Travshop i Uppland?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Midnattssol
  • Startdatum Startdatum
M

Midnattssol

Finns det någon affär som säljer travutrustning någonstans i Uppland, eller är det travshopen på Solvalla som gäller?

Måste ha en grej ganska snabbt, så jag vill helst inte beställa på nätet, för det tar ju nån vecka innan man får grejerna.

Sv: Travshop i Uppland?

Vad jag vet, så är det Valla som gäller. Iaf från där jag bor. Vad är det för grej du behöver?

Asch då!

Jag behöver en slaggjord:angel:!

Har en häst som blir på lite för bra humör när vi kör på stubbåkern, och häromdagen gick det en säkring i huvudet på honom och han drog iväg med mig och vagnen i en serie bocksprång. Det gick dock bra, jag fick stopp på honom ganska snart, men jag var ju ändå jätterädd att han skulle få benen över skaklarna. Så nu tänkte jag att jag skulle köra ut på stubbåkern igen för att "provocera" lite, men då vill jag gärna ha en slaggjord. Anledningen till att det är så bråttom är att bonden snart har tänkt plöja upp åkern och jag vill inte att sista gången han blev körd på åkern för året ska avslutas med rodeo.

Hästen är annars gudasnäll att både rida och köra, men det är just när han kommer ut på öppna vidder och ber honom gå i en högre gångart än skritt så slår vildhästen i honom till:p och han bara måste busa lite:angel:.

Hästen är annars gudasnäll att både rida och köra, men det är just när han kommer ut på öppna vidder och ber honom gå i en högre gångart än skritt så slår vildhästen i honom till:p och han bara måste busa lite:angel:.

Hade en som gjorde lika dant:p Jätte kul att köra på alla sätt tycker jag som satt och skrattade åt henne när hon hoppade om kring, dock slog inte denna ut någon gång.:cool:
Annars går det att beställa på olika internetsidor (google)

kl

Vi brukar ha ett band eller grimskaft spänt i skaklarna bakom arslet på hästarna, funkar lika bra som slaggjord när smällarna kommer...

kl

Vi brukar ha ett band eller grimskaft spänt i skaklarna bakom arslet på hästarna, funkar lika bra som slaggjord när smällarna kommer...

I Norge såg jag en ponny med ett spännband som slaggjord.. och en med en vänd brösta.

Till TS : Du har ingen vanlig brösta du kan modelera om?

Ja, jag tycker det verkar vara ganska vanligt att de får lite extra energi när de kommer ut på öppna fält och dylikt, som sedan tar sig uttryck i bus och bock:p Det är många hästar jag ridit/kört har reagerat på detta vis, mer eller mindre. Ibland kan det ju faktiskt rent av vara lite skoj, så länge det inte går överstyr vill säga:D.

Den här reagerar dock "mer", vilket inte är acceptabelt, hur kul han än tycker det är:crazy:. Han är ju absolut inte den värsta sorten, men det är ändå inte roligt och min mardröm är att han ska hamna med benen över skaklarna.

Ja, det verkar som att jag måste beställa, Valla ligger lite väl långt bort för en rems skull:angel:. Känns bara dumt om bonden hinner plöja upp åkern innan jag får den, för det är ju bara när jag kör där som den behövs, på de vanliga träningsvägarna uppför han sig exemplariskt:love:.

Funderar på om jag ska sätta på käken och prova en sväng, men det känns ju dumt eftersom han jobbar så bra med ryggen (=sänker huvudet) i skritten under uppvärmningen.

Hmmm.. Dumma lilla busfrö, du ger din matte huvudbry;)

Ja, satt och klurade på om jag kunde ta ett spännband, det står att det ska klara 400 kg, så det kanske håller en liten stund iaf. Och det kanske räcker för att få honom att sluta?

Tyvärr har jag bara en brösta, men annars var ju det en bra idé:idea:. Man måste ha lite fantasi när man håller på med hästar:p!

Danneboden i Österbybruk har travgrejer o det de inte har det tar de hem men slaggjordar har de haft hemma:)

Ja, satt och klurade på om jag kunde ta ett spännband, det står att det ska klara 400 kg, så det kanske håller en liten stund iaf. Och det kanske räcker för att få honom att sluta?

Ibland brukar det räcka att hästen känner att det sitter en rem där.
Jag gjorde som Cambrie nämnt, hade gjorden bakom arslet på hästen istället eftersom jag trodde han skulle bli galen av att han slaggjord på sig. (Han är lite känslig för viss utrustning). Han studsade och for ändå hela tiden och det kändes inte "säkert" med remmen bakom. Så jag ändrade och satte på den som riktigt över baken istället. Det räckte för att han skulle sluta bralla och studsa. Det var precis som att han kände att "jaha, nu sitter den där, nu var det inget roligt längre". ;)
Visst kan han fortfarande knipa och börja studsa men inte alls lika mycket som tidigare.

JAg använde stigläder emellanåt, fast jag kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag tejpade dem vi skalmen iaf sen måste jag haft ngt foder uppepå. Fördelen var att det var lätt att reglera den:) Hade 2 hästar som var lätta i baken o lat som man var så köpte man bara en slaggjord:)

Jag provade med spännbandet, men som tur var så behövde det aldrig sättas på prov:p Tur var väl det, för jag är mycket osäker på om det hade hållt ihop så länge, det är ändå en rejäl kallblodskille på 600 kg vi snackar här, som med framändan med lätthet dragit upp en uppbindningsstock som var förankrad en meter ned i jorden, när han blev rädd för sin egen spegelbild i fönstret...

Eller så kanske det var just för att det satt där som han skötte sig så fint:idea:?

Men jösses så vi såg ut, värsta hemmabygget:rofl:! Förlängde öglan på ryggstycket med en bit balsnöre, så spännbandet skulle hållas på plats någorlunda, och sedan silvertejpade jag fast den på skaklarna:angel:.. Silvertejp och balsnören is the shit:D

Fast det var himla svårt att få den att sitta bra. Jag vet inte om jag spände den för löst ändå, men när jag selade på så gick det helt enkelt inte att spänna mer! När vi skrittade fram såg det himla obekvämt ut, men när vi travat ett tag så glappade den betänksamt:cool:. Vet inte om den kanske gled lite, eftersom det tog ett tag innan den började glappa, även efter det att vi börjat trava.

Ja, sätta ett band bakom tycker jag verkar lite farligt:eek:. Känns som att det blir ännu en sak de kan fastna och/eller trassla in sig i?

Jag tror också att det för många räcker att de känner att den sitter där, precis som du säger så blir det inte lika roligt längre:p!

Ja min ena sparkade bak och fastnade med ena benet i remmen bakom det blev lite jobbigt o få bort:)

Huvaligen, det kan jag tänka mig:eek:! Men det gick bra iaf?

Igår var jag ute och körde hästen igen, på samma stubbåker;). Han skötte sig dock fint! Iofs har bonden plöjt upp det mesta av åkern, men har sparat en liten remsa i kanten till oss hästfolk (snäll bonde:love:) som vi kan rida och köra på. Men det är inte lika lockande för hästen att dra iväg likt en mustang över de vida vidderna:p. Däremot blev han irriterad när vi var tvungna att stå stilla en kvart för att vänta på att några tossiga ridhästar skulle våga gå förbi oss, så till slut var han tvungen att demonstrera sitt missnöje genom att slå upp med ena bakbenet så han träffade stänkskyddet. Vid ett sådant tillfälle kan jag tänka mig att det hade varit lite farligt att ha en rem bakom, känns som att risken att fastna med benet eller hoven skulle vara ganska stor.

Liknande trådar

Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 658
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 924
Senast: lizzie
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka