Tv-tittande...

cambodia

Trådstartare
Låter ni er bebis titta på tv?
Varför/varför inte?
Hur gammalt är barnet?
Har ni fått några råd kring detta från tex BVC?

Har läst en del artiklar osv på nätet, men är nyfiken på hur folk gör "på riktigt" :)
Mest intresserad av svar från er med små bebisar, iallafall barn under 2 år.

Min dotter är två år och fram tills i vintras någon gång tittade hon i princip bara på musikvideor på youtube och nån gång på Babblarna. Innan hon kunde gå var det främst pappan som fick dansa med henne i famnen, när hon lärde sig att gå dansade hon själv.

Eftersom hon sällan suttit still och tittat utan istället dansat och sjungit har vi inte sett någon större anledning att begränsa det hela. Radio/Spotify eller musikvideo känns lite sak samma. Nu är hon som sagt två år och gillar att titta på tex Pippi, och vi begränsar sådär lite löst till kanske en timme på morgonen och en timme på kvällen.

Aldrig använt platta eller mobil utan bara tvn, lättare att kontrollera för oss vuxna, det blir aldrig krig om en sak som hon håller i händerna och det faller sig naturligt att det är skärmfritt vid matbordet.

Vår tv har stått på rätt mycket slentrianmässigt, barnen har inte varit intresserade. Visst har blicken fastnat om det är någon särskilt låt, fina färger eller någon kort käck reklam som de fastnat för.
Men nä, inte särskilt intressant.

Nu är stora pojken två år och tycker barnprogram är helfestligt och kan sitta och titta längre stunder och sas sitta bänkad och fascinerad. Ettåringen är fortfarande lika ointresserad som tidigare.

Har inte fått några direktiv någonstans ifrån. Vi själva använder sunt förnuft vad gäller tv-tittande. Vi tittar inte på tv själva särskilt många timmar i veckan heller. Och då när barnen sover.

Vi har en tv i vardagsrummet. Ingen tv i kök eller sovrum. Ingen padda men de hänger över axeln ibland om vi vuxna tittar på något på mobilen.

Ungefär samma som @Tassetass. Sonen är drygt 2 och fram till för ett par månader sedan var enda gångerna han tittade på tv/mobil när han var missnöjd under längre bilresor.

Nu på sistone har han blivit hiskeligt morgonpigg och då brukar den som går upp med honom sätta sig någon timme och titta på någon film eller liknande på tv. Vi försöker ha som regel att vi tittar med honom och inte använder tv:n som barnvakt. Men ibland när han är extra trött efter förskolan händer det att han får titta på tv medan vi lagar middag. Han älskar böcker så ofta funkar böcker lika bra.

Vi har en tv och den står i vardagsrummet. Vi är väl också typ Sveriges enda familj utan suftplatta så det är tv:n eller ibland våra mobiler som han använder. Själva tittar vi på tv kanske 1-2 om dagen när sonen somnat. Men mobilerna är vi värre med...

Vi har aldrig fått några råd av BVC eller liknande och inte heller efterfrågat några. Men trots att vår son ändå tittar så pass lite så märks det vilken dragningskraft det har. Så vi försöker hålla det begränsat samtidigt som det inte ska bli något förbjudet och extra spännande..

Min är bara 3 månader så nej hon får inte kolla på tv. Ibland fastnar blicken och då vänder jag bort huvudet på henne. Jag och pappan har kommit överens om undvika tv- och surfanvändandet så länge som möjligt.

Treåringen tittar på film ibland, eller på morgonshowen på barnkanalen men brukar tappa intresset ganska fort. Sitter med paddan och kollar mest på barnkanalen eller ritar, hon har något spel också. YT får hon inte titta på själv. Oftast tröttnar hon efter en stund och gör annat. Minstingen på fyra månader kan få syn på TVn om han är vänd mot den men oftast försöker vi ha honom borta från den. Mobil får de som regel inte titta på, men nån gång när vi varit på sjukhus eller hos läkare med stora har hon fått sitta med mobilen.
Den här gången har jag inte fått nån rekommendation men när äldsta var liten fick jag en liten broschyr där det stod att man skulle undvika skärmar tills de var sex år.
Tillägg: Vi tittar på TV på morgonen (nyheter) och den brukar stå på hela kvällen så det är liksom svårt att undvika. Vi är en serie- och filmslukande familj :p

Han får titta på babblarna en liten stund när vi vill avleda, några minuter i veckan typ...

Sen står tvn ofta på om kvällarna. Han bryr sig inte så mycket mer än att något kan fånga hans uppmärksamhet nån minut, men fastnar inte. 16 mån nu.

Har inte fått några rekommendationer från bvc eller nåt annat "officiellt" ställe. Nån kortare period när han var liten och orörlig kunde han verkligen dras med blicken dit, då såg jag till att han inte såg.

Överlag har jag lugnat mig rätt mycket. Första månaderna kunde jag få dåligt samvete för att tvn stod på eller att uppmärksamheten inte alltid var 100% bebis men nej.

Vi har en ettåring som tittar några minuter då och då när jag behöver distrahera henne, t.ex. vid nagelklippning. Oftast blir det introt till Pocoyo (själva programmet är hon inte intresserad av). Vår BVC är helt emot den typen av distraktion och tycker att man ska distrahera med en leksak istället, men vi kör på det som funkar för oss. :)

9 månaders här.
Tven står på på kvällarna men han tittar inte. Däremot får han ha Ipaden på morgonen när han vaknar för att vi ska få vara kvar i sängen några minuter (han kliver upp 05,00 VARJE morgon) så då kan han titta lite på babblarna och leka med Tittut appen mellan att han busar med oss.

Jag ser det inte som någon stor grej eftersom vi är ute mest hela dagarna och sällan är inne förutom när han sover.

Mina barn var (är) otroligt morgonpigga - halv fem var helt normal tid att gå upp, varje dag - så de kollade någon halvtimme på tv varje morgon från kanske fem/sex månader för att mor eller far skulle få en chans att dricka en kopp kaffe medan den fortfarande var varm när barnprogrammen började klockan sex. Det tog ju rätt lång tid innan de kollade mer än 10-15 minuter innan de ville göra annat, och vi valde alltid "långsamma" program dvs utan snabba klipp och frenetisk hets. Ofta naturprogram, eller den där hemska In The Nightgarden...(barnen älskade det, men det har gett mig men för livet!!).

Vi har alltid varit rätt avslappnade när det gäller tv och dator, har aldrig känt behov av att begränsa eftersom båda barnen är väldigt måttliga i sitt användande. Kommer säkert att ändra sig längre fram (de är nu 9.5 år)...

Vi har ofta teven på kvällstid och då kan ju bebis (7 mån) se på den men hon är inte så intresserad så det blir inte så många minuter i sträck precis. Sedan har hon inte ro att vara stilla så det brukar bli att någon leker med eller bär på henne tills hon blir sömnig.

Paddan används när vi försöker köpa oss några minuter extra i sängen. Minstingen, 2 i augusti, kollar nästan bara på "platta" program såsom Daniel tiger. Dvs inget riktigt djup i bilderna utan mer teckningar som rör sig. Det är det enda som intresserar henne.

Storasyster 4 år hanterar ps4, padda osv själv sedan länge och startar därmed Netflix ibland. Inte så stor koll på vad hon kollar på, mest skit tycker mamman :o men ganska pedagogiska serier är det ju. Ofta är minstingen uppe med henne i början men brukar hitta annat att leka med, ställa sig i vägen för tv:n och sånt i stället för att kolla innan hon går ner och vill hjälpa mig med maten i stället. Hon har för mycket myror i brallan för att sitta några längre stunder.

Sonen lånar min mobil och klickar runt på Youtube på diverse barnsånger. Han vill inte se filmer utan det ska vara musik och sång. På TV gullar han Bolibompadraken eller Pippi, är väl typ 10-15 min han kan kolla i sträck som mest, sen tröttnar han. Jag är inte rädd för att låta han använda mobilen, tror inte man får fyrkantiga ögon av den liksom jag inte fick det av TVn ;)

Blir det ett problem när han är äldre får vi hantera det då men hitills så är det inte på bekostnad av nåt annat så då känns det lugnt.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 116
Senast: Hajfisk
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 929
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka