TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

KL

Jag tror på att driva sitt stall enligt sina egna värderingar vad som är bra eller dåligt.

Skriva ordentliga stallregeler som gäller från dag 1. Informera och gå igenom dem ofta! En paragraf i mina stallregler kommer vara att inte följa stallregler kan leda till omedelbar uppsägning. Jag har en lång lista på regeler, allt ifrån mockning till reflexer och de ena efter det andra...

Sen tror jag det är viktigt att selektera när man tar in inakorderingar. Man behöver ju oftast inkomsten/fylla upp platsen men om man märker redan första gången man ses att de inte passar ihop med en själv eller inte vill betala för det som ingår så skall man inte ta in dem.

Och framförallt, var inte för snäll!!! Ta betalt för era tjänster, de flesta av era inakorderingar jobbar säkert inte gratis och gör inte det för dem heller! Ett företag skall gå med vinst och arbetstid räknas!!!

Låter som om jag är en guru på detta men det är jag inte, jag skriver bara det min ambition är...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Precis så har jag också formulerat mina kontrakt och även utformat dem VÄLDIGT detaljerat vad det gäller regler och uppsägningstider.
Har också skrivit in att hyran är uträknad och fördelad jämnt på hela året dvs den sänks inte sommartid.

Jag är alltid väldigt noga med att poängtera att de ska läsa igenom hela kontraktet och häfte med stallregler innan de skriver under, några har backat men inte så många som man kunde tro. En del mera rutinerade hästmänniskor kan ibland förvåna sig över att man behöver skriva regler som säger att man ska sopa stallgången efter sig eller dyl men faktum är att reglerna behövs skrivas, allt är inte lika självklart för en del.

Ibland har man fått göra klart för hyresgäster att det är mina regler som gäller i mitt stall, att det inte är fråga om någon allmän omröstning. Jag förklarar gärna varför vissa saker är viktiga för min personliga del men har jag väl förklarat och sagt vad som gäller så vill jag inte diskutera det i tid och otid då är det bättre att vederbörande hittar en stallplats som mera passar in på hur de vill ha det.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Säg upp värsta gnällspiken!
Det gjorde jag i fjol och har precis gjort der i år också!
Det har dubbel positiv effekt. Förutom att bli av med en gnällspik så får övriga hyresgäster sig en tankeställare. Var bara noga med att offentligöra anledningen till uppsägningen.

Så ta hand om DIG och tänk på DIN arbetsmiljö. Som egen företagare är det endast DU som är ansvarig för att du skall få bra arbetsdagar....

//FPL
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

nya kontrakt, höj hyran så att skrittmaskin och solarium är inräknat så att du tjänar in dom på ett år eller två..
sopsortering ska ske och man ska hålla rent och snyggt efter sig..
de som inte gillar det kan söka sig ett nytt stall som säkerkligen inte är lika bra som ditt..
du kommer inte att få problem med att skaffa nya hyresgäster om du har allt det där :bow:

och som svar på att de tycker att det är jobbigt med utsläpp och sånt så bör dom kanske inte ha häst om det är jobbigt..
och säg att det kommer att kosta 1000 kr extra i månaden(per hyresgäst) om du ska anställa någon som sköter utsläppen och inläppen på vardagar.. fråga om det är en bra idé..
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Att bli för detaljerad lönar sig ofta inte heller..
Det blir för mycket regler så de viktiga drunknar i mängden.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Till er alla som har era hästar inackorderade hos någon: De flesta har väl en dröm om att ha ett eget stall hemma på gården, men hur skulle det då se ut om ingen gjorde någonting?: hästarna får ingen mat, inget vatten, skitigt och luktar illa i stallet eftersom hästarna fick stå inne idag eftersom staketet i hagen är trasigt för att ingen orkat laga det. Rida är inte att tänka på för det regnar ute och hästarna är så galna att det helt enkelt inte skulle fungera.

Nej Tack! hjälps åt istället blir så mycket roligare och inte bara en som får bära hela bördan. Jag trodde man stod i ett stall ihop med andra av den anledningen att man skulle underlätta och hjälpas åt och inte mötas av frågan "vad får jag för det då?" eller "ingår inte det i hyran?" varje gång man ber någon om något. Det värsta är nog när folk ska ha men aldrig vill betala för det precis som tidigare beskrivits. Eller till och med vill ha reducerad hyra för att hjälpa till...

Lycka till
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Lite off topic men ni råkar inte ha ngra boxplatser lediga?;)

Personligen skulle jag älska bara att få komma till ett stall som värdesätter hästarna mer än kossorna...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Det är precis av de anledningarna som du beskriver som jag inte har några hyresgäster i mitt stall.

Här jag bor ligger kallhyran på max 1.000:- / månad. Helst ska det vara ännu billigare. För min del är det inte värt allt besvär med hyresgäster som klagar och ständigt vill ha mer men absolut inte betala extra.

När man har egen gård så kostar det enorma summor för renoveringar etc. Gjorde ny ridbana och den gick på 250,000:-. Allt underhåll av hagar, byggnader, ridbana, el, lån etc kostar en hel del om året och hade inte stått ut med att någon klagade på en kallhyra på 1.000:-.

Nej, därför är jag lycklig stallägare med bara egna hästar i mitt stall.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

vet inte varför du skriver åt mig? Dags att lära sig klicka på rätt knapp?

jag älskar mitt stall och anser att jag sköter mig. Men så har jag också jobbat i stall så vet hur inackorderingar är.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag är helt på din linje, de flesta inackorderingar är bortskämda och de som inte är det från början blir det väldigt snabbt!! Jag har varit på väg att lägga ner verksamheten flera gånger men just nu (tack och lov) har jag bara bra folk i stallet. Jag har dock kommit till gränsen att jag inte tar in vem som helst i stallet trots att pengarna eg. behövs. Jag uppskattar lugn och ro mer än pengar!! :angel:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

hej hej!

Låter inte bra det du skrivet.
Någon måtta får det väl vara!

Vi (mest mamma) Har ett inackorderingsstall i nyköping.
Det är inte lätt och man hinner tröttna på folk hundra gånger om
innan de ens har sagt vad de tycker.

Vi har ett stall med 15 boxar och har nyligen byggt ett utestall
precis intill med 6 boxar. Vi har stora hagar men eftersom det blir fler
och fler hästar börjar hagarna ta slut (problem). Flockarna får ju
inte bli för stora. Vi har en vallack hage/ en stohage / en hage med små ponnyer. Från början hade vi bra en med ston och en med vallacker. Dessutom erbjuder vi sommarbete till alla hästarna.

Vi har nyligen byggt en bana, ganska stor. (tror 30*60)
Det är skrittavstånd till ridanläggning med två ridhus, utebanor
och terrängbana.
Vi har även andra ridvägar i närheten som går att nyttja.



Man kan bli trött på mindre, men hyresgäster/hästmänniskor..
Finns det nåt värre?

:cool:


Jag skulle då inte klaga om jag stått i ditt stall. Verkar mer än perfekt!:d


Hoppas att du står ut ett tag till! Det löser sig.
Det är bara att få dom att förstå hur dyrt det är.
Jag vet vad det kostar. Det är inte billigt.

Jag är mkt imponerad av din anläggning. :D

Det enda jag saknar med stallet Lisa är dig!!!!!!!!!Det är sååå underbart skönt att ha eget stall nu...kommer aldrig att stp inackorderad igen:smirk:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jag bangar inte för att ryta i om dom gnäller för mkt...jag kan och vill inte göra allt så är det bara.Står dom bliigt får dom faktiskt hugga i själva också...:devil:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Ett tips är att du utser en "stallchef". Denne person har ansvaret för stallet mot reducerad hyra el liknande. Vid problem vänder sig de inackorderade till denne "stallchef" som avgör om frågan skall tas upp med dig eller lösas på annat sätt.

Du slipper gnäll och någon annan ser till att stallet funkar som du vill ;) :D
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej!

Hade jag kunnat stå i ett stall som ditt hade jag inte klagat alls!
Jag kan förstås förstå att det kan vara jobbigt med in och utsläpp, men man kan inte klaga om dom var planerade när man flyttade dit. Passar inte passen får man flytta någon annanstans!!

Själv står jag i ett fullservice-stall, med häst på lösdrift i väntan på att uteboxen ska bli klar. Självklart finns det alltid någonting att klaga på, något som kan göras bättre, men eftersom jag vet att stallägarna har massa annat att göra (sina heltidsjobb tex) brukar jag bara tipsa dom om det och säja att det är ok att göra det när de hinner om inte jag hunnit fixa det själv innan dess.. Jag tänkte tex ta på mej att harva ridbanan med häst när hon väl är inkörd.

Några i stallet har däremot helt andra krav, hästarna ska spolas av när de kommer in från hagen, de ska få morötterna skurna i bitar till varje fodring och stallägaren måste göra allt i en viss ordning.. Jag hade slängt ut dom för länge sen om det var mitt stall!

/ Lavinia, som är nöjd så länge häst får vara ute och får rätt mat och täcke (och allt sånt får jag sköta själv tills hon kommer in på box)
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Hej

Roligt att så många engagerar sig!
Att utse en av hyresgästerna till "stallchef" är ett alternativ som kanske skule fungera, jag ska ha det i åtanke inför framtiden.

Många som skriver i denna menar på att det "alltid finns nya hyresgäster" och att det är dåligt med stallplatser i sthlm så att det skulle vara lättare att få in nya hyresgäster här men enligt min mening stämmer inte detta. Jag tycker det är ganska trögt, åtminstone denna period på året, just nu har vi inget ledigt men det har varit det vid andra tillfällen just under vintern då många inser att de vill stå vid ett stall med ridhus.

Till saken hör också tycker jag att det är otroligt många stall i sthlm som har ridhus på anläggningen, det kan vara endast ett par minuter mellan anläggningarna och alla har de ridhus, men eftersom vi inte har det så kan det vara en käpp i hjulet som gör att det blir mer trögt att få in nya hyresgäster. Förvånansvärt nog är det också så att många av anläggningarna med ridhus inte tar så mycket betalt som man kan vänta sig, även om stallen ligger bra till i sthlms området kan hyran vara på 2000 kr inkl alla pass, foder och ridhus och mockning kan köpas till för en mindre summa, jag förstår dock inte hur de ställena får ihop det.
Vi har en kallhyra på 1450 kr idag och skulle vi ha ridhus måste den upp på 2000-2500 kr för att det ska gå runt och bli lite över, jag är ju intresserad av att tjäna pengar att leva för också eftersom detta är 50% av mitt jobb även om vi har kollektiv skötsel så än så länge får jag nog mest ha ridhustankarna kvar i huvudet tills jag är på de klara med att folk kommer att betala det som krävs.

Jag tror också att många backar för kollektiv skötsel, dels för att de är lata och dels för att det inte kan om de har heltidsjobb 8-17.

1000 kr/mån för en anställd som tar dessa pass tycker jag låter som en rimlig idé (någon av er föreslog det =O)

Att höja hyran så solarium och skrittmaskin ingår är nog inte aktuellt då jag tror många inte vill nyttja dessa som det var tänkt tyvärr men det är ju givetvis så att jag själv har ett stort intresse av dessa så vi får väl se med hyran sedan om ridhusbygget blir av, då blir det nog en hyra som inkluderar både skrittmaskin/solarium och ridhus och någonstans runt 2000-2500 kr/mån.

En fråga, tror ni att man kan få in en annan typ av hyresgäster om man har ridhus? Värt att fundera över tycker jag. Är det så att de som inte rider varje dag och som verkar allmänt ointresserade av sin häst kanske självmant flyttar om hyran höjs och att man istället får in de som vill betala och utnyttja det de får på vår anläggning??

TACKAR verkligen för alla tips och råd, jag ska vara lite mer mån om att folk ska gå efter mina regler och får väl ta att de flyttar om det inte passar, synd bara att folk ska vara så bekväma av sig och inte inse från början vad det innebär att ha häst för även omde flyttar kommer de ju förmodligen att vara liknande regler på nästa ställe också då jag tycker mig se ett liknande mönster i de flesta stall, att alla vill ha ordning och reda och hyresgäster som sköter sig och sin häst.
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

Jodu! Jag saknar mkt som vi hade förut..
men men.. ibland skiter det sig :( (typ alltid! *trött*)

Hoppas att du har det bra där borta.
Jag vill också ha ett eget ställe!


:smirk:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

1. Många som skriver i denna menar på att det "alltid finns nya hyresgäster" och att det är dåligt med stallplatser i sthlm så att det skulle vara lättare att få in nya hyresgäster här men enligt min mening stämmer inte detta. Jag tycker det är ganska trögt, åtminstone denna period på året, just nu har vi inget ledigt men det har varit det vid andra tillfällen just under vintern då många inser att de vill stå vid ett stall med ridhus.

2. En fråga, tror ni att man kan få in en annan typ av hyresgäster om man har ridhus? Värt att fundera över tycker jag. Är det så att de som inte rider varje dag och som verkar allmänt ointresserade av sin häst kanske självmant flyttar om hyran höjs och att man istället får in de som vill betala och utnyttja det de får på vår anläggning??


1. Det där med hyresgäster är lite knivigt. Det stämmer nog att det alltid finns hyresgäster, men det finns som som har häst men vill/tror att det är gratis och därför inte vill lägga ut pengar och då tar det billigaste före det bästa. Sen finns det dom som kan betala (läs "betala mkt") men som då tycker att dom ska va med att bestämma. Det finns även dom som betalar det de ska och som inte gnäller samt sköter sig själva. (det är dom man vill åt!)

2. Det är ett bra alternativ tycker jag. Om man har råd att bygga ett ridhus och att man tycker att det är värt det. Det är nog skönt att ha ett ridhus på gården, då det finns ännu större möjligheter att rida och träna = en ny grupp hästmänniskor som är intresserade av just din anläggning. Då kanske din skrittmaskin och ditt solarie blir mer använt. Du får nog som du tror bort dem som inte rider varje dag och som kanske inte tycker att det är värt att betala för.



:cool:


Väl värt att funder på! :smirk:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

*KL*

Jag brukar skoja med stallchefen i mitt stall och säga att det borde vara förbjudet att vara inackorderad om man aldrig har haft ett eget stall...
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

*KL*

Jag brukar skoja med stallchefen i mitt stall och säga att det borde vara förbjudet att vara inackorderad om man aldrig har haft ett eget stall...
DET var en mening med en sanning i :banana:
 
Sv: TRÖTT PÅ HYRESGÄSTER!*långt inlägg*

*kl*

Hade du haft stora hagar, luftigt stall, liten paddock, skogen närma och att hästarna hade fått vara ute mycket - ja, då hade jag varit otroligt nöjd! För min och min ponnys del behöver behöver vi inte alla de bekvämligheter/lyxsaker. Jag anser att alla ska hjälpas åt. Vill dom inte det ja, då får de betala mer helt enkelt.

Jag tycker de låter oförskämda. Vill de inte vara där får de så gärna leta efter nått annat ställe för det är inte meningen att du ska ta på dej/fixa allt. Kan de inte ta det du kan erbjuda får de vara utan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 093
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 124
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 094
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp