tv4 i morgon bitti om kamphundar

Sv: tv4 i morgon bitti om kamphundar

Pitbull och amstaff är avkomlingarna(registrerade eller ej) till de bullterriers invandrarna tog med sig till USA för att använda till kamp o vakthundar.Dessa är majoriteten av kamphundarna i västvärlden, sen finns det mer udda raser som Dogo Argentino mfl.
PL

Alla buskavlade blandraser som utgör en stor del av de farliga hundarna, räknas de också som kamphund enligt dig?

På rak arm har jag inte lösning på "dåligt ägarskaps" problemet men att jag tycker att det är mer relevant att "bekämpa" än en typ av hund.. Hunden i sig är för mg inte farlig men ägaren som haterar hunden är.

Men problemet verkar ju lika lätt löst som att förbjuda en ras. Men om de som sitter vid sina fina skrivbord och tycker att den enkla lösningen är att förbjuda en ras hade koncentrerat sig på att lösa problemets verkliga grund hade inte fel människor skraffats.. vilket kommer att göra om förbudet skulle gå igenom.

Men du tycker att man ska förbjuda rasen.. Hur tror du att det skulle fungera? Tycker du inte att det låter rätt invecklat? Vilka raser skulle förbjudas och vem skulle se till att detta följdes?

Senast ändrad av en moderator:

Okej.

Varför är du mot ett förbud om jag får fråga?

Skulle det vara en viss procent då? Hur skulle man kolla upp det?

Som vissa i tråden påstått ska man ta bort de raser som är källan till problemen. Då föreslår jag att man fixar människorna först då vi är källa nr 1 till att djuren reagerar på ett visst sätt. Okontrollerbara hundar är ofta provocerade av deras ägare, antingen genom misskötsel, våld eller okunnighet. Man ska granska svenska folket och inte hundarna i första hand!

Den enda tänkbara lösningen jag tycker finns är att alla som vill ha hund registerar sig hos närmaste hundklubb, genomgår ett prov och tar en hundlicens. Detta ger mer utbildade hundägare, förhoppningsvis mer seriösa också, som kan på ett bättre sätt lära sig att hantera sina hundar och få rätt information om hur djuren ska skötas, utbildas osv. Samma sak om man vill bli uppfödare- man går utbildning och får licens, detta försvårar den oseriösa uppfödningen som finns plus att hundklubbarna lär få en bra ekonomi också ;). Hundar som säljs till människor utan licens ska fråntas av ägarna och omplaceras.
Det går inte att bara banna alla pitbulls och amstaffs: jag skulle inte kunna med gott samvete låta staten avliva valpar just för att de är "olagliga".

Det är inte lätt i den här knepiga världen, men hundkörkort röstar jag för. På något vänster... Hundarna har blivit ett vapen, status. Men jag tror att det kommer att bli svårt att få bort hundarna el. att dom enbart får hållas av erfarna ägare.

Bita är bita oavsett ras och hunden bör avlivas oavsett om det är en pudel,bordercollie eller amstaff.

Ett angrepp är ett angrepp och det blir inte mer eller mindre allvarligt oavsett vilken ras det är.

Och VAR har jag sagt att det inte är lika allvarlig! :confused: Att dom har olika saker med sig i bagaget betyder inte att ett angrepp ska behandlas olika. Förutsättningar för att det ska ske är olika, en anings skillnad! :smirk:

Kicki :bump:

Jag har en "kamphund"...

Men detta är ju helt sjukt.. Det är inte varken american staffordshire terrier (AmStaff) eller pitbull som är ett problem för det här samhället.. det är inte heller uppfödarna det är fel på.. Som jag ser det bör man väl inte kalla sig för uppfödare om man inte har ett seriöst uppfödade i ett kennel-namn. Dom som innehar kennelnamn här i sverige på Amstaff är väl över lag väldigt noga med båda föräldra-djuren och deras köpare.. Alla seriösa uppfödare Mh-testar dom tilltänkta avels-hundarna.. dom blir även AD/HD röntkade. SKK är väldigt noga med AmStaff registreringen. Därav måste alla Amstaffar DNA-typas. För att man ska kunna fastställa att det är en renrasig hund innan den registreras.
Dom Flesta håller även ett ganska högt pris på valparna, som jag kan tro är just på grund utav att inte oseriösa folk ska köpa hundarna. NEJ det stora problemet är Bland Raserna. Och Bland Ras avel är väl inget en seriös uppfödare ängnar sig åt.. Eller..?
Och för resten.. dom renrasiga pitbull hundarna här i sverige är lätt räknade... Det är inte ens en registrerad ras i SKK.

Då kanske vi ska förbjuda dobermann också? Det den en gång var framavlad för är knappast vad den står för nu. QUOTE]
OM Dobermann hade varit en lika farlig ras, så visst, bort med den. Men nu är det inte så.

Men om jag förstår dig rätt så skriver du att Pitbull var en gång framavlad för kamp och därför är den farlig nu också. Spelar ingen roll hur hunden är nu. Det var det jag försökte få fram om dobermann.

Usch det är hemskt, men hur vet man ( återigen ) att det är en Pittbull och inte en buskavel ?

Och vad tillförde den filmen denhär tråden ?

Stackars hund, idiotiska människor som bara står och glor...

Förbjuds amstaff/staff/APBT kommer "drägget" skaffa sig andra stora, poteniellt farliga raser att höja självförtroendet med.
Under åren som gått har schäfer, rotweiler och doberman också klassats som farliga. Ska dessa förbjudas också?
Och ska bullterrier och bulldog även de förbjudas?
de härstammar ju även de från samma blod som amstaff/staff/APBT

Det är precis vad jag är rädd för om Pitbull/Amstaff förbjuds. De kommer knappast sluta.. Istället tar de en annan ras..

Återigen, majoriteten av pitbulls i USA är inte registrerade.
Många av de registrerade har tagits in i registren i relativt sen tid baserat på att de varit av rätt typ. Hunden på videon var definitivt av den typen.
PL

Ja men man kan inte veta..

Äsch nu känns det mer som om jag får försvara Pitbullen vilket inte var min mening, men jag vill ha ren fakta och inte en massa antagande innan jag slår mig för bröstet ...

Jag tror inte på förbud, men välkomnar det nya striktare lagförslaget.

Jag tycker också det är obehagligt med alla hundar av kamphundstyp som används som penisförlängare m.m

Men vissa kommer med så konstiga resonemang att jag tappar hakan .

Då kanske vi ska förbjuda dobermann också? Det den en gång var framavlad för är knappast vad den står för nu.
OM Dobermann hade varit en lika farlig ras, så visst, bort med den. Men nu är det inte så.

Men om jag förstår dig rätt så skriver du att Pitbull var en gång framavlad för kamp och därför är den farlig nu också. Spelar ingen roll hur hunden är nu. Det var det jag försökte få fram om dobermann.
Jo det spelar roll hur hunden är nu, och pitbull tex är ju ganska uppenbart ingen frisk hund, oftast.

Stackars hund, idiotiska människor som bara står och glor...
Hur dum kan man vara?

Hur många gånger har man inte hört hur det gått för dem som gett sig in i kamp mellan pitbull och något annat. De blir bitna och skadade!

Självklart hade jag gett mig in med verktyg osv, men att stoppa in händerna/fötterna i kampen, nej.

Kallar du mig dum ?

Skrev jag någon gång att dom skulle stoppa dit sina händer?

LÄS innan du kallar folk för diverse skällsord...

Jo det spelar roll hur hunden är nu, och pitbull tex är ju ganska uppenbart ingen frisk hund, oftast.

Och det antagande baserar du på ... vad för källor ?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
4 453
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 448
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka