Trump skjuten på ett rally, någon i publiken är död

@Renfis , @Piaff m fl har redan påpekat det orimliga i att avsiktligt träffa ett öra under de givna omständigheterna. Den teorin tror jag att man kan avskriva helt.

Sedan tror jag det ligger mycket i vad den DN-intervjuade livvakten säger; att skytten möjligen var oerfaren, nervös eller påverkad [av någon substans, tolkar jag]. AR-15 är visserligen inte något prickskyttevapen men avståndet var relativt kort och skytten hade såvitt jag förstått kikarsikte. Jag prickar ett vykort på 300 meter utan kikarsikte tre-fyra gånger av fem, och det gör de flesta halvokej hobby-tävlingsskyttar. Liggande med stöd och kikarsikte skall det imho rätt mycket till för att missa ett huvud på 150 meter. Men jag tror att man ffa lätt underskattar den mentala anspänning som skytten rimligen haft.

Men den stora frågan tror även jag är hur Secret Service lyckades missa att säkra det taket.
Sedan verkar ju skytten blivit störd av en polis som klättrade upp på taket, blivit avbruten och riktade vapnet mot denne (som sedan backade, läste både att polisen ska ha klättrat ned eller kanske trillade ned) och sköt sedan direkt efter mot Trump.
 
Vad jag förstår så ska det tydligen vara ett problem, att lokalpolisen och Secret Service ibland inte är tillräckligt synkade. Låste en tråd från någon som jobbat med säkerhet tillsammans med Secret Service inför ett G8 möte där George W. Bush medverkade. Det höll på att smälla, för lokalpolisens krypskyttar var utplacerade där säkerhetspolisen inte hade koll på positionen, och det är ju isf deras jobb att oskadliggöra hot för nära presidenten.
kan tänka mig att det också är en sorts rivalitet mellan de olika säkerhetstjänsterna. Det som hände på 90-talet i Belgien när de hade tre olika polisstyrkor, federal, nationell och lokal, inte helt hundra på det. Detta gjorde ju att exempelvis Dutroux pedofilring var kvar alldeles för länge då de inte samarbetade med varandra.
 
kan tänka mig att det också är en sorts rivalitet mellan de olika säkerhetstjänsterna. Det som hände på 90-talet i Belgien när de hade tre olika polisstyrkor, federal, nationell och lokal, inte helt hundra på det. Detta gjorde ju att exempelvis Dutroux pedofilring var kvar alldeles för länge då de inte samarbetade med varandra.
När det rör ett enda specifikt event så borde det väl inte riktigt handla om rivalitet just.
 
Det är väl inte jättekonstigt om inte polisen i USA är superkompetent med tanke på hur kort deras utbildning är. Man kan bli polis på bara 10 veckor. Som längst tar det 36 veckor. Och jag tycker att Sveriges är kort på 2 år O_o
 
Nej det gör jag inte för har man inget konto kan man bara läsa tweeten om man får en länk till den men inget annat.
Men så du har bara kopierat den någonstans ifrån utan att kolla på den faktiska posten? Bla. Aric Toler som verkar vid NYT, och som tidigare var vid bellingcat (som brukar gräva i just sånt här) har konstaterat att informationen som återfinns om donationen stämmer överens med skytten.
 
Men så du har bara kopierat den någonstans ifrån utan att kolla på den faktiska posten? Bla. Aric Toler som verkar vid NYT, och som tidigare var vid bellingcat (som brukar gräva i just sånt här) har konstaterat att informationen som återfinns om donationen stämmer överens med skytten.
Ja jag erkänner jag är en hemsk människa. Det har du talat om för mig i flera veckor nu. Nöjd?
Svara inte jag kommer inte återkoppla igen till dig.
 
Hur kan ett land som USA slarva så? De har gott om erfarenhet sedan tidigare av vad som kan hända. Det har hänt flera gånger innan att presidenter blivit beskjutna. Hur kan det då fallera så enkelt? Hur kan en polis inte varna Secret Service när han ser en beväpnad person på ett hustak i närheten av där en ex-president och presidentkandidat håller tal? Det är för mig helt obegripligt att de inte har kommunikationer och rutiner för att sån information ska nå rätt person blixtsnabbt.
Men alltså... hur VET du att polisen inte varnade? Hur VET du att polisen inte KUNDE varna direkt? Det kanske är fullt så lätt att varna samtidigt som man snabbt försöker komma undan ett riktat vapen? Jag tolkade att skytten direkt ska ha vänt sig och skjutit, inte långt efter att han siktade på polisen.

Jag förstår inte hur man i Sverige kan sitta och diskutera att någon konspirationsteorier a la att någon ska ha siktat på örat och även diskutera varför si och varför så när man inte ens själv har varit på plats eller ens hur rationellt en chockad ickerationell person har reagerat, som lever i ett helt annat land i ett helt annat slags liv än det vi lever....

Det är som bekant ALLTID lätt att vara efterklok, speciellt om man sitter på andra sidan Atlanten och inte ens någonsin har varit i närheten av en sådan situation, men även för de inblandade förstås.

Jösses, människor är människor som gör mänskliga misstag oavsett vad som hänt tidigare, ingen är perfekt, ibland blir det fel. Det behöver inte ens handla om slarv eller liknande, bara att vara mänsklig.
 
Man får reda på vem som blir VP-kandidat strax. Det blir inte Rubio, har han meddelat. Nu när det känns givet att Trump vinner tycker jag det är synd, för han är en mer "normal" politiker. Innan ville jag inte just därför, för att det skulle riskera att locka fler mer moderata väljare. Men nu är det ändå kört.
 
Inte Doug Bergham heller, så då är det bara Vance kvar på topplistan. Han skulle ju kunnat överraska med något, men fan. Den minst "enande" VP man kan tänka sig.
 
Du menar att människor som råkat ut för händelser som med stor sannolikhet gjort dem chockade säger logiska saker och handlar rationellt sett till sin egen överlevnad? Det är vanligt att folk oroar sig för helkonstiga saker som att rädda krukväxterna när ens hus brinner ner.
Har redan svarat på ungefär samma sak men ja, de flesta "vanliga" människor som blir beskjutna tycks vilja fly fortast möjligt, inte vinka. Och en person som Trump borde vara förberedd och medveten om vad han ska göra/inte ska göra.
Känns ju som de där secret service-människorna är sjukt dåligt tränade i så fall, de borde väl kunna hantera det? Dvs bara ryta i och få med honom. Han själv borde väl dessutom vara välinformerad om vad som gäller i ett sånt läge.
 
Har redan svarat på ungefär samma sak men ja, de flesta "vanliga" människor som blir beskjutna tycks vilja fly fortast möjligt, inte vinka. Och en person som Trump borde vara förberedd och medveten om vad han ska göra/inte ska göra.
Skulle säga att vilken reaktion som helst av fight, flight eller freeze är fullt normal när man blir beskjuten. Vilken av stressreaktionerna man får är nog ingenting man vet innan man blivit utsatt för det hur väl ”preppad” man än är och det hoppas jag att de flesta slipper få reda på.
 
Skulle säga att vilken reaktion som helst av fight, flight eller freeze är fullt normal när man blir beskjuten. Vilken av stressreaktionerna man får är nog ingenting man vet innan man blivit utsatt för det hur väl ”preppad” man än är och det hoppas jag att de flesta slipper få reda på.
Träning ökar chansen för "rätt" reaktion när det händer.
 
Skulle säga att vilken reaktion som helst av fight, flight eller freeze är fullt normal när man blir beskjuten. Vilken av stressreaktionerna man får är nog ingenting man vet innan man blivit utsatt för det hur väl ”preppad” man än är och det hoppas jag att de flesta slipper få reda på.
Jag var lite en blandning av flight eller freeze, med tyngdpunkt på den senare, den gången jag var med om något ens lite snarlikt (dock bara varningsskott utanför huset i en hotfull situation, ingen som faktiskt blev skjuten).

Farsan däremot, som är av samma slags skrot och korn som Trump på _väldigt_ många sätt, är definitivt en fight, och det var dessutom han som sköt. Jag kan 100 % se att han hade kunnat reagera exakt som Trump, ställd inför samma situation. Vissa personer går liksom till fight som default.
 
DN har tagit in en text av historikern Timothy Snyder som handlar om attentatsförsöket mot Trump, och om det faktum att brutal retorik gör politiker sårbara inför våld. Snyder kommer sedan in på riskerna med martyrskap, och det faktum att Trump själv sysslat med en mer brutal retorik än de flesta.

"Ingenting i samtida amerikanskt politiskt liv liknar Trumps uppmaning om att döda Hillary Clinton. Ingenting liknar hans hånfulla kommentarer om mordförsöket på den dåvarande talmannens make Paul Pelosi, hans förminskande av guvernör Gretchen Whitmer efter ett kidnappningsförsök, de slumpmässiga utfall han gör mot såväl politiska motståndare som andra republikaner i syfte att skrämma och tysta, det brutala språkbruket vid alla politiska möten sedan 2016, hans uttalade beundran för politiska ledare som visat sig vara massmördare och hans försök att störta den konstitutionella demokratin i januari 2021."

https://www.dn.se/kultur/timothy-snyder-brutal-retorik-gor-politiker-sarbara-for-valdet/


Attentatsförsöket och diskussioner om Secret Service och säkerhet fick mig att återbesöka dokumentationen av vad som framkommit av kommittén i representanthuset som undersökte sjätte januari. Enligt vittnen så var Trump medveten om att delar av publiken till hans "Stop the Steal"-rally var beväpnade, och var irriterad på att Secret Service ville scanna deltagare.

"Backstage at the rally, Trump was irate that people with weapons were not being let through the magnetometers by Secret Service officers and agents who screen all attendees at any event featuring a sitting president. But Trump wanted the armed individuals to be allowed to attend the rally and complained that the magnetometers were adversely affecting his crowd size, Hutchinson [som arbetade i Vita huset som assistent till Trump-administrationens stabchef] overheard. The latter was a constant theme of his term in office.


“I don’t f—ing care that they have weapons. They’re not here to hurt me,” Trump said, according to Hutchinson’s recollection. “Take the f—ing mags away. Let my people in. They can march to the Capitol from here. Let the people in. Take the f—ing mags away.”

https://rollcall.com/2022/06/28/tru...-into-jan-6-rally-and-to-lead-capitol-charge/
 
Det är väl inte jättekonstigt om inte polisen i USA är superkompetent med tanke på hur kort deras utbildning är. Man kan bli polis på bara 10 veckor. Som längst tar det 36 veckor. Och jag tycker att Sveriges är kort på 2 år O_o

Sveriges generella polisutbildning är 2,5 år varav 6 månader är förlagd på ett lokalpolisområde för praktik.
(Vissa går dock ett snabbspår med 1 år i skola och 6 månader ute på praktik men då är det till en aktuell tjänst).
 
Även med ett välfungerande samband är det ju ett par steg mellan lokalpolis och de som är närmast skyddsobjektet. Om informationen dessutom ska bedömas på vägen kommer det vid något tillfälle inte ske lika fort som händelseförloppet.

Jag har vid några tillfällen varit platsansvarig när Säpo rekar inför viktiga besök, och de är ju väldigt beroende av att den som kan stället är noggrann med vilka ytor och passager som finns. Visst kan man tycka att en sånhär yta borde vara under kontroll, men det finns gissningsvis en rätt stor mängd sådana ytor tillgängliga och nu råkade det passera. Kan bero på genomgående brister i arbetet, kan vara mer eller mindre otur i sammanhanget.

Som jag har förstått det när vi diskuterat säkerhet vid offentliga event så anser man även i Sverige att det är i princip omöjligt att få ett stort utomhusevent helt säkrat.
 
Nu när man vet att Trump inte blev allvarligt skadad, får man skoja om händelsen då? Hörde ett torrt men roligt skämt som jag skulle kunna dela med mig av...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 791
Senast: Björk
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 637
Senast: qitis
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: vildeld
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp