Sv: Treårstest 2010
kl
Ja, det är inte lätt det här med de unga hästarna och dagsform. Jag kollade ändå lite statistik på de tester som genomförts och antalet diplom som delats ut. Lite grogrund till detta var kommentarer i Ridsport angående NV Skånes löshoppningsbana, och ja, det stämmer nog att det inte var så bra att visa sin hopphäst där.
Om man kollar fem platser med högt deltagarantal ser det ut så här Grevagården 67 hästar, 19% gångartsdiplom 15% fick hoppdiplom, Malmöhus 86 hästar 26% gångartsdiplom 14% hoppdiplom, Mälardalen 90 hästar 21% gångartsdiplom 24% hoppdiplom, Österlen 87 hästar 16% gångartsdiplom 13% hoppdiplom, NV Skåne 76 hästar 17% gångartsdiplom och 5% hoppdiplom. Visst är fördelningen gångarts-respektive hoppstammade hästar lite olika på olika platser, men med såpass många deltagare på vardera plats borde det inte skilja så myckat som det gör ändå. Avvikelsen får mig att tro på att det beror på någon annan faktor än hästarna, och i detta fallet det som nämnts att hästarna får hoppa från utgången. För jag tror inte på att domaren skulle döma så väldigt annorlunda eller att hopphästarna var så mycket sämre i NV Skåne. Det är ett svårt problem att lösa eftersom läktaren är på ena långsidan. Men varför hoppar man alltid i vänster varv? Att ha hoppningen i höger varv hade nog löst en hel del av problemet i Åstorp.