Treårstest 2010

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 577
  • Visningar Visningar 73 152
Sv: Treårstest 2010

Verkar som Corlensky´s avkommor verkar lite sämre i sitt benställ, en bekant har en 3åring som inte visades pga att hon var rädd att få 5-6 på benen, den är väldig vek i sina kotor. Var det inte Corlensky´s helbror som fick en 5:a på Bruksprov förförra året? Verkar som Köling´s benställs kritik inte var helt obefogad över Florestar, mödernet kanske påverkar negativ på den delen av kroppen....

Corlenskyungarna är verkligen jättefina (många av dom) och har ju som sagt gått bra MEN..... tyvärr har jag sett flera/många med väldigt veka haser och det tror jag kommer från mödernet som sagt.... Läser man på Floré Stars omdöme så har även han tendens till detta. Tyvärr...:(

Tycker det är mycket bättre med "grindarna" som stoppar dem i löshoppningen. Hästarna tycks bli mindre stressade av det!
Hade de behövt införa här med, såg många hästar som blev lite stressade och förvirrade. När visarna bara "jagade" dem fram och tillbaka, för att de inte skulle hoppa åt fel håll och för att de inte skulle börja innan hindret var färdig höjt...
Hästarna ska inte behöva vare sig grindar som stoppar dem eller folk som jagar dem.

Dem ska fostras och läras att gå fram till den som leder dem och stanna där tills dem blir ombedda att påbörja nästa varv igen! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med fullkomligt!

De hästar jag som tränas här hemma hos oss kan "rutinerna" klockrent. Man har en "släppare" som hästen skall komma till och som tar hästen och släpper iväg när nästa varv påbörjas. Detta tränas in stenhårt. Alla våra ungahästar kan man sen löshoppa hur enkelt som helst med två personer. En som håller i hästen och en som bygger om hindren. Vi behöver aldrig jaga våra när de väl lärt sig. De vet hur man gör. Jag tycker faktiskt att det är obegripligt att folk inte lär sina hästar detta. Skall man ändå lägga tid och pengar och ffa få siffror på hästen som följer den hela livet så är det ju jätteviktigt att hästarna vet vad de skall göra när de kommer till en löshoppnings bana. Även om det är på nytt ställe så skall de vara trygga i sina rutiner

Jag har tränat mina så att jag aldrig leder dem mot hindret. De stannar vid en förare som stoppar dem genom att ställa sig framför dem, sen står de stilla lösa och börjar igen av sig själv när föraren går åt sidan. Blir bra rytm då och inte problem med att fånga som jag upplever att många har.

Jag har tränat mina så att jag aldrig leder dem mot hindret. De stannar vid en förare som stoppar dem genom att ställa sig framför dem, sen står de stilla lösa och börjar igen av sig själv när föraren går åt sidan. Blir bra rytm då och inte problem med att fånga som jag upplever att många har.
Det är precis så jag menar att det ska gå till!

Fast ibland kan man behöva gå med dem en bit för att påverka hur de kommer in. Då tycker jag att det är bra att man tar dem utan krusiduller

Fast ibland kan man behöva gå med dem en bit för att påverka hur de kommer in. Då tycker jag att det är bra att man tar dem utan krusiduller

Precis det skall man inte göra, det finns en mkt viktig sak som unghästarna skall lära sig när det gäller löshoppning och det är taxering och tempo de flesta understödjer unghästarna alldeles för mkt vilket gör att de inte tänker själva. Enda gången en piskförare behövs är om en unghäst är osäker och behöver lite drivning annars är det mkt nyttigare för unghästarna att få tänka till själv de inser sanbbt att det blir väldigt jobbigt att gå i ett för lågt tempo. Likadant lär de sig snabbt att själv taxera in hindret redan på avstånd och länga el korta sin galopp för att komma rätt till insprånget OM de får sköta det själv. Med piskförare som ser och gör det jobbet åt dem så lär de sig aldrig utan litar blint på att människan talar om hur de skall göra.
Nej låt unghästarna själva klara ut lite svårigheter så lär de sig också nyttiga saker på vägen som man har väldigt mkt igen senare.

Jag löshoppar alla mina hästar ensam utan problem, spöet ligger i mitten men används ytterst sällan. De vet att de skall stanna efter de hoppat och väntar sedan snällt på att jag säger till att de får komma igen.

I morgon, den 22 maj, går tre års testet i Svärdsjö, dalarna. Är det någon här som har en häst med, eller är uppfödare till en?
Eller är det någon som har tänkt att åka dit och titta?:laugh:

Jag uppfattar det inte som "cirkus" menar piskförare utan just att man går med en bit o släpper på dem lite senare. Det har vi gjort med några unghästar och det funkar fint. Ibland behöver man hjälpa dem.

Jag har ju sett flera hästar tränade hemma hos er och de uppför sig exemplariskt.

Jag uppfattar det inte som "cirkus" menar piskförare utan just att man går med en bit o släpper på dem lite senare. Det har vi gjort med några unghästar och det funkar fint. Ibland behöver man hjälpa dem.

Och det är precis det jag menar att man inte skall göra, man skall inte lägga sig i när man tränar unghästar de lär sig om de får sköta det själv. Börjar man hjälpa dem så får man fortsätta med det och man har missat en viktig bit i utbildningen.

Tycker det är mycket bättre med "grindarna" som stoppar dem i löshoppningen. Hästarna tycks bli mindre stressade av det!
Hade de behövt införa här med, såg många hästar som blev lite stressade och förvirrade. När visarna bara "jagade" dem fram och tillbaka, för att de inte skulle hoppa åt fel håll och för att de inte skulle börja innan hindret var färdig höjt...

Jag förstod inte vad grindarna var för någto på de första filmerna men sen fattade jag :o

Dock tycker jag en normalt tränad häst borde stå still/hålla sig på angiven plats utan problem/stress. Det tycker jag tillhör temperamentsbetyget. Att hästen är trygg och lyssnar genom hela provet. Men jag är kanske helt ute och cyklar?

Hästarna ska inte behöva vare sig grindar som stoppar dem eller folk som jagar dem.

Dem ska fostras och läras att gå fram till den som leder dem och stanna där tills dem blir ombedda att påbörja nästa varv igen! ;)

Fast det är väl det de INTE ska göra? Iaf som jag lärt mig. De ska stanna mellan piskförarna och man ska INTE störa hästen genom att prata med den eller fånga den. Den ska vara tränad att mellan sprången är det paus ifred och sedan flyttar sig den främre piskföraren och ett ev kommando för att starta igen ges. Den ska hela tiden vara uppmärksam på piskförarna.

Jag är helt inne på gylles linje och har fått det tänket från en gammal räv som både förder upp och utbildar sing hästar sedan måga år tillbaka. Han dömer också löshoppning för både 3 och 4-åringar.

Senast ändrad:

De ska stanna mellan piskförarna och man ska INTE störa hästen genom att prata med den eller fånga den. Den ska vara tränad att mellan sprången är det paus ifred och sedan flyttar sig den främre piskföraren och ett ev kommando för att starta igen ges. Den ska hela tiden vara uppmärksam på piskförarna.

Jag är helt inne på gylles linje och har fått det tänket från en gammal räv som både förder upp och utbildar sing hästar sedan måga år tillbaka. Han dömer också löshoppning för både 3 och 4-åringar.
Har aldrig sagt att man ska fånga hästen eller prata med den. :D

Håller inte med.

Självklart skall hästen själv lösa svårigheterna, men en skicklig tränare kan faktiskt hjälpa en ung häst till att bli ännu bättre. Få fram delar av tekniken som kanske saknas genom att den får gå ett par gånger i långsammare tempo eller få den att gå ett annat "spår" eller vad det nu kan vara.

Jag har sett så många kaotiska löshoppningar där hästar ha hoppat in i ringen eller där piskförare jagat all egen vilja och tankeförmåga ur hästarna att jag personligen tror mer på att fånga hästen.

Och jag tycker att resultatet för de hästar vi tränat på det viset talar för sig själv.

Sen får folk naturligtvis göra som de tycker är bäst, men den här metoden fungerar alldeles ypperligt

*kl*

Hoppar in och säger att jag gillar när de har grindar på visningsplatserna. Främjar säkrare hantering för platsens funktionärer som inte känner hästarna, i synnerhet de hästar som faktsikt blir stressade av situation även om de är tränade-och förstås de hästar som inte är tillräckligt förberedda.

*knapplån*

någon som har varit på Plönninge och tittat idag? är nyfiken..... ska ner en sväng i morgon å kika plus sen ska min 3-åring gå på söndag.

Var ock tittade i Tingsryd idag men där var det ont om höjdare och det var faktiskt rätt tråkiga hästar. Några trevliga men inga bländare precis. Den finaste tyckte jag var ett sto e: De niro - Cortus hon fick gångartsdiplom och jag tror även det var hoppdiplom också. Ett Cardento sto var också rätt fin i hoppningen och en efter Heartbeat.

Jag såg dock inte hingstarna för hela ridhuset förvandlades till en bastu och jag orkade inte sitta kvar så länge.

Var ock tittade i Tingsryd idag men där var det ont om höjdare och det var faktiskt rätt tråkiga hästar. Några trevliga men inga bländare precis. Den finaste tyckte jag var ett sto e: De niro - Cortus hon fick gångartsdiplom och jag tror även det var hoppdiplom också. Ett Cardento sto var också rätt fin i hoppningen och en efter Heartbeat.

Jag såg dock inte hingstarna för hela ridhuset förvandlades till en bastu och jag orkade inte sitta kvar så länge.

Var också i Tingsryd och kollade en stund. Hästen du syftar på heter Nina La Bella och är efter De Noir (vars pappa är De Niro) ;) Riktigt fin häst!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 053
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 252
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
645
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!