Bästa råttgiftet?

@Malibu_Stacy har väl fått in flera katter som har blivit förgiftade av råttgift?
Ja, musgift alfakloralos. Även hundar. Jättemånga då när det släpptes på marknaden och vem som helst kunde köpa. Mycket mindre fall nu när det är reglerat och djurägare är med medvetna. Det har i vissa fall handlat om andrahandsförgiftning där djuret ätit av möss som fått i sig gifter.
 
Det finns mycket som cirkulerar och som i den bästa av världar, aldrig borde tillåtits att komma ut i naturen. Jag har själv kemikalier i verksamheten där det uttryckligen står "Ska förvaras i låst utrymme" på dunkarna. Ena kemikalien luktar saft men det är definitivt inte saft i den dunken, den andra har en vacker färg men är inget man varken vill bada i eller hälla i sig, båda kan köpas helt öppet utan användarcertifikat. Fel använt eller hanterat, då blir allting nästan farligt på ett eller annat sätt.
 
Alla ni som är emot råttgift kan ärligt talat dra dit pepparn växer. Jag tänker då inte husera några råttor. De betalar ingen hyra här utan förstör mitt hus helt utan anledning. Aldrig i livet att jag kommer acceptera någonting annat än död åt alla. Deras misstag var att flytta in hos mig. Flytta ut eller dö! Jag har ingen pardon med stora råttor inne i mitt hus!!
Det får gärna användas så länge det är utbildad personal som placerar giftet och som kan säkerställa att andra djur inte tar skada. Säger en som har tagit in alldeles för många hundar och katter som fått i sig dessa gifter.
 
Alltså hus brinner ner med både människor och djur inne och pga att råttor gnagt i ledningarna. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om hundarna brann inne för att jag vurmade råttorna.
Nej låt dem dö av råttgift i stället, för det är ju så mycket bättre?

Vi vurmar inte råttorna utan hundarna, katterna och de vilda djuren som kan råka få i sig gift av misstag.
 
Det får gärna användas så länge det är utbildad personal som placerar giftet och som kan säkerställa att andra djur inte tar skada. Säger en som har tagit in alldeles för många hundar och katter som fått i sig dessa gifter.

Hur kan man göra? Jag har möss i väggarna och hyresvärden vill ju gärna lägga ut gift (på baksidandär mina djur inte kommer åt) för att få bort dom. Nu är de vänliga nog att inre göra det pga mina katter, men jag kan förstå att det kan behövas. De tog en mus inne häromdagen, men den hittade jag hel och hittills har mina tjejer inte ätit nån mus. Vad jag sett. De har varit hela alla.
 
Jodå.
Det finns och går att hyra in.
https://www.qualitydetectiondogs.se/hitta-rattor-med-hund/

Det skulle jag göra som första val.
Men utan att först lägga ut gift då.
För hundarnas skull.
Ja det borde ju vara ett första val att försöka allt som går och som absolut sista val att lägga ut gift. Det finns tillräckligt med gift av alla sorter i naturen som vi människor spridit och vi behöver inte spä på ytterligare. Dom flesta "undermedlen" har ju bieffekter och många märks inte förrän efter många år, Hormoslyr, femoxisyror, DDT och liknande var ju en gång i tiden guds gåva till bönderna, med känt långtidsresultat hos dom som använde det. Jag fick nog min beskärda del på 60-talet när jag fick åka med på spruttraktorn utan hytt, jag minns än lukten och dimman som var sval mot huden men jag har inte tagit nån som helst skakakakakda av det. :p
 
Hur kan man göra? Jag har möss i väggarna och hyresvärden vill ju gärna lägga ut gift (på baksidandär mina djur inte kommer åt) för att få bort dom. Nu är de vänliga nog att inre göra det pga mina katter, men jag kan förstå att det kan behövas. De tog en mus inne häromdagen, men den hittade jag hel och hittills har mina tjejer inte ätit nån mus. Vad jag sett. De har varit hela alla.
Om man anlitar tex Anticimex kan de placera ut gift på ett säkert sätt. Sedan kan ju tyvärr mössen ta sig en bit innan de dör och därmed utgöra en risk för katterna så det bästa är väl att man reser bort.
 
Om man anlitar tex Anticimex kan de placera ut gift på ett säkert sätt. Sedan kan ju tyvärr mössen ta sig en bit innan de dör och därmed utgöra en risk för katterna så det bästa är väl att man reser bort.

Ante mig. Då får vi helt enkelt hoppas på att de inte blir så många.
 
Så det är Anticimex som gäller, hoppas jag du menar.
...eller tänker du fortsätta med olagligheter och utsätta din granne för risk för att bli av med mycket stödpengar?
...eller tänker du importera illegalt och kanske få dyra havregryn färgade med blå karamellfärg - utan en endaste gnutta gift i?

Lugna dig och tänk efter. ...och sluta be folk som är rädda för gift dra dit pepparn växer. Inte så snyggt.
Vill bara meddela att Anticimex inte kommer ifall inte hela grunden är utan hål och springor och att huset är helt utan hål och springor.

Så mitt hus på torpargrund från 1870-talet är helt kört att få hjälp med på försäkringen. Hade jag haft råttorna i uthusen hade det varit andra regler, men då detta är bostadshuset kräver de att både hus och grund är helt täta.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 179
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 209
Senast: Sesca
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp