Trotsålder

JG_Dressyr

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har ett sto f 2005 (7år) som har väldigt mycket nerver & "power" i sig. Hon verkar ha kommit i någon slags "trotsålder" då hon sätter sig på tvären när det inte passar henne. Hon är genomgången/kollad av hovslagare, veterinär, hästmassör, sadelutprovare och tränare.. På tisdag ska vi in och kolla tänderna igen (görs regelbundet en gång per år). Inga märkbara fel.

MEN så till frågan, hon har blivit mer och mer trotsig när det inte passar henne - dvs när hon hamnar i obekväma situationer så protesterar hon hej vilt genom att resa sig, numera rätt högt. Hon sticker aldrig eller "dummar sig" i övrigt, men just detta fenomen att hon står på bakbenen hela tiden känns inte riktigt rätt. När hon var yngre lättade hon bara, men nu är det riktiga stegringar.

Framförallt uppkommer dessa när hon ska gå på "obehagligt" underlag, som lera, vatten etc, när hon vill gå hemåt (vid skogsridning), in/ut ur ridhus (har fastnat i dörrar som yngre) - eller in på en tävlingsbana/framridning när det blir trångt runtomkring.. Hon blir stressad i dessa situationer, men det påverkar även när man rider - då hon "backar av" och inte riktigt bjuder framåt = reser sig även när man rider/tävlar. Sist slutade det med att jag for i backen inne på banan på dressyrtävling, då hon helt enkelt inte ville gå fram för skänkeln. Kan "avstyra" det med att vända henne osv, men man får tyvärr inte plats med det överallt, och framförallt inte i dörröppningar. Så stress i kombination med lite för mycket huvud på min häst, gör att det allt för ofta slutar i stegringar.. Så - hur ska jag avstyra den här dåliga trenden?

Just nu har hon "vilovecka" med endast promenader/vila/lätt ridning tills jag har kollat tänderna på henne. Men då detta problem oftast uppstår vid samma situationer, så tvivlar jag på att det är ett fysiskt problem.. Vill inte "gå på" henne heller, då hon bara blir ännu mer osäker och frustrerad. Kan tillägga att hon gör dessa dumheter både hemma & borta, och på träns/kandar, så utrustningen spelar ingen större roll för situationen...

Några tips? Konstruktiva tack :-)
 
Sv: Trotsålder

Jag hade tagit problemet ett steg bakåt och arbetat med henne från marken först och främst.
Arbetat i tråna utrymmen, gå över konstiga underlag etc. parallellt med den vanliga träningen och sedan tagit det arbetet ni jobbat med från marken när hon känner sig trygg upp på ryggen.

Har du ändrat något i träningen?
Foder?

Är hon understimulerad i huvudet så att säga?
 
Sv: Trotsålder

Jag ser det som att du har två problem i det hela.

1. Att hästen har många saker som den är "känslig" för

2. Att hästen inte respekterar dig som ledare

Att den sedan tar till stegring som protest är extra tråkigt/jobbigt. Det är lättare när de bara vägrar gå alt. försöker sticka. Och nej, jag tror heller inte att dina problem med hästen beror på något fysiskt utan det brister i ditt ledarskap.

Hur du ska komma till rätta med problemen är dock svårare att svara på när man inte sett er live. Men grundläggande är att hitta ett sätt där du trots allt kan få hästen att genomföra det du kräver. Har du prövat att utsätta henne för jobbiga saker när du går med henne? Lyckas du genomföra det då? Har du prövat att tömköra henne (förutsatt att du själv är så duktig på tömkörning att du inte får samma problem där)?

För problemet nu är att du inte lyckas förmå henne att genomföra de saker som hon inte tycker passar henne när du rider och då hittar hon bara fler och fler situationer som hon vill slippa undan. Och ännu fler kommer det att bli ju längre det fortgår och eftersom att hon tar till just stegring så kan det hela bli mycket farligt.

Det gäller därför att hitta ett sätt där du lyckas, även om det tar tid, att förmå henne utföra det du vill utan att hon lyckas slippa undan. När du väl lyckats med en problemsak kommer många av de andra problemsituationerna också lösa sig just därför att du får igenom ditt ledarskap. Hästen måste upptäcka att livet blir så mycket tråkigare och krångligare om den inte samarbetar och gör det du vill att den ska göra.

Hot och tvång fungerar sällan bra i längden utan det handlar mer om att hindra hästen från att få igenom det den vill och se till att alternativen till att inte göra det du vill blir så mkt jobbigare. Börja med de lättaste situationerna tex vattenpöl/lera-problemen. Ha hjälm, säkerhetsväst, handskar, stålhättor och longerlina. Se till från backen att hindra henne från att slingra sig åt sidorna. Alternativet är att gå igenom eller stå kvar på samma ställe i all evighet dvs hindrad från att gå hem eller förbi. Många gånger är man för fokuserad på att få igenom det man vill snabbt, dvs i detta fall gå igenom vattenpölen direkt efter tillsägelse. Men lyckas man inte med det så har man ändå mkt vunnit på att man dock lyckades hindra hästen från det alternativet den ville. Och de flesta hästar tröttnar på att tjaffsa när de inte får någon vinning och väljer då att snabbare för var gång göra det du ville. Men det gäller att ha gott om tid och ha tålamod samt se till att hästen i vart fall inte slipper undan.

Fortsätt sedan med att försöka hitta fler lätta situationer som du kan hindra hästen från att få igenom sina alternativ och så småningom välja att utan protester genomföra dina alternativ. Mycket arbete från marken alltså där fokus är på att jobba upp kontakten mellan dig och hästen.

Parallellt med detta skulle jag sedan ta en duktig professionell ryttare till hjälp med att lösa stegringsproblemen när man sitter på ryggen. Lyckas en ryttare få igenom och lösa problemet så blir det sedan lättare för dig att lyckas. MEN om du samtidigt inte har lyckats förbättra ditt ledarskap generellt över hästen så kommer problemen att dyka upp igen så småningom. Så du måste jobba på ditt ledarskap med hästen och lättast är att börja från marken.

Sen ska ju också sägas att det ju tyvärr är mer än ett sto i världshistorien som har fått tagits ur ridning för att de fortsätter med stegringar trots MKT duktiga ryttare. Men någon med stor erfarenhet av just stegringsproblematik kan oftast bedöma om problemet kommer att gå att lösa eller ej. På det du har beskrivit låter dock inte riktigt så allvarligt ännu, men det kan snabbt bli om du inte sätter stopp för det hela. Och det kan gå mkt fort. Det är INTE värt att riskera livet så ta hjälp!
 
Sv: Trotsålder

Jag hade nog besökt veterinären en gång till, kanske byta veterinär om den förra inte hittade något. Är ex hennes muskelvärde kollat? hon kanske har haft en lindrigare korsförlamning? Är böjprov gjort? har veterinären kollat på rakt och böjt spår, med och utan ryttare?
Är hästen väldigt känslig så kan det vara något "litet" som ex en liten, liten inflammation i någon led som gör att hon protesterar lite överdrivet.
 
Sv: Trotsålder

De brukar sällan bli "dumma" bara sådär. Ngt har hänt o sen kan betéendet kvarstå även om grundorsaken är väck.

Ston är ej heller benägna att just resa sig- hingstbetéende för att visa musklerna;)

Jag skulle "börja om" o inte förutsätta att den är dum, utan att kringgå problemen där det tar sig uttryck. Ge den oändligt mkt beröm i de fallen när den till slut gör som du vill. Ha en himla massa tålamod o vänta ut den. Ha en häst före som hjälper dig kan oxå vara bra just nu.

Håller inte med Saigon att stoet inte vet sin plats. vissa ston måste man vara vän med för att överhuvudtaget komma vidare o då....:love:

Är det en fux:D
 
Sv: Trotsålder

De brukar sällan bli "dumma" bara sådär. Ngt har hänt o sen kan betéendet kvarstå även om grundorsaken är väck.

Ston är ej heller benägna att just resa sig- hingstbetéende för att visa musklerna;)

Jag skulle "börja om" o inte förutsätta att den är dum, utan att kringgå problemen där det tar sig uttryck. Ge den oändligt mkt beröm i de fallen när den till slut gör som du vill. Ha en himla massa tålamod o vänta ut den. Ha en häst före som hjälper dig kan oxå vara bra just nu.

Håller inte med Saigon att stoet inte vet sin plats. vissa ston måste man vara vän med för att överhuvudtaget komma vidare o då....:love:

Är det en fux:D

Låter som ett fuxsto ;-)

/Camilla
 
Sv: Trotsålder

Håller inte med Saigon att stoet inte vet sin plats. vissa ston måste man vara vän med för att överhuvudtaget komma vidare o då....:love:

Att inte veta sin plats och bristande ledarskap är inte likvärdigt i min värld. Brister man in ledarskapet har inte hästen förtroende att följa dig i vått och torrt och lita på du kan ansvara för hela situationen så att hästen inte behöver ta över. Det har inget att göra med att "veta sin plats". Men jag håller med om att vissa ston måste man bli vän/lirka med. Kyra K uttrycker det ju väldigt väl. :D

I mina öron låter dock inte detta alls som ett sto av det slaget. Och det låter heller inte som att det kommit plötsligt utan snarare blir värre och värre (med tanke på att den som yngre enbart har studsat och nu har börjat resa sig). Det tar sig allt större friheter allt eftersom. TS själv upplever det ju också som "trots".

Och situationerna som hästen försöker komma ifrån är ju ganska klassiska: ej gå på obehagligt/äckligt underlag, när den tröttnat på att vara i skogen och vill hem samt när den är tvungen att vara ensam inne på den tråkiga dressyrbanan. Den har upptäckt att den kan komma undan från sådana situationer som inte faller den i smaken.

Att den sedan har problem med dörrar också som den fastnat i samt problem med trånga utrymmen är ju dock ett resultat av mer eller mindre traumatiska upplevelser.
 
Sv: Trotsålder

Är du duktig på tömkörning?
Om du är det skulle jag tömköra henne först där hon inte tycker det är jobbigt och få in att en smakning beryder fram och det nu och sedan där hon inte lysnar på framotdrivande hjälper.

Själv tycker jag att man kommer åt drivnigen bättre när man tömkör för då kommer den ju riktigt bakom hästen.

Kram
 
Sv: Trotsålder

Min har varit precis sådär, men hon reser sig "bara" när hon blir pressad. Tex. om hon skyggar och jag driver med färdriktning mot det läskiga. Eller när det är sankt i marken och man blir blöt om fötterna. Min verkar ha lagt ner det nu ( peppar peppar ), efter tillsägelser från marken. Hon började helt enkelt ta till stegring även på marken, och jag "provocerade" väl fram det genom att välja tveksamma underlag. När hon reste sig blev det helt enkelt ett bestämt " NEJ ", för på ryggen glömmer jag alltid att säga något. Rösten är just min mest lyhörd för, så hon blev rätt spak och sedan dess har det inte blivit mer. Har tömkört och promenerat mycket på sådana ställen där det kunnat bli stressigt för att helt lugnt kunna visa att det inte är någon fara. Mitt konkreta tips då - undvik situationer där du vet att hon kan resa sig. På så sätt kan du bryta mönstret, och gradvis utsätta er som team för det från marken istället.
 
Sv: Trotsålder

Det är inte ett fuxsto, men man skulle kunna tro det om min bruna tjej :-)

Ja antagligen brister det i ledarskapet, men vet inte riktigt var jag ska börja. Hon är snäll att hantera från marken - tex om vi går promenader i den läskiga skogen så är det inga problem, mer än att hon spänner sig och fnyser om det är läskigt - men inga dumheter. Vid tömkörning är det inte alls lika mkt protester, antagligen för att jag inte är något proffs på detta, utan hon kommer säkerligen lättare undan det jobbiga.. Och hon har säkert "kommit på" att det inte hjälper att resa sig på töm, då det inte har så stor effekt - eftersom hon inte har någon ryttare på ryggen.

Min tränare har också ridit henne mycket, och då är hon lika känslig och pigg, men han inger lite större respekt än vad jag gör, så honom konstrar hon inte alls lika mycket med. Finns det några konkreta övningar man kan göra med en sån här häst? Kan tillägga att vi för första gången har lyckats gå över en bom (från marken alltså) utan hopp & studs. Min häst är alltså även livrädd för bommar av någon outgrundlig anledning.

Hon blir precis som några av er säger oftast blockerad när hon blir pressad, dvs vid in/utgång ur ridhus, eller när hon ska gå dit hon inte vill. Annars är hon väldigt rolig och trivsam att jobba med, då hon är en riktig arbetsmyra. Men hon hittar på nya hyss rätt ofta och ska testa - och just stegringar kan vara lite svårt för mig att avstyra - då hon är rätt kvick!

Hon är genomgången av veterinär, så det ska inte vara något fysiskt fel. Dock ej röntgad, vilket jag har funderingar på att göra. Idag ska vi till tandläkaren och se om det är något problem i munnen.. Men oavsett ska jag fortsätta jobba från marken, då jag vill vara kompis med min häst - inte fiende :)
 
Sv: Trotsålder

Kan även tillägga till mitt eget svar att hon är kortare i musklerna på höger sida, dvs hon kan inte få runt ytter framben i vänster varv lika bra som i höger. Och hon är ngt svagare i högergaloppen än vänster. Förut var det en enorm skillnad, men nu är hon mer liksidig. Detta är konstaterat av veterinär att hon antagligen fått när hon var ung, och det är en bestående "skada". Hon kan alltså se lite oren ut i skritt om hon är spänd eller liknande, då hon ibland tar lite kortare steg med höger bog. Hon var tidigare rätt ojämn i ryggen/bogbladen, men detta är uträtat så gott det går, och nu är hon nästan helt jämn även i manken.. vilket hon inte var tidigare.
 
Sv: Trotsålder

Jag hade liknande problem med mitt sto, det visade sig vara låsningar i ryggen och svaga bakknäligament. Värt att kolla på en bra klinik, kan ge följder såsom inflammationer i kotleder, spänningar här o där i kroppen, snedmuskling o reaktioner som dem du beskriver.
 
Sv: Trotsålder

Okej, tack för tipsen/råden! Ryggen är kollad, så den ska vara okej. Men det finns ju en hel del att gå igenom på min pålle, precis som du beskriver ovan. Hon är ju inte dum, utan någonting är det ju som inte stämmer.. Undersökning pågår :-)
 
Sv: Trotsålder

Om du inte gjort det kanske en duktig osteopat kan vara nåt? De ser mer helhet, rörelsefrihet och knäcker inte alltid utan arbetar mest med mjukdelarna. Tänkte i och med hennes grundproblem?
 
Sv: Trotsålder

Fint att du ser att någonting är fel och inte bara anklagar hästen för att "dumma sig" :bow:

Min bruna dam höll på med samma sak, ffa när man höll tillbaka henne och hon kände sig pressad, på henne visade det sig också vara rygg och svaga bakknän, antagligen blev stegringen en reaktion på den samling hon själv tog för att kunna skjuta iväg;)

en gång blev jag less, tog med ett spö, och så fort hon reste sig duttade jag henne mellan öronen för att göra det obehagligt för henne, absolut inte våldsamt på något sätt, men det tog inte damen som förväntat:devil: nej, jävlar anamma det vara bara att hålla i sig resten av den ridrundan, efter det lämnade jag spöet hemma;)
 
Sv: Trotsålder

Nej jag tvivlar på att en häst vill vara dum, nånting är ju uppenbarligen inte helt rätt. Men jag tror jag har hittat felet, då vi var till hästtandläkaren i förrgår med henne. Hade nämligen hakar längst in i munnen, samt att hon har fått ett överben på vänster lan (!) inne i munnen.. Så röntgade henne och konstaterade att det snart var helt läkt. Tydligen var detta rätt vanligt på framförallt dressyrhästar, eller hästar som går på stångbett. Uppkommer oftast om dom kastar med huvudet eller liknande, och får en "smäll" av ett bett med hävstångseffekt (kandarstång, pelham eller liknande). Min häst rids 99% på tvådelat tränsbett (föredrar så enkelt som möjligt), men nån gång ibland på kandar (då hon ska/har börjat tävla lite högre klasser) och ibland på pelham (dock vääldigt sällan).

Det där med osteopat har jag funderat på, då det kommer en hit upp till norr ibland. Tror nästan jag ska boka in en tid nästa gång han dyker upp. Dock tror jag inte man kan behandla själva skadan, då musklerna enligt veterinär alltid kommer vara lite kortare/stramare på höger sida.

Kan tillägga att hon blir sju resor värre om man går på henne eller blir arg, då är hon iiinte rolig kan jag lova! Så undviker bråk så gott det går ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp