Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Nej det är ju sant, och jag hade själv inte lagt ut ett långt inlägg om min häst fick kassa siffror, det håller jag med om! :laugh:

Alltså det var ironiskt. Jag tycker inte treårstesten säger just nånting och förstår inte varför så många envisas med att vilja vara med att det blev kölistor i år. Tycker det vore jättetråkigt om hästar skulle delas upp i fina och fula pga poängen därifrån - men jag tror det är en risk att det faktiskt är så. Det måste finnas många på Buke som visat hästar utan att få diplom men antingen är de faktiskt tysta eller så har jag bara missat det.

Alltså det var ironiskt. Jag tycker inte treårstesten säger just nånting och förstår inte varför så många envisas med att vilja vara med att det blev kölistor i år. Tycker det vore jättetråkigt om hästar skulle delas upp i fina och fula pga poängen därifrån - men jag tror det är en risk att det faktiskt är så. Det måste finnas många på Buke som visat hästar utan att få diplom men antingen är de faktiskt tysta eller så har jag bara missat det.

Jag hade gärna hoppat över om det inte vore avelsvärderande och kan innebära rabatt på exvis betäckningar. Verkar vara rysk roulette för att uttrycka det milt, och säger väldigt lite som sagt om framtida förmåga.

Sedan vet jag inte om jag noterat det rätt, men det verkar som om hopphästarna överlag får högre betyg än dressyrhästarna?... 10-or är ju inte vanligt på gångarterna.

Rent statistiskt borde det vara en korrekt observation - det är ju inte så att alla på buke sitter på toppston. ;)

Nej inte alla, men man inser att förvånansvärt många faktiskt gör det. Tittar man på hur det ser ut i hela landet jämför med här så är det fasen många av de mest framgångsrika uppfödarna som skriver här. Det är bara titta på fölchampionaten, hur många vinnare "från Buke" har det inte varit de sista åren?

Det är bara tacka och ta emot av all den kunskap som finns representerad! :)

Bästa häst idag var Northern Sweet med 53 poäng på hoppning och 50 (reservation för minnessläpp) på gångarter!
En fantastiskt fin häst, det enda man kan önska är att hon skullle vara lite större.

Nej inte alla, men man inser att förvånansvärt många faktiskt gör det. Tittar man på hur det ser ut i hela landet jämför med här så är det fasen många av de mest framgångsrika uppfödarna som skriver här. Det är bara titta på fölchampionaten, hur många vinnare "från Buke" har det inte varit de sista åren

Det är bara tacka och ta emot av all den kunskap som finns representerad! :)

Det håller jag med om!
och det är väldigt roligt att läsa.

Tror faktiskt att hon var bäst på det också, men är inte säker. Det är rörigt i skallen efter att ha skrivit 35 hästar. Tror att jag kommer att få listor i kväll, då vet jag säkert.

Det skulle visas ett sto som heter Felicia Tricket idag, kan tänka mig att det borde vara runt skaraborgstrakten kanske.. Någon som vet hur det gick? Jag har dock inte mer info än stam e. Quite Easy- Elmshorn..

Vi är supernöjda med hur vår Maggan uppförde sig. Tyvärr var det förseningar och hon hade fått utslag så hon var något matt för dagen.
Det blev 42p som både hopp och dressyrhäst vi är nöjda med de första poängen
Typ 8, hhb 7, extr 8.
Så det blir nog inget föl för vår del nästa år. :(

Tack :laugh::bow::banana::banana:

jag är super nöjd, alla tusen kramar till min unghäst utbildare Sofia i Avesta:love:

Sweety (Sweet Northern) e. Stakkato - EmbassyI - Calypso II fick 8 9 8 8 8 8 (10-10) 49 resp 53 p så jag kan inte bli gladare! :D
klart man skulle önska att hon var större ... 159 cm men det bekymrar mig inte nämnvärt bara att lägga på hingst som lämnar större, hennes helsyskon är större o hon ska vara kvar som mitt avelssto e sporten :)

Än en gång, hon var en underbar häst!

Övriga hoppdiplom
Spitfire e Cafe au Lait 52 p
Sanna Mirakel e San Brasil 50 p
New Affinnity e New Balance 49 p
My Wish e First Wish 47 p

Övriga gångartsdiplom
Spitfire e Cafe au Lait 50 p
Soay e Sandakan 48 p
Don Raphael e Don Romantic 48 p
New Affinnity e New Balance 47 p
Dubonnet e De Niro 47 p

Jag hade gärna hoppat över om det inte vore avelsvärderande och kan innebära rabatt på exvis betäckningar. Verkar vara rysk roulette för att uttrycka det milt, och säger väldigt lite som sagt om framtida förmåga.

Sedan vet jag inte om jag noterat det rätt, men det verkar som om hopphästarna överlag får högre betyg än dressyrhästarna?... 10-or är ju inte vanligt på gångarterna.

Ja det verkar onekligen så, men brukar det inte vara så? Beror det på att hopphästarna är så mycket bättre kvalitet eller är hoppdomarna generösare överlag? Tittar man på de övriga 3 exteriörbedömningarna är det lika snålt med 10 där, då lutar det emot, för mej, att hoppningen är generösare bedömd o att man använder hela skalan där.

Idag på hoppningen hade vi tre med 4-4 och en med 3-3. Tror aldrig att jag skrivit så många låga hoppsiffror.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 054
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka