Det är inte så jag tolkar tråden. Jag läser istället om föräldrars försök att hitta jämvikt mellan aktiviteter som anses lämpliga och barns behov av social gemenskap. För ett barn som redan är en trygg del av en kompisgrupp med flertalet gemensamma intressen, så är frågan om just det där tv-spelet just en enkel fråga om det där tv-spelet. För barnet som inte har den tryggheten, där det där tv-spelet är det enda som pratas om på raster och därmed den enda vägen in i gemenskapen, så blir frågan om det där tv-spelet också en fråga om väldigt mycket annat.
Jag har inte egna barn men jag vet precis hur det är att vara udda som barn. Min mor var en av, vad jag tror är få, tonårsmammor som aktivt uppmuntrade smink, kläder och utekvällar. Det funkade inte för jag var totalt ointresserad, men jag tycker att det visar på ett inkännande och flexibelt föräldraskap. Hon kunde inte ge mig vänner men hon kunde öppna dörrar som potentiellt kunde leda till gemenskap med mina jämnåriga. Och när min, mer partyintresserade lillebror kom upp i samma ålder så var hon lika snabb med att sätta upp gränser för hur sent är för sent, alkoholkonsumtion etc., etc.
För precis som du skriver: det är inte svart-vitt, även om det självfallet finns absoluta gränser som är giltiga för alla. Utifrån min synvinkel som dotter och någon som träffar hundratals föräldrar och barn i mitt yrke, så skulle jag säga att föräldraskap verkar koka ner i en ständig och aktiv lyhördhet till barnet som individ. Det går att uppmuntra utekvällar till storasyster och samtidigt begränsa dem för lillebror. Uppfostran är inte one size fits all.