Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Om du klickar på "detta album" så kommer du dit ;)

KL

Idag började jag träna på den spanska skritten :D Till slut tog han tre små tveksamma steg med höögt lyfta ben :love:
Och sedan så påbörjade jag även träning av stegra, tog sats och hoppade uppåt med höjda händer. Resultat: Sur ponny som höjde huvudet. Men det är iaf en början ;)
Och ja just det, kom även på ett nytt sätt för att skaka på huvudet, så det tränade vi och det gick riktigt bra! :)
Ja, och tillsist blev det liten introduktion till apport.
Mycket trick idag ;)

Jaa, detta är väl inte trick egentligen, men det kanske finns folk här som är intresserade ändå :bump: Vår paddock är ca 40x60 m. Andra gånger när jag släppt Conny där så har han bara sprungit iväg, bockat lite busigt och pruttat åt mitt håll, för att sedan ställa sig och äta intill staketet. Men nu äntligen har han börjat följa efter mig, även i trav utan att springa iväg. Men så fort jag sprungit riktigt fort så har han viftat på huvudet och sprungit iväg. Så även idag, men då gjorde jag inkallning, och då tvärstannade han genast och kom rusande tillbaka till mig :love: Förut har man alltid behövt mana på honom en massa för att han ska vilja komma in, så detta var verkligen en stor framgång! :banana:

Som jag lovade, här kommer två bilder och en film. Vi tränar på asfalten endast för att det är långt till vändplanen där vi höll till på förmiddagen, och gjorde bara några få försök. Men jag ska försöka undervika att öva på vägen eftersom jag misstänker att det inte är bra för Ellas ben i längden.

Länk till filmen: http://www.youtube.com/watch?v=hM27ADXcJek

Du e så himla duktig!! :love:
Önskar jag kunde lära mina hästar allt Conny kan :angel:

Kramar i massor // Malin

hjälp oss

är med i RKD's ungdomssektion i gällivare. har årliga luciashower och 2007's show hade vi med klubbens 18 åriga shettis som jag och en kompis lärt:
- buga
- skaka på huvudet när vi säger veterinären
-stegra (kunde lite sen tidigare)
-¨gå upp på pallar
- vacker hov
- bergsgeten
- springa slalom efter koner LÖS
- inkallning
- pussas
-räkna
för bilder: http://www.pixbox.se/alb_show_id655117_page0.html

nu vill vi mer än gärna lära henne mer tricks till 2008's luciashow. vet du hur man lär hästen, sitta, kompliment, putta barnvagnar, ta kepsen eller något annat coolt trick? svara här eller (helst) på min mejl: marro_1992@hotmail.com gärna med bilder. men viktigast - bra beskrivning HUR man gör! :smirk:
TACKSAM FÖR ALLA TIPS!:bow:

Ska lägga in några bilder, tyvärr ganska gamla, måste be sambon komma ut och filma idag, vi har en del nytt....

Apport
luneapport2-1.jpg

stormtrick

Lyfter frambenet (början till spansk skritt)
vframfintbeskuren.jpg

Ler (ny film kommer)
lunetrick

"Dricker" ur flaska
lunetrick

Ruskar på huvudet
lunetrick

Följer handen (OBS inget godis)
lunetrick

Nickar (ny film kommer)
lunetrick

Sparkar fotboll
stormtrick

På lastpall
lastpall2.jpg

KL*

Nu vill jag ha tips!

Har byggt upp ledarskap med min ponny sen jag köpte honom för ett halvår sen men vill nu utveckla lite mer. Det första jag skulle vilja lära honom är att lyfta hoven när jag lyfter min fot/säger "lyft".
Testade men det funkade inte alls. Så nu vill jag ha tips.

Jag stog snett framför hästen(hade "värmt upp" med lite ledarskaps-övningar han redan kunde sen innan). "Vevade" med min ena fot i luften(tydligt!) samtidigt som jag upprepade ordet LYFT samtidigt som jag även petade på baksidan av benet/kotan med ett dressyrspö- ingen reaktion.
Det hände ingenting. Trotts att Zacke oftast brukar vara uppmärksam på mej.
Vad gör jag nu för att få en reaktion?

Man bör ju först befästa beteendet, sedan lägga till kommando, annars blr hästen bara förvirrad.

Jag har gjort så här (klickertränar). Om du inte klickertränar, använd bara eftergift & beröm:

1. Peta på hästens ben med spöet. Vid minsta antydan till att lyfta hoven, klick & godis.

2. Fortsätt tills du har önskad höjd på benet. Kan ta några träningstillfällen.

3. När hästen lyfter konstant för spöet, lägg till "LYFT"/ditt benlyft precis när den lyfter.

4. Fasa bort spöet efterhand och använd bara det kommando du vill att den ska svara på.

Lycka till!

Om hästen inte lyfter högre fast man knackar? :p
Figgo böjer knät, och kanske om han har en bra dag, så slänger han fram benet som i en bugning fast utan att gå ner (fattar någon?).

Likadant med bergsgeten, jag kan knacka bäst jag vill, han lyfter icke en centimeter. Däremot kan han bli lite sur och undra vad fasen jag är ute efter.. Om han väl flyttar benen ställer han sig bredbent, väldigt bredbent..

Om hästen inte lyfter högre fast man knackar?
Figgo böjer knät, och kanske om han har en bra dag, så slänger han fram benet som i en bugning fast utan att gå ner (fattar någon?).

Likadant med bergsgeten, jag kan knacka bäst jag vill, han lyfter icke en centimeter. Däremot kan han bli lite sur och undra vad fasen jag är ute efter.. Om han väl flyttar benen ställer han sig bredbent, väldigt bredbent..

Har du sett till att belöna och berömma honom så han förstår vad han ska göra?

Det här är ju varför klickerträning är så bra! Hästen får belöning för minsta steg i rätt riktning och håller sig motiverad. Den häst är inte född som inte jobbar för godis (tror jag:p).

Här kommer lite nya bilder från mig.
Jag och LillaO tränade lite tricks och hantering idag och då kunde vi ju passa på att fota varandra.
Jag och Nokke provade lite nytt. Tänkte försöka lära honom buga och yoga. Men att lyfta på benen och riskera att att tappa balansen är väl inte det han tycker är roligast, men han försökte så gott han kunde och var mycket positiv.

(Vill bara säga att min häst har stått sedan i mitten av november pga bla luftvägsinfektion och rotspetsabcess vilket har gjort att han fallit ur lite och blivit lite tun, men nu jobbar vi på att komma tillbaka igen. Vet inte varför jag tar upp det men det känns bättre för mig att få berätta det då jag visar bilderna ;))

Försök till buga:
YO_080302-096_copy1024.JPG

YO_080302-107_copy1024.JPG

Försök till yoga (notera att han lyfter benet 1cm :rofl:):
YO_080302-123_copy1024.JPG

Vacker hov:
YO_080302-084_copy1024.JPG

"Nos":
YO_080302-137_copy1024.JPG

Bonus bild (mys!):
YO_080302-168_copy1024.JPG

Jag berömmer både med en godis och med eeh, beröm :p Klappar och glada ord.
Men även om han är matglad så gör han inte mer än nöden kräver, gärna lite mindre. Att höja kraven tar oerhört lång tid, man måste truga, fjäska, böna och be så kanske, kanske, han överväger saken :p

Nä, så illa är det inte, men inte långt ifrån. Han är likadan vad gäller all hantering, inte bara trick. Om han inte känner för det så "fattar" han inte.

KL

Hihi, idag är jag riktigt glad! :D
Jag och ett stort gäng hade varit ute på långritt idag, så när vi kom tillbaka var ponnyn riktigt svettig. Jag duschade av honom, och då ville han ju rulla sig sedan. Så tog ut honom på stallplanen och gav komandot för att han skulle lägga sig, och då lade han sig :banana::love: Klappade om honom en massa självklart, och gick sedan undan så att han skulle kunna rulla sig :)

Wow, vad glad jag är!
Ni som lärt era hästar det, hur har ni gått tillväga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 215
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden