Tror jag blir utskälld idag av vården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åkte in akut för migränliknande huvudvärk från helvetet för ett år sen. Ville egentligen inte åka in, det var ju bara lite huvudvärk, men när jag satt och skakade i soffan så sa sambon att nu åker vi in....
Resultatet, en tennisbollstor hjärntumör. Så migränliknande huvudvärk som man aldrig haft tidigare, det söker man för. Blev inlagd i Nyköping för vidare transport till Uppsala och operation.
Ohja sådan plötsligt debuterande huvudvärk söker man absolut för. Morfars syster som tyvärr är död i cancer sedan 17 år åkte till VC då hon hade sån huvudvärk och kräktes på morgon....Eftersom hon var 70+, hade haft hudcancer borde man fan fattat kopplingen med symtom och anamnes att det kan röra sig om hjärntumör eller ja metastaser dit. Nejdå de idioterna sa det var migrän. Det var det absolut inte.
 
Ohja sådan plötsligt debuterande huvudvärk söker man absolut för. Morfars syster som tyvärr är död i cancer sedan 17 år åkte till VC då hon hade sån huvudvärk och kräktes på morgon....Eftersom hon var 70+, hade haft hudcancer borde man fan fattat kopplingen med symtom och anamnes att det kan röra sig om hjärntumör eller ja metastaser dit. Nejdå de idioterna sa det var migrän. Det var det absolut inte.

Min älskade farfar (nästan 90 år) började hosta rejält. När han kom till VC gav de honom hostmedicin. Det visade sig vara blodproppar i lungorna och det tog livet av honom. Han var fortfarande levnadsglad och hade planerat sin 90 årsfest och såg fram emot den stor glädje. Jag blir på allvar rädd när folk här i tråden säger att man ska stanna hemma och inte belasta sjukvården "för minsta lilla". Det var precis det synsättet som gjorde att farfar inte stod på sig och krävde att bli ordentligt undersökt. Bättre söka och bli undersökt en gång för mycket än en gång för lite!
 
Ska jag säga en sak bara för de börjar släppa i låret så har jag sträckt höger ljumske men dr är inte lönt att ringa vården och överbelastad höger knä för jag tvingar att använda musklerna i höger lår !
 
Och en sak till ...
Dom behandlar mammas sambo illa . I 3 dagar fick han tjata om röntgen på sitt ena knä för han hade skitont och väntar på op. Men dom tycker han kan vara hemma och vila . Han har ett jobb att sköta och han är 45 år.

Tycker ni då att vården är bra , är det meningen folk ska stanna hemma från jobb för att man har skitont att man inte kan gå ?
 
Och en sak till ...
Dom behandlar mammas sambo illa . I 3 dagar fick han tjata om röntgen på sitt ena knä för han hade skitont och väntar på op. Men dom tycker han kan vara hemma och vila . Han har ett jobb att sköta och han är 45 år.

Tycker ni då att vården är bra , är det meningen folk ska stanna hemma från jobb för att man har skitont att man inte kan gå ?

Ja det är väl rimligt att stanna hemma från jobbet om man inte kan gå (om det krävs att man kan gå på arbetet).
Står han i kö för operation så är det nog så att det kan vara en viss väntetid.
Behöver han vara hemma från jobbet en längre tid kan han ju begära ett intyg att skicka till ag?
 
Ska jag säga en sak bara för de börjar släppa i låret så har jag sträckt höger ljumske men dr är inte lönt att ringa vården och överbelastad höger knä för jag tvingar att använda musklerna i höger lår !
Det är fullt förståeligt att det är tråkigt att göra illa sig och behöva vänta på att det läker. Ta det lite lugnare så att du inte överbelastar andra kroppsdelar medan du är skadad?
 
Och en sak till ...
Dom behandlar mammas sambo illa . I 3 dagar fick han tjata om röntgen på sitt ena knä för han hade skitont och väntar på op. Men dom tycker han kan vara hemma och vila . Han har ett jobb att sköta och han är 45 år.

Tycker ni då att vården är bra , är det meningen folk ska stanna hemma från jobb för att man har skitont att man inte kan gå ?
Men hur ska en röntgenbild göra att han kan gå när han väntar på operation för det? Klart man är hemma och vilar när man har skadat sig och inte kan gå i väntan på operation.
 
Det är fullt förståeligt att det är tråkigt att göra illa sig och behöva vänta på att det läker. Ta det lite lugnare så att du inte överbelastar andra kroppsdelar medan du är skadad?
Lite lugnare? Jo om folk inte skriker jag ska ha bilen den tiden. Måste ha den då. Ingen kan vänta för nummera är folk stressade tyvärr. Är redan överbelastad tyvärr
 
Men hur ska en röntgenbild göra att han kan gå när han väntar på operation för det? Klart man är hemma och vilar när man har skadat sig och inte kan gå i väntan på operation.
De är så illa att när han böjer knäet att man ser delar flytta på sig i knäet , jag gick bättre än han i lördags . Jag är mer bekymmrad över han ön mig själv just nu .
Mitt tar tid ja ,slut efter jobb ja .

Och morsan är orolig för mig fortfarande frågar varje dag hur det är ..

Sa de till henne jag ska ta bild när blåmärket har flyttat sig till stortån🤣
 
De är så illa att när han böjer knäet att man ser delar flytta på sig i knäet , jag gick bättre än han i lördags . Jag är mer bekymmrad över han ön mig själv just nu .
Mitt tar tid ja ,slut efter jobb ja .

Och morsan är orolig för mig fortfarande frågar varje dag hur det är ..

Sa de till henne jag ska ta bild när blåmärket har flyttat sig till stortån🤣

Ja och hur ska en röntgenbild göra att han kan gå i väntan på operation?
 
Ska jag säga en sak bara för de börjar släppa i låret så har jag sträckt höger ljumske men dr är inte lönt att ringa vården och överbelastad höger knä för jag tvingar att använda musklerna i höger lår !

Vad menar du att de ska göra åt din sträckta ljumske?
Det är sådant som faktiskt går över även om det tar tid. Detsamma med ett överbelastat knä. Vila när det gör som mest ont och utsätt inte de överbelastade kroppsdelarna för mer än de tål. Alvedon + ipren vid behov. Har dessutom knäet blivit överbelastat så snabbt så kanske muskelstyrkan i låret och runt knäet är lite för dålig = träning.

Varför skulle din mammas sambo behöva röntgen när han redan står i kö för operation?

Efter att ha varit med on olyckor som bl.a medfört ambulansfärd med traumalarm och skador i ryggen som gett svår kronisk värk samt även söndertrasat knä (som snart ska bytas ut) så blir jag ytterligt förvånad när man läser om sådana saker som lårkakor, brutna lilltår, sträckta ljumskar osv där man blir förbannad om inte vården omedelbums kastar sig över dem. Det här låter möjligen hårt, men det finns andra som verkligen behöver hjälp och som har betydligt större behov av vårdens resurser.

Det framstår faktiskt som tämligen bortskämt att kräva sjukvård för de åkommor du beskriver och bli arg när man inte får den uppmärksamhet man anser sig ska ha. Bara för att man normalt sett inte belastar vården...
 
Han vill ha snabbare tid och se så inte mer går sönder, de är en stor jäkla operation hemma 1 år ungefär om han har otur

Vårdköerna är tyvärr långa. Troligtvis kommer ingen ge honom en snabbfil utan han får vänta. Medan han väntar kan han vara sjukskriven om det bedöms att han saknar arbetsförmåga.

Här kan du läsa lite tex om vårdköerna inom cancervården
https://www.cancerfonden.se/nyhet/vantetider-i-cancervarden-ar-ett-geografiskt-lotteri
 
Vad menar du att de ska göra åt din sträckta ljumske?
Det är sådant som faktiskt går över även om det tar tid. Detsamma med ett överbelastat knä. Vila när det gör som mest ont och utsätt inte de överbelastade kroppsdelarna för mer än de tål. Alvedon + ipren vid behov. Har dessutom knäet blivit överbelastat så snabbt så kanske muskelstyrkan i låret och runt knäet är lite för dålig = träning.

Varför skulle din mammas sambo behöva röntgen när han redan står i kö för operation?

Efter att ha varit med on olyckor som bl.a medfört ambulansfärd med traumalarm och skador i ryggen som gett svår kronisk värk samt även söndertrasat knä (som snart ska bytas ut) så blir jag ytterligt förvånad när man läser om sådana saker som lårkakor, brutna lilltår, sträckta ljumskar osv där man blir förbannad om inte vården omedelbums kastar sig över dem. Det här låter möjligen hårt, men det finns andra som verkligen behöver hjälp och som har betydligt större behov av vårdens resurser.

Det framstår faktiskt som tämligen bortskämt att kräva sjukvård för de åkommor du beskriver och bli arg när man inte får den uppmärksamhet man anser sig ska ha. Bara för att man normalt sett inte belastar vården...
Jag blir förbannad för ingen tar en på allvar dom gånger man söker vård...

Jo en gång tog dom mig på allvar med de tog 8-10 timmar

Annars tar dom inte en på allvar alls om man så kommer in med brötet ben ja men du kan gå typ så ser jag på vården tyvärr... man ska helst vara döende innan dom tar en på allvar och de är inte mig utan många andra till man har fått höra..

Blir jävligt förbannad över att ni säger att jag är mer eller mindre "dum i huvudet" jag säger vad jag tycker och tänker om vården . Tänk om jag har en spricka någonstans men är så envis att jag kan gå ändån så längt tänker ni inte här inne ...

Sen är det ni som spårar ur och försöker läxa upp mig om hur bra vården är , glöm de .
 
Blir jävligt förbannad över att ni säger att jag är mer eller mindre "dum i huvudet" jag säger vad jag tycker och tänker om vården . Tänk om jag har en spricka någonstans men är så envis att jag kan gå ändån så längt tänker ni inte här inne ...

Sen är det ni som spårar ur och försöker läxa upp mig om hur bra vården är , glöm de .

Återigen. Vad ska de göra åt en eventuell spricka någonstans?
 
Vårdköerna är tyvärr långa. Troligtvis kommer ingen ge honom en snabbfil utan han får vänta. Medan han väntar kan han vara sjukskriven om det bedöms att han saknar arbetsförmåga.
Just de de är ju bara skördetider och maskinerna behöver nya däck eller behöver lagas på plats . De är han som har erfarenhet av de...
 
Lite lugnare? Jo om folk inte skriker jag ska ha bilen den tiden. Måste ha den då. Ingen kan vänta för nummera är folk stressade tyvärr. Är redan överbelastad tyvärr
Men att ditt jobb inte kan anpassas när du är skadad är ju ett arbetsmiljöproblem. Varken din arbetsgivares eller dina kunders tillkortakommanden kan rimligtvis skyllas på vården.

Och ja, jag tycker långa vårdköer för åkommor som faktiskt kräver åtgärder är ett otyg; både mänskligt och samhällsekonomiskt är det ju mycket bättre om man kan få folk friska, glada och arbetsföra så snabbt som möjligt. Blåmärken och sträckningar hör dock till saker som inte läker fortare för att en läkare tittar på det.
 
Just de de är ju bara skördetider och maskinerna behöver nya däck eller behöver lagas på plats . De är han som har erfarenhet av de...

Jag hade jättemycket att göra, bland annat skulle jag förbereda en stor utställning med en deadline när jag blev inlagd på sjukhus. Ibland sätts livet lite på paus tyvärr. Det är ju inte vårdens fel att man blir sjuk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 329
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 791
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 028
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp