Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har nog aldrig sett så låga siffror på varesej gångarter eller exteriört, så då kan man nog utefter det säja att hoppskalan används mer.
Tack
jag är super nöjd, alla tusen kramar till min unghäst utbildare Sofia i Avesta
Sweety (Sweet Northern) e. Stakkato - EmbassyI - Calypso II fick 8 9 8 8 8 8 (10-10) 49 resp 53 p så jag kan inte bli gladare!
klart man skulle önska att hon var större ... 159 cm men det bekymrar mig inte nämnvärt bara att lägga på hingst som lämnar större, hennes helsyskon är större o hon ska vara kvar som mitt avelssto e sporten![]()
Jaså var det din!
Den tyckte jag om![]()
Ja det verkar onekligen så, men brukar det inte vara så? Beror det på att hopphästarna är så mycket bättre kvalitet eller är hoppdomarna generösare överlag? Tittar man på de övriga 3 exteriörbedömningarna är det lika snålt med 10 där, då lutar det emot, för mej, att hoppningen är generösare bedömd o att man använder hela skalan där.
ok (tiotio)Jag tror inte ann80 menade att man vid något enskilt tillfälle givit väldigt låga poäng utan att man sällan eller aldrig ser hela skalan använd vid exteriör och gångartsbedömningen på det sätt man gör i hoppningen.
Jag vet inte hur många tester du varit på men det är ytterst sällan de drar på typpoängen för en stor häst. Jag har faktiskt aldrig hört en domare säga det...
Däremot har jag hört domare säga att p g a hästen är liten ("av det mindre slaget") så blir typpoängen inte så hög - vid nästan varje bedömning jag varit på (och det har blivit en del genom åren).
Fick du en 8a på typen för en 158 cm häst ska du vara glad, oftast blir det en 7a.
Det är bara att studera resultatlistorna.
Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”