Bästa råttgiftet?

Mina slagfällor betar jag med en liten sudd våtdräktsmaterial som jag klämmer fast och dränker med sirap, neoprenesudden får dom aldrig bort hur mycket dom än drar och sirapen är tydligen smaklig, det har funkat i flera år med samma sudd fast lite ny sirap vid behov bara.

På en svinfarm där jag jobbade i ett par år matade vi råttorna med melassblandad spannmål i en bytta ute på logen och här snackar vi råttor stora så man kunnat sadla dom och rida på, och så stod vi på pass i ett hörn med en gammal hagelbössa. :devil: Det kunde bli 7-8 stycken i samma smäll och sen var det lugnt i några dar. "Jaktsäsongen" varade nån vecka för sen var det slut på dom stora asen.:cool:
 
Ja det är ena sidan av det och det är ju bra att det blev förbjudet. Den andra sidan är att det är svårt att få bukt med skadedjuren när inget riktigt biter. Råttgiftet som såldes när det riktigt verksamma blev förbjudet åt de som godis istället och hade minimal effekt. Fällor.. råttor och möss är smarta så de lärde sig undvika dem. Skrämma vänjer de sig vid. Jag hade Anticimex ute en gång och de la råttgift i några skyddade boxar på ställen andra djur inte kunde komma åt. Jag meddelade att där de la dem fanns varken råttor eller möss och de skulle inte gå dit för att äta. Men joooodå, de är utbildade inom det här. Råttgiftet var orört helt, råttorna och mössen var inte där utan där jag brukade lägga gift, där ingen ändå inte kom åt.

Tyvärr för mössen som flyttat in så dog min Enya och jag skaffade innekatt, vilket löste saken inne.
Jag har fått utmärkt hjälp av både Nomor och Anticimex så jag anser inte att där finns något sådant problem.
Vi har inte mer problem nu än förut med varken råttor eller möss.

Visserligen har vi katter, men det skall enligt många inte ha någon större effekt.
Vi anser dock att det är en miljövänlig och effektiv lösning.
 
Jag har fått utmärkt hjälp av både Nomor och Anticimex så jag anser inte att där finns något sådant problem.
Vi har inte mer problem nu än förut med varken råttor eller möss.

Visserligen har vi katter, men det skall enligt många inte ha någon större effekt.
Vi anser dock att det är en miljövänlig och effektiv lösning.
Bra att du fått bra hjälp.
 
Att tänka på också - det råttgift som finns numera är inte bara giftigt för råttor, utan även katter (eller andra djur) som äter av råttorna kan bli ordentligt sjuka eller dö av det.
Det är fan inte lätt att göra rätt.
Det stämmer inte. Extremt ovanligt att få in andrahandsförgiftningar.
 
Jag har fått utmärkt hjälp av både Nomor och Anticimex så jag anser inte att där finns något sådant problem.
Vi har inte mer problem nu än förut med varken råttor eller möss.
Så har det varit förr.
Numera får de inte ge ut gift.
Senast jag ringde ut dem fick jag en kasse fällor och noggranna anvisningar att täppa till runt avloppsrör etc. I ett hus med torpargrund...:banghead:

Enligt personen som kom ut är de numera förbjudna att sätta ut gift.
 
Så har det varit förr.
Numera får de inte ge ut gift.
Senast jag ringde ut dem fick jag en kasse fällor och noggranna anvisningar att täppa till runt avloppsrör etc. I ett hus med torpargrund...:banghead:

Enligt personen som kom ut är de numera förbjudna att sätta ut gift.
Anticimex satte ut gift åt mig i vintras. Det funkade inte, men ändå.
 
Det finns andra bättre sätt än gift men som är olagliga men mycket effektiva, hink med lite glykolvatten och så en vipplandgång. Detta tar snabbt och effektivt död på råttorna och mössen och är inte på långa vägar så plågsamt för dom som gift och varför detta blev förbjudet är för mig än gåta, kanske "gifttillverkarlobbyn" hade ett finger med i spelet eftersom dom ju ville sälja gift?

Sån anordning hade vi i sommarstugan när jag var barn, mycket effektiv och eftersom det var glykolvatten varken frös den eller luktade det trots att vi inte var där och såg till stugan frekvent. Innan vi hade detta system hade vi Kobrarax som var ganska potent gift och råttorna hade party i stugan och käkade så det stod härliga till av både gift och annat, när vi köpt hinkfällan var det slut på festen, stugan förblev orörd så den är effektiv men som sagt, numera förbjuden.
De är fortfarande tillåtet. De säljs iallafall. Här fungerade det inte alls. När jag hade gett upp och ställde undan hinken var det dock en liten stackare som lyckades ramla i. Hittades mumifierad något halvår senare.
 
Vet inte riktigt varför det kallas gift, mig veterligen är det olika typer sädeskorn dränkta i blodförtunnande medel tyo acetylsalesylsyra, och sedan färgad skrikande rött, som gör att råttor och möss långsamt förblöder pga de blödande sprickor/sår som uppstår när de bajsar samt olika andra inre blödningar. Under förutsättning att jag får veta mängden blodförtunnande i "giftet" pr 100 gram, skulle jag kunna äta rått"gift" i stället för mina 75mg tabletter varje dag (hjärt patient som äter blodförtunnande dagligen). "Motgiftet" är K-vitamin som har en koagulerande effekt på blodet.

Orsaken till att riktiga råttor (Svart och brun (inte möss)) inte blir utrotade med medlen är att de luktar på sina döda kompisar och därefter undviker "mat" som deras döda kompisar ätit de senaste dagarna.
 
Senast ändrad:
Vet inte riktigt varför det kallas gift, mig veterligen är det olika typer sädeskorn dränkta i blodförtunnande medel tyo acetylsalesylsyra, och sedan färgad skrikande rött, som gör att råttor och möss långsamt förblöder pga de blödande sprickor/sår som uppstår när de bajsar samt olika andra inre blödningar. Under förutsättning att jag får veta mängden blodförtunnande i "giftet" pr 100 gram, skulle jag kunna äta rått"gift" i stället för mina 75mg tabletter varje dag (hjärt patient som äter blodförtunnande dagligen). "Motgiftet" är K-vitamin som har en koagulerande effekt på blodet.

Orsaken till att riktiga råttor (Svart och brun (inte möss)) inte blir utrotade med medlen är att de luktar på sina döda kompisar och därefter undviker "mat" som deras döda kompisar ätit de senaste dagarna.
Det är den gamla sortens råttgift, som inte säljs längre.
 
Vet inte riktigt varför det kallas gift, mig veterligen är det olika typer sädeskorn dränkta i blodförtunnande medel tyo acetylsalesylsyra, och sedan färgad skrikande rött, som gör att råttor och möss långsamt förblöder pga de blödande sprickor/sår som uppstår när de bajsar samt olika andra inre blödningar. Under förutsättning att jag får veta mängden blodförtunnande i "giftet" pr 100 gram, skulle jag kunna äta rått"gift" i stället för mina 75mg tabletter varje dag (hjärt patient som äter blodförtunnande dagligen). "Motgiftet" är K-vitamin som har en koagulerande effekt på blodet.

Orsaken till att riktiga råttor (Svart och brun (inte möss)) inte blir utrotade med medlen är att de luktar på sina döda kompisar och därefter undviker "mat" som deras döda kompisar ätit de senaste dagarna.
K-vitamin funkar inte som motgift på de nya gifterna.
 
De är fortfarande tillåtet. De säljs iallafall. Här fungerade det inte alls. När jag hade gett upp och ställde undan hinken var det dock en liten stackare som lyckades ramla i. Hittades mumifierad något halvår senare.
Jadå dom säljs men får inte fyllas med glykolvatten, meningen är att man först ska fånga råttorna för att sen släppa ut dom levande igen enligt regelverket.:banghead:

Dumhet när det gäller byråkrati och byråkrater som skapar regler där finns liksom ingen gräns. :meh:
 
Jag har fått utmärkt hjälp av både Nomor och Anticimex så jag anser inte att där finns något sådant problem.
Vi har inte mer problem nu än förut med varken råttor eller möss.

Visserligen har vi katter, men det skall enligt många inte ha någon större effekt.
Vi anser dock att det är en miljövänlig och effektiv lösning.
Våra katter tar råttor, även de stora.
Jag vet att det finns de som inte säger att katter "vågar" ta så stora.
 
Så har det varit förr.
Numera får de inte ge ut gift.
Senast jag ringde ut dem fick jag en kasse fällor och noggranna anvisningar att täppa till runt avloppsrör etc. I ett hus med torpargrund...:banghead:

Enligt personen som kom ut är de numera förbjudna att sätta ut gift.
Till mig så sade de att de bara får sätta ut gift vid konstaterat problem med möss eller råttor.
Alltså inte som förut förebyggande.
Och det är tydligen nytt.
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 179
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 209
Senast: Sesca
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp