Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Och jag har nog aldrig sett så låga siffror på varesej gångarter eller exteriört, så då kan man nog utefter det säja att hoppskalan används mer.

Och jag har nog aldrig sett så låga siffror på varesej gångarter eller exteriört, så då kan man nog utefter det säja att hoppskalan används mer.

Obegripligt! förra helgen (med samma domare) var det precis tvärtom; då delades det friskt ut 8-or till hästar med snedvridna ben och allmänt konstig exteriör och tråkiga gångarter - har de fått bassning och börjat använda underdelen av skalan nu i stället?

Traditionellt verkar det som om hoppdomarna vågar sätta högre betyg, ungefär som testryttarna på bruksprovet sätter fler tior än vad exteriördomarna gör. Så jag tippar att det är snedvriden bedömning, på det hela taget.

Stort grattis!! Jättekul med fina poäng för många bukehästar!

Jag tillhör väl en av dem med lite fulare poäng, men jag delar gärna med mig av dem och lägger in ett längre inlägg om det här;) Eddy som hästen kallas är just nu en stor valp på 172 cm, stam Empire-Turban Rose. Väl inne på banan blev han spänd som en fiolsträng, vi har varit i tre andra ridhus och löshoppat, men här fanns det ju massor av annat att titta på också som publik t ex... Trots att han travade en hel del stora steg emellanåt när han skulle galoppera mot hindren så lyckades han få till en del hyfsade språng. Domaren poängterade att han hade stor kapacitet och mycket bra bakbensteknik, men att han inte kortade sig i galoppen mellan hindren och att han var spänd. Han orkar inte korta sig ordentligt ännu med sin stora kropp, och han var dessutom mycket spänd, så det var rättvist dömt tyckte jag. Poäng 8777677 samt 77 för hoppning. Lite film från ett av de bättre sprången i dag http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Edradour f.07 e. VDL Empire-Turban Rose/2010-05-15/15:40:52

Jag såg det redan innan testet som ett utbildningsmål. Nu är han såld för ett par veckor sedan till en duktig unghästutbildare med inriktning på hoppning, som jag vet kommer ge honom den tid han behöver för att växa i sig. Hon var inte ett dugg bekymrad över dagens resultat, vi skrattade mest åt hans stil på vägen hem. Svansen i vädret och stora travsteg... Men visst hade det varit kul om han hade gått som på träningen, då hade han nog höjt sig något snäpp, samtidigt som livet som "riktig" hopphäst med ryttare börjar, för hans del, efter sommarbetet.

Tack :laugh::bow::banana::banana:

jag är super nöjd, alla tusen kramar till min unghäst utbildare Sofia i Avesta:love:

Sweety (Sweet Northern) e. Stakkato - EmbassyI - Calypso II fick 8 9 8 8 8 8 (10-10) 49 resp 53 p så jag kan inte bli gladare! :D
klart man skulle önska att hon var större ... 159 cm men det bekymrar mig inte nämnvärt bara att lägga på hingst som lämnar större, hennes helsyskon är större o hon ska vara kvar som mitt avelssto e sporten :)

Heja Northern! Vilken sanslöst underbar "Ferrari" du har :d
grattis! /pialotta

Jag tror inte ann80 menade att man vid något enskilt tillfälle givit väldigt låga poäng utan att man sällan eller aldrig ser hela skalan använd vid exteriör och gångartsbedömningen på det sätt man gör i hoppningen.

Ja det verkar onekligen så, men brukar det inte vara så? Beror det på att hopphästarna är så mycket bättre kvalitet eller är hoppdomarna generösare överlag? Tittar man på de övriga 3 exteriörbedömningarna är det lika snålt med 10 där, då lutar det emot, för mej, att hoppningen är generösare bedömd o att man använder hela skalan där.

I Vreta hade vi på 80 hästar en 10 på hoppteknik och en 10 på typ. Jag såg väl 60 av dessa hästar (varav dessa två) och tycker att det var helt rätt bedömt. Dessa två var outstandning. Men då var det också mkt högre standard på hopphästarna än gångartshästarna här i år.

Jag tror som du säger att det är vanligare att de använder hela skalan i hoppningen, jag skulle vilja se det mer gällande det andra också.

Ja det var så jag menade, inte vid någon specifik bedömning utan i det stora hela. Har sett poäng allt från 2-10 på hoppning men aldrig under 5 på gångarter, tror inte jag sett det på exteriörbedömning heller (tack gudskelov ska man kanske säja! ;) )

Det skulle jag med, ibland känns de lite fega med att använda hela skalan. Ex extremiteter, en häst utan några påpekande där ska väl ha en 10, men nästan alla får 8or, någon enstaka en 9a, känns tråkigt.

OJ! Fast det kan omöjligt bara berott på att den var för liten, det drar inte ner så mkt, den kan inte varit något vidare i övrigt heller..

Det kan domaren visst göra.
156-157 hästar kan få 6or enbart för de är små, en 153 kan visst riskera att få en 4a.

Jag skulle vilja att de även slog ner på poängen för de som är 173 och uppåt, de är lååångt från avelsmålet. En liten häst kan ju växa närmare avelsmålet, en stor häst lär inte krympa...

Jag vet att de drar ner på poängen men har svårt att tro att en häst som i "normal" storlek skulle fått en 7-8 får en 4, mao neddrag på 3-4 p, BARA pga att den är för liten. Är de av något mindre typ än rek brukar det dra ner 1 p, är de ännu mindre så visst men inte 4 p.. Ex mitt sto var 157 cm o fick en 8 på typen för det.
Och visst drar de ner på för stora hästar med, det har jag varit med om flera ggr.

Jag vet inte hur många tester du varit på men det är ytterst sällan de drar på typpoängen för en stor häst. Jag har faktiskt aldrig hört en domare säga det...
Däremot har jag hört domare säga att p g a hästen är liten ("av det mindre slaget") så blir typpoängen inte så hög - vid nästan varje bedömning jag varit på (och det har blivit en del genom åren).

Fick du en 8a på typen för en 158 cm häst ska du vara glad, oftast blir det en 7a.
Det är bara att studera resultatlistorna.

Titta på bedömningen i Flyinge t ex
De hästar som fick 9 på typ var
val 170 cm (9-9)
sto 172 cm (9-9)
hin 175 cm (9-9)
sto 170 cm (9-8)
hin 167 cm (9-8)
sto 170 cm (9-8)
sto 167 cm (9-8)
sto 168 cm (9-8)
sto 166 cm (9-8)
sto 165 cm (9-7)
hin 171 cm (9-8)
val 172 cm (9-7)

Ett sto på 174 cm fick 8-7, en valack på 172 cm fick 8-7, två ston som var 170 cm fick 8-8 och så en valack på 171 cm fick 8-8. En 173 valack fick 7-7. Tror det var alla 170+ hästar.

Jag vet inte hur många tester du varit på men det är ytterst sällan de drar på typpoängen för en stor häst. Jag har faktiskt aldrig hört en domare säga det...
Däremot har jag hört domare säga att p g a hästen är liten ("av det mindre slaget") så blir typpoängen inte så hög - vid nästan varje bedömning jag varit på (och det har blivit en del genom åren).

Fick du en 8a på typen för en 158 cm häst ska du vara glad, oftast blir det en 7a.
Det är bara att studera resultatlistorna.

Visst drar typen ner något men till en 4 så tror inte jag heller att det bara var storleken som gjorde denna 4 ?

Förövrigt så var det ett sto förra året som var 157-158 ? som fick en 9 på typ på 3 årstestet .

Mia

Och vad fick då de "små" 160 cm och mindre:
hin 160 cm 7-8
sto 159 cm 7-7
sto 158 cm 7-8
val 157 cm 7-8
hin 160 cm 7-7
sto 159 cm 7-7
sto 155 cm 5-7
sto 156 cm 6-7
sto 158 cm 6-6

Även dessa är från Flyinge naturligtvis.

Och det här är ASVHs avelsmål (hämtat från Avelsplanen):

Exteriör:
”En varmblodshäst som är byggd för att naturligt bära sig i rätt form under ryttare och ha lätt för att utföra det arbete vi begär av den. Den ska vara lätt, högställd och långlinjerad, ha ett vackert uttrycksfullt huvud, ha en väl ansatt hals, välutvecklad manke, liggande bog och något sluttande kors, en stark rygg med bra sadelläge samt nöjaktigt korrekta extremiteter med hovar av god kvalitet. Önskvärd storlek på hingstar 164-170 cm och på ston 162-168 cm”

Ett sto som ska stamboksföras måste vara 157 cm (tidigare 156 cm), dock står det inte om det är 3-års måttet eller en mått när hästen vuxit färdigt.

Ett sto som är 153 cm och kommer fram till visning får troligtvis 4p (underkänt, 5p är godkänt) enbart för att den är liten, har den sedan t ex 7 på huvud, hals o bål så kan man vara nästa helt säker på det.

Senast ändrad:

Jag hittar inte var du har fått att 5 är godkänt i avelsvärderingen , vill du visa var du har hittat det ?

Förövrigt var det väll 154 cm på stona för att bli avelsvärderade och nu gäller 156 cm .
Mia

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023