Treårstest 2010

Sv: Treårstest 2010

Fast du skrev "piskförare" o jag menar bara att det har inte med att göra att följa med dem framåt. När vi har gjort det är det efter instruktioner av en mkt erfaren tränare, o det har funkat väldigt bra. Men det kanske beror på vad man har för häst o behöver mina lite hjälp gör jag hellre det än att de skadar sej, vilket de kan göra ganska lätt..Vi löshoppar också själva utan pisk utan några som helst problem. Men men alla blir saliga på sin tro :)

Har inte varit nere idag och inte hört någonting om hur det gått heller.
Ska ner och visa min imorgon. Så nu är det hopp i sängen så man är pigg imorgon:)

Jag ska visa i Karlstad imorgon.

Har fått startnummer så att jag startar någon gång mellan 14.00 och 16.00 typ så vet inte hur jag ska göra, får väl släppa ut hästen med täcke på och hålla tummarna för att han inte rullar sig alltför mycket innan det är dags att ta in och knoppa och åka, kan ju inte ha stackaren stående inne till elva bara för att han inte ska bli smutsig på halsen :crazy:

Absolut!
Men när jag satt och tittade på 3 åringarna nu så var det nog inte en enda som gjorde det... Däremot blev många stressade och gjorde av med onödig energi.

Det skulle han faktiskt inte lida av, han är knappast den hetaste hästen jag har (förutom honom har jag mest fullblod) :angel:

Låt han vara inne då akta bara att han inte bränner ut sig om han härjar i boxen och skriker på kompisarna. :) hejar på dig imorgon! Vilket startnummer har du?

Han får gå ut med de andra, inte lämnar jag en häst själv inne i onödan. Måste inte åka från stallet förens vid 13.00-tiden. Startar som första efter eftermiddagspausen.

Proppar honom full med havre för att han ska vara pigg och alert :angel:

Lycka till och hoppas det går bra idag.

Nu har jag varit iväg med min på treårstestet och hon skötte sig jätte bra.
Tyvärr hade jag hoppats på lite högre poäng men hon blev väldigt trött i slutet och det var fruktansvärt varmt i ridhuset.

I hoppningen blev det 87777

http://www.youtube.com/watch?v=tP1L70bMzNA

Hon såg fin ut på filmen, hon hoppade bra i början speciellt, man märkte att hon blev lite mattare i slutet.

Nu har jag tittat på treårstester i två helger och jag har sett många hästar som hoppat för 7:or som jag tycker att man ser en hel del potential i, men domarna måste såklart döma det de ser. Hoppar de inte super i varje språng just då så dras poängen genast ner. Det är lika för alla, men jag tror man kan vara gansk nöjd med 7 i hoppningen ändå. Förra helgen hoppade min också 77 och en kompis häst hoppade i dag 77. Visst är vi partiska, men det fanns också en hel del positivt i kritiken;) Livet börjar väl vid 3 för ridhästarna, så det kan väl bara bli bättre när de får utvecklas lite till.

Då var treårstestet avslutat för våran del, reultaten var blandat med både glädjerop och besvikelser.

Hästen skötte sig exemplariskt hela dagen visade även sin sociala sida genom att vara publikfriare. Plönninges ridhus har läktare längs långsidan och han var och hälsade på publiken både två och tre gånger under hinderhöjningarna.

resultaten då, 887769 7-8 i hoppningen.

Själv så anser vi att traven är hans bästa gångart men tji fick vi.

Ridproven gick riktigt bra med fina omdömmen och riddomarn kunde inte förstå skritt och trav poängen ifrån utifrån det hon såg under ryttare (men som vi sa det är inte samma att visa upp rörelserna till häst som vid hand).

Vi går nu vidare med sommarvila och glädjs för 9:an i galoppen:), och ser framimot höstens igångsättning.

Vi är också hemma från 3-årstestet nu.

Quadrat skötte sig finfint. Är lite oelastisk eftersom han är i en växtperiod och det märktes i traven och galoppen som kan förbättras mycket. Han var lugn, lydig och det är alltid kul att kunna visa en häst väl. Han fick hoppa på maxhöjd och betedde sig precis som man ska. Mätte 170 cm i mankhöjden.

Han fick 887877 samt 87 på hoppningen. Alltså 45 p som både dressyr och hopptalang och klass 1 gånger två. Det var vettigt dömt och över förväntan. Godkänt ridprov med ganska många bocksprång i första galoppen som domaren bara skrattade åt :angel:

Nu väntar långt sommarlov så han får växta ikapp och sedan är det nya tag till hösten.

är oxå hemkommen från 3-års nu eller jag åtminstone för hästen åkte direkt till seminstationen :D

Dessi skötte sig jättebra, hon var supercool fast lite läskigt var det och hon gnäggade en del efter kompisarna. Men hon gjorde allt rätt och visade att hon är en häst med otroligt bra temperament! :love: Ridprovet gjorde hon med bravour, domaren gillade henne väldigt mkt och tyckte att det var en trevlig häst med mkt gång i sig..

Fick 8-8-7-7-7-8 = 45 p i dressyren, klass I :)
Och sen hoppade hon till sig 8-9 = 48 p och Diplom :bump:

Jag var sjukligt nervös och otroligt glad över att jag inte visade henne själv utan bara stod på läktaren å filmade henne! :D

stam: e Corlensky G - Magritte - Anart - Callaghan - Cosmos xx

Hennes mamma i himlen ler nog över henne och är stolt över sin duktiga dotter :love:

Känner mig hur glad som helst, min första uppfödning fick diplom på 3-års - precis vad jag hade planerat när jag betäckte stoet 2006. Mitt mål var att få ett skimmelsto som kunde hoppa och röra sig! Och det var exakt det jag fick :bump:

Nu kommer bara det svåra valet - vilken hingst ska hon betäckas med???? har tills i morgon på mig så det är ju gott om tid :rofl:

Tack!

Hon hade många fina språng men som man ser är de två sista mycket mattare då hon blev trött. Filma dock inte alla då jag tycker det är svårt att se genom kameran och ville ju se lite själv också :)

Men jag är otroligt nöjd med henne och har bara haft henne i en månad så den senaste tiden har det hänt mycket med miljöombyte, och nya människor och hästar, och så klart tar det ju också på henne. Det har tagit lite tid för henne att anpassa sig här.

Nu är hon släppt på bete och sen tränar vi vidare för kvaliten nästa höst.

Jag har varit iväg idag och fotograferat en stallkompis långbenta kille e.Corlensky G ue.Cardento. Han blev dagens bästa hopphäst med 50p, betyg: 9-10 och 45p som dressyrtalang med 9.a på galoppen.

Godkänt ridprov genomfördes och han var under hela dagen superduktig och gjorde det han skulle och fick många fina lovord från domarna. Så han fick Diplom som hopptalang och Klass 1 som dressyrtalang.

Så det ser ju verkligen ut som om Corlenskys ungar uppför sig exemplariskt. Det ska bli riktigt kul och spännande att se vad det blir av dem nästa år då det är lite mer ridning på schemat. :)

Senast ändrad:

Ja jag hade aldrig sett honom hoppa innan men misstänkte att det bara måste vara bra, vilket det uppenbarligen var också. :laugh: Riktigt kul för ägare och uppfödare som är vanliga "Svenssons", hihi. :D

Vi filmade ingenting. Hade bara kamera med och det blir så dålig kvalité med den. Men blev några foton;

S6301537.jpg

S6301540.jpg

S6301543.jpg

(Jag är 176 cm lång och han är 170 i mkh)

Senast ändrad:

Jag tycker Cohiba ! Särskilt om hon har en lätt typ

Fast det är klart en nygodkänd på en sån ung kanske inte är optimalt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 491
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka