Bästa råttgiftet?

Våra katter tar råttor, även de stora.
Jag vet att det finns de som inte säger att katter "vågar" ta så stora.
Till och med min tandlöse siames lyckades ta en stor råtta som han stolt bar in och släppte på sovrumsgolvet en sommar. Jag vet inte vem som var mest förvånad, jag, katten eller råttan? Jag lyckades fånga in den i en hink och kasta ut den innan den hann smita ut i resten av huset och gömma sig.

Det som verkligen fungerat hemma hos mig är varulven som lyckats skrämma bort dem tillbaka till grannens maskinhall. Han grävde upp gångar och bon tills de insåg att det var säkrast att hålla ett stort avstånd, så en eller ett par duktiga katter och en effektiv hund är mitt råd. Inte gift.
 
Till och med min tandlöse siames lyckades ta en stor råtta som han stolt bar in och släppte på sovrumsgolvet en sommar. Jag vet inte vem som var mest förvånad, jag, katten eller råttan? Jag lyckades fånga in den i en hink och kasta ut den innan den hann smita ut i resten av huset och gömma sig.

Det som verkligen fungerat hemma hos mig är varulven som lyckats skrämma bort dem tillbaka till grannens maskinhall. Han grävde upp gångar och bon tills de insåg att det var säkrast att hålla ett stort avstånd, så en eller ett par duktiga katter och en effektiv hund är mitt råd. Inte gift.
Mina hundar letar också råttor, till och med bc'n har klurat ut hur man tar livet av dem på en halv sekund. I somras grävde de upp ett bo.
Jag har för mycket skit för råttorna att gömma sig under (och väggar i ladan) men de är där och stör och tar dem nästa de kommer åt.
 
Tydligen kan man som privatperson handla både råttgift och annat från Tyskland, det står ingenstans att dom inte levererar till Sverige och preparaten är många, liksom att man kan skicka efter "bonn-Roundup" man inte kan köpa här längre som privatperson. Skulle man inte få handla från deras webbutik borde det stå "levererar ej till Sverige" som mycket annat från utlandet.
 
Tydligen kan man som privatperson handla både råttgift och annat från Tyskland, det står ingenstans att dom inte levererar till Sverige och preparaten är många, liksom att man kan skicka efter "bonn-Roundup" man inte kan köpa här längre som privatperson. Skulle man inte få handla från deras webbutik borde det stå "levererar ej till Sverige" som mycket annat från utlandet.
Varför tipsa om olagliga sätt att få tag i gift och växtskyddsmedel??
 
Tydligen kan man som privatperson handla både råttgift och annat från Tyskland, det står ingenstans att dom inte levererar till Sverige och preparaten är många, liksom att man kan skicka efter "bonn-Roundup" man inte kan köpa här längre som privatperson. Skulle man inte få handla från deras webbutik borde det stå "levererar ej till Sverige" som mycket annat från utlandet.
Det blir ju inte mindre farligt på det sättet.
Så det där skall man låta bli.
För katterna, hundarna och de vilda djurens skull.
 
Det blir ju inte mindre farligt på det sättet.
Så det där skall man låta bli.
För katterna, hundarna och de vilda djurens skull.
Det är inte heller alls säkert att innehållet i de på nätet (utomlands främst) köpta medlen är samma som det uppges på förpackningen. Förfalskning av gifter är en ENORMT stor business i världen. Skurkar finns överallt!
 
Varför tipsa om olagliga sätt att få tag i gift och växtskyddsmedel??
Kunskap är aldrig fel, då kan ingen sen komma och påstå att det inte längre går att få tag på och eftersom vi ju är med i EU så är det mycket som inte kan stoppas vid gränsen trots att det är förbjudet här. Visst är EU-s inre marknad underbar? :grin:
Det är inte heller alls säkert att innehållet i de på nätet (utomlands främst) köpta medlen är samma som det uppges på förpackningen. Förfalskning av gifter är en ENORMT stor business i världen. Skurkar finns överallt!
Vill man vara säker på innehållet får man koka själv. ;)

*Hur var det nu, 2 vampyrfladdermöss, 1 skopa ont krut, 4 blad av spikklubba plockade vid midnatt vid fullmåne och en elektrisk ål. Kokas sakta till en gröt.* 💀
 
Det blir ju inte mindre farligt på det sättet.
Så det där skall man låta bli.
För katterna, hundarna och de vilda djurens skull.
Jag håller mig till slagfällor och grannens pälsbollar :heart hjälper till att decimera råttstammen så jag har inte mycket råttor alls längre, skillnad var det när ingen bodde i grannhuset och inga katter fanns, då gick det åt väldigt potent gift för att utrota råttstammen men det är många år sen, när katterna flyttat hit hos grannen fick dom ta över råttjakten.
 
Kunskap är aldrig fel, då kan ingen sen komma och påstå att det inte längre går att få tag på och eftersom vi ju är med i EU så är det mycket som inte kan stoppas vid gränsen trots att det är förbjudet här. Visst är EU-s inre marknad underbar? :grin:

Vill man vara säker på innehållet får man koka själv. ;)

*Hur var det nu, 2 vampyrfladdermöss, 1 skopa ont krut, 4 blad av spikklubba plockade vid midnatt vid fullmåne och en elektrisk ål. Kokas sakta till en gröt.* 💀
Det här inlägget bevisar hur lite du vet om ämnet. Lågt!
 
Faror med att tipsa om illegal införsel, faror med att skaffa växtskyddsmedel och biocider illegalt via nätet, faror med att använda medel införskaffade illegalt. Som exempel.
Den som tänker skaffa sånt gör det ändå oavsett vad som skrivs om faror och annat, alla lever inte i en liten bubbla och tror att ingen annan vet. Kan du nånstans läsa att jag uppmanat någon att handla detta via en nätbutik i ett annat EU-land? Jag har bara påpekat att det är möjligt.
 
Den som tänker skaffa sånt gör det ändå oavsett vad som skrivs om faror och annat, alla lever inte i en liten bubbla och tror att ingen annan vet. Kan du nånstans läsa att jag uppmanat någon att handla detta via en nätbutik i ett annat EU-land? Jag har bara påpekat att det är möjligt.
Nå...om vi säger så här; jag tror mera på att informera om lagliga sanningar och informera om risker och regler än det du informerar om.
Många vet inte att införsel av växtskyddsmedel och biocider från annat land är förbjudet. Många vet inte att alla EU-länder har egna lagar om sådant. Jag informerar hellre om det än om illegala sätt att få in förbjudna medel till landet.
...men vi är alla olika.
 
Till och med min tandlöse siames lyckades ta en stor råtta som han stolt bar in och släppte på sovrumsgolvet en sommar. Jag vet inte vem som var mest förvånad, jag, katten eller råttan? Jag lyckades fånga in den i en hink och kasta ut den innan den hann smita ut i resten av huset och gömma sig.

Det som verkligen fungerat hemma hos mig är varulven som lyckats skrämma bort dem tillbaka till grannens maskinhall. Han grävde upp gångar och bon tills de insåg att det var säkrast att hålla ett stort avstånd, så en eller ett par duktiga katter och en effektiv hund är mitt råd. Inte gift.

Wilma är väl mycket duktig på att ta möss inomhus?
 

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 179
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 209
Senast: Sesca
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 034
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp