Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Ja, det var verkligen synd, vilket domaren med sa, men hoppa kunde den:D Gångarterna var bra med, spänstig! Jag såg när de sprang med den utanför, och jag trodde faktiskt att det var en hingst:o

Nja, är väl inte bra på benen... Domaren sa: Tyväärr så har hon ....... Väldigt betonat, men hon blir nog bra ändå:)

Äger du ett sto som heter Grandezza efter Grannus, undan Loyale?

I sådana fall är hon mormor till min häst! :D :D (E: Syndikat)

Förlåt för OT!! :o:o:o

hade inte Charming Boy 6:a på benen under årets bruksprov och han blev ju godkänd, tror du inte domaren sa tyvärr därför att pga av 6:an så kunde inte hästen få diplom... bara spekulerar.... :D har som tur va 8:or på mina hästars ben :D

*kl*

Någon som har koll på hur många Corlenskyungar som visats? Känns som om han kommer att landa på riktigt höga blupsiffror!

Ja den fick en 6a, påtagligt parallellförkjuten samt även påtagligt tåtrång om jag inte minns fel. En 6a är i min värld inte okej.

kl

Ja, det är inte lätt det här med de unga hästarna och dagsform. Jag kollade ändå lite statistik på de tester som genomförts och antalet diplom som delats ut. Lite grogrund till detta var kommentarer i Ridsport angående NV Skånes löshoppningsbana, och ja, det stämmer nog att det inte var så bra att visa sin hopphäst där.
Om man kollar fem platser med högt deltagarantal ser det ut så här Grevagården 67 hästar, 19% gångartsdiplom 15% fick hoppdiplom, Malmöhus 86 hästar 26% gångartsdiplom 14% hoppdiplom, Mälardalen 90 hästar 21% gångartsdiplom 24% hoppdiplom, Österlen 87 hästar 16% gångartsdiplom 13% hoppdiplom, NV Skåne 76 hästar 17% gångartsdiplom och 5% hoppdiplom. Visst är fördelningen gångarts-respektive hoppstammade hästar lite olika på olika platser, men med såpass många deltagare på vardera plats borde det inte skilja så myckat som det gör ändå. Avvikelsen får mig att tro på att det beror på någon annan faktor än hästarna, och i detta fallet det som nämnts att hästarna får hoppa från utgången. För jag tror inte på att domaren skulle döma så väldigt annorlunda eller att hopphästarna var så mycket sämre i NV Skåne. Det är ett svårt problem att lösa eftersom läktaren är på ena långsidan. Men varför hoppar man alltid i vänster varv? Att ha hoppningen i höger varv hade nog löst en hel del av problemet i Åstorp.

Lite OT
men det finns 2 ej godk på ridprov från mälardalens vk, 1 fr Malmöhuslän, 2 från Österlens HV samt 1 från Bohuslän-Dals VK.

Verkar som Corlensky´s avkommor verkar lite sämre i sitt benställ, en bekant har en 3åring som inte visades pga att hon var rädd att få 5-6 på benen, den är väldig vek i sina kotor. Var det inte Corlensky´s helbror som fick en 5:a på Bruksprov förförra året? Verkar som Köling´s benställs kritik inte var helt obefogad över Florestar, mödernet kanske påverkar negativ på den delen av kroppen....

Hittills har jag inte sett ngt som pekar på att CGs ungar har sämre benställ än någon annan hingst.

Har för mig att jag skrev krokhasig på en av ungarna som visades på Strömsholm.

Vilket superexempel på en väl förberedd häst, kanonduktig visare och förstås otrolig kvalité på hästen! Denna videoen skulle alla se som ska visa på treårs så att de vet hur det ska gå till!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka