Trump skjuten på ett rally, någon i publiken är död

Att svenska jägare (konsekvent) skjuter inom en femkrona på 100m är nog att ta i, men inom en fem cm radie borde de allra flesta klara med ett typiskt klass 1-vapen med vettigt stöd. Åtminstone när man ligger i lugn och ro på skjutbanan. Med lite puls och adrenalinpåslag däremot så blir resultaten i regel lite sämre.
Fem cm radie är ju dock avsevärt mycket större än en femkrona (och ett öra). :)

Bra input gällande skidskyttet!
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Som jag förstod det tog han lite omständigheterna med i beräkningen men han tyckte att just med det geväret vore det nästan omöjligt att precisionsskjuta ned till att säkra att man träffat örat på en människa på 150m, sen vet jag inte om livvakten har för höga tankar om jägarna eller om poliserna är sämre, vet att en träffbild på 5cm ca anses vara bra.
 
AP rapporterar att en lokalpolis närmade sig gärningsmannen på taket, som vände vapnet mot polisen... vilket fick denne att klättra ned - och skytten att skynda sig att skjuta mot Trump.

" Not long before shots rang out, rally goers noticed a man climbing to the top of a roof of a nearby building and warned local law enforcement, according to two law enforcement officials.

One officer climbed to the roof and encountered Crooks, who pointed his rifle at the officer. The officer retreated down the ladder and Crooks quickly took a shot toward former President Donald Trump, and that’s when the U.S. Secret Service counter snipers shot him, said the officials who spoke to The Associated Press on condition of anonymity to discuss an ongoing investigation."
https://apnews.com/live/election-bi...-13-2024#00000190-b27e-dc4e-ab9d-ba7eb1060000
 
Jag frågade ut min sambo lite (min källa till förra inlägget också, han är skjutinstruktör hos polisen och militärpolisen) och han säger att på 150m skulle man eventuellt kunna träffa huvudet med det geväret om man är en väldigt skicklig skytt, men inte örat specifikt, det är för litet.

Ska man träffa örat ska man ha ett mycket välkalibrerat krypskyttegevär och själv också vara otroligt skicklig krypskytt med stenkoll på vindförhållanden osv. Det kommer ändå vara en gnutta tur med i leken. Det är alltså inte speciellt troligt att det var menat att träffa örat.
Fast det är väl vad som skedde, av vad som framkommit hittills i alla fall?
 
Så det finns typ register på hur folk röstar där? O_o
Gällande presidentval spelar det ingen roll vilket parti du är registered som, där kan du rösta på vilken kandidat du vill. Men annars så är det väl lite så, men det är ju också ett land där många delstater inte tillåter dömda brottslingar att rösta, och där man försöker skära ned på möjligheter att rösta i vissa distrikt (ofta de som är vänsterlutande med POC)...
 
Gällande presidentval spelar det ingen roll vilket parti du är registered som, där kan du rösta på vilken kandidat du vill. Men annars så är det väl lite så, men det är ju också ett land där många delstater inte tillåter dömda brottslingar att rösta, och där man försöker skära ned på möjligheter att rösta i vissa distrikt (ofta de som är vänsterlutande med POC)...
Ja och bara det faktum att man måste registrera och anmäla sig för att rösta, det går inte automatiskt. Vettig demokrati det där! Obs sarkasm
 
Om jag googlar "register to vote" är de första träffarna från Storbritannien, så systemet i USA är kanske inte helt unikt? Alla länder har inte samma folkbokföringssystem som Sverige har. Förmodligen spelar det in?
 
Tycker det är kul att ni diskuterar att Trump med flit skulle planerat att bli skjuten i ÖRAT...

Som ni är rörande överrens om så är örat en liten del av huvvet och att "planera" att någon skjuter just där är ju mest komiskt. MEN med det sagt så skulle inte jag HELLER hålla det för otroligt att det är Trump själv som ligger bakom skjutningen, där det mer var tanken att det skulle skjutas "nära honom" men självklart inte PÅ honom. Iom felmarginalen så han inte skulle bli skadad. OBS detta är enbart pga jag tycker Trump är just så korkad att han skulle kunna tänka "om jag blir beskjuten då jävlar" att han sen blir träffad ger honom säkerligen skrämselhicka att "han kunde dött" för det vill han ju inte..,

MEN mest troligt är det väl bara "som vanligt" i USA nån människa som vill ta "saken i egna händer" för han inte gillade Trump ? Som "vilken skolskjutning" mm som "helst"... För att man kan...
 
Ett attentat mot Donald Trump var väl ganska väntat? Det räcker med att läsa är inne hur påverkade folk här av den mediabild av honom som piskas ut i alla stora media. Idag vet väldigt få människor som hatar Trump varför dom gör det, fullständig hjärntvätt.
 
Senast ändrad:
Ett attentat mot Donald Trump var väl ganska väntat? Det räcker med att läsa är inne hur påverkade folk här av den mediabild av honom som piskas ut i alla stora media. Idag vet väldigt få människor som hatar Trump varför dom gör det, fullständig hjärntvätt.
Amerikaner som är emot Trump vet varför de är det, de vet vilka politiska policys han vill ta med sig in i Vita huset om han får komma tillbaka, de vet att han blivit åtalad för stormningen av Kapitolium, att han åtalats för att han mer eller mindre snott hemligstämplade dokument, att han nyss dömdes för 34 punkter i ett brottsmål och att han i stämts för förtal/sexuellt övergrepp och förlorat. Sedan skulle jag vilja påstå att majoriteten av de som bryr sig om tex. policys inte är de med ett våldskapital.
 
Varför hade han inte sina skor på sig? Det tycker jag är den viktiga frågan i nuläget.
Han ville inte dö med stövlarna på :confused:
:D
Nu vet jag inte vad han hade för sko men han tappade den väl eller så klev någon av livvakterna på hans skor i tumultet som blev
Han är ju lite korkad som sticker upp huvudet igen de flesta duckar under sina livvakter
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 747
Senast: Björk
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 398
Senast: qitis
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp