Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Gazque
Felicia Tricket vet jag vad det är för häst, mamman till henne är min gamla tävlings häst och så har jag lillebrodern till Felicia.

Hon blev klass 1 i hoppning och i dressyren tror jag hon fick strax under klass 1

CIMG4464.jpg

CIMG4461.jpg

Jag har även filmat men det blev tyvärr en hemskt kass kvalité =P
http://www.youtube.com/user/Adaptable
De två första filmerna är Felicia

KL
Hästen ifråga (med 4:a på typen) hade ju även problem i hoppningen då de fick korta 10cm mer än kortaste avståndet för att den skulle nå fram. Domaren sa i sitt omdöme att den pga. av sin storlek inte tyvärr inte kunde få mer än 4:a då 156cm är lägsta önskade mankhöjd för rasen.

KL:
Måste bara fråga här, jag var o tittade på min kopmpis häst idag ovanför göteborg, och när hon gjorde sin löshoppning, o hade kommit till 110, så sa dommaren, tack det räcker så, och visaren sa att hästen var tränad för högre o ville fortsätta, så sa dommaren, nej det behövs inte, hon är ju ändå dressyrstammad??? Får de säga så? Har inte alla rätten att få hoppa 120? Hon hoppade villigt och rev inte, så varför??

KL
Hästen ifråga (med 4:a på typen) hade ju även problem i hoppningen då de fick korta 10cm mer än kortaste avståndet för att den skulle nå fram. Domaren sa i sitt omdöme att den pga. av sin storlek inte tyvärr inte kunde få mer än 4:a då 156cm är lägsta önskade mankhöjd för rasen.
Med tanke på att trårstestet går på våren när hästarna ska fylla tre år så är det ju väldigt troligt att den hästen kommer växa några cm till och hamna på 156-160 cm i mankhöjd. Säg att den bara växer 2 cm till, då är den 6 cm utanför "ramen" på 162-168 cm (som ska vara idealet). En valack som är 175 cm redan på treårstestet kommer hamna längre utanför ramen om den också växer 2 cm till. Är det en valack ligger idealet på 164-170 cm och den kommer alltså hamna 7 cm från det. Hur kan det komma sig att så stora hästar får 8or och 9or på typen när en liten häst inte kan få mer än en 4a :confused:
Jag tycker att det är dags att storeglementet ändras så att det inte går att stamboksföra ston som är över 174 cm eftersom det är lika långt från idealet som 156 cm är :D Ser man till de svenska hoppston som lyckats bäst i sporten är ju både Mynta och Flippan små, så det går inte direkt att skylla på att det är bättre att ha hög mankhöjd för att lyckas inom sporten.

KL:
Måste bara fråga här, jag var o tittade på min kopmpis häst idag ovanför göteborg, och när hon gjorde sin löshoppning, o hade kommit till 110, så sa dommaren, tack det räcker så, och visaren sa att hästen var tränad för högre o ville fortsätta, så sa dommaren, nej det behövs inte, hon är ju ändå dressyrstammad??? Får de säga så? Har inte alla rätten att få hoppa 120? Hon hoppade villigt och rev inte, så varför??

Domaren är ju den som bedömmer hästen och anser h*n att sprången räcker för att bedöma hästens kapacitet så har h*n rätt att göra så. Ingen mening att begära mer om hästen kanske inte rättar sig eller visa att det finns mer att komma med. Att hoppa högt betyder inte alltid bra poäng även om hästen kravlar sig över max höjden.

Eller var det så att hästen redan hoppat max antalet språng som den får göra och då måste domaren stoppa.

Vad fin Quite Easy-hästen var! Tycker det ser ut som om många QE-ungar har gjort rätt fina resultat i år igen:). (Ja, jag är löjligt svag för QE-ungarna:p).

Den som fick 10 på typ hos oss var efter QE! Superfin, otroligt lätt och hoppade riktigt bra! :)

*KL*

Någon som vet hur det gick i Strömsholm idag - min gamla stallägares häst skulle vara med :) (San Brasil - Ahorn )

Jag vet inte hur många tester du varit på men det är ytterst sällan de drar på typpoängen för en stor häst. Jag har faktiskt aldrig hört en domare säga det...
Däremot har jag hört domare säga att p g a hästen är liten ("av det mindre slaget") så blir typpoängen inte så hög - vid nästan varje bedömning jag varit på (och det har blivit en del genom åren).

Fick du en 8a på typen för en 158 cm häst ska du vara glad, oftast blir det en 7a.
Det är bara att studera resultatlistorna.

Jag har varit på en hel del visningar, både treårs o kvalitén och både sett, hört o visat häst där de drar ner på poängen för att den är för stor.
Visst är jag glad över en 8a på mitt sto, givetvis, men faktum kvarstår ändå att de drog ner en poäng, hade hon varit lite större hade hon fått en 9a. Slutpoängen efter neddragningen är ju givetvis beroende på vad hästen skulle fått som "normalstor".

*KL*

Någon som vet hur det gick i Strömsholm idag - min gamla stallägares häst skulle vara med :) (San Brasil - Ahorn )

Minns bara att den var väldigt tung och inte fick så höga poäng.

Listorna var inte klara när jag åkte hem så jag har inte exakt koll.

Ja, mitt stora sto fick neddrag på typpoängen för att hon var stor.

Fast hon hade ju annat som var bra, så det blev ändå bra poäng, men det drar ner.
Det är ju bara läsa i protokollen, där står ju både plussen och minusen. Och står det "stor" på mitt förra 176cm sto, så är tillhör det ju inte pluss....

Sen är det väl så med både stora och små, att det beror på hur mkt utanför standardhöjden dom är.

ok, tack. Jag har bara sett den som föl så jag vet inte alls hur det ser ut idag.

Den har två väldigt fina halvbröder som inte är särskilt tunga så då passade väl inte SB-blodet så väl med mamman om denne blivit tung ;)

Sofiebreman.. Tack så jätte mkt. Har hört en del om detta sto då jag bor granne med ett par släktingar till de som äger Felicia, därav min nyfikenhet.

I Åstorp drog de nog ner på typen på ett 175 cm sto e. Sandro Hit, de sa i alla fall att hon var lite väl stor och att hon hade svag könskaraktär ( det har jag nog bara hört om hingstar annars i bedömningen), hon fick dock 10 på HHB. Annars var det snålt om 10or i Åstorp i år. Med reservation för att jag ej såg de tre sista i dag så fick ett sto e. Quattro B 10-10 i hoppning, ett sto e. Bocelli fick 10 för trav ( grattis Ploppi!) samt då ovanstående. Så det var alltså stona som plockade hem de få tior som utdelades:)

Felicia Tricket såg jag och det är en väldigt snygg häst som jag tycker fick dåligt betalt på typ och huvud hals och bål iallafall...

Länk till bild på stoet som fick 9 på typ och 10 på hhb. Summer Hit. Att dömma utifrån bilden tycker jag inte att den är en 10 på hhb. Men jag är ju inte domare.

Har roat mej med att kolla stl kontra poäng på hästarna som visades i helgen på Bdv, 9 st mellan 155-160 cm o samtliga fått typpoäng 6-8.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Räcker garnet?
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Bojkott av butiker

Hund, Katt, Andra Djur