Trump skjuten på ett rally, någon i publiken är död

Känns ju befängt att tro att det hela vore ett beställningsjobb?!
Några orsaker till att det är svårt att träffa något så litet som ett öra på 130 meters håll, från ett tak:
- ett kikarsikte är i regel aningen inexakt, dvs man måste skjuta in det/kalibrera för att få exakt träffpunkt
- att skjuta snett ovanifrån, från ett tak gör det svårare att förutse kulans bana => kunde ha träffat i huvudet
- Trump kunde ju ha rört sig pyttelite åt något håll=> kunde lika väl ha blivit träffad i huvudet
- man har exakt 1 försök på sig, och nerverna spelar en stor roll i allt som kräver precision


Plus: det finns väl ingen anledning att en planerad attack skulle innebära att man även skjuter tre åskådare?
 
Hur kunde två åskådare dö, inte hittat någon information om det. Var det skytten som sköt fel?
Vill också veta orsaken till att skytten dödades. Fanns det inga andra alternativ att neutralisera skytten än skjuta honom till döds? Många frågor men det kommer väl svar till slut.
Trump kommer definitivt vända detta till något positivt. Då kan han spela ännu mer martyr nu.
 
Hur kunde två åskådare dö, inte hittat någon information om det. Var det skytten som sköt fel?
Vill också veta orsaken till att skytten dödades. Fanns det inga andra alternativ att neutralisera skytten än skjuta honom till döds? Många frågor men det kommer väl svar till slut.
Trump kommer definitivt vända detta till något positivt. Då kan han spela ännu mer martyr nu.
Skytten sköt flera skott, innan han själv blev skjuten
 
Hur kunde två åskådare dö, inte hittat någon information om det. Var det skytten som sköt fel?
Vill också veta orsaken till att skytten dödades. Fanns det inga andra alternativ att neutralisera skytten än skjuta honom till döds? Många frågor men det kommer väl svar till slut.
Trump kommer definitivt vända detta till något positivt. Då kan han spela ännu mer martyr nu.
Skytten hann avlossa åtta skott fattade jag det som
 
Hur kunde två åskådare dö, inte hittat någon information om det. Var det skytten som sköt fel?
Vill också veta orsaken till att skytten dödades. Fanns det inga andra alternativ att neutralisera skytten än skjuta honom till döds? Många frågor men det kommer väl svar till slut.
Trump kommer definitivt vända detta till något positivt. Då kan han spela ännu mer martyr nu.
De brukar väl inte fråga två gånger innan de dödar när det är en aktiv skjutning.
 
Men alltså, skarp (uppenbarligen) ammunition och man "planerar" att skjuta honom i just örat? Med den uppenbart väldigt jättestora risken att då av misstag råka skjuta honom i huvudet? Det är ju extremt osannolikt, och en superkorkad plan i sådant fall.
Det är oändligt mycket mer sannolikt att skytten försökte skjuta honom i huvudet, och missade.
Nä, jag gillar inte heller Trump. Men att försöka få detta till en konspiration är mest märkligt.
Ja precis, sedan är det ju ytterst få som gör som Trump i ett läge där de blivit skjutna - dvs höjer upp näven för att visa styrka, när han förs bort och sedan en gång till när han förs in i bilen (sjukt korkat vid en aktiv skytt, men man är väl inte så rationell). Det ökar väl folks konspiratoriska sida. Men han malde också på om att han måste få med sig sina skor om och om igen när han fördes bort - vilket inte alls kan ses som planerat på något vis.
 
Ja precis, sedan är det ju ytterst få som gör som Trump i ett läge där de blivit skjutna - dvs höjer upp näven för att visa styrka, när han förs bort och sedan en gång till när han förs in i bilen (sjukt korkat vid en aktiv skytt, men man är väl inte så rationell).
Ja, men det är ju Trump vi pratar om här. Vad jag har sett av karln, så är det agerandet helt i linje med min förväntan.
 
Ja, men det är ju Trump vi pratar om här. Vad jag har sett av karln, så är det agerandet helt i linje med min förväntan.
Min partner kom direkt att tänka på bilderna som finns när Trump kollar rätt in i solen utan skydd vid en solförmörkelse. Lite samma impulser förmodligen.
 
Intressant ändå att det inte händer något när folk roppar att det är en person med vapen på taket? Eller tror dom som ska hålla koll på säkerheten att det är deras skytt som folk ropar om.
 
Intressant ändå att det inte händer något när folk roppar att det är en person med vapen på taket? Eller tror dom som ska hålla koll på säkerheten att det är deras skytt som folk ropar om.
Jag har inte hört någon fullständig förklaring av det där än, men det är kanske sannolikt? Är ju verkligen idiotiskt att ha stora rallys utomhus sett till säkerheten, de kollar ju deltagarna - men det räcker inte uppenbarligen.
 
Fruktansvärt för den åskådare som avlidit, och dennes anhöriga. Jag förstår naturligtvis varför det är så stort att en före detta president och tillika presidentkandidat skjutits, men jag får en lite dålig bismak av att media rapporterar mängder om hans öra, men knappt nämner att en åskådare faktiskt dog. En eller två (där har jag sett olika uppgifter) åskådare ska dessutom ha blivit allvarligt skadade.
Jag förstår hur du resonerar, men tänker också att det var ansvarsfullt av media att inledningsvis inte tala för mycket om åskådarna som skadats/dödats av hänsyn till familjer etc.
 
Jag tror inte han är träffad i örat. Det ser för helt ut för det. Jag såg en teori om att telepromtern träffats, ni vet den där som han påstår att han inte använder, och att splittret från den är det som träffat örat.
Oavsett är det här en katastrof för världen då det garanterat kommer leda till att ett gäng idioter sluter upp bakom diktatorn i vardande.
Det finns en bildserie, fotad av någon från NYT, där man kan se kulan flyga förbi. Så det var inte telepromtern eller så.
https://www.nytimes.com/2024/07/14/us/politics/photo-path-trump-assassination.html
 
Apropå varför de sköt ned skytten, det är så polis/livvakter/osv är tränade att göra. Vid aktiv skjutning skjuter man för att oskadliggöra, och då vill man ha så hög träffsäkerhet som möjligt. Det har man om man siktar mitt på torso, det är störst träffyta där. Oftast dör den man skjuter då vid träff men det räknar man med.

Alternativet att försöka skjuta i typ benet osv anses för osäkert, för stor risk att man missar och om målet är beväpnad med skjutvapen kan de fortsätta skjuta. Ska man skjuta för att gripa gör man oftast det om de har exempelvis kniv. Obs mycket förenklat och gäller för Sverige men gissar att tänket är hyfsat detsamma även på andra ställen.
 
Apropå varför de sköt ned skytten, det är så polis/livvakter/osv är tränade att göra. Vid aktiv skjutning skjuter man för att oskadliggöra, och då vill man ha så hög träffsäkerhet som möjligt. Det har man om man siktar mitt på torso, det är störst träffyta där. Oftast dör den man skjuter då vid träff men det räknar man med.

Alternativet att försöka skjuta i typ benet osv anses för osäkert, för stor risk att man missar och om målet är beväpnad med skjutvapen kan de fortsätta skjuta. Ska man skjuta för att gripa gör man oftast det om de har exempelvis kniv. Obs mycket förenklat och gäller för Sverige men gissar att tänket är hyfsat detsamma även på andra ställen.
Tack för förklaring!
 
- Trump kunde ju ha rört sig pyttelite åt något håll=> kunde lika väl ha blivit träffad i huvudet
Han vrider dessutom på huvudet åt olika håll just före skottet. Hade det varit planerat så borde han rimligen ha stått still. Om någon skulle försöka pricka mitt öra på över 100 meters håll hade i alla fall jag valt att stå jävligt stilla.

Obehagligt att så många vill tro på konspirationsteorier... O_o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 747
Senast: Björk
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 398
Senast: qitis
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 481
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 291
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp