Tre kommandon ni inte kan vara utan

Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Dom tre hon kan *skrattar*
*Stanna
*kom hit
*sitt
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

* Stå
* Stilla
* Stanna

Sen har vi oxå att komma på inkallning, som jag använder namnet...
Dessa tre komandon använder jag vid pälsvård och utställning, stå är vid utstäälning, på trimbordet och uppställning, stilla, när kammen har fastnat i pälsen (tova) och stanna, vid dörrar när jag ska ut och inte dom...
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Beror lite på vilken hund jag hanterar och i vilken sitution.
Tindra:
1. Stanna
2. Gå på sidan (rätt sida om vägen och mig)
3: Hit

Tova (mammas hund som jag ställer ut)
1. Stå
2. Kom igen! ("piggt" så hon går snyggt :idea: )
3. Duktig
(hemma har hon inte så mkt kommandon att följa det skulle vara "gå på sidan" hon vet vad hon får göra och inte :eek: )

Hilda (mammas valp)
1. Nej :rofl:
2: Loss
3: Kom
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Jag tycker bra är en relativ motsats till nej.
"sluta upp med det du gjorde"...eller det du gjorde var bra=fortsätt med det.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Jag tycker bra är en relativ motsats till nej.
"sluta upp med det du gjorde"...eller det du gjorde var bra=fortsätt med det.

:crazy:

Att "bra" skulle vara ett kommando? Ett bra, där ligger det inga krav alls. Ett Nej innebär ett krav, och något hunden SKA göra. När jag berömmer min hund så behöver han inte fortsätta med det jag berömde för.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

I och med att hunden är "färdigdresserad" och vet vad den får och inte får göra och hur den överhuvudtaget skall bete sig i olika situationer så är.....

Stanna
Varsegod
Gå fint

.....dom viktigaste.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Tre kommandon jag inte kan klara mig utan:
- Vänta
- Varsegod
- Hit

Vänta använder jag i alla situationer och det innebär att hon ska stå still tills hon får ett annat kommando. Det kommandot använder jag nästan mest tror jag.

Varsegod måste man säga innan hon går och äter. Så det kommandot är ju livsviktigt:angel:

Hit är alltid bra att kunna ta till:D
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. stanna
2. hit
3. gå väck/akta

om nej räknas som kommando hamnar det för 1:a plats. bra kan väl aldrig räknas som kommando? för att bra ska komma med på listan borde frågan formulerats som "vilka ORD är viktigast att lära sin hund"?
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

*kl*

Det här var svårare än jag trodde faktiskt, nu när jag tänker efter så var det inte så lätt att komma på vilka tre jag använder oftast/ anser vara viktigast men jag tror det blir så här :

Stanna
Här
Höger/vänster

Nej och Bra är väl viktigt men jag vet inte om det kan räknas som kommando?
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Stanna
Här
Kom

De bästa annars vid träning är självklart bra och dåligt, men de räknar jag inte som kommandon, utan de används efter eller i kombination med andra kommandon.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

:crazy:

Att "bra" skulle vara ett kommando? Ett bra, där ligger det inga krav alls. Ett Nej innebär ett krav, och något hunden SKA göra. När jag berömmer min hund så behöver han inte fortsätta med det jag berömde för.

Håller inte med. Ett "bra" är inte att släppa momentet. Att träna in stående exempelvis, då berömmer jag med bra under tiden tills jag lösgör hunden från momentet med ett Varsegod. Bra använder jag både under och efter genomfört moment.

Nej används däremot för att bryta ett felaktigt beteende. Efter ett nej ska hunden vara passiv tills kommando kommer. Ett nej är därför lika lite ett komando som ett bra.

Varför tycker du att hunden har ett krav på sig bara vid nej? Ett nej innebär att hunden ska sluta göra det den gör. Ett bra att den ska fortsätta.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

1. stanna
2. kom hit
3. försten <-- typ som "varsågod"
 
Senast ändrad:
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

För mig är ett Nej ett ord med krav i. "Sluta gör det där." "Det där är förbjudet". Medans ett "Bra" är något upphöjande, och där ligger det inga krav. Och nej, min hund behöver inte fortsätta göra det han gör för ett bra. Då blir det krav i det hela.

Som inkallning med ställande, "Bra" -> bollen.

Vi har säkert alla olika syn på Bra vs. Nej. För mig är NEJ ett kommando och BRA ett beröm.
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

För mig är ett Nej ett ord med krav i. "Sluta gör det där." "Det där är förbjudet". Medans ett "Bra" är något upphöjande, och där ligger det inga krav. Och nej, min hund behöver inte fortsätta göra det han gör för ett bra. Då blir det krav i det hela.

Som inkallning med ställande, "Bra" -> bollen.

Vi har säkert alla olika syn på Bra vs. Nej. För mig är NEJ ett kommando och BRA ett beröm.

Håller med, NEJ är definitivt ett kommande'o, BRA bekräftar ett önskat beteende.

Mina viktigaste kommandon är:
HIT
NEJ
KVAR
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

Håller inte med. Ett "bra" är inte att släppa momentet. Att träna in stående exempelvis, då berömmer jag med bra under tiden tills jag lösgör hunden från momentet med ett Varsegod. Bra använder jag både under och efter genomfört moment.

Nej används däremot för att bryta ett felaktigt beteende. Efter ett nej ska hunden vara passiv tills kommando kommer. Ett nej är därför lika lite ett komando som ett bra.

Varför tycker du att hunden har ett krav på sig bara vid nej? Ett nej innebär att hunden ska sluta göra det den gör. Ett bra att den ska fortsätta.

:bow: EXAKT!

bra är inge kommando säger ni men nej är det???

NEJ är till för o bryta ett oönskat bettende.

BRA är till för o stärka ett bettende.

därför ser inte jag nåt av dom som nåt kommando
 
Sv: Tre kommandon ni inte kan vara utan

:crazy:

Att "bra" skulle vara ett kommando? Ett bra, där ligger det inga krav alls. Ett Nej innebär ett krav, och något hunden SKA göra. När jag berömmer min hund så behöver han inte fortsätta med det jag berömde för.

Fortfarande. TS har ju skrivit in nej som kommando. Då utgår jag ifrån att hon inte menar kommando som det står i ordlistan. Därav tog jag med bra och nej om jag bara fick säga tre saker till mina hundar. Det verkar enligt mig, som att hon menar rent generellt.

När jag säger bra till mina hundar betyder inte det "färdig". Det betyder att det dom håller på med är önskvärt och jag peppar dem.
Sitter Harley eller douglas fot och jag säger "bra" så vill inte jag att dom ska tänka "ok mission accomplished" och hitta på ngt annat. Jag vill kunna säga "bra" om vi går ex fot och låt säga att Harley inte går preciiis som jag vill. Så korrigerar jag och ändrar hans position. När jag nått önskvärt resultat säger jag "bra"..men det betyder inte att han får sluta. Det betyder att så vill jag att han ska göra.
När jag säger "så" eller "såja" DÅ är mina hundar lediga och får sin "eftergift". När jag använder "nej" avslutar jag alltid med "bra" när dom gjort rätt. Harley el Douglas luktar på ngt när dom är lösa och jag säger kom hit, dom kommer men det var ju nåt mer härborta.."vi ska baaaara"..då är det "nej"..vänder dom på en femöring och kommer säger jag "Braa!"..Om dom segar får dom inget beröm.
Om jag skulle ta kommandon som du menar. Dvs rena "göranden" skulle jag ta:
1. Hit
2. stanna
3. fot
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 116
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 256
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp