Trick-träning *bildtråd*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Trick-träning *bildtråd*

kl

Hur gör alla ni som tränar tricks med belöning? Är det godis som gäller, eller är det någon som tränar utan godis?

//julia

Min häst gillar inte hästgodis alls, så hon är mycket svår att muta med det. I sina fina stunder kan hon gilla att bli belönad med morötter, men det bästa hon vet är själva berömmet, att bli omklappad och pratad med :p
Hon blir otroligt stolt och lyckling ;) Jättegulligt! :D

Jag klickertränar ju, och där är ju finessen att signalen för "rätt svar" är snabb och exakt och ALLTID likadan, det gör att det är lätt för hästen att förstå VAD den blir belönad för, och minimerar risken att den blir tiggig.

Belöningen ska man ju gärna variera beroende på prestation, det gör hästen mer motiverad. Själv varierar jag mellan klia på manken/annat ställe som kliar (halvbra prestation eller ngt som hästen redan kan) via några havrekorn/liten torkad brödbit (bra prestation) till Turkisk Peppar (JÄTTEBRA prestation).

Detta systemet funkar bäst för oss, men visst kan man ju träna utan godis, bara hästen blir tillräckligt motiverad av "bara" klappar och beröm.

OBS! Att klicker + godis är bara för inlärning (och ev repetition ibland), när hästen kan tricket berömmer jag bara verbalt och med klappar/kliande.

kl

Igår gjorde Millan sin första nästan riktiga buga!:) är så stolt!:love: gick även utan gods!:) Kmr nog bilder snart!

Turkisk peppar? :rofl: Haha, det hade jag aldrig klarat använda som belöning till hästen, hade ätit upp allt själv! :p

Apropå ingenting, jag lekte lite med Figges stallkompis idag. Hon aktiveras inte speciellt mycket på dagarna, så jag tänkte liva upp hennes liv lite grann. Fasen vad lättlärd hon var! Visste att hon brukar vara ambitiös, men jag blev chockad!
Trots sin värdelösa balans och motorik lyckades hon göra yoga, helt själv!
Först tänkte jag bara ge henne en godis vid bakbenet (hon har spatt, lite stel och som sagt dålig balans), och det var ju inga problem. Så jag tänkte, va fasen, jag lyfter bakbenet lite! Hon höll det helt själv i luften, böjde halsen och fick en godisbit.
Har varit i extas halva förmiddagen för detta :) Fick henne även att ta en godis mellan frambenen utan att backa :D Imorgon s´ka jag släpa med pojkvän upp så han kan ta lite kort. Måste ju ha och visa stallägare och "medryttare" (en tjej som 0rider stoet en gång i veckan) :D Jag är superstolt över lilla Cherie :D

Turkisk peppar? Haha, det hade jag aldrig klarat använda som belöning till hästen, hade ätit upp allt själv!

Jo men jag brukar köpa en påse till mig och en till hästen:rofl:.
Ett tips bara - förvara dem inte ute i stallet, det blir bara en stor klibbig klump till slut :angel:.

KL

Bild tagen från film när Ella stegrar. Tyvärr hamnade vi halvt utanför kameran :p

Och så bergsgeten.

KL*

Nu har jag varit ute och tricktränat Zacke MED GODIS. Det fick ett väldigt resultat, det märktes att han blev mer motiverad att göra rätt när han fick godis för det. Märktes på honom att han verkligen försökte göra rätt. Vi tränade på att lyfta hoven med hjälp av att jag "kicklade" honom på benet med dressyrspö samtidigt som jag sa "lyft". Det funkade jätte bra. Blev ju såklart inga höga lyft men han lyfte iaf.:) Vi tränade även på att buga. Vet inte om jag gör rätt när jag lär in det... Håller upp ena hoven samtidigt som jag håller en godis vi knät på honom, när han sänker huvudet så sänker jag hans ben. Samtidigt som jag säger "buga". Gör jag rätt då? Gjorde inte enda ner till marken idag utan nöjde mej me att han höll knät några cm från marken.

Det finns dock ett problem. Ett stort problem tycker jag. Han blir JÄTTE tiggig när jag har godis och efter. Han naffsade t.o.m efter min hand efter vilket jag inte tycker om att han gör. Och hela tiden är han mer fokuserad på godiset i min ficka än på vad han ska göra. Och när jag skulle gå bakåt, mot rumpan på honom så följde han efter som ett plåster på mej.... är det inte meningen att man ska träna en sån häst med godis? Kommer tiggandet ge sej? Hur ska man visa honom att det inte är okej?
Jag gjorde så nu när han kom med mulen och naffsade vid fickan att jag puttade iväg huvudet på honom, men han kom ju tillbaka med det lika fort igen....
Vill verkligen att det ska funka med att träna med godis då det gav så bra resultat för övrigt.

En annan fråga. Ger ni hästen en godis varje gång den gör rätt eller händer det att ni bara berömmer nån gång?

Va kul! :bump:

Ella blev också lite tiggig förut, men då puttade jag bort hennes huvud bestämt och sa nej. Nästa gång hon sökte efter mina händer eller i fickan gjorde jag samma sak, och nu spetsar hon bara öronen och kröker lite snyggt på nacken när jag tar fram godis istället för att dyka ner mot min hand. Och när hon fått godiset står hon lugnt och tuggar innan vi fortsätter med en ny övning :)

Så sätt bara en tydlig gräns att det är DU som bestämmer när godiset ges och vilken attityd hästen ska ha mot dig. Och ge den ALDRIG gódis om den börjar tigga, för då har du ju belönat det oönskade beteendet :D

Förlåt om jag verkar lite okunnig, men hur funkar egentligen klicker-träningen? Vad ÄR det? :P

Min häst "suger på sin tunga:rofl: hon har den lite utanför munen och sen suger på den helt änkelt:p sen lägger hon huvudet på sne och hännger ut tungan så den dinglar:D och om hon ligger ner när man kommer kan man få henne att spela död...och då åker även tungan ut:D sen kan hon "puss med och utan tunga":love: bilde kommer

UNDERBAR BILD!
Riktigt fin :D
Liknar denna lite, på min kompis varmblod;
IIIMG120.jpg

Tack! Ja, den va jättefin. Är det också på kommando eller? :)

haha, detta lärde jag min förra b-ponny :angel:

duktigt :O Jag vill också lära min häst stegra, hur gör man? XD

Först gäller det att du har ett jäkla ledarskap på hästen. Att det inte är något som helst tvivel om vem som bestämmer... Eftersom det lätt kan gå väldigtväldigt fel.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 217
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar