Tror jag blir utskälld idag av vården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser du verkligen alla svar du får? Det är liksom inte orimligt att en vanlig lårkaka och en bruten lilltå får läka av sig själv.
De är så att morsan ville att dom skulle kolla det . Hon höll på att trilla baklänges I lördags när hon såg de då hon var rädd för att ben och höft har fått sig en smäll, vad trodde ni !

Sen är det ni som spårar ur ämnet
 
En bruten lilltå blir inte mer allvarlig bara för att du inte har varit hos vården på ett antal år. Det kan man givetvis inte ta i beaktning när man avgör vad som kan åtgärdas eller läggas resurser på. Ska de som får vård ofta hamna längre bort i kön eller få sämre vård istället?

Dom "gör inte ett skit" för att det helt enkelt inte finns ett skit att göra med det du drar upp.
Nej men dom som springer på sjukvården så fort dom har en fis på tvären får hjälp direkt, hur sjukt är inte de..

10 tim väntan på akuten för att konstatera att blindtarmen är inflammerad bra va . Ochdå hade dom som fis på tvären redan åkt hem ...
 
Jag springer icke ner sjukvården i onödan då kan man väll få lite hjälp än ett nej över allt ! Och lilltån är ca 15 år sen så bara släpp de !

Sen är det ni som spårar ur ämnet nu . Jag skrev vad dom hade sagt sen att ni diskuterar vidare om hur vården är och inte kan ta hur dom har behandlat mig så !

Men återigen - de kan givetvis inte värdera vem som ska få vård utifrån vem som varit på vårdcentralen minst. Det var du som drog upp lilltån, inte vi.

Du har inte blivit felbehandlad av vården för att du inte fått hjälp med lårkaka och bruten lilltå. Det finns ju inget de kan göra med det? Det går över av sig självt. Det finns inget magiskt botemedel för lårkaka specifikt till de som inte varit på VC på tre år eller mer, så enkelt är det bara.
 
Nej men dom som springer på sjukvården så fort dom har en fis på tvären får hjälp direkt, hur sjukt är inte de..

10 tim väntan på akuten för att konstatera att blindtarmen är inflammerad bra va . Ochdå hade dom som fis på tvären redan åkt hem ...

En "fis på tvären" kan ge symtom på väldigt allvarliga sjukdomar och de måste man ju då utesluta att det rör sig om innan man kan konstatera att det är just en fis på tvären. Du har väldigt märkliga förväntningar på vården, alternativt låg kunskap om hur vården funkar och vad man faktiskt kan få vård för.
 
Men lungt har sagt till ridlärare, kollegor, kunder får ni lårkaka ring inte sjukvården för dom gör inte ett skit
 
Titta på den, konstatera att det är en lårkaka och debitera skattebetalarna 4000 sek för besväret? Eller dra fram trollstaven och göra så lårkakan försvinner? Skriva ut lugnande till lårkakeinnehavarnas oroliga släktingar? Möjligheterna är oändliga. :up:
 
Jag tror inte att problemet främst är att folk inte har koll eftersom det är orimligt att alla ska veta vad som är rimligt att åka in för eller inte. Problemet är snarare att vårdpersonalen inte kan eller hinner förklara varför man inte behöver komma in för då skulle patienten kunna känna sig trygg i att det är rätt att stanna hemma istället för att känna att vårdpersonalen inte tar en på allvar.
Men vissa saker är helt enkelt vanligt bondförnuft. Man behöver inte åka in med ambulans med vanlig migrän. Man behöver inte åka in med blåmärken eller bruten tå.

Jag tror, som någon skrev (eller flera?) att förväntningarna på vården är helt orimliga. Sen blir det ju en ond spiral av det hela.
 
Jag blir så nyfiken, VAD har du tänkt att vården ska göra med ett blåmärke? VAD??

Jag har jobbat i många år på akuten som sjuksköterska och man blir helt galen tillslut vad folk kommer in med! Vad tror dom att man ska göra liksom??

Det är väl inte blåmärket/lårkakan man söker för!! Nu blir jag rätt irriterad på alla som missuppfattar TS och överdriver med vilje. Det man i så fall skulle vilja veta är om det bara är ett blåmärke/lårkaka eller om något annat gått sönder också som behöver åtgärdas. Man skulle vilja att någon med rätt utbildning undersöker och bekräftar att det bara är ett blåmärke/lårkaka. Förstår du inte det??
 
Det är väl inte blåmärket/lårkakan man söker för!! Nu blir jag rätt irriterad på alla som missuppfattar TS och överdriver med vilje. Det man i så fall skulle vilja veta är om det bara är ett blåmärke/lårkaka eller om något annat gått sönder också som behöver åtgärdas. Man skulle vilja att någon med rätt utbildning undersöker och bekräftar att det bara är ett blåmärke/lårkaka. Förstår du inte det??
Men... Vad tänker du att det skulle vara?
 
Men... Vad tänker du att det skulle vara?

Jag vet inte. Det är inte jag som är skadad. Men om jag misstänkte att nåt kunde vara fel och behöva åtgärdas av vården så går jag dit. Säger de sen att det bara är mjukdelsskador som läker sv sig själv så blir jag ju glad. Men jag går hellre till sjukvården en gång för mycket än en gång för lite och riskerar men för livet.
 
Tycker inte det är så konstigt att vilja uppsöka vård efter man blivit sparkad av en häst. Har man ingen medicinsk utbildning är det ju inte lika lätt att bedöma hur allvarligt det kan tänkas vara.
Det känns totalt främmande för mig. Funkar benet är det troligtvis inget de kan göra liksom
 
Det känns totalt främmande för mig. Funkar benet är det troligtvis inget de kan göra liksom
Fast det där troligtvis är ju en bedömning. Och man är olika kvalificerad att göra den bedömningen. Det är ju bättre att inte chansa vad gäller den egna hälsan än att man låter bli att kontakta vården för att man själv killgissar att de ändå inte kan göra något? ☺️
 
Det känns totalt främmande för mig. Funkar benet är det troligtvis inget de kan göra liksom
Det finns ju dock många grader av "fungerande ben". TS har t.ex. skrivit om att hon haltade mycket initialt, har man då fått en spark av en häst är det ju lätt att tänka att något i skelettet kan ha gått sönder.

Jag jobbar med att bl.a. ta emot samtal på vårdcentral, och ser inget fel i att man ringer för att fråga, be om råd och vill att någon tar en titt vid behov. Det är inte så att en jättesjuk person blir utan tid för att någon med lårkaka ringer in och får info samt lugnande besked.
 
Det finns ju dock många grader av "fungerande ben". TS har t.ex. skrivit om att hon haltade mycket initialt, har man då fått en spark av en häst är det ju lätt att tänka att något i skelettet kan ha gått sönder.

Jag jobbar med att bl.a. ta emot samtal på vårdcentral, och ser inget fel i att man ringer för att fråga, be om råd och vill att någon tar en titt vid behov. Det är inte så att en jättesjuk person blir utan tid för att någon med lårkaka ringer in och får info samt lugnande besked.
Ja men ringa, absolut. Men att gå till vården?
 
Ja men ringa, absolut. Men att gå till vården?
Samma sak där, om man misstänker allvarlig skada så ska man såklart uppsöka akuten (eventuellt ringa 1177 före om man är osäker på om det kan vänta tills VC öppnar). En spark från en häst som resulterat i hög smärta och orsakar att man inte kan gå på benet ordentligt kan helt klart vara något att uppsöka akuten för om VC är stängd, sedan gör ju dom bedömningen om hur hög prio det ärendet har och visar det sig "bara" vara en lårkaka så görs ju inget mer och man får gå hem igen. Däremot kan man såklart inte kräva att få någon behandling för lårkakan på akuten.

Vi har patienter som kommer till VC med t.ex. en fästing som är svår att nå, en sticka i fingret som dom inte får ut eller för att lägga om ett besvärligt sår två gånger i veckan. Då får dom hjälp av t.ex. usk för att lösa problemet.
Jag har själv haft patient som kom till VC med en kvarstående knöl några månader efter en lårkaka, där patienten p.g.a. knölen fick ont av att ha på sig vanliga byxor samt om hen gick emot något. Den behandlades vid två tillfällen, och sedan var problemet ur världen. Fullt rimlig grej att söka för :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 329
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 793
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 028
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp