Sv: Trick-träning *bildtråd*
Hur lär man in le och apport?
"Le" har jag förklarat i inlägg #143.
Apport har jag gjort så att jag lagt det som jag vill att hästen ska apportera (en hundleksak i gummi, lätt att greppa) på marken.
1. Hästar är oftast nyfikna så de brukor nosa direkt. Då ska man vara snabb med att klicka & berömma, DIREKT! Då brukar hästen prova att nosa igen, klicka. KLicka & beröm VARJE gång den nosar i början, tills den tydligt har fattat att
nosa på leksak = bra.
2. Klicka inte VARJE gång den nosar. Då börjar den fundera vad den ska göra för att du ska klicka. Då brukar de börja nafsa lite på leksaken. KLICKA för minsta lilla att de öppnar läpparna!
3. Bygg sedan på till den biter tag ordentligt.
4. Bygg på tills den lyfter den så högt du vill.
5. När den lyfter den till din midjehöjd ungefär, ta den ifrån hästen och klicka EXAKT när du tar den. Klicka & beröm inte om hästen tappar den före du har den i handen. De brukar ganska snabbt förstå att grejen ska till din hand.
6. Nu kan man börja ta ett steg bakåt, så hästen får gå ett steg för att leverera.
7. Bygg på avståndet.
OBS! Detta går inte på en dag, minst 5-10 ggr får man nog räkna med innan det sitter, beroende på hästen.
Lycka till, apport är en mycket praktisk grej att kunna om man t.ex. tappar spöet eller handskarna när man rider, då behöver man inte kliva av för att ta upp dem
.