera alla peka inte ut 1 hundras.Vad jag vill säga också är att kamp inkluderar alla hundar även små.Självklart så är hundar dessutom individer .:bump:

Det är de hundar/individer som har gått kamp som är kamphundar.

De hundar som har varit framavlade till kamp, kallas idag kamphundsraser & inte kamphundar :)

Varför jag skriver just amstaff & oftast mfl efter, är just pga att jag har erfarenhet av Amstaff & inte så mycket av ex staffen.

Menar inte att få det att låta illa.

Så kom då i alla fall ett litet erkännande av verkligheten.

LIA
En bra liknelse som bara är så rätt!

Har du belägg för att den är SÅ RÄTT?

Annars tycker jag som tidigare att du ska ta reda på fakta först!

Har du belägg för att den är SÅ RÄTT?

Annars tycker jag som tidigare att du ska ta reda på fakta först!
Jag håller med LIA, om en normal hund visar underkastelse mot en kamphund som väl har börjat slåss, alltså viker upp sin strupe, så slutar inte kamphunden utan tar tillfället i akt.8generellt sett) Visst har tidningar fel ibland men alla artiklar om dessa uppätna småhundar kan väl inte vara påhittade för att skapa opinion?

Jag hävdar fortfarande nej. Man kan avla på hundar med mindre aggresivitet och att då inte bita, att avla fram att just människor inte utsätts för bett går inte. Det är miljön som formar det beteendet, Hunden föds i en flock, i våra dagar människoflock där den växer upp och präglas. En sund valp som utsätts för ett korrekt ledarskap biter inte aggresivt en flockmedlem för att söka strid, det är genetiskt.
Jag antar att du håller med, Jaha ja, eftersom du inte har svarat.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka