M
Magic
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan
Dom tre hon kan *skrattar*
*Stanna
*kom hit
*sitt
Dom tre hon kan *skrattar*
*Stanna
*kom hit
*sitt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker bra är en relativ motsats till nej.
"sluta upp med det du gjorde"...eller det du gjorde var bra=fortsätt med det.
Att "bra" skulle vara ett kommando? Ett bra, där ligger det inga krav alls. Ett Nej innebär ett krav, och något hunden SKA göra. När jag berömmer min hund så behöver han inte fortsätta med det jag berömde för.
För mig är ett Nej ett ord med krav i. "Sluta gör det där." "Det där är förbjudet". Medans ett "Bra" är något upphöjande, och där ligger det inga krav. Och nej, min hund behöver inte fortsätta göra det han gör för ett bra. Då blir det krav i det hela.
Som inkallning med ställande, "Bra" -> bollen.
Vi har säkert alla olika syn på Bra vs. Nej. För mig är NEJ ett kommando och BRA ett beröm.
Håller inte med. Ett "bra" är inte att släppa momentet. Att träna in stående exempelvis, då berömmer jag med bra under tiden tills jag lösgör hunden från momentet med ett Varsegod. Bra använder jag både under och efter genomfört moment.
Nej används däremot för att bryta ett felaktigt beteende. Efter ett nej ska hunden vara passiv tills kommando kommer. Ett nej är därför lika lite ett komando som ett bra.
Varför tycker du att hunden har ett krav på sig bara vid nej? Ett nej innebär att hunden ska sluta göra det den gör. Ett bra att den ska fortsätta.
Att "bra" skulle vara ett kommando? Ett bra, där ligger det inga krav alls. Ett Nej innebär ett krav, och något hunden SKA göra. När jag berömmer min hund så behöver han inte fortsätta med det jag berömde för.