Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

hej "luna". hade gärna vetat HUR du lär hästen att "le" gärna med video och lite kortförklarning.;)

ingen annan som vet hur man tränar in coola tricks?:banana:

Här är en dålig video från när vi precis börjat träna "le". Tog en ny igår men har inte hunnit ladda upp den ännu.

http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=ler2.flv

Jag gjorde så att jag kittlade hästen på överläppen. Så fort han drog upp läppen lite lite så klickade jag. Sen fortsatte jag bara tills han gjorde en riktig flemning. Han fattade jättefort. Kommandot nu är ett finger i luften + "LE". Ibland funkar det på bara LE, men inte alltid.

Här är några videor till från igår. OBS! Hästen hade tappat en sko precis, så om han går lite konstigt är det därför. Skon ska på idag.

Vi tränar på att dra av täcke/vojlock från ryggen.
(Användbart? NÄÄÄ:p Men ganska kul)
Använder en handduk nu i början för den är lättare att få grepp om.
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=drarfrnryggen.flv

Sätta frambenen i kors med ett litet pet på kotan.
Från i somras
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=benkors.flv
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=benkors-1.flv
Observera hästens försök att sätta benen i kors själv efter vi är klara. På slutet ber jag honom lyfta ena frambenet genom att peta med spöet på låret.

Lite apport.
Hästen är lite lat, att gå rakt fram går bra, men måste man svänga samtidigt blir det JOOOBBIGT:p.
http://s20.photobucket.com/albums/b236/skogstroll/lunetrick/?action=view&current=apport.flv

Tja, frisk är väl en definitionsfråga ;)
Han hade karies i en tand (M2) som gått upp genom roten och orsakat en bihåleinflamation. Tanden är lagad men vi ska på återbesök om 4v för att kontrollera om lagningen sitter kvar och ser bra ut. Då kommer även "tandexperten" vara där och han kan då göra om lagningen om det behövs.

Så kontentan blir att jag nu äntligen vet vad som är fel, men inte om det är fixat ännu. Efter återbesöket dock borde det vara klart. Det rinner lite ur näsan fortfarande (från bihålan) så jag får väl avvakt och se om det vill ge sig. Gör det inte det så är det ju ett tydligt bevis på att lagningen inte blev bra. Han har ätit penicilin i 10 dagar, så håll tummarna att bihåleinflamationen försvinner nu och att lagningen blev bra. I vilket fall tyckte vet. att jag skulle hålla igång honom och han är pigg och glad som aldrig förr :D:love:

Problemet ju att INGET händer. Det ser inte ens ut som att han tänker lyfta benet.

Jaaa, då vet jag inte. Det har ju alltid funkat på mina hästar.

:idea:
Har du provat lära in något annat trick först då? Kanske han inte är en "ben-häst", utan en "mun-häst"? Testa lära in t.ex. apport, le först och prova lyfta benen sen.

Ofta är det så att när man har lärt in första tricket så går andra lite lättare, o.s.v. Det är som hästen lär sig hur den ska lära (och du också). Och alla hästar har inte lika lätt för alla trick, det gäller att komma på vad hästen har för "talang".

Zacke använder sina framben väääldigt mycket. Man ser honom ganska ofta stå och veva med benet i luften när han är ivrig, rastlös osv.
Hur lär man in le och apport?

Hur lär man in le och apport?

"Le" har jag förklarat i inlägg #143.

Apport har jag gjort så att jag lagt det som jag vill att hästen ska apportera (en hundleksak i gummi, lätt att greppa) på marken.

1. Hästar är oftast nyfikna så de brukor nosa direkt. Då ska man vara snabb med att klicka & berömma, DIREKT! Då brukar hästen prova att nosa igen, klicka. KLicka & beröm VARJE gång den nosar i början, tills den tydligt har fattat att nosa på leksak = bra.

2. Klicka inte VARJE gång den nosar. Då börjar den fundera vad den ska göra för att du ska klicka. Då brukar de börja nafsa lite på leksaken. KLICKA för minsta lilla att de öppnar läpparna!

3. Bygg sedan på till den biter tag ordentligt.

4. Bygg på tills den lyfter den så högt du vill.

5. När den lyfter den till din midjehöjd ungefär, ta den ifrån hästen och klicka EXAKT när du tar den. Klicka & beröm inte om hästen tappar den före du har den i handen. De brukar ganska snabbt förstå att grejen ska till din hand.

6. Nu kan man börja ta ett steg bakåt, så hästen får gå ett steg för att leverera.

7. Bygg på avståndet.

OBS! Detta går inte på en dag, minst 5-10 ggr får man nog räkna med innan det sitter, beroende på hästen.

Lycka till, apport är en mycket praktisk grej att kunna om man t.ex. tappar spöet eller handskarna när man rider, då behöver man inte kliva av för att ta upp dem :D.

Jag har en film på mig för många år sen (juni 2003) och hästen jag hade då. Jag lärde honom stregra - det var inte så jättebalanserat. Men ändå.
http://www.youtube.com/watch?v=nAysvQqHPr0

Har inte hållit på mer med trickträning sen dess. Men nu blir jag lite sugen på att börja igen och lära mig ordentligt.

Tack för en bra förklaring!

Jag har ju aldrig använt mej av klicker. Hur går man tillväga för att lära hästen att klick= belöning? Så att den vet det innan man börjar med något annat.
En fråga till. Hur och när lär du in kommandot för apport? för det är ju inte bra om hästen börjar plocka upp och apportera allt den hittar.:angel:

Att "klicka in" en häst är enkelt. Man klickar-ger godis nästan samtidigt några gånger. Sen kan man testa om hästen förstått innebörden genom att bara klicka. Stannar då hästen upp med vad den än gjorde, och ser ut som GODIS!:d, då har den förstått. Kolla på videon där hästen nickar. Man hör klicket tydligt, och hästen slutar tvärt med vad den höll på med.

Kommandot "apport" lär jag in när hästen konstant plockar upp grejen och ger den åt mig. Då säger jag APPORT precis innan hästen biter tag. Upprepa några gånger. I fortsättningen för hästen belöning ENDAST efter kommandot. Plockar den upp grejer utan kommando ignorerar jag bara.

Därmed inte sagt att vi inte har problem med att plocka upp i tid och otid. Slänger man handskarna på marken för att fota lös häst i skogen får man bara det här i sökaren
apporthandskeiskogen.jpg

:rofl:

"kl"

Va duktiga era hästar är!! Jättekul att se :)

Hoppar in i tråden med min kille, vi har precis börjat att träna lite och idag satt pussandet :love: Han pussar när jag håller händerna bakom ryggen och säger puss.

Vi tränar även på att buga och det fungerar sådär.... Han viker hellre båda benen och "går ner på knä" Tips mottages tacksamt :D

och så några bilder, kommentera gärna :bump:

http://i173.photobucket.com/albums/w59/ela_79/DSC00122.jpg?t=1205868317

http://i173.photobucket.com/albums/w59/ela_79/DSC00120.jpg?t=1205868349
http://i173.photobucket.com/albums/w59/ela_79/DSC00108.jpg?t=1205868278

http://i173.photobucket.com/albums/w59/ela_79/DSC00107.jpg?t=1205867866

Åhh, tack. Gillade honom - dock blev han lite tråkig och "för snäll". Så han har det bra hos en dam som var lite rädd nu.
Och jag har ett lite vildare projekt på gång. :) Ska nog inte lära henne att stegra sig, men lite annat smått och gott hade nog bara varit nyttigt.
Btw, gillar din avatar jättemycket!

klicker

vars kan man köpa en klicker.. beställer man eller vad? bor nämligen i gällivare (några km nedanför kiruna) så inte så mycket affärer.. tacksam för svar! :banana:

Jag skulle vara lite försiktig med att låta honom öppna läpparna så mycket vid "puss". Kan lätt bli till nafs....:crazy:

Jag har inte lärt mina hästar puss just eftersom jag inte vill att de ska börja "pussa" på andra än mej, i hopp om belöning...

Men OM jag skule lära dem det skulle jag forma pussen så att den bara sker med stängda läppar.

Googla på klicker, finns säkert hemsidor som säljer dem. Tror att både Hööks och Börjes har dem i sitt hundsortiment.

Annars finns de ju i alla djurbutiker, men det kanske inte är så tätt med dem där uppe?

Jag har lärt nästan alla mina hästar att pussas och det har fungerat jätttebra. De har inte pussats i tid och otid utan bara när jag bett om det.

Sen kan jag hålla med om att det är önskvärt att han håller läpparna stängda men jag lärde honom att le först och sedan pussa så jag tror det är därför han har läpparna så mycket i sär.
Ska träna mer på detta.

Funker det så är det ju jättebra, att de ALDRIG pussas annat än på kommando. Det har jag inte lyckats med:angel:.

Oavsett hur noga jag har varit med att aldrig belöna ett beteende om jag inte bett om det, så nog tusan flyger det upp ett framben, ruskas på huvuden och plockas upp handskar och grimskaft i tid och otid..:rofl:
Därför har jag itne velat lära mina hästar potentiellt farliga saker som stegring t.ex., även om det nog inte vore så svårt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 217
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar