Första hund

Tantan

Trådstartare
Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och hälsa är det viktigaste för mig, ska hon ha egen hund ska det bli bra för både henne och hunden. Hon är hundvan, och det finns hund i familjen.

Det jag inte står ut med är:
Pälsvård (mer än att möjligen borsta ibland)
Andningsbesvär
Nakenhundar

Det jag vet att dottern vill ha:
Tax
Tax
Tax
Tax
Liten hund
Sällskapshund
Med på allt (och inget)

Eller är en sträv/släthårig dvärgtax det vi ska ha? Vi kan erbjuda lite ensamtid, vardagshäng, promenader, soffsittande. Jag räknar iskallt med att Seriös Träning kommer vara noll, däremot kan vovven vara med någon typ hela tiden. Var annan vecka är hunden (liksom den befintliga) mitt ansvar. I dagsläget lämnar jag vovven ensam mycket sällan, jag kan ha med hund på jobbet och det är nästan alltid någon hemma om det passar bättre.
 
Med tanke på hur åt skogen hälsoläget och mentaliteten ser ut i aveln för ”sällskapstaxar” så säger jag stå över tax. Och en jaktavlad tax vill ni inte ha!
 
Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och hälsa är det viktigaste för mig, ska hon ha egen hund ska det bli bra för både henne och hunden. Hon är hundvan, och det finns hund i familjen.

Det jag inte står ut med är:
Pälsvård (mer än att möjligen borsta ibland)
Andningsbesvär
Nakenhundar

Det jag vet att dottern vill ha:
Tax
Tax
Tax
Tax
Liten hund
Sällskapshund
Med på allt (och inget)

Eller är en sträv/släthårig dvärgtax det vi ska ha? Vi kan erbjuda lite ensamtid, vardagshäng, promenader, soffsittande. Jag räknar iskallt med att Seriös Träning kommer vara noll, däremot kan vovven vara med någon typ hela tiden. Var annan vecka är hunden (liksom den befintliga) mitt ansvar. I dagsläget lämnar jag vovven ensam mycket sällan, jag kan ha med hund på jobbet och det är nästan alltid någon hemma om det passar bättre.
Kan hon motivera precis vad det är hon gillar hos taxen (utöver utseendet)? :) Tänker att en käck liten sällskapsterrier typ norfolk eller cairn eller yorkie kanske passar om det är någonting litet men kavat hon är ute efter.
 
Med tanke på hur åt skogen hälsoläget och mentaliteten ser ut i aveln för ”sällskapstaxar” så säger jag stå över tax. Och en jaktavlad tax vill ni inte ha!
Hälsoläget?
Känner uppfödare av sällskapstax, dessa är trevliga och inte sjukare än andra raser vad jag vet. Är ju eg inte ett fan av sällskapsavel på arbetande raser (eller ett fan av taxar eg) men tycker inte dessa verkar sämre än andra sällskapshundar?
Men med det sagt så känner jag i princip denna uppfödare.
 
Hälsoläget?
Känner uppfödare av sällskapstax, dessa är trevliga och inte sjukare än andra raser vad jag vet. Är ju eg inte ett fan av sällskapsavel på arbetande raser (eller ett fan av taxar eg) men tycker inte dessa verkar sämre än andra sällskapshundar?
Men med det sagt så känner jag i princip denna uppfödare.
Ryggproblem är ju ett stort problem bla.
Kollade bla på tax innan Wallan och det fanns en del grejer. Vi backade iaf pga det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 035
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa hund. Min sambo är uppvuxen med hundar och vill ha en tuff och stor ras, t ex schäfer...
Svar
13
· Visningar
3 308
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Min sambo och jag ska/vill skaffa vovve nästa år, något jag längtat efter länge och nu har tillfället när vi kan vara hemma med valp...
2
Svar
35
· Visningar
3 624
Senast: bollen__
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp