Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

Min ponny är väldigt lättlärd, så det räckte med att jag höll upp händerna, sa "upp" och försökte stressa upp henne, typ.
Då brukar hon börja småstegra, och när hon gjorde de berömde jag.
Efter de ville hon stegra hela tiden :p

Men man måste vara noga med att lära hästen ordentligt kommando så det vet när den FÅR stegra och INTE får.

Jag lät henne bara stegra på kommando med grimma och grimskaft, aldrig med träns. Så att de inte skulle hända när nåt liten barn red henne och satte upp händerna, :angel:
Men de hände aldrig =)

duktigt :O Jag vill också lära min häst stegra, hur gör man? XD

Håller med Tjalfe:
"Först gäller det att du har ett jäkla ledarskap på hästen. Att det inte är något som helst tvivel om vem som bestämmer... Eftersom det lätt kan gå väldigtväldigt fel....."

Det är inte att bara lära sin häst att stegra för att det är coolt. Det är en MYCKET dominant övning, som kräver att hästen är fullt uppmärksam på dig och gör det ENDAST på ett tydligt kommando.

Sedan är stegra mycket ogynnsamt för hästen att utföra om överlinjen inte är välvd. Som på denna bild:

Istället bör det se ut såhär, även fast detta inte heller är optimala formen, utan en bra "nybörjarform":

Därför tycker jag att det är väldigt dumt att börja lära hästen att stegra från hästryggen, om man inte gör det som i en levad, alltså ur piaff så att hästen sitter på bakdelen med välvd rygg och hals. I början kommer oftast inte överlinjen med, men det brukar komma med tiden. Iaf skriver jag inte hur jag lärt min häst här, iom att det lätt kan bli fel och tom farligt för både häst och människa.

Jag lärde inte henne från hästryggen först.
Hon kan de från marken, ^^

Hur lär ni hästarna att buga igentligen?Rasken kan bara: stanna och upp med hoven!! :)

Jag lyfter upp ena framhoven medan jag håller en morot mellan benen på mozart.

Sen så lärde han sig att ta upp hoven själv, och stå på ett knä för att ta godisen.

Förlåt om jag verkar lite okunnig, men hur funkar egentligen klicker-träningen? Vad ÄR det? :P

SÖK/Googla på "klicker". Du kommer antagligen mest att få upp hundsidor, men det gör inget, för metoden är exakt densamma för alla djur. D.v.s. man lär djuret förknippa ett ljud med belöning. Enklast att använda en klickerdosa. Det är en inlärningsform som är enkel och tydlig för djuret och motiverar det att försöka tills den för ett rätt svar (klick).
Enkelt utryckt kan man säga att man "fotograferar" det beteende man vill ha.

Det GÅR ju alldeles utmärkt att träna utan klicker, men många hästar blir faktiskt mer motiverade av det!

Det finns dock ett problem. Ett stort problem tycker jag. Han blir JÄTTE tiggig när jag har godis och efter. Han naffsade t.o.m efter min hand efter vilket jag inte tycker om att han gör. Och hela tiden är han mer fokuserad på godiset i min ficka än på vad han ska göra. Och när jag skulle gå bakåt, mot rumpan på honom så följde han efter som ett plåster på mej.... är det inte meningen att man ska träna en sån häst med godis? Kommer tiggandet ge sej? Hur ska man visa honom att det inte är okej?
Jag gjorde så nu när han kom med mulen och naffsade vid fickan att jag puttade iväg huvudet på honom, men han kom ju tillbaka med det lika fort igen....
Vill verkligen att det ska funka med att träna med godis då det gav så bra resultat för övrigt.
Bäst är att ignorera, ev putta bort huvudet utan att titta på honom. Just här är klickerträningen så bra! Hästen lär sig att godis kommer enbart efter klicket. Då gäller det ju att man är konsekvent och aldrig handmatar annars än vid klickerträning. Man ska dock tänka på att vissa hästar kan bli lite tiggiga när man precis börjat med klicker, men det brukar gå över mycket snabbt.
Han kanske inte riktigt förstått vad han blivit belönad för. Eller så testar han bara.

En annan fråga. Ger ni hästen en godis varje gång den gör rätt eller händer det att ni bara berömmer nån gång?
Jag ger alltid godis efter klicket, dock mängd och vilken sort beror på prestationen. Är det bara en halvbra prestation eller "rätt håll" som jag vill uppmärksamma, berömmer jag verbalt, då klickar jag inte.

Ny bild från idag:
r3.jpg

Första gången vi testade stegra uppsuttet:D

Urläcker!! :banana:
Det syns knappt att du har sadel på bilden!! :D
Tänk om du hade kört med halsrem där, då hade bilden varit ännu snyggare :love:

Ellas stegringar blir ju bara bättre och bättre, vad duktiga ni är.

Själv har jag och min lilla skrutt fortsatt med Yoga. Andra försöket och detta blev resultatet,
lite skillnad mot för förra gången.

YO_080320-441_copy1024.JPG

Har även börjat med Bergsgeten och hans bugningar börjar bli riktigt skapliga,
bara han törs ställa ned knät i marken så sitter de där, han håller det typ 1cm från marken nu *S*.

Å vad fint!
Hur gav du kommandot från ryggen?

OT, ni har fått snö ser jag *ler*

Tack så mycket!

Det är kanske för att vi inte har nån sadel;)
Ja jag får göra det när stine kommer till mig:D

Tack:)
Angelica står framför och gör kommandot från marken så sitter jag bara på och åker med:) det var ju faktiskt första gången;)

Japp här har vi fått snö:) det var längesen det var så här på västkusten kan jag lova;)

Skulle nån kunna ge en detaljerad beskrivning om hur ni lärde eran häst att:
- buga
- "vacker hov"
- spansk skritt
- ligga ner

vore tacksam för svar(PM;a elr skriv här), annars blir man jätte glad av att få se allas bilder :D

Dubbelpostat***

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket!
Det är kanske för att vi inte har nån sadel;)

Ahh, luring!! ;)
Jag blev lite osäker faktiskt. Men efter att ha tittat några gånger trodde jag mig vara rätt säker på att det var en sadel trots allt, men det var väl din skoning på byxorna som lurade mig! :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 218
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30