Tror jag blir utskälld idag av vården

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick tag på en bra ssk nu ikväll och pratade med henne som är kund till oss .. Hon hade varit med om samma sak och berätta vad jag kunde göra själv just nu och bars avvakta tills nästa vecka

4 månader får jag leva med lårkakan, musklerna i ljumsken lika så om där är inget annat som spökar
Gott att höra! Då har du en plan framöver. Det brukar vara bra 😊
 
Mycket oroande hon sig för omgivningens hälsa . De kan bli för bra ibland..

Kanske har feldiagnosticeringen av din pappa har blivit ett trauma för henne? Och att det därför är så att hon är rädd för att skador och sjukdomar ska vara värre än det verkar, och att sjukvården inte kommer att upptäcka det.

Jag tänker att det vore bra för dig om du inte behöver ta på dig hennes oro.
 
Vi umgicks i helgen och det är då deg är bättre att vara ärlig än att ljuga

Tydligen är DET FEL ATT VARA ÄRLIGHETEN SJÄLV mot sin förälder än att dom ska få en chock för att ens dotter haltar . Är det bättre att hålla käften

Nej det räcker att jag dröjde mitt magonda för henne när blindtarmen bråka

Varför så överdriven i din reaktion?
Det hade väl bara varit att säga att du trampat snett när du klev ur bilen eller något sånt. Framförallt hade du ju inte behövt ta av dig byxorna för att visa blåmärket.
 
Varför så överdriven i din reaktion?
Det hade väl bara varit att säga att du trampat snett när du klev ur bilen eller något sånt. Framförallt hade du ju inte behövt ta av dig byxorna för att visa blåmärket.
Jag linda om när vi stod pakerade på twin lake run. Vi hade en van så jag passa ju på för de hade rullat bangaget . De var ju så hon upptäckte de ju
 
Jag vet inte om tabletterna hjälpte nu eller att jag snubbla(klantig ibland ja)till på ica, men jag känner inte de onda lika tydligt

Får se i morgonbitti
 
Vi umgicks i helgen och det är då deg är bättre att vara ärlig än att ljuga

Tydligen är DET FEL ATT VARA ÄRLIGHETEN SJÄLV mot sin förälder än att dom ska få en chock för att ens dotter haltar . Är det bättre att hålla käften

Nej det räcker att jag dröjde mitt magonda för henne när blindtarmen bråka
Men gud varför berättar du för din mamma om du vet att hon reagerar på det sättet? Det är inte att vara oärlig att undanhålla info om HELT OFARLIGA saker!!!
 
Nu ska ni för höra , morsan är inne på att jag kan ha fått en blodpropp och man kan gå fast man har brutit lårbenshalsen för de kan ju pensionärerna på boendet

Sa till henne att nu gör de ont i ljumsken precis som en rejäl sträckning

Nu vill hon att jag ska kollas upp och röntgas

Hon är inne på de spåret sen hon såg blåmärket
Men varför fortsätter du prata med henne om din hälsa om hon är så hysterisk? Om hon frågar så är det väl bara att säga "jag är lite stel och mör men det går över".
Du är ju vuxen för jösse namn.
 
Vi umgicks i helgen och det är då deg är bättre att vara ärlig än att ljuga

Tydligen är DET FEL ATT VARA ÄRLIGHETEN SJÄLV mot sin förälder än att dom ska få en chock för att ens dotter haltar . Är det bättre att hålla käften

Nej det räcker att jag dröjde mitt magonda för henne när blindtarmen bråka
Man behöver inte ljuga alls. Men man jobbar utifrån "Need to know" basis. "Jag trillade av hästen och fick ett stort blåmärke så jag är stel och mör men det är inget farligt" är en fullt acceptabel förklaring om man haltar.
Min familj är chill, men jag har en anhörig med en hysterisk anhörig och lösningen är helt enkelt att bara delge den information som behöver delges.
 
Jag kan tycka att alla kanske kan lugna sig lite nu, TS har fått en del bra råd. Så det kanske kan räcka nu?

Jag har full förståelse att man är lite försiktig och orolig om man eller en anhörig blir skadad eller sjuk.
Ex.vis hade det väl varit bra om de i följande nyhet varit lite mer oroliga.
https://www.bukefalos.se/threads/tva-haestsportprofiler-atalas-foer-drap.1512336/

Jag vet en person som fick bäckenet krossat av en häst för många år sedan där sjukvården nog missade blodförtunnande och hon drabbades av blodproppar, trots eller på grund av att hon var inlagd. Mindre i rörelse än normalt.

Vi bör dock försöka att inte belasta fel vårdinstanser i onödan.

Personligen har jag i princip bara goda erfarenheter av sjukvården.
 
Sorry men jag blir så frustrerad över hela situationen både lårkaka, sträckt ljumske , jobbet , sjukvård och ska vara glad samtidigt någonstans tar de slut..

Jag förstår att du blir frustrerad. Jag blev trampad extremt hårt på foten i somras och vården kan inte göra något åt den typen av skada annat än hjälp med extra smärtlindring.

Det är skitjobbigt att ha väldigt ont och det inte går att göra något annat än att vänta ut det. Eftersom jag haltade överbelastade jag ena höften och fick ont i hela ryggen. Också jättestörigt. Men det är ju liksom så det är när man skadar sig, massor av saker är sådana att man helt enkelt får vänta ut dem.

Har du väldigt ont och har ett fysiskt jobb så sjukskriv dig några dagar. Se till att ta det lugnt, röra dig lagom och ta receptfria värktabletter. Har du så ont att du tex inte kan sova, kontakta vården för smärtlindring.
 
Jag är också generellt nöjd med vården både i verige och här. Vid akuta skador har jag alltid fått omedelbar hjälp - mindre allvarligt har jag fått vänta en stund men det är ju bara normalt.
När jag störtade med mina inlines hemma i Svea och totalpajade ett par fingrar lämnade jag bara av hunden hemma och skateade sedan direkt till VC som såg till att jag fick komma till akuten. Det tog kanske två timmar, fingrarna pretade åt alla håll.
Jag fick visserligen gå omkring i sockar men det gick ändå. :D

När jag blev biten av min egen hund här i Skottland och inte kunde hantera skadan själv (blodfobi) lindade jag en handduk runt och travade över till vårdcentralen, förklarade läget och blev inkluffad till närmsta sköterska trots att jag inte ens var registrerad. Hon rengjorde och tejpade. Helt underbar och no nonsense.
En annan gång skar jag upp knät riktigt fult under promenad. Fick rengjort och tejpat inne på lokala äldreboendet 😅, åkte in til akuten för att få det sytt och väntade nästan sex timmar. Jag var ju helt okej jämförst med andra som kom in - jag fick smärtstillande av tjejen i receptionen under tiden.

Sedan förstår jag att frustrationen kan växa förstås - nämnda mormor har problem med värk i benen och ar haft i flera år, och de skickar henne till en sjukgymnast (igen!), det kommer förmodligen inte att göra stor skillnad, men å andra sidan är hon över åttio och har lagt på sig. Klart en får ont i benen, mirakelkuren finns ju inte men hon är ändå arg på vården.
När hon däremot fick konstaterad bröstcancer dröjde op bara ett par veckor.
Far min har knäckt en ryggdisk. Han kan leva hyfsat normalt med smärtstillande, väntetid på op är ungefär fyra månader. Också rimligt - nu är han pensionär, men aktiv. Hade han fortfarande jobbat hade han givetvis blivit sjukskriven. Han har också blivit erbjuden bedövning av nerverna för att se om det kan läka utan OP och har tackat ja, det är ett mindre ingrepp och har mindre väntetid.
Allt låter helt sunt och logiskt i mina öron.
 
Jag skulle helt enkelt sluta dela med mig av sådant med min mamma om reagerade på det viset. Mormor fick inte ens veta att jag åkt av cykeln, och fick absolut inte höra något om den gång jag var i bilolycka! Hon är mig kär, men jösses vad det ska ojas.
Samma här, väntade ett år med att berätta för mamma att jag blivit lämnad på akuten av ambulans efter att ha blivit påkörd :laugh: (gillar inte att bli upphetsad till oro)
 
Jag kan tycka att alla kanske kan lugna sig lite nu, TS har fått en del bra råd. Så det kanske kan räcka nu?

Jag har full förståelse att man är lite försiktig och orolig om man eller en anhörig blir skadad eller sjuk.
Ex.vis hade det väl varit bra om de i följande nyhet varit lite mer oroliga.
https://www.bukefalos.se/threads/tva-haestsportprofiler-atalas-foer-drap.1512336/

Jag vet en person som fick bäckenet krossat av en häst för många år sedan där sjukvården nog missade blodförtunnande och hon drabbades av blodproppar, trots eller på grund av att hon var inlagd. Mindre i rörelse än normalt.

Vi bör dock försöka att inte belasta fel vårdinstanser i onödan.

Personligen har jag i princip bara goda erfarenheter av sjukvården.
Sorry, såg det här senare. Såklart folk kan bli oroliga och att man ska kolla upp saker ordentligt. :)
 
Jag fick tag på en bra ssk nu ikväll och pratade med henne som är kund till oss .. Hon hade varit med om samma sak och berätta vad jag kunde göra själv just nu och bars avvakta tills nästa vecka
Jag har svårt att utkröna om du faktiskt pratat med VC om lårkakan innan men ringde du upp en privatperson för råd? Inte 1177? Trots alla råd i tråden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 328
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 027
Senast: mars
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp