Trump skjuten på ett rally, någon i publiken är död

Jag tycker snarare att han var lite för rationell i det läget. Att sticka upp huvudet och näven var det bästa han kunde göra för sin kampanj. Lite för rationell...
Det här är ju långt ifrån en genomsnittlig människa sett till personlighetstypen. Vidare är hans liv och livssituation inte alls som de flesta andras liv. Han är ju inte den första som reagerar knepigt, Roosevelt exempelvis höll sitt tal enligt plan när han blev skjuten i bröstmuskeln. Han tänkte, enligt uppgift, att han nog inte blev skjuten i lungan, eftersom han inte hostade blod...
 
Jag undrar mest varför det var viktigare att få med skorna än att undvika att bli ihjälskjuten. De kunde väl inte heller veta säkert då hur många skyttar det var, och ändå skulle han sticka upp huvudet och höja näven :confused:.
Du menar att människor som råkat ut för händelser som med stor sannolikhet gjort dem chockade säger logiska saker och handlar rationellt sett till sin egen överlevnad? Det är vanligt att folk oroar sig för helkonstiga saker som att rädda krukväxterna när ens hus brinner ner.
 
Ett attentat mot Donald Trump var väl ganska väntat? Det räcker med att läsa är inne hur påverkade folk här av den mediabild av honom som piskas ut i alla stora media. Idag vet väldigt få människor som hatar Trump varför dom gör det, fullständig hjärntvätt.
Men jösses, vilken sten har du levt under..du borde kanske ta reda på lite mer vad Trump är för en person och vad han ställer till med.
 
Ett attentat mot Donald Trump var väl ganska väntat? Det räcker med att läsa är inne hur påverkade folk här av den mediabild av honom som piskas ut i alla stora media. Idag vet väldigt få människor som hatar Trump varför dom gör det, fullständig hjärntvätt.
Har du lyssnat på Trump? Media berättar inte 10% av dumheterna han spyr ur sig utan lallar mest med i hand fantasivärld.
 
En lokal polis såg skytten, Thomas Matthew Crooks, strax innan han sköt mot Donald Trump på lördagen, enligt Butlers distriktspolischef Michael T. Slupe, till Washington Post.
Enligt polischefen hade man fått information om en misstänkt person. En polisman, som hävt sig upp på taket där den misstänkta mannen var, såg skytten som då ska ha riktat sitt vapen mot honom.
– Han vände för att han inte ville bli dödad, sa polischefen.
Strax efter detta ska Crooks ha börjat skjuta mot den före detta presidenten på podiet.


Även en mer erfaren prickskytt hade nog blivit rejält stressad av att bli upptäckt
 
En lokal polis såg skytten, Thomas Matthew Crooks, strax innan han sköt mot Donald Trump på lördagen, enligt Butlers distriktspolischef Michael T. Slupe, till Washington Post.
Enligt polischefen hade man fått information om en misstänkt person. En polisman, som hävt sig upp på taket där den misstänkta mannen var, såg skytten som då ska ha riktat sitt vapen mot honom.
– Han vände för att han inte ville bli dödad, sa polischefen.
Strax efter detta ska Crooks ha börjat skjuta mot den före detta presidenten på podiet.


Även en mer erfaren prickskytt hade nog blivit rejält stressad av att bli upptäckt

Varför meddelades inte Secret Service så att de kunde föra bort Trump? Det är så mycket som är så märkligt med det här... den där polisen borde ju rapporterat det direkt...
 
Varför meddelades inte Secret Service så att de kunde föra bort Trump? Det är så mycket som är så märkligt med det här... den där polisen borde ju rapporterat det direkt...
Ja alltså det verkar vara många sommarvikarier på plats eller i alla fall ingen som helst kommunikation mellan dom? Radiotrubbel? Lokala polismän kunde inte kommunicera direkt med secret service?

Och varför var det taket obevakat? Där borde man väl haft ett par vakter minst. Flera personer i publiken såg mannen klättra upp och påtalade det för polismän enligt SVT
 
Ja alltså det verkar vara många sommarvikarier på plats eller i alla fall ingen som helst kommunikation mellan dom? Radiotrubbel? Lokala polismän kunde inte kommunicera direkt med secret service?

Och varför var det taket obevakat? Där borde man väl haft ett par vakter minst. Flera personer i publiken såg mannen klättra upp och påtalade det för polismän enligt SVT

Låter väldigt klantigt för att vara i ett land som USA där en president blivit mördad på liknande sätt (JFK) och där man har mycket vapen och vapenvåld. Jag tänker att om något land har rutiner som fungerar för att förhindra just vapenvåld av precis det här slaget så borde det väl vara USA? Det är så mycket i den här historien som inte riktigt stämmer tycker jag.
 
Låter väldigt klantigt för att vara i ett land som USA där en president blivit mördad på liknande sätt (JFK) och där man har mycket vapen och vapenvåld. Jag tänker att om något land har rutiner som fungerar för att förhindra just vapenvåld av precis det här slaget så borde det väl vara USA? Det är så mycket i den här historien som inte riktigt stämmer tycker jag.
Jag tycker det tyder på allmänt slarv och dålig koordination och en skytt som tog tillfället i akt och som inte brydde sig om varken sitt eget liv eller åskådarnas liv
 
Jag tycker det tyder på allmänt slarv och dålig koordination och en skytt som tog tillfället i akt och som inte brydde sig om varken sitt eget liv eller åskådarnas liv

Hur kan ett land som USA slarva så? De har gott om erfarenhet sedan tidigare av vad som kan hända. Det har hänt flera gånger innan att presidenter blivit beskjutna. Hur kan det då fallera så enkelt? Hur kan en polis inte varna Secret Service när han ser en beväpnad person på ett hustak i närheten av där en ex-president och presidentkandidat håller tal? Det är för mig helt obegripligt att de inte har kommunikationer och rutiner för att sån information ska nå rätt person blixtsnabbt.
 
Hur kan ett land som USA slarva så? De har gott om erfarenhet sedan tidigare av vad som kan hända. Det har hänt flera gånger innan att presidenter blivit beskjutna. Hur kan det då fallera så enkelt? Hur kan en polis inte varna Secret Service när han ser en beväpnad person på ett hustak i närheten av där en ex-president och presidentkandidat håller tal? Det är för mig helt obegripligt att de inte har kommunikationer och rutiner för att sån information ska nå rätt person blixtsnabbt.
Men alltså det räcker med att en eller två personer inte fattar allvaret och tror du alla poliser i USA är top noch ständigt på tårna redo att offra sig på jobbet?
Människan är av naturen en lat slarver och tenderar att mer och mer tänka "det får någon annan göra det är inte mitt ansvar" och ärligt talat tror jag det gäller polis i USA också. Är det lämpligt att vara polis då? Nä självklart inte men jag tror det är så verkligheten ser ut
 
Hur kan ett land som USA slarva så? De har gott om erfarenhet sedan tidigare av vad som kan hända. Det har hänt flera gånger innan att presidenter blivit beskjutna. Hur kan det då fallera så enkelt? Hur kan en polis inte varna Secret Service när han ser en beväpnad person på ett hustak i närheten av där en ex-president och presidentkandidat håller tal? Det är för mig helt obegripligt att de inte har kommunikationer och rutiner för att sån information ska nå rätt person blixtsnabbt.
Eller så kan man vända på det och fundera på hur många liknande attentat som man lyckas avstyra? Har du koll på det? Det händer ju trots att inte speciellt ofta att det går fel på det här viset.
 
Men alltså det räcker med att en eller två personer inte fattar allvaret och tror du alla poliser i USA är top noch ständigt på tårna redo att offra sig på jobbet?
Människan är av naturen en lat slarver och tenderar att mer och mer tänka "det får någon annan göra det är inte mitt ansvar" och ärligt talat tror jag det gäller polis i USA också. Är det lämpligt att vara polis då? Nä självklart inte men jag tror det är så verkligheten ser ut

Jag antar att de som är på plats och jobbar för att upprätthålla säkerheten för en presidentkandidat som även är en kontroversiell ex-president är införstådda med allvaret i situationen. Polisen ifråga hade inte behövt offra sig, bara kommunicera informationen till rätt person. Sen är det upp till livvakterna att göra sitt jobb och se till att skyddsobjektet förs i säkerhet.
 
Eller så kan man vända på det och fundera på hur många liknande attentat som man lyckas avstyra? Har du koll på det? Det händer ju trots att inte speciellt ofta att det går fel på det här viset.

Jag tycker det hänt ganska många gånger i USAs historia faktiskt. Även vi i Sverige har råkat ut för det lite väl ofta kan jag tycka och borde också vara extra skärpta och organiserade när det gäller politikers säkerhet.
 
Jag antar att de som är på plats och jobbar för att upprätthålla säkerheten för en presidentkandidat som även är en kontroversiell ex-president är införstådda med allvaret i situationen. Polisen ifråga hade inte behövt offra sig, bara kommunicera informationen till rätt person. Sen är det upp till livvakterna att göra sitt jobb och se till att skyddsobjektet förs i säkerhet.
Men som sagt någon slarvade någon hade en dålig dag någon mådde illa hade mensvärk eller sovit dåligt någon gav inte 110% på jobbet den dagen det behövs faktiskt inte mer än så
 
Jag tycker det hänt ganska många gånger i USAs historia faktiskt. Även vi i Sverige har råkat ut för det lite väl ofta kan jag tycka och borde också vara extra skärpta och organiserade när det gäller politikers säkerhet.
Ofta i förhållande till vad? Jag vet inte hur många försök som görs, vet du? Men jag antar att det sker rätt mycket "behind the scenes" som gemene man aldrig får veta!
 
Hur kan ett land som USA slarva så? De har gott om erfarenhet sedan tidigare av vad som kan hända. Det har hänt flera gånger innan att presidenter blivit beskjutna. Hur kan det då fallera så enkelt? Hur kan en polis inte varna Secret Service när han ser en beväpnad person på ett hustak i närheten av där en ex-president och presidentkandidat håller tal? Det är för mig helt obegripligt att de inte har kommunikationer och rutiner för att sån information ska nå rätt person blixtsnabbt.
Vad jag förstår så ska det tydligen vara ett problem, att lokalpolisen och Secret Service ibland inte är tillräckligt synkade. Låste en tråd från någon som jobbat med säkerhet tillsammans med Secret Service inför ett G8 möte där George W. Bush medverkade. Det höll på att smälla, för lokalpolisens krypskyttar var utplacerade där säkerhetspolisen inte hade koll på positionen, och det är ju isf deras jobb att oskadliggöra hot för nära presidenten.
 
Fast det handlade väl om sekunder? Polisen behövde antagligen båda händerna för att klättra ned och hann antagligen inte meddela någon?
Det önskvärda hade väl varit att kommunicera att det fanns en misstänkt person på taket, innan polisen klättrade upp. Det är väl här det felat på något vis. Och man borde på förhand flaggat det här taket, med en lättillgänglig stege på ena väggen, som en svaghet.
 

Liknande trådar

Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
886
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Senast: miumiu
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 904
Senast: mars
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 677
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp