Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

*kl*

Jag tänkte kolla på treårs här uppe i helgen. Brukar kolla på Bollerup när jag bott i Skåne och skillnaden mellan skåne och norrland var rätt uppenbar när man kollade antalet anmälda hästar. På Bollerup brukar det vara uppdelat på ett par dagar för att hinna med allt och här är det bara 13 hästar anmälda! Var två e Lucky Point som kan bli kul och så var det två e Akribori. Annars var det väl inte så jätteintressanta stammar, me ska bli intressant att se vad det är för kvalité på hästarna här:).

Vad var det mer bakom LP-hästarna? Min tränare har fött upp en som är tre i år, vore himla kul att se honom! Vilken dag är det i Sundsvall? :)

Nu ikväll har jag varit och kollat på första delen av treårs häruppe. Överlag var alla hästarna i mycket fint skick men dessvärre rätt dåligt visade. En häst lyckades tom hoppa serien baklänges... En del av hästarna hade absolut gynnats av bättre visning och fårr bättre poäng. Men men, det ligger liksom i ägarnas eget intresse kan tyckas.

Den som hoppade bäst för kvällen var Tornado Suprise E e Toronto-Dynamo som hoppade 8-9, men när övriga poäng såg ut så här 777787, så blev det bara 45p och klass I som hopptalang.

En häst fick diplom (hoppning) och det var Habanera V e Hamilton-Cortez med raden 878878(88)=46(47) och blev därmed klass I även i gångarter. Den var faktidkt riktigt fin! Rätt rejäl i typen dock.

Endast ytterligare en häst blev klass I i gångarter och hon blev det även i hoppning (Ofelia e Qalle-Electro 887878(77)=46(45). Söt ganska typisk Qalle-häst.

Lucky Point hade en avkomma med ikväll och den var väldigt typad av sin far! Dessvärre var den i kraftig växtfas och var väldigt forcerad i hoppning och fick bara ihop 887667(77)=42(44).

Sundsvall 12-13/5:
Som Fiorano skrivit så fick min lille Ture 8-9 i hoppning vilket jag inte hade kunnat drömma om i mina vildaste fantasier.
Honom köpte jag som sällskapshäst för en mycket billig peng eftersom han ansågs vara för liten (tvillingföl) och "oduglig", sedan växte han med uppgiften och har i vinter hoppat trevligt så jag beslutade mig för att visa honom.

Idag har det varit två hästar som hoppat 9-9, en efter Carland -Troll och en efter Cathageno - Time Bird**.

På dressyrsidan var en avkomma efter First Wish - Donnerfly bäst på 52 p, den är bror till I Do Kiss som visades på bruksprovet i år.
På 49 p fanns en avkomma efter Florencio - Sandro Hit.
På 48 p var det ytterligare en efter First Wish - Briar.

Fullständiga resultat ligger nu ute på hemsidan som med rätt adress heter http://mnhf.se.dinstudio.se/ Totalt har vi haft 28 startande över 2 dagar.

Senast ändrad:

Tillägger att den e First Wish-Donnerfly som hade 52 p är I Wish som är halvbror med I do Kiss som gick bruks tidigare i år. Och den som hoppade 9-9 var e Carland-Magritte-Troll:).

Lucky Pointhästarna har följande stammar: Lucky Point HE (SWB) u.Amie (23) (SWB) e.Robin Z
Lucky Point HE (SWB) u.Romance (31) (SWB) e.Romano
Lucky Point HE (SWB) u. Miss Springsteen (72) (SWB) e.Labrador.

Fiorano: Alldeles rätt, jag missade Magritte.

Floriano Sol heter den och jag har för mig att den blev rek till bruks i höstas? Visste inte att det var en Bukehäst!

Lucky Pointhästarna har följande stammar: Lucky Point HE (SWB) u.Amie (23) (SWB) e.Robin Z
Lucky Point HE (SWB) u.Romance (31) (SWB) e.Romano
Lucky Point HE (SWB) u. Miss Springsteen (72) (SWB) e.Labrador.

Fiorano: Alldeles rätt, jag missade Magritte.

Det var dne u Romance som jag menade. Men du vilka dåliga poäng den fick! :eek: Visserligen 9 på typ, men 4-4 i hoppning!? Och den hästen är ruggigt fin!

Visade i Sundsvall igår.
Blev klass 1 både hopp och dressyr med 45 p.
Nöjd med dagen då hon gick bättre än jag trodde vilket antagligen betyder att hon gått ännu bättre med en professionell visare som inte som jag hade en sträckning i vaden utan hade kunnat springa ordentligt =(.

Hoppdomaren tyckte det var roligt att se en Akriboriavkomma som hoppade så bra och ansåg att hon hade stor kapacitet och spänst även om hon just igår var lite för loj och försiktig ( poängen 8,6)

Var och tittade på 3-års test idag och det är samma sak varje år. Folk som visar hästar som inte är tillräckligt utbildade, visare som inte vet hur man gör & som vanligt alldeles för få medhjälpare. Snart borde man kanske börja ha vissa regler om antalet medhjälpare i alla fall.

kl

Jag var i Åstorp några timmar i dag där 22 hästar visats. Om jag förstod det rätt så var det inget hoppdiplom utdelat, men troligen blev det ett till Zantos hingst e. Nobel-Cortez som fick 987688 = 46 p samt 78 = 47 p för hoppning ( han gick bland de sista, men han skulle ridas efter att jag gått). Jag såg honom även på rådgivande i höstas där han rekommenderades att visas i år igen.

Fem gångartsdiplom blev det i dag till följande hästar
Satachmo, valack e.Stedinger-Don Primero
Remington, valack e.BH Don Romantic-De Niro
Stingray G, valack e.Sir Donnerhall-Michellino
Faustino, hingst e. Figaro R-Bernstein, ovanstående hästar såg jag ej och jag har ej poängen på dem. Däremot såg jag en bekants uppfödning Red Starlight, valack e. Santana-Falleur som fick 897998 = 50 p och mycket goda vitsord under ryttare, han flöt verkligen fram under ryttaren som om han aldrig gjort något annat. Jag ser fram emot att se honom i höst på championaten.

Senast ändrad:

Får verkligen Zantos hingsten diplom vid hoppning på 78 ? iof 47 men måste inte båda hoppbetygen vara 8 or ?

Mia

Endast ytterligare en häst blev klass I i gångarter och hon blev det även i hoppning (Ofelia e Qalle-Electro 887878(77)=46(45). Söt ganska typisk Qalle-häst.

Första resultatet jag sett iår av ett Qalle-barn.

Ska visa min Qalle avkomma nästa helg.

Det är säkert jag som är dåligt uppdaterad på reglementet där, men jag kollade nu och du har rätt, så inget hoppdiplom i dag ska det vara. Nämnas ska att majoriteten av de visade hästarna i dag hade dressyrstam, jag tror bara att det var 5-6 rent hoppstammade hästar i dag.

Senast ändrad:

Nej de får inte diplom om något hoppbetyg är under 8

Har iofs inte läst årets reglement iom att det inte varit aktuellt men svårt att tro att de ändrat

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 057
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka