Trump skjuten på ett rally, någon i publiken är död

"When Crooks was 17, he made a $15 donation to ActBlue, a political action committee that raises money for left-leaning and Democratic politicians, according to a 2021 Federal Election Commission filing. The donation was earmarked for the Progressive Turnout Project, a national group that rallies Democrats to vote. The groups did not immediately respond to a Reuters request for comment."
https://www.reuters.com/world/us/he...oks-suspected-trump-rally-shooter-2024-07-14/
Ja det var ju i alla fall ingen donation till Biden som påstods tidigare i tråden.
 
Men alltså, nu läste jag att han blev inte träffad av skottet utan han blev träffad av glas och ingen kula. Det är alldeles för konstigt och dessutom så var det en republikan som sköt..finns inte mycket logiskt i det här alls.

Sen är det många som menar på att det är inte ett resultat från ett skott utan om det var något så verkar det varit ett ett luftgevär då skadorna skulle bivit helt annorlunda om det var ett riktigt. Hade det varit riktiga skott så hade fler blivit skadade.

Så näe, jag står nog lite fast vid att det här känns som något Trump hade kunnat planera.
Ja, jag kan ju inte hjälpa vad du, eller andra, väljer att tro.
Jag har sett rätt många skottskador från både kula och luftgevär så jag tvivlar inte på äktheten där heller. En dog och två skadades allvarligt - hur är det förenligt med luftgevär på det avståndet?
 
Jag frågade ut min sambo lite (min källa till förra inlägget också, han är skjutinstruktör hos polisen och militärpolisen) och han säger att på 150m skulle man eventuellt kunna träffa huvudet med det geväret om man är en väldigt skicklig skytt, men inte örat specifikt, det är för litet.

Ska man träffa örat ska man ha ett mycket välkalibrerat krypskyttegevär och själv också vara otroligt skicklig krypskytt med stenkoll på vindförhållanden osv. Det kommer ändå vara en gnutta tur med i leken. Det är alltså inte speciellt troligt att det var menat att träffa örat.
Och det går nog att förutsätta att en 20-åring inte hör till toppskiktet av skickliga krypskyttar.
 
Fast å andra sidan så var Biden antingen president då, eller skulle precis sväras in.
Fast det är fortafarande ingen donation till hans kampanj eller honom. Det var enligt det du la in en donation till en organisation som jobbar för att öka valdeltagandet. Visst den var länkad till demokraterna men även republikaner kan ju anse att det är viktigt att ha ett ökat valdeltagande.
Varför är det så viktigt för dig att länka honom till Biden när det inte finns några bevis på en sådan länk?
 
Men alltså, nu läste jag att han blev inte träffad av skottet utan han blev träffad av glas och ingen kula. Det är alldeles för konstigt och dessutom så var det en republikan som sköt..finns inte mycket logiskt i det här alls.

Sen är det många som menar på att det är inte ett resultat från ett skott utan om det var något så verkar det varit ett ett luftgevär då skadorna skulle bivit helt annorlunda om det var ett riktigt. Hade det varit riktiga skott så hade fler blivit skadade.

Så näe, jag står nog lite fast vid att det här känns som något Trump hade kunnat planera.
Du dödar inte något från 100m med ett luftgevär. På nära håll kan luftgevär döda fåglar och mindre djur.
 
Fast det är fortafarande ingen donation till hans kampanj eller honom. Det var enligt det du la in en donation till en organisation som jobbar för att öka valdeltagandet. Visst den var länkad till demokraterna men även republikaner kan ju anse att det är viktigt att ha ett ökat valdeltagande.
Varför är det så viktigt för dig att länka honom till Biden när det inte finns några bevis på en sådan länk?
Jag menade alltså som försvar för den här som skrev "Biden", för det känns inte så konstigt att till viss del likställa demokraterna med sin president.

Jag skrev förövrigt demokraterna i inlägget med länken, så för mig är det inte viktigt att länka honom till Biden specifikt, men jag ser det som viktigt att påpeka att han faktiskt gjort en donation till demokraterna, även om han sedan blev republikan. Inte för att just det lär ha något med motivet att göra, men det är information som medier i USA kan komma åt snabbt och lätt när de vet namnet så det är inget "oklart" med det, även om den rapporteringen kan te sig snabb.
 
Jag förstår hur du resonerar, men tänker också att det var ansvarsfullt av media att inledningsvis inte tala för mycket om åskådarna som skadats/dödats av hänsyn till familjer etc.

Jo, självklart är det så. Då i morse när jag skrev, reagerade jag mest på att det var stora rubriker och långa artiklar om hur Trump blivit skjuten i örat, och enbart i slutet var en liten mening om att en åskådare dog under skottlossningen, och en/två skadades allvarligt.

Om det hade varit en attack riktad mot Trumps anhängare (i stället för mot Trump själv), hade det sannolikt blivit stora rubriker om att åhörare blivit beskjutna. Nu kändes det mest som en liten parentes.
 
Jag menade alltså som försvar för den här som skrev "Biden", för det känns inte så konstigt att till viss del likställa demokraterna med sin president.
Ja, det var som sagt det de (en reporter) sa på Rapport. Minns inte exakt formulering, men donation till något på nåt sätt kopplat till Biden.
 
Det är skrämmande hur lätt det är att se "bevis" som man anser stärker sin egen uppfattning om något sådant här, och det känns som ett hot mot hela det politiska klimatet.

Jag är verkligen ingen Trump-supporter, men det faller på sin egen orimlighet att det här skulle vara iscensatt av honom själv. Han skulle alltså ha stått på podiet och pratat och rört på sig, fullt medveten om att han skulle bli beskjuten på 100-150 meters håll, i örat? D. v. s. några få cm från en potentiellt dödlig träff i huvudet. Med trogna anhängare bakom sig, som han då med gott mod skulle riskera livet på lika väl som sig själv? Högst osannolikt, till och med för någon av hans kaliber, tänker jag.

Jag betvivlar dock inte att Trump-sidan kommer att använda det här för sin egen vinning. Det är helt i linje med vad jag förväntar mig.
 
Det är skrämmande hur lätt det är att se "bevis" som man anser stärker sin egen uppfattning om något sådant här, och det känns som ett hot mot hela det politiska klimatet.

Jag är verkligen ingen Trump-supporter, men det faller på sin egen orimlighet att det här skulle vara iscensatt av honom själv. Han skulle alltså ha stått på podiet och pratat och rört på sig, fullt medveten om att han skulle bli beskjuten på 100-150 meters håll, i örat? D. v. s. några få cm från en potentiellt dödlig träff i huvudet. Med trogna anhängare bakom sig, som han då med gott mod skulle riskera livet på lika väl som sig själv? Högst osannolikt, till och med för någon av hans kaliber, tänker jag.

Jag betvivlar dock inte att Trump-sidan kommer att använda det här för sin egen vinning. Det är helt i linje med vad jag förväntar mig.
Det har de redan börjat görs, talmannen i representanthuset har bla. skyllt på Bidens retorik. Trumps potentiella VP-kandidat J.D Vance skyllde ganska direkt på alla som utmålat Trump som ett hot mot demokratin. Deras RNC-kongress kommer att börja imorgon som planerat, då Trump officiellt kommer utses som presidentkandidat och VP-kandidaten kommer tillkännages, och då lär det nog dessvärre skruvas upp ännu mer.

Pennsylvanias guvernör, som är demokrat, adresserade dock dödsfallet av en Trump-supporter på ett föredömligt sätt, hoppas att många republikaner i den delstaten kan försöka minnas det iaf...
 
Jag frågade ut min sambo lite (min källa till förra inlägget också, han är skjutinstruktör hos polisen och militärpolisen) och han säger att på 150m skulle man eventuellt kunna träffa huvudet med det geväret om man är en väldigt skicklig skytt, men inte örat specifikt, det är för litet.

Ska man träffa örat ska man ha ett mycket välkalibrerat krypskyttegevär och själv också vara otroligt skicklig krypskytt med stenkoll på vindförhållanden osv. Det kommer ändå vara en gnutta tur med i leken. Det är alltså inte speciellt troligt att det var menat att träffa örat.
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Hmm. Jag minns att vi sköt på väldigt små mål på 100m med gevär, och med ringa erfarenhet, och träffade ganska väl - handlade nog dock mer om mål på 10 cm omkrets - men huvud/öra är nog ändå aldrig bättre än 50/50. Och sånt skulle ingen medvetet utsätta sig för. (Särskilt inte om skytten inte är dokumenterat extremt pricksäker skytt och erfaren. )

Jag kan hålla med om att det är intressant att han inte lyckades skada mer (tyder på liten erfarenhet och träning), men att därifrån gå till konspiration om att Trump står bakom är milsvitt. Eller galaxvitt.
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Puls och adrenalin är troligtvis ganska högt när det står folk på marken och ropar om att det är en person med vapen på taket.
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Men att skjuta på en människa gör man inte jättemånga gånger om man inte är just prickskytt så det är klart han var oerfaren
Och förmodligen jättenervös eftersom han måste vetat vad konsekvenserna skulle bli

En erfaren prickskytt hade nog träffat men jag gissar att prickskyttar missar en del i början de också liksom jägare

Jag har skjutit litegrann hagel och kula och det var en sak på träning det är nog en helt annan sak när det är på allvar
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Skjutavstånd i skidskytte är 50 m och måltavlans diameter i liggande är 45 mm och i stående är den 115 mm.
Skidskyttar träffar ju långt ifrån varje gång och är tränade i skytte.
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/
Låter osannolikt? Skidskyttar skjuter mot ett mål på 4,5 cm i diameter i liggande skytte (betydligt större än en femkrona alltså), på 50 m avstånd. Har väldigt svårt att tro att en "vanlig svensk jägare" skjuter mycket bättre än en skidskytt i Världstoppen.
 
Men i skidskytte pratar man ju mycket om just puls hög belastning och nerver
Ska man jämföra så sitter ju jägaren still med ibland stöd för geväret skidskyttarna däremot andas häftigt och ska hitta rätt läge på kort tid helt skilda situationer tror jag
 
DN har en artikel där en fd livvakt, Carl Finnborg, säger att ”att skytten inte lyckades skada Trump mer tyder på att han var oerfaren, nervös eller påverkad. En vanlig svensk jägare skjuter inom en femkrona på hundra meter”. Vad säger din sambo om det påståendet? (Obs jag ifrågasätter inte din sambo, jag är uppriktigt intresserad)

https://www.dn.se/varlden/fore-detta-livvakt-fragetecknen-kring-mordforsoket-pa-trump/

Att svenska jägare (konsekvent) skjuter inom en femkrona på 100m är nog att ta i, men inom en fem cm radie borde de allra flesta klara med ett typiskt klass 1-vapen med vettigt stöd. Åtminstone när man ligger i lugn och ro på skjutbanan. Med lite puls och adrenalinpåslag däremot så blir resultaten i regel lite sämre.

En AR-15 (som användes i det här fallet) kan man definitivt träffa någon i huvudet med på 150m om man har stöd och ett vettigt sikte. Dåligt stöd, kass skjutställning och stresspåslag däremot gör det svårare. Det är alltså inte mycket som behöver gå fel för att missa heller.

Med det sagt finns det nog ingen prickskytt som skulle ta chansen att med flit försöka träffa ett öra på det avståndet, det faller på sin egen orimlighet, det finns ALLDELES för mycket som kan gå fel.

Jag tror inte att skottet som polisen avlossade för att stoppa gärningsmannen var ett särskilt svårt sådant.

Nu är jag inte vapeninstruktör, men jag har ganska mycket erfarenhet av att skjuta med både automatkarbiner och jaktvapen. Jämförelsen med skidskytte haltar lite eftersom skidskyttarna skjuter .22lr (betydligt klenare kaliber) som påverkas betydligt mer av både vind och temperatur, med öppna riktmedel eller rödpunktssikten, har ansträngt sig kraftigt fysiskt innan skjutmomentet och har dessutom tidspress på sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 752
Senast: Björk
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 449
Senast: qitis
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 293
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp